Решение по дело №2150/2021 на Софийски градски съд

Номер на акта: 263758
Дата: 9 юни 2021 г. (в сила от 9 юни 2021 г.)
Съдия: Любомир Илиев Василев
Дело: 20211100502150
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 18 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

                              09.06.2021 година                        гр.София

 

В     И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Софийски градски съд , Гражданско отделение , II “Б” състав , в публично заседание на седми юни две хиляди двадесет и първа година , в следния състав :

 

                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ЛЮБОМИР ВАСИЛЕВ

                           

ЧЛЕНОВЕ:  КАЛИНА АНАСТАСОВА

 

                      Мл.съдия ИВАН КИРИМОВ   

 

при секретар Д.Шулева   

като разгледа докладваното от съдия Василев въззивно гражданско дело №2150 по описа на 2021 година ,

за да се произнесе взе предвид следното :   

 

Производството е по чл.258 –чл.273 ГПК /въззивно обжалване/.

В. гр.д. №2150/2021 г по описа на СГС е образувано по въззивна жалба на В.С.С. ЕГН ********** от гр.София срещу решение №20273667 от 10.12.2020 г постановено по гр.д.№68063/2019 г на СРС , 178 състав , с което са отхвърлени исковете на въззивника да се осъди СДВР да му заплати на основание чл.178 ал.1 т.3 ЗМВР във вр.чл.187 ал.5 т.2 ЗМВР и чл.86 ал.1 ЗЗД сумата от 1920,28 лева възнаграждение за положен извънреден труд за периода 21.11.2016 г – 21.12.2019 г , ведно със законната лихва от 25.11.2019 г до окончателното заплащане на сумата ; и сумата от 278,36 лева  лихва за забава върху посочената главница за периода 22.01.2017 г – 21.11.2019 г . Решението се обжалва и в частта за разноските .

Въззивникът излага доводи за неправилност на решението на СРС , тъй като след 02.08.2016 г са действали Наредба №8121з-776 от 29.07.2016 г и Наредба №8121з-908 от 02.08.2018 г . Единствено в Наредба №8121з-407 от 11.08.2014 г е било изрично предвидено , че при сумирано отчитане на работното време общият брой часове труд между 22 ч и 6 ч се умножава с коефициент 0,143 и полученото число се сумира с общия брой отработени часове за периода . В последващите наредби има непълнота в уредбата и трябва да се приложи чл.9 ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата /НСОРЗ/ като нощните часове се превърнат в дневни часове с умножаване с коефициент 1,143. Действително в действащия ЗМВР няма препращане към ЗДСл , но уредбата на НСОРЗ трябва да се приложи по аналогия , за да не бъдат поставени държавните служители в МВР в по-неблагоприятни условия . Чл.187 ал.1 ЗМВР има предвид само полагане на труд през деня  , а чл.188 ал.2 ЗМВР препраща към КТ за нощния труд . Поради прилагане на коефициент 1,143 се явява извънреден труд за процесния период , които следва да бъде заплатен от ответника .

Въззиваемата страна е подала писмен отговор , в който оспорва въззивната жалба . НСОРЗ е неприложима , защото ЗДСл не е субсидиарно приложим спрямо ЗМВР . Съгласно чл.187 ал.1,3 ЗМВР продължителността на дневното и нощното работно време е една и съща – 8 часа , а не е намалена на 7 часа при нощен труд . Липсва непълнота в приложимата Наредба №8121з-776 от 29.07.2016 г и последващата я Наредба №8121з-908 от 02.08.2018 г .

 

Въззивната жалба е допустима. Решението е връчено на въззивника на 23.12.2020 г и е обжалвано в срок на 29.12.2020 г /по пощата/ .

Налице е правен интерес на въззивника за обжалване на решението на СРС.

 След преценка на доводите в жалбата и доказателствата по делото, въззивният съд приема за установено следното от фактическа  и правна страна :

За да отхвърли исковете СРС е приел , че в Наредба №8121з-776 от 29.07.2016 г и Наредба №8121з-908 от 02.08.2018 г не е регламентирано нощният труд да се преизчислява с коефициент 1,143. Липсва непълнота в закона обуславяща приложението на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата /НСОРЗ/ , продължителността на нощния труд по ЗМВР е 8 часа .Следователно в случая не е положен извънреден труд .

Решението на СРС е правилно , като мотивите му се споделят напълно и от настоящия съд . Видно от заключението на ССЕ изслушана пред СРС процесната сума от 1920,28 лева обезщетение за извънреден труд е получена след преизчисление на положения нощен труд с коефициент 1,143 .

Според настоящия съд няма основание за такова преизчисляване и не е налице положен от ищеца извънреден труд . Съгласно чл.187 ал.1 ЗМВР нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8-часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица. Според чл.187 ал.3 ЗМВР работното време на държавните служители в МВР се изчислява в работни дни - подневно, а за работещите на 8, 12 или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период. При работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Трудът с 8-часова продължителност, полаган от работещите на смени държавни служители в интервала от 22.00 до 6.00 часа  е нощен.

Нормата на чл.187 ЗМВР се явява специална спрямо общите правила в КТ . ЗМВР въвежда еднаква продължителност на работното време на служителите в МВР през деня и през нощта от 8 часа в сравнение с чл.140 ал.1 КТ , според който нормалната продължителност на седмичното работно време при 5-дневна работна седмица, през нощта е 35 часа. Това различие се обуславя от функциите, вменени с чл.2 ал.1 ЗМВР на служителите от МВР .

Извънреден е трудът, полаган от служителя по разпореждане или без такова, но със знанието и без противопоставянето на работодателя и който труд попада извън установеното за служителя работно време по график. Нормата на чл.187 ал.7 ЗМВР ограничава извънредния труд, който не може да надвишава 70 часа на тримесечен период и 280 часа годишно, а разпоредбите на, ал. 5 и, ал. 6 указват как следва да бъде възмезден положеният от служителя извънреден труд. Правото на изплащане на допълнително възнаграждение за нощен труд е регламентирано в чл. 179 ал.2 ЗМВР , според който размерът на допълнителните възнаграждения за нощен труд се определя със заповед на Министъра на вътрешните работи, докато размерът на допълнителните възнаграждения за извънреден труд е определен в самия закон - за служителите, работещи на смени, се компенсира с възнаграждение за извънреден труд в размер на 50% увеличение върху основното месечно възнаграждение /чл.187 ал. 6 ЗМВР/.

В нормата на чл.187 ал. 9 ЗМВР изрично е предвидена делегация на Министъра на вътрешните работи да определи реда за разпределянето на работното време, за неговото отчитане и за компенсирането на работата на държавните служители извън установеното редовно работно време /така в решение №55 от 07.04.2015 г. по гр. д. № 5169/2014 г. на ВКС-III ГО/. Действително с чл.31 ал.2 от Наредба №8121з-407 от 11.08.2014 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР е било предвидено при сумиране отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 ч. и 06, 00 ч. за отчетния период да се умножават по 0,143. Полученото число се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период. Тази наредба обаче е неотносима за процесния период , тъй като същата е отменена с Наредба №8121з-592/25.05.2015 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, режима на дежурство, време за отдих и почивките на държавните служители в МВР, отменена с Решение № 8585/11.07.2016 г. на ВАС по адм. д. № 5450/2016 г. /обн. ДВ 59/29.07.2016г/ и  Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители в Министерството на вътрешните работи /обн. ДВ 60/02.08.2016г, в сила от 2.08.2016 г. /. В чл.3,ал.3 и на двете е указано, че служителите в МВР може да полагат труд през нощта между 22.00ч до 6.00ч, като работните часове не следва да надвишат средно 8 часа за всеки 24-часов период, което съответства на чл. 187, ал. 3 ЗМВР. Положеният ношен труд се остойностява в съответствие със Заповед №8121з-791/28.10.2014 г. на Министъра на вътрешните работи, в която в т. 1 е посочено, че за всеки отработен нощен час или част от него, на служителите се заплаща допълнително възнаграждение в размер на 0, 25лв. В т.5 от същата заповед е посочено, че допълнителните възнаграждения по т. 1, 2 и 3 се отчитат в часове и се изплащат след представяне в съответните финансови звена на протокол-приложение № 5 към чл. 32, ал. 1 и чл. 33 от Наредбата № 8121з-407/11.08.2014 г.

Следователно положеният нощен труд ако е в рамките на установеното работно време от 8 часа не се явява извънреден и затова следва да се заплаща като нощен по определената в Заповедта на Министъра на вътрешните работи тарифна ставка. Не е налице празнота в ЗМВР и издадените въз основа на него наредби , която да налага субсидиарното приложение на КТ, а още по-малко на подзаконовите нормативни актове, приети въз основа на КТ, и по-конкретно нормата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, приета с ПМС № 4/17.01.2007 /НСОРЗ/ за преобразуването на часовете нощен труд с коефицент 1,143. Нормата е неприложима за служебните правоотношения по ЗМВР. С новия и специален закон нормалната продължителност на дневното и нощното работно време е еднаква - 8 часа.

Не е възпроизведена изрично в приложимите наредби нормата на чл.31 ал.2 от Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 г , а напротив законодателят се е отказал от въпросното преизчисляване .

 Според решение №197 от 07.10.2019 г по гр.д.№786/19 г на ВКС , IV ГО при работата на смени (дежурства) работното време на държавните служители в МВР се отчита по специален ред, което прави недопустимо аналогичното приложение на ЗДСл или КТ и конвертиране на часовете труд положен през нощта в дневни часове с коефициент 1,143. В исторически план посоченият коефициент 1,143 е определен в Писмо изх. № 94-НН-198/29.08.2011 г. на МТСП, което се явява задължително предписание за всички работодатели по трудови правоотношения. Същото е издадено от МТСП в качеството му на орган, осъществяващ контрола по спазването на трудовото законодателство "когато нормалната продължителност на дневното работно време е 8 часа /чл. 136, ал. 3 КТ/ и нормалната продължителност на нощното работно време е 7 часа /чл. 140, ал. 1 КТ/, съотношението е 8ч/7ч, т.е. коефициентът за превръщане на нощните часове в дневни е равен на 1,14285 или приблизително 1,143. Целта на този коефициент е да определи така възнаграждението на работника или служителя, че когато той работи 7 часа през нощта, да получава трудово възнаграждение за 8 часа.

Следователно, превръщането на нощните часове в дневни, съгласно НСОРЗ, е установено с цел увеличаване заплащането на нощния труд, а не за заплащане на извънреден труд по смисъла на чл.143 ал. 1 КТ. В конкретния случай няма основание да се извършват преизчисления с коефициент 1,143 заради полагане на нощен труд от ищеца  , респ.да се достига до резултат на обезщетение за положен извънреден труд и лихви зазабава върху него .

 Решението на СРС трябва да се потвърди . Разноски пред СГС се дължат от въззивника .

 

По изложените съображения , СЪДЪТ

 

Р Е Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА решение 20273667 от 10.12.2020 г постановено по гр.д.№68063/2019 г на СРС , 178 състав .

 

ОСЪЖДА В.С.С. ЕГН ********** от гр.София да заплати на СДВР гр.София ул.*******сумата от 100 лева разноски пред СГС .

 

Решението не подлежи на обжалване .

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                             ЧЛЕНОВЕ: 1.                   2.