Решение по дело №15122/2024 на Софийски районен съд

Номер на акта: 99
Дата: 9 януари 2025 г.
Съдия: Георги Стоянов Георгиев
Дело: 20241110215122
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 октомври 2024 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 99
гр. София, 09.01.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 104 СЪСТАВ, в публично заседание на
единадесети декември през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Г. СТ. Г.
при участието на секретаря И. Р. А.
като разгледа докладваното от Г. СТ. Г. Административно наказателно дело №
20241110215122 по описа за 2024 година
Р Е Ш Е Н И Е №

гр.София, 09.01.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Софийски районен съд, Наказателно отделение, 104 състав, в публично
заседание на единадесети декември през две хиляди двадесет и четвърта
година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:Г. Г.

при участието на секретаря И. А. като разгледа докладваното от съдия Г.
АНД №15122 по описа за 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

1
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано въз основа
на подадена чрез административно-наказващия орган до съда жалба срещу
наказателно постановление №11-01-918/07.02.2024 г. на директора на
Агенцията за държавна финансова инспекция, с което на А. Т. М. е наложено
административно наказание глоба в размер на 5000 лв. на основание чл.254,
ал.2 вр. ал.1 от Закона за обществените поръчки.
В депозираната пред съда жалба А. Т. М. иска отмяна на наказателното
постановление, евентуално да бъде приложен чл.28 и чл.63, ал.4 от ЗАНН и
присъждане на направените по делото разноски.
Жалбоподателят А. Т. М., редовно призован, не се явява лично, но се
представлява от адв.Д., която поддържа жалбата, не сочи доказателства.
Административно-наказващият орган, редовно призован, изпраща
представител – юрк.М., която пледира да се потвърди НП и претендира
юрисконсултско възнаграждение.
От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната
съвкупност, съдът установи следното от фактическа страна:
А. Т. М. е заемал длъжността главен секретар на Министерство на
младежта и спорта в периода от 26.05.2017 г. до 21.04.2021 година.
Със заповед №РД-09-334/26.05.2017 г. К.А. К. - министър на младежта и
спорта е определил А. Т. М. да организира и възлага обществени поръчки,
провеждани в министерството чрез приложимите процедури по чл.18, ал.1 от
ЗОП и чрез събиране на оферти с обява или покана до определени лица по
реда на глава двадесет и шеста от ЗОП, включително да организира
предварителните действия по подготовката на процедурите, да одобрява
документациите, да назначава комисии и утвърждава докладите от работата
им, да подписва решенията и обявленията и други документи, издавани в хода
на процедурите, и да сключва договорите за възлагане на обществени
поръчки.
С решение с изх.№РД-16-135/03.11.2020 г. А. Т. М. открил процедура за
възлагане на обществена поръчка с предмет:„Инженеринг за изграждане на
физкултурен салон по типов проект към Средно училище „Н. Б.”, гр.П.“ с
прогнозна стойност 716 666,67 лв. без ДДС по чл.18, ал.1, т.12 от ЗОП.
Възлагането на поръчката било осъществено с електронни средства чрез
2
използване на централизираната електронна платформа и е осигурен
неограничен, пълен, безплатен и пряк достъп до документите, касаещи
поръчката.
Обществената поръчка била вписана в Регистъра на обществените поръчки
с УИН:01981-2020-0055.
С решение с изх.№РД-16-135/03.11.2020 г. били одобрени обявлението, с
което се оповестява откриването на процедурата и документацията за
обществената поръчка и с него те били изпратени за публикуване в Регистъра
на обществените поръчки на 03.11.2020 г. чрез платформата и са публикувани
на същата дата като е предоставен неограничен, пълен, безплатен и пряк
достъп до документацията за обществената поръчка.
В определения от възложителя срок за получаване на оферти - до 23:59
часа на 16.11.2020 г., са получени четири оферти, както следва:
№ОF173119/13.11.2020 г., 11:27 ч., от участника ДЗЗД „С*******”;
№ОF185178/16.11.2020 г., 16:00 ч., от участника „Н*****” ЕООД;
№ОF183028/16.11.2020 г., 17:16 ч., от участника „Х******” ЕООД и
№ОF173160/16.11.2020 г., 20:17 ч., от участника „П*********” ДЗЗД.
А. Т. М. назначил комисия за разглеждане, оценка и класиране на
офертите, съставена от председател и четирима членове, както и двама
резервни членове.
Комисията съставила и подписала протокол от 27.11.2020 г., като е
предложила на възложителя да избере за изпълнител класирания на първо
място участник ДЗЗД „Спортно Панагюрище 2020”.
На 30.11.2020 г. А. Т. М. утвърдил изготвения от комисията протокол от
27.11.2020 година.
На същата дата решение №РД-16-171/30.11.2020 г. за определяне на
изпълнител е изпратено на участниците и е получено от тях чрез ЦАИС ЕОП
и е публикувано в РОП и профила на купувача на Министерство на младежта
и спорта.
На 08.12.2020 г. чрез ЦАИС ЕОП определеният изпълнител ДЗЗД
„С*******” е изпратил съобщение, с което е уведомил възложителя, че се
отказва от изпълнението на поръчката с посочени мотиви за това.
Предвид получения отказ за сключване на договор за изпълнение на
3
обществената поръчка от страна на участника ДЗЗД „С******”, определен за
изпълнител, с решение №РД-16-189/11.12.2020 г. на А. Т. М. е изменено
решение №РД-16-171/30.11.2020 г. за определяне на изпълнител на
обществената поръчка като за изпълнител е определен класираният на второ
място участник „П********” ДЗЗД.
На 13.12.2020 г. решение №РД-16-189/11.12.2020 г. е изпратено на
участниците и е получено от тях чрез ЦАИС ЕОП, като на същата дата е
публикувано в РОП и профила на купувача на Министерство на младежта и
спорта.
На 21.12.2020 г. между Министерство на младежта и спорта,
представлявано от А. Т. М. и „П*******” ДЗЗД, представлявано от Иван
Даскалов - представляващ ДЗЗД бил сключен договор №23-00-110/21.12.2020
г. с предмет:„Извършване на строително-монтажни работи (СМР) на обект:
„Инженеринг за изграждане на физкултурен салон по типов проект към
Средно училище „Н*****”, гр.П*****”, подробно описани в Техническа
спецификация - Приложение №1, неразделна част от договора.
Съгласно чл.2, ал.1 от договора, същият влиза в сила от датата на
сключването му и е със срок на действие 81 дни, считано от датата на
сключването му, но не повече от 12 месеца, както следва:срок за изпълнение
на адаптиране на проекта - 3 календарни дни, считано от сключването на
договора; срок за изпълнение на строителството - 78 календарни дни, считано
от откриването на строителната площадка.
Съгласно чл.6, ал.1 от договора за извършване на инженеринга
възложителят се задължава да плати на изпълнителя обща цена в размер на
707 708,75 лева без ДДС или 849 250,50 лева с ДДС, съгласно ценовото
предложение на изпълнителя, като цената включва: цена за адаптиране на
проекта - 5 000,00 лева без ДДС или 6 000,00 лева с ДДС; цена за изпълнение
на СМР - 702 708,75 лева без ДДС или 843 250,50 лева с ДДС.
На 22.12.2020 г. изпълнителят „Пи Ем Пи Панагюрище” ДЗЗД е издал
проформа фактура №**********/22.12.2020 г. на стойност 849 250,50 лева с
ДДС, по която е отразен аванс в размер на 100% от стойността на договора с
ДДС. Дължимата сума по проформа фактурата е заплатена от Министерство
на младежта и спорта с бюджетно платежно нареждане №Е0 1738 на
23.12.2020 година. Въз основа на заплатената от Министерство на младежта и
4
спорта проформа фактура №**********/22.12.2020 г. на 04.01.2021 г.
изпълнителят „П********” ДЗЗД е издал фактура №********** на стойност
849 250,50 лева с ДДС.
Горната фактическа обстановка се установи от показанията на свидетеля Г.
Т. и от приетите по делото писмени доказателства.
Страните не са посочили и съдът не е констатирал служебно наличие на
други относими към предмета на делото доказателства.
Събраните по реда на съдебното следствие доказателства са вътрешно
непротиворечиви, поради което не се налага да бъдат обсъждани поотделно и
в съвкупност и съдът не излага мотиви защо не кредитира едни или други
доказателства.
Липсват основания за изключване на някое от доказателствата от масата,
послужила за формиране на правния извод.
От така установената фактическа обстановка съдът стига до следните
правни изводи:
Жалбата е допустима, тя е подадена в срок и изхожда от надлежно
легитимирано лице.
Съдът счита, че по същество жалбата е неоснователна, поради следното:
Съдът счита, че описаната в АУАН и издаденото въз основа на него
наказателно постановление фактическа обстановка е правилно отразена.
АУАН е съставен съобразно разпоредбите на ЗАНН.
Установените в акта и в наказателното постановление обстоятелства,
свързани с нарушението бяха установени по реда на съдебното следствие.
Министърът на младежта и спорта е публичен възложител на обществени
поръчки по смисъла на чл.5, ал.2, т.4 от Закона за обществените поръчки.
Министерството на младежта и спорта е вписано в Регистъра на
обществените поръчки с партиден номер:01981.
Съгласно чл.7, ал.1 от ЗОП, възложителят може да определи длъжностно
лице, което да организира и/или да възлага обществени поръчки.
За периода от 04.05.2017 г. до 12.05.2021 г. министър на младежта и спорта
е бил К.А. К. К..
Със заповед №РД-09-334/26.05.2017 г. К.А. К. - министър на младежта и
спорта е определил А. Т. М. - главен секретар на Министерство на младежта и
спорта да организира и възлага обществени поръчки, провеждани в
5
министерството чрез приложимите процедури по чл.18, ал.1 от ЗОП и чрез
събиране на оферти с обява или покана до определени лица по реда на глава
двадесет и шеста от ЗОП, включително да организира предварителните
действия по подготовката на процедурите, да одобрява документациите, да
назначава комисии и утвърждава докладите от работата им, да подписва
решенията и обявленията и други документи, издавани в хода на процедурите,
и да сключва договорите за възлагане на обществени поръчки.
С оглед горното жалбоподателят А. Т. М. е публичен възложител по Закона
за обществените поръчки.
Решение №РД-16-189/11.12.2020 г. е изпратено на участниците и е
получено от тях чрез ЦАИС ЕОП на 13.12.2020 г. и срокът за обжалването му
е бил до 23.12.2020 г., включително. Договор №23-00-110 бил сключен на
21.12.2020 г. – преди изтичане срока за обжалване на решение №РД-16-
189/11.12.2020 г.
В случая е била нарушена разпоредбата на чл.112, ал.8 от Закона за
обществените поръчки, защото възложителят няма право да сключи договор с
определения изпълнител преди влизането в сила на всички решения по
процедурата, освен когато е допуснато предварително изпълнение или когато
процедурата е открита на основание чл.79, ал.1, т.4, чл.138, ал.1, чл.164, ал.1,
т.3 или 4, или чл.182, ал.1, т.1.
По чл.254, ал.2 вр. ал.1 от ЗОП възложител, който сключи договор за
обществена поръчка в нарушение нa чл.112, ал.8 се наказва с глоба в размер 2
на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, но не повече от 10
000 лв.
Наложена е глоба в размер на 5000 лв. е по-ниска от 2 % от стойността на
сключения договор и наказващият орган е приложил разпоредбата на чл.3,
ал.2 от ЗАНН за по-благоприятния закон предвид изменението на ЗОП с ДВ,
бр.88/2023 г., в сила от 22.12.2023 г.
Като се има предвид, че наложената глоба е съответната по размер и е
съобразена с тежестта на нарушението, то липсва основание за намаляването
й.
Правилно е определена нарушената материалноправна норма, което
отговаря на установената фактическата обстановка и е в съответствие със
6
словесното описание на нарушението в АУАН и издаденото въз основа на
него наказателно постановление, които не страдат от пороци.
Не са налице предпоставки за квалифициране деянието като маловажен
случай – касае се съставомерно нарушение на чл.112, ал.8 от Закона за
обществените поръчки.
Възложителят, преди да сключи договор с определения изпълнител, е
длъжен да изчака влизането в сила на всички решения по процедурата, освен
когато е допуснато предварително изпълнение или когато са налице другите
основания, посочени в закона.
Нарушението е формално, на просто извършване, в неговия състав не са
включени вредни последици.
С оглед на горното и характера на обществените отношения, които ЗОП
охранява в случая не следва да бъдат приложени чл.28 и чл.63, ал.4 от ЗАНН
Всички правнорелевантни факти и обстоятелства по нарушението са
посочени в АУАН и НП.
Давностните срокове не са изтекли.
С оглед на гореизложеното съдът счита, че обжалваното наказателно
постановление като законосъобразно следва да бъде потвърдено.
А. Т. М. следва да се осъди да заплати на Агенцията за държавна
финансова инспекция 240 лв. юрисконсултско възнаграждение, съобразно
посоченото в мотивите към решение №20706/21.10.2024 г. по канд
№6134/2024 г. по описа на Административен съд - София град, ХХIV к.с., а
именно за разноските пред Софийски районен съд по настоящото дело, по анд
№4560/2024 г. на 109 състав и пред касационната инстанция.
По тези мотиви съдът
РЕШИ:
На основание чл.63, ал.2, т.5 вр. чл.58д, т.1 от ЗАНН ПОТВЪРЖДАВА
наказателно постановление №11-01-918/07.02.2024 г. на директора на
Агенцията за държавна финансова инспекция като законосъобразно.
ОСЪЖДА А. Т. М., ЕГН ********** да заплати на Агенцията за държавна
финансова инспекция 240 лв. юрисконсултско възнаграждение.
7
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд -
София град на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс,
и по реда на глава дванадесета от Административно-процесуалния кодекс в
14-дневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.

Районен съдия:
Г.Г.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________

8

Съдържание на мотивите



Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано въз основа
на подадена чрез административно-наказващия орган до съда жалба срещу
наказателно постановление №11-01-918/07.02.2024 г. на директора на
Агенцията за държавна финансова инспекция, с което на А. Т. М. е наложено
административно наказание глоба в размер на 5000 лв. на основание чл.254,
ал.2 вр. ал.1 от Закона за обществените поръчки.
В депозираната пред съда жалба А. Т. М. иска отмяна на наказателното
постановление, евентуално да бъде приложен чл.28 и чл.63, ал.4 от ЗАНН и
присъждане на направените по делото разноски.
Жалбоподателят А. Т. М., редовно призован, не се явява лично, но се
представлява от адв.Д., която поддържа жалбата, не сочи доказателства.
Административно-наказващият орган, редовно призован, изпраща
представител – юрк.М., която пледира да се потвърди НП и претендира
юрисконсултско възнаграждение.
От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната
съвкупност, съдът установи следното от фактическа страна:
А. Т. М. е заемал длъжността главен секретар на Министерство на
младежта и спорта в периода от 26.05.2017 г. до 21.04.2021 година.
Със заповед №РД-09-334/26.05.2017 г. К.А. К. - министър на младежта и
спорта е определил А. Т. М. да организира и възлага обществени поръчки,
провеждани в министерството чрез приложимите процедури по чл.18, ал.1 от
ЗОП и чрез събиране на оферти с обява или покана до определени лица по
реда на глава двадесет и шеста от ЗОП, включително да организира
предварителните действия по подготовката на процедурите, да одобрява
документациите, да назначава комисии и утвърждава докладите от работата
им, да подписва решенията и обявленията и други документи, издавани в хода
на процедурите, и да сключва договорите за възлагане на обществени
поръчки.
С решение с изх.№РД-16-135/03.11.2020 г. А. Т. М. открил процедура за
възлагане на обществена поръчка с предмет:„Инженеринг за изграждане на
физкултурен салон по типов проект към Средно училище „Н. Б.”, гр.П.“ с
прогнозна стойност 716 666,67 лв. без ДДС по чл.18, ал.1, т.12 от ЗОП.
Възлагането на поръчката било осъществено с електронни средства чрез
използване на централизираната електронна платформа и е осигурен
неограничен, пълен, безплатен и пряк достъп до документите, касаещи
поръчката.
Обществената поръчка била вписана в Регистъра на обществените поръчки
с УИН:01981-2020-0055.
С решение с изх.№РД-16-135/03.11.2020 г. били одобрени обявлението, с
1
което се оповестява откриването на процедурата и документацията за
обществената поръчка и с него те били изпратени за публикуване в Регистъра
на обществените поръчки на 03.11.2020 г. чрез платформата и са публикувани
на същата дата като е предоставен неограничен, пълен, безплатен и пряк
достъп до документацията за обществената поръчка.
В определения от възложителя срок за получаване на оферти - до 23:59
часа на 16.11.2020 г., са получени четири оферти, както следва:
№ОF173119/13.11.2020 г., 11:27 ч., от участника ДЗЗД „С* П*****”;
№ОF185178/16.11.2020 г., 16:00 ч., от участника „Н********” ЕООД;
№ОF183028/16.11.2020 г., 17:16 ч., от участника „Х********” ЕООД и
№ОF173160/16.11.2020 г., 20:17 ч., от участника „**********” ДЗЗД.
А. Т. М. назначил комисия за разглеждане, оценка и класиране на
офертите, съставена от председател и четирима членове, както и двама
резервни членове.
Комисията съставила и подписала протокол от 27.11.2020 г., като е
предложила на възложителя да избере за изпълнител класирания на първо
място участник ДЗЗД „С*********”.
На 30.11.2020 г. А. Т. М. утвърдил изготвения от комисията протокол от
27.11.2020 година.
На същата дата решение №РД-16-171/30.11.2020 г. за определяне на
изпълнител е изпратено на участниците и е получено от тях чрез ЦАИС ЕОП
и е публикувано в РОП и профила на купувача на Министерство на младежта
и спорта.
На 08.12.2020 г. чрез ЦАИС ЕОП определеният изпълнител ДЗЗД
„С*******” е изпратил съобщение, с което е уведомил възложителя, че се
отказва от изпълнението на поръчката с посочени мотиви за това.
Предвид получения отказ за сключване на договор за изпълнение на
обществената поръчка от страна на участника ДЗЗД „С*******”, определен за
изпълнител, с решение №РД-16-189/11.12.2020 г. на А. Т. М. е изменено
решение №РД-16-171/30.11.2020 г. за определяне на изпълнител на
обществената поръчка като за изпълнител е определен класираният на второ
място участник „П********” ДЗЗД.
На 13.12.2020 г. решение №РД-16-189/11.12.2020 г. е изпратено на
участниците и е получено от тях чрез ЦАИС ЕОП, като на същата дата е
публикувано в РОП и профила на купувача на Министерство на младежта и
спорта.
На 21.12.2020 г. между Министерство на младежта и спорта,
представлявано от А. Т. М. и „П*******” ДЗЗД, представлявано от ******* -
представляващ ДЗЗД бил сключен договор №23-00-110/21.12.2020 г. с
предмет:„Извършване на строително-монтажни работи (СМР) на обект:
„Инженеринг за изграждане на физкултурен салон по типов проект към
Средно училище „Н*****”, гр.П******”, подробно описани в Техническа
2
спецификация - Приложение №1, неразделна част от договора.
Съгласно чл.2, ал.1 от договора, същият влиза в сила от датата на
сключването му и е със срок на действие 81 дни, считано от датата на
сключването му, но не повече от 12 месеца, както следва:срок за изпълнение
на адаптиране на проекта - 3 календарни дни, считано от сключването на
договора; срок за изпълнение на строителството - 78 календарни дни, считано
от откриването на строителната площадка.
Съгласно чл.6, ал.1 от договора за извършване на инженеринга
възложителят се задължава да плати на изпълнителя обща цена в размер на
707 708,75 лева без ДДС или 849 250,50 лева с ДДС, съгласно ценовото
предложение на изпълнителя, като цената включва: цена за адаптиране на
проекта - 5 000,00 лева без ДДС или 6 000,00 лева с ДДС; цена за изпълнение
на СМР - 702 708,75 лева без ДДС или 843 250,50 лева с ДДС.
На 22.12.2020 г. изпълнителят „П********” ДЗЗД е издал проформа
фактура №**********/22.12.2020 г. на стойност 849 250,50 лева с ДДС, по
която е отразен аванс в размер на 100% от стойността на договора с ДДС.
Дължимата сума по проформа фактурата е заплатена от Министерство на
младежта и спорта с бюджетно платежно нареждане №Е0 1738 на 23.12.2020
година. Въз основа на заплатената от Министерство на младежта и спорта
проформа фактура №**********/22.12.2020 г. на 04.01.2021 г. изпълнителят
„П*******” ДЗЗД е издал фактура №********** на стойност 849 250,50 лева
с ДДС.
Горната фактическа обстановка се установи от показанията на свидетеля Г.
Т. и от приетите по делото писмени доказателства.
Страните не са посочили и съдът не е констатирал служебно наличие на
други относими към предмета на делото доказателства.
Събраните по реда на съдебното следствие доказателства са вътрешно
непротиворечиви, поради което не се налага да бъдат обсъждани поотделно и
в съвкупност и съдът не излага мотиви защо не кредитира едни или други
доказателства.
Липсват основания за изключване на някое от доказателствата от масата,
послужила за формиране на правния извод.
От така установената фактическа обстановка съдът стига до следните
правни изводи:
Жалбата е допустима, тя е подадена в срок и изхожда от надлежно
легитимирано лице.
Съдът счита, че по същество жалбата е неоснователна, поради следното:
Съдът счита, че описаната в АУАН и издаденото въз основа на него
наказателно постановление фактическа обстановка е правилно отразена.
АУАН е съставен съобразно разпоредбите на ЗАНН.
Установените в акта и в наказателното постановление обстоятелства,
3
свързани с нарушението бяха установени по реда на съдебното следствие.
Министърът на младежта и спорта е публичен възложител на обществени
поръчки по смисъла на чл.5, ал.2, т.4 от Закона за обществените поръчки.
Министерството на младежта и спорта е вписано в Регистъра на
обществените поръчки с партиден номер:01981.
Съгласно чл.7, ал.1 от ЗОП, възложителят може да определи длъжностно
лице, което да организира и/или да възлага обществени поръчки.
За периода от 04.05.2017 г. до 12.05.2021 г. министър на младежта и спорта
е бил КрА. Кирилов Кралев.
Със заповед №РД-09-334/26.05.2017 г. К.А. К. - министър на младежта и
спорта е определил А. Т. М. - главен секретар на Министерство на младежта и
спорта да организира и възлага обществени поръчки, провеждани в
министерството чрез приложимите процедури по чл.18, ал.1 от ЗОП и чрез
събиране на оферти с обява или покана до определени лица по реда на глава
двадесет и шеста от ЗОП, включително да организира предварителните
действия по подготовката на процедурите, да одобрява документациите, да
назначава комисии и утвърждава докладите от работата им, да подписва
решенията и обявленията и други документи, издавани в хода на процедурите,
и да сключва договорите за възлагане на обществени поръчки.
С оглед горното жалбоподателят А. Т. М. е публичен възложител по Закона
за обществените поръчки.
Решение №РД-16-189/11.12.2020 г. е изпратено на участниците и е
получено от тях чрез ЦАИС ЕОП на 13.12.2020 г. и срокът за обжалването му
е бил до 23.12.2020 г., включително. Договор №23-00-110 бил сключен на
21.12.2020 г. – преди изтичане срока за обжалване на решение №РД-16-
189/11.12.2020 г.
В случая е била нарушена разпоредбата на чл.112, ал.8 от Закона за
обществените поръчки, защото възложителят няма право да сключи договор с
определения изпълнител преди влизането в сила на всички решения по
процедурата, освен когато е допуснато предварително изпълнение или когато
процедурата е открита на основание чл.79, ал.1, т.4, чл.138, ал.1, чл.164, ал.1,
т.3 или 4, или чл.182, ал.1, т.1.
По чл.254, ал.2 вр. ал.1 от ЗОП възложител, който сключи договор за
обществена поръчка в нарушение нa чл.112, ал.8 се наказва с глоба в размер 2
на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, но не повече от 10
000 лв.
Наложена е глоба в размер на 5000 лв. е по-ниска от 2 % от стойността на
сключения договор и наказващият орган е приложил разпоредбата на чл.3,
ал.2 от ЗАНН за по-благоприятния закон предвид изменението на ЗОП с ДВ,
бр.88/2023 г., в сила от 22.12.2023 г.
Като се има предвид, че наложената глоба е съответната по размер и е
съобразена с тежестта на нарушението, то липсва основание за намаляването
4
й.
Правилно е определена нарушената материалноправна норма, което
отговаря на установената фактическата обстановка и е в съответствие със
словесното описание на нарушението в АУАН и издаденото въз основа на
него наказателно постановление, които не страдат от пороци.
Не са налице предпоставки за квалифициране деянието като маловажен
случай – касае се съставомерно нарушение на чл.112, ал.8 от Закона за
обществените поръчки.
Възложителят, преди да сключи договор с определения изпълнител, е
длъжен да изчака влизането в сила на всички решения по процедурата, освен
когато е допуснато предварително изпълнение или когато са налице другите
основания, посочени в закона.
Нарушението е формално, на просто извършване, в неговия състав не са
включени вредни последици.
С оглед на горното и характера на обществените отношения, които ЗОП
охранява в случая не следва да бъдат приложени чл.28 и чл.63, ал.4 от ЗАНН
Всички правнорелевантни факти и обстоятелства по нарушението са
посочени в АУАН и НП.
Давностните срокове не са изтекли.
С оглед на гореизложеното съдът счита, че обжалваното наказателно
постановление като законосъобразно следва да бъде потвърдено.
А. Т. М. следва да се осъди да заплати на Агенцията за държавна
финансова инспекция 240 лв. юрисконсултско възнаграждение, съобразно
посоченото в мотивите към решение №20706/21.10.2024 г. по канд
№6134/2024 г. по описа на Административен съд - София град, ХХIV к.с., а
именно за разноските пред Софийски районен съд по настоящото дело, по анд
№4560/2024 г. на 109 състав и пред касационната инстанция.

5