Решение по дело №1680/2019 на Софийски градски съд

Номер на акта: 261263
Дата: 18 ноември 2020 г. (в сила от 29 юни 2022 г.)
Съдия: Галя Горанова Вълкова
Дело: 20191100101680
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 6 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№………

гр. София, 18.11.2020 г.

В     И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

СОФИЙСКИЯТ ГРАДСКИ СЪД, І ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, 15 състав, в публичното заседание на шестнадесети юни през две хиляди и двадесета година в състав:

 

СЪДИЯ: ГАЛЯ ВЪЛКОВА

 

при секретаря Антоанета Петрова, като разгледа докладваното от съдията гражданско дело № 1680 по описа за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

С определение № 14/01.02.2019 г. на смесен петчленен състав на ВКС и ВАС по адм. дело № 77/2018 г. е прието, че компетентен да се произнесе по исковата молба е СГС.

Делото е образувано по предявен от община Л. срещу М.на О.С.И В.иск с правно основание чл. 79 от Закона за задълженията и договорите ЗЗД).

В исковата молба се твърди, че страните са сключили договор за безвъзмездна финансова помощ № DIR -5112122-С002/11.07.2012 г. с предмет предоставяне на 95% безвъзмездна финансова помощ от стойността на проект „Изграждане на регионална система за управление на отпадъците в регион Л.“ на стойност 15626301,19 лв. Останалите 5% са собствен принос на общината. След обществена поръчка ищецът е сключил договор с консорциум „Външни връзки за РЦУО – регион Л.“ на стойност 1 339 409,28 лв., като 95% или сумата от 1272438,82 лв. е следвало да бъдат финансирани чрез безвъзмедна финансова помощ, предоставена от ответника в изпълнение на договора. Твърди се неоснователно ответникът да е отказал верификация на сума на в общ размер 79580,74 лв. Претендира осъждане на ответника да му заплати на основание чл. 79 ЗЗД сумата от 79580,74 лв. – направени, но неверифицирани от МОСВ разходи по проект DIR -5112122-С002/11.07.2012 г., ведно със законната лихва, считано от 08.12.2017 г. до окончателното изплащане на сумата.

В отговор на иска ответникът не оспорва сключването на договора за безвъзмездна финансова помощ. Посочва, че договораящият орган има право да налага финансови корекции в случай на установени нарушения съгласно действащото общностно и национално законодателство – чл. 60, б. „а“ от Регламент 1083/2006 г. Твърди се ответникът да е допуснал нарушение на Закона за обществените поръчки, като е създал потенциална възможност за нанасяне на вреда за националния бюджет и този на ЕС. Нарушенията се състоят в: определяне на такса от 60 лв. за закупуване на тръжна документация, определяне на 15-дневен срок в нарушение на чл. 38, ал. 8 НВМОП (отм.), неизлагане на мотиви за присъждане на точки по определен показател, липса на задълбочена оценка на показателите на участниците в процедурата, неотстраняване от участие в процедурата на Външни връзки за РЦУО регион Л.“ предвид банкова гаранция, в която не е отразено, че В.“ действа от името и за сметка на консорциума. По тези съображения твърди корекцията да е основателна и да отговаря на сериозността и тежестта на извършените нарушения. 

В съдебно заседание страните поддържат изразените тези.

Съдът, след като се запозна със становищата на страните и събраните по делото доказателства, намира следното от фактическа и правна страна:

При съобразяване на определение № 14/01.02.2019 г. на смесен петчленен състав на ВКС и ВАС по адм. дело № 77/2018 г. съдът намира, че настоящия спор следва да се разгледа по общия исков ред, доколкото на ЗУСЕСИФ, в сила от 25.12.2015 г. не е придадено обратно действие и е неприложим по отношение на процесната финансова корекция - писмо от 07.12.2012 г.

Общините Л., Тетевен, Червен бряг, Роман, Ябланица и Регионално сдружение за управление на отпадъците са сключили с М.на О.С.И В.(МОСВ) Договор за безвъзмедна финансова помощ по оперативна програма “Околна среда 2007-2013 г.”, съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и от кохезионния фонд на европейската общност за проект Постигнато е съгласие за изграждане на регионалната система за управление на отпадъците в район Л. като максималната стойност на безвъзмедната финансова помощ е 15 629 301,19 лв., представляваща 95% от общата стойност на допустимите разходи по проекта. Окончателният размер на безвъзмездната финансова помощ е следвало да бъде определен според общи и специални условия. Дейностите следва да се изпълнят в срок от 28 месеца, считано от влизане в сила на договора, като този период включва и времето за одобрение на искането  за средства и окончателното плащане. Според специалните условия безвъзмездната помощ се предоставя чрез: авансово плащане в размер на 3215260,24 лв. (20%) от стойността на БФП, междинни плащания в размер до 9375780,71 лв. (60%) и окончателно плащане в максимален размер 3125260,24 лв. (20%).  Посочено е, че одобрението на окончателния доклад за изпълнение на проекта е задължително условие за възстановяване на извършени допустими за финансиране разходи. При непостигане на целите на проекта договарящият орган може да не изплати окончателното плащане и/или да иска възстановяване на всички изплатени средства, заедно с дължимата лихва. Общите условия определят допустимите за финансиране разходи - чл. 8 - чл. 9. Чл. 28 посочва основанията за отказ от плащане, включващо недължими суми, непредставяне на договор за обществена поръчка за дейности по проекта или касаещ дейности, извършени преди проекта, или изискуеми документи. Изброени са документите, необходими за извършване на плащанията. Основание за отказ от плащане са сериозни пропуски в системата за финансово управление и контрол, водещи до нарушаване на приложимо европейско и национално законодателство. Чл. 37, ал. 2 предвижда като основание за отказ или налагане на финансова санкция незаконосъобразно провеждане на обществена поръчка.

На 22.02.2012 г. между “В.” ЕООД, “К.И.ЕООД, “АБС-Асфалт и бетон София” ЕООД и “Е.-Е” ООД е сключен договор за консорциум с предмет обединяване на усилия за осъществяване на съвместно участие в процедура за възлагане на малка обществена поръчка “Строителство на външни връзки за РЦУО” по процесния проект.

На 14.06.2012 г. е сключен договор № 78/14.06.2012 г. между община Л. и Консорциум “външни връзки за РЦУО - регион Л.” с ЕИК *******с предмет строителство на ваншни връзки за регион Л., включващ подробно индивидуализирани СМР на обща стойност 1607291,14 лв. с ДДС. Приложена е банкова гаранция с гарант “В.” ЕООД по посочен договор в размер на 12000 лв.

Протокол № 4 от 11.05.2012 г. обективира решението на комисията за избор на изпълнител. Сравнителна оценка П.1.1. съдържа посочен брой точки за всеки от участниците в малката обществена поръчка при липса на мотиви по съответните показатели.

С писмо изх. № 08.0004573/07.12.2012 г. на дирекция КПОС и ръководител на УО на ОПОС към МФ ищецът е уведомен за наложена финансова корекция на следните основания: провеждане на избор за изпълнител чрез открит конкурс по реда на НВМОП при прогнозна стойност 1395200 лв., определени минимални изисквания: определяне на цена за закупуване на документация за участие за сумата от 60 лв., липса на кратко описание на предложенията на участниците по показател П1 - нарушение на чл. 41, т. 4 НВМОП, несъответствие в офертата на участника “Външни връзки за РЦУО регион Л.”, определен за изпълнител на обществената поръчка, тъй като вносител за неговата гаранция е “В.” ООД, определяне на срок за преставяне на изискани документи при констатирана липса или нередовност по-дълъг от 5 дни (чл. 38, ал. 8 НВМОП отм.). Приема се, че тези условия ограничават кръга на предполагаеми участници и създават пречки пред конкуренцията, а участниците се вкарват в необосновани разходи без да съществува сигурност за спечелването на обществената поръчка.

Констатираните нарушения не са определени като съществени, поради което при съобразяване принципът за съразмерност се определя да се наложи корекция в размер на 5% от стойността на сключения договор.

Настоящият не споделя формулираните основания за налагане на финансова корекция, макар осъществена в рамките на сключения договор за бъзвъзмездна финансова помощ от административен орган в рамките на предоставената му по закон компетентност. Действително, изпълнението на договора е свързано с изискване за съобразяване на националното законодателство и в частност - НВЗОП в редакция към провеждането на обществената поръчка. Част от констатираните нарушения са формални и не касаят опорочаване на процедурата. Напр. по отношение на определяне на цена от 60 лв. за закупуване на документация за обществена поръчка на стойност 1395200 лв. - не се установява да е имало други желаещи за участие в процедурата кандидати, които тази такса да е възпряла, а хипотетичната възможност не е основание за корекция. Не опорочава принципа за равнопоставено третиране на кандидатите в обществената поръчка предоставяне на срок по-дълъг от 5 дни за отстраняване на констатирани пропуски в документацията - отново се касае за  формален пропуск без да опорочава поръчката и да фаворизира един кандидат за сметка на друг. Следващото посочено основание - предоставяне на гаранция с посочено основание именно процесния договор от лице, част от консорциума, спечелил обществената поръчка отново не се явява съществено, доколкото от представените по делото доказателства е видно, че гаранцията е предоставена, макар и от различно юридическо лице, с посочено основание и при задължение сумата да бъде използвана с нарочна цел. Макар и оскъдни, изложените мотиви позволяват яснота на преценката при съпоставяне на двамата кандидати и основание за предпочитане на единия от тях на посоченото основание: “икономически най-изгодна оферта”.

По делото не се спори, а и събраните по делото доказателства установяват на изпълнителя на обществената поръчка да е заплатена договорената сума. По вече изложени мотиви за неоснователност на наложената финансова предявеният от ищеца иск се явява основателен и следва да бъде изцяло уважен.

 

 

По разноските:

Предвид изхода на спора право на разноски има ищцовата страна в общ размер 6 100,65 лв., при съобразяване на направеното възнаграждение за прекомерност адвокатското възнаграждение, което следва да бъде намалено на 2917,42 лв.

 

Мотивиран от горното съдът

 

 

Р  Е  Ш  И :

ОСЪЖДА М.на О.С.И В., ЕИК/БУЛСТАТ *********, адрес: гр. София, бул. “*********да заплати на община Л., БУЛСТАТ:********, адрес: гр. Л., обл. Ловеч, ул. “*********на основание чл. 79 ЗЗД сумата от 79580,74 лв., дължима по Договор за безвъзмездна финансова помощ DIR 5112122-С002 от 11.07.2012 г. за изпълнение на проект “Изграждане на регионална система за управление на отпадъците в регион Л.”,  и сключен въз основа на него Договор с предмет “Строителство на външни връзки за РЦУО-Регион Л. по проект “Изграждане на регионална система за управление на отпадъците - регион Л.”, която сума съставлява финансова корекция в общ размер 79580,74 лв., писмо изх. № 08-00-4573/07.12.2012 г. на директора на Дирекция КПОС и ръководител на УО на ОПОС.

ОСЪЖДА М.на О.С.И В., ЕИК/БУЛСТАТ *********, адрес: гр. София, бул. “*********да заплати на община Л., БУЛСТАТ:********, адрес: гр. Л., обл. Ловеч, ул. “*********на основание чл. 78, ал. 1 ГПК сумата от 6 100,65 лв. - държавна такса и разноски за първоинстанционното разглеждане на делото.

Решението подлежи на обжалване пред Софийския апелативен съд в двуседмичен срок от съобщаването му чрез връчване на препис на страните.

 

 

Съдия: