Решение по дело №938/2024 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 1528
Дата: 24 април 2025 г. (в сила от 24 април 2025 г.)
Съдия: Николай Господинов
Дело: 20247170700938
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 ноември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1528

Плевен, 24.04.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Плевен - I касационен състав, в съдебно заседание на двадесет и осми март две хиляди двадесет и пета година в състав:

Председател: НИКОЛАЙ ГОСПОДИНОВ
Членове: ЕЛКА БРАТОЕВА
НЕДЯЛКО ИВАНОВ

При секретар АНЕТА ПЕТРОВА и с участието на прокурора АННА ФЕДЕВА БАРАКОВА като разгледа докладваното от съдия НИКОЛАЙ ГОСПОДИНОВ канд № 20247170600938 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 70-73 от Закона за административните нарушения и наказания.

Образувано е въз основа на Предложение за възобновяване на административнонаказателното производство по влязло в сила НП № 23-0305-000726/01.12.2023г. на началник РУ в ОДМВР – Плевен, РУ- Никопол, с посочено правно основание чл.70, ал.2, т.5 от ЗАНН, изготвено от прокурор в Районна прокуратура - [населено място].

Изложени са съображения, че в РП – Плевен се провежда Досъдебно производство ЗМ № 24/2024г. по описа на РУ – Никопол (прокурорска преписка № 727/2024г. по описа на РП – Плевен) за деяние, осъществено на 17.11.2023 г. от В. Й. Ф. с [ЕГН], което с оглед събраните в производството доказателства следва да се квалифицира като престъпление по чл.343, ал.1, б.“б“ предл.1 вр. чл.342, ал.1 от НК. Твърди се, че за същото деяние е налице приключило с влязло в сила НП административнонаказателно производство, поради което са налице предпоставките на чл.70, ал.2, т.5 от ЗАНН, тъй като двете производства са с идентичен предмет, касае се за едно и също деяние, осъществено от В. Й. Ф., което съставлява престъпление, а не административно нарушение.

С предложението са представени Постановление за спиране на наказателното производство от 25.10.2024г. по досъдебно производство ЗМ № 24/2024г. по описа на РУ – Никопол; препис от НП № 23-0305-000726/01.12.2023г. на началник РУ в ОДМВР – Плевен, РУ- Никопол; препис от АУАН № GA 1069358/17.11.2023г., издаден от мл. автоконтрольор при РУ – Никопол, ОДМВР – Плевен; писмо рег. № 305000-1880/06.08.2024г. на началник РУ – Никопол; писмо изх. № 07-00-507/04.09.2023г. на изпълнителен директор на „Гаранционен фонд“ – София и страница от разпечатка за наложени административни наказания и ПАМ.

С разпореждане [номер]/27.11.2024 г. съдът е изискал и по делото са постъпили пълната административна преписка по издаване на НП № 23-0305-000726/01.12.2023г. на началник РУ в ОДМВР – Плевен, РУ - Никопол включително доказателства за датата на влизане в сила на същото, както и писмени доказателства по опис от досъдебното производство, вкл. и протокол за избор на наблюдаващ прокурор, удостоверяващ компетентността на вносителя на искането по чл.72, ал.1, т.1, пр. второ от ЗАНН.

В съдебно заседание вносителят на предложението не се явява и не се представлява и не взема становище по съществото на спора.

Ответникът – началник РУ в ОДМВР – Плевен, РУ – Никопол, също не се явява или представлява, не ангажира становище във връзка с предложението за възобновяване.

Заинтересованата страна В. Й. Ф., редовно призован по реда на чл.18а, ал.10 от АПК, също не се явява или представлява, не излага становище във връзка с направеното предложение за възобновяване на административнонаказателното производство.

За Окръжна прокуратура - Плевен се явява прокурор А. Б., която счита предложението за възобновяване на административнонаказателното производство за основателно и предлага съдът да го уважи.

Съдът, след преценка на доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна и правна страна следното:

Предложението за възобновяване е направено на основание чл. 70, ал.2, т.5 от ЗАНН, съгласно който текст административнонаказателното производство подлежи на възобновяване, когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление. Същото е направено от компетентния за това орган по чл. 72, ал. 1, т.1 от ЗАНН - в случаите по чл. 70, ал. 2, т. 5, когато се касае за престъпление от общ характер – наблюдаващият прокурор, видно от представения по делото Протокол за избор на наблюдаващ прокурор.

В ЗАНН не е предвиден изрично преклузивен срок, в който може да се направи предложение за възобновяване по чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН, поради което и съобразно с чл. 84 от ЗАНН съдът намира, че са приложими сроковете за възобновяване, предвидени в НПК, а с оглед на конкретния случай, видно от датата на издаване на постановлението за спиране на досъдебното производство-25.10.2024 год., прокурорът е спазил предвидения в чл. 24, ал. 4 от НПК едномесечен срок, тъй като е внесъл в компетентния съд предложение за възобновяване на 08.11.2024 год.

Предвид изложеното искането за възобновяване е допустимо за разглеждане.

Видно от изисканата административна преписка по издаване на НП № 23-0305-000726/01.12.2023 г. на началник РУ в ОДМВР – Плевен, РУ - Никопол, с посоченото наказателно постановление заинтересованата страна В. Й. Ф. е санкциониран по административен ред с глоба в размер на 200 лв., наложена на основание чл.179, ал.2, пр. второ от ЗДвП, за нарушение на чл.23, ал.1 от с.з. Деянието, за което е наложено административното наказание е извършено на 17.11.2023 г. в О. Г. на третокласен път III – 118 на разклона за [населено място] при управление на лек автомобил „Ауди“ с ДК№ [рег. номер], при което водачът не се е движил на достатъчно разстояние от движещото се пред него МПС – л.а. „Фолксваген Голф“ с рег. № [рег. номер], застигнал го и го блъснал отзад, при което реализирал ПТП с пострадали.

От материалите в административната преписка по издаване на посоченото НП се установява, че същото е връчено по реда на чл.58, ал.2 от ЗАНН и е влязло в сила на 06.12.2024 г.

От представените от вносителя на предложението писмени доказателства е видно, че Досъдебно производство ЗМ № 24/2024г. по описа на РУ – Никопол (прокурорска преписка № 727/2024г. по описа на РП – Плевен) е образувано с Постановление за образуване на ДП по общия ред за разследване от 09.02.2024 г., изготвено от зам. районен прокурор Д. М.. От диспозитива на същото може да се направи извод, че се касае за същото деяние, предмет на НП № 23-0305-000726/01.12.2023 г. на началник РУ в ОДМВР – Плевен, РУ – Никопол, което е квалифицирано като престъпление по чл.129, ал.2, вр. ал.1 от НК.

С Постановление за обединяване на преписки от 12.03.2024 г., изготвено от зам. районен прокурор Д. Маркова, към образзуваното досъдебно производство е присъединена преписка № 1574/2024 г. по описа на РУ – Никопол, касаеща същото деяние, квалифицирано като престъпление по чл.343, ал.1, б. „б“ от НК.

От представените протоколи за разпит на свидетели от наказателното производство, както от съдебномедицинската и автотехническа експертиза, изготвени в хода на провеждането му, се установява, че в резултат на реализираното ПТП е причинена средна телесна повреда на И. Й. Т..

С постановление от 25.10.2024 г. посоченото наказателно производство е спряно поради наличието на влязло в сила наказателно постановление за същото деяние, квалифицирано като нарушение на ЗДвП.

При така установените факти, разгледано по същество, предложението на наблюдаващия прокурор в РП – Плевен за възобновяване на административнонаказателното производство по влязлото в сила наказателно постановление НП № 23-0305-000726/01.12.2023г. на началник РУ в ОДМВР – Плевен, РУ- Никопол, е основателно.

Съгласно разпоредбата на чл. 70, ал. 2, т. 5, във вр. с ал. 1, т. 1 от ЗАНН, административнонаказателните производства, по които наказателните постановления са влезли в сила, подлежат на възобновяване, когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление. Следователно, нормативно установените условия за възобновяване на административнонаказателните производства на това основание включват два кумулативни елемента: 1. приключило административно-наказателно производство с влязло в сила наказателно постановление, с наложено на дееца административно наказание и 2. висящо наказателно производство за същото деяние, което съставлява престъпление. Съпоставяйки предмета на двете производства (административнонаказателното и наказателното), настоящият състав на съда намира, че те касаят едно и също по фактическия си състав деяние, поради което са налице предпоставките на чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното производство.

В случая е налице приключило първо по ред административно-наказателно производство с наказателен характер с влязло в сила НП № 23-0305-000726/01.12.2023г. на началник РУ в ОДМВР – Плевен, РУ- Никопол и за същото деяние срещу същото лице - В. Й. Ф. е образувано ДП за престъпление от общ характер. Няма спор, че при идентичност на фактите, обусловили привличането към административнонаказателна и наказателна отговорност на едно лице, приоритет има наказателната му отговорност, аргумент за което е и разпоредбата на чл. 33, ал. 2 от ЗАНН. Неспазването на това правило следва да бъде отстранено чрез предвидения в ЗАНН институт на възобновяване на административнонаказателното производство, като в случай, че административнонаказателната отговорност е реализирана по-рано от наказателната, следва да се възобнови административнонаказателното производство по реда на чл. 73, във връзка с чл. 72, ал. 1 от ЗАНН и да се отмени издаденото по него наказателно постановление. С това се избягва нарушаването на забраната за повторно осъждане за едно и също деяние, залегнала в чл. 4, т. 1 от Протокол № 7 към КЗПЧОС, като се премахва законова пречка за нормалното развитие на наказателното производство, съгласно чл. 24 и чл. 25 от НПК.

Предвид изложеното съдът намира, че е налице основание за възобновяване на административнонаказателното производство, съгласно чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН, за отмяна изцяло на наказателното постановление и прекратяване на административнонаказателното производство, с цел елиминиране на последиците от нарушаването на забраната ne bis in idem по чл. 4 § 1 от ЕКПЧ и безпрепятствено продължаване на образуваното за същото деяние наказателно производство. Предложението на наблюдаващия досъдебното производство прокурор в РП– Плевен, за възобновяване на административнонаказателното производство по влязло в сила НП по отношение на В. Й. Ф., се явява основателно и следва да бъде уважено.

Воден от горното и на основание чл. 73, ал. 4, т. 2, във вр. с чл. 70, ал. 2, т. 5, във вр. с ал. 1, т. 1 от ЗАНН, Административен съд– Плевен

РЕШИ:

ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното производство по издаване на НП № 23-0305-000726/01.12.2023г. на началник РУ в ОДМВР – Плевен, РУ - Никопол, с което В. Й. Ф. е санкциониран по административен ред с глоба в размер на 200 лв., наложена на основание чл.179, ал.2, пр. второ от ЗДвП, за нарушение на чл.23, ал.1 от ЗДвП.

ОТМЕНЯ НП № 23-0305-000726/01.12.2023г. на началник РУ в ОДМВР – Плевен, РУ - Никопол.

ПРЕКРАТЯВА административнонаказателно производство, образувано в РУ в ОДМВР Плевен, РУ Никопол въз основа на АУАН № GA 1069358 от 17.11.2023 г., съставен от мл. автоконтрольор В. В. Х..

Решението е окончателно.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

Председател:
Членове: