Решение по дело №1389/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 111
Дата: 20 февруари 2020 г.
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20197150701389
Тип на делото: Касационно административно дело
Дата на образуване: 4 декември 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

№111/20.2.2020г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Пазарджик, Х касационен състав, в публично заседание на двадесет и втори януари г. в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Мариана Шотева

          ЧЛЕНОВЕ: Васко Нанев

                               Георги Видев

 

при участието на секретаря Антоанета Метанова и при участието на прокурора Стефан Янев, като разгледа дело номер 1389 по описа за 2019 година докладвано от съдия  Шотева, и за да се произнесе взе предвид следното:

 

         

Делото е образувано по касационна жалба на Кмета на община Сърница, чрез адв.Ч. против  Решение №304/04.10.2019г., постановено по гр.д.№ 1289/18 г., по описа на Районен съд –Велинград с което съдът отменя по жалбата на А.С.С., ЕГН ********** ***, ЗАПОВЕД №3-148/31.07.2018г. издадена от Кмета на Община Сърница, с която е одобрено Решение №22/30.07.2018г. на комисия от длъжностни лица от техническата служба при Община Сърница, в частта касаеща т.2 от решение №22, с която е определено, че поземлен имот 69 с площ от 684кв.м., представляващ имот частна общинска собственост, не подлежи на реституция на собствениците по реда на ППЗСПЗЗ, на основание чл. 11, ал. 4 от ППЗСПЗЗ.

В съдебно заседание касатора редовно призовани, не изпраща представител, изразява подробни съображения в писмено становище. Моли за присъждане на разноски с оглед представения списък.

Ответникът А.С. , редовно призован не се явява, постъпил е отговор по касационната жалба и становище в което молят решението на РС Велинград да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

Окръжна прокуратура - гр.Пазарджик дава заключение за не правилност на решението на РС Велинград, поради което мили да бъде отменено и потвърдена заповедта на Кмета на община Сърница.

Пазарджишкият административен съд, извършвайки преценка на доказателствата по делото, на касационните основания и на доводите на страните, както и след служебна проверка на атакуваното решение на осн.чл.218 ал.2 от АПК, счита жалбата за процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна, макар и на друго основание.

Въззивният съд е отменя по жалбата на А.С.С., ЕГН ********** ***, ЗАПОВЕД №3-148/31.07.2018г. издадена от Кмета на Община Сърница, с която е одобрено Решение №22/30.07.2018г. на комисия от длъжностни лица от техническата служба при Община Сърница, в частта касаеща т.2 от решение №22, с която е определено, че поземлен имот 69 с площ от 684кв.м., представляващ имот частна общинска собственост, не подлежи на реституция на собствениците по реда на ППЗСПЗЗ, на основание чл. 11, ал. 4 от ППЗСПЗЗ.

От фактическа страна съдът е приел, следното :

Ответникът А.С.С., ЕГН ********** е наследник на С. С. Б. с ЕГН **********, бивш жител ***, видно от Удостоверение за наследници с изх. № ГР-859/02.08.2018 г. На 04.06.2003 г. с Решение N 409 ОСЗГ гр. Велинград е възстановила правото на собственост на земи в съществуващи или възстановими стари реални граници в землището на село Сърница на наследниците на С. А. Б., ЕГН **********, като за имот нива от 2,200 дка, десета категория, находящ се в землището на с. Сърница м.Крушата отказва да възстанови правото на собственост, поради това, че имотът попада в строителните граници на населеното място. Не е спорно, че имената С. С. Б. и С. А. Б. са на едно и също лице с едно ЕГН, явяващо се наследодателя на ответника в настоящото производство.

През месец май 2007 г.А.С. е възложил на ЕТ "Вучков - 91 - Васил Вучков" да изготви помощен кадастрален план за обекта ПИ № 520001 в махала Крушата попадаш върху ПИ № 69,70, 74 от плана на махалата, Община Велинград.

На 17.03.2016 г. в деловдството на Община Сърница е постъпило заявление с вх. № 0645 от ответника, като иска изготвяне на помощен план за попълване /поправка на кадастрален план на осн. § 4, ал. 1, т. 2 от ПЗР на ЗКИР. Кметът на Община Сърница е дал отговор с изх. № 0675/21.04.2016 г. на постъпилото заявление, като посочва, че внесения помощен кадастрален план не е актуален и липсват нотариално заверени анкети от съседи. Дава срок на молителя да представи посочените документи до 26.05.2016 г. По делото е представена обратна разписка за изпратено съобщение чрез Български пощи, от която е видно, че на 22.04.2016 г. на А.С. е връчено съобщение на кмета на Община Сърница с изх. № 0675/21.04.2017г. Видно от Протокол № 02 на ЕСУТ към Община Сърница на 09.05.2016 г. предложения помощен план не е приет.

От приложеното по делото Решение с изх. № 874/06.06.2016 г. е видно, че Комисията за разглеждане на помощен план за имот № 520001, попадащ върху поземлени имоти № 69, 70 и 74 по плана на махала Крушата, на 27.05.2016 г. е приела, че Община Сърница не може да възстанови нищо, тъй като имотът попада върху общинска публична собственост и елементи на инфраструктура. Предлага собственика да бъде обезщетен по реда на ЗСПЗЗ.

 

На същата дата е издадено Удостоверение по чл. 13, ал. 7 и чл. 13а, ал. 10 от ППЗСПЗЗ, което удостоверява, че имот № 52001 от помощен план попада върху поземлени имоти № 69,70 и 74 по плана на махала Крушата и е заснет с площ от 2529 кв. м. Същият имот попада върху общинска публична собственост и елементи на инфрастуктурата . Издадена е и скица с № 162 от 03.06.2016 г., която съдържа констатациите от удостоверението.

На 13.12.2016 г. до кмета на гр. Сърница е постъпила молба с вх. № 2853 от ответника, с която последният се легитимира като страна по заявление с вх. № 0645/17.03.2016 г. Молителят иска да се преразгледа случая, като се установи, че част от имота е площ от 684 кв. м. не попада в имот — публична общинска собственост и може да бъде възстановен по реда на ЗСПЗЗ.

От писмо на кмета на Община Сърница с изх. № 1966/19.12.2012 г. се установява, че административният орган не променя взетите решения, като препраща към тях. Писмото е връчено с обратна разписка на жалбоподателя на 20.12.2016 г.

От представеното Удостоверение по чл. 62, ал. 2 от ЗОС е видно, че имот с пл. № 69 с площ от 684 кв. м., находящ се в кв. Крушата по плана на гр. Сърница е вписан в Актовите книги на Община Сърница като частна общинска собственост, съгласно АЧОС № 32/10 08.2016 г., вписан в СВ при PC Велинград към Агенция по вписванията под вх. № 1565/17.08.2016 г., дв. вх. per. № 1562, с А-190, том 5.

 

В резултат на съдебното решение административния орган със Заповед № 3­147/03.07.2018г. е назначил отново комисия в състав М. Ф. и Х. Т. -и двамата гл.специалисти „ТСУ" при общ.Сърница, като е възложил да определят застроените площи в им.№ 520001 в кв.Крушата по плана на гр.Сърница по представения помощен план от А.С. в съответствие с чл.11, ал.4 от ППЗСПЗЗ и Наредба №7/2003г. на МРРБ, като е определил срок за работа 3 дни.

 

В изпълнение на тази заповед назначената комисия е издала Решение № 22/30.07.2018г. на осн.чл.11, ал.4 от ППЗСПЗЗ на база помощен план представен от А.С. с вх.№ 645/17.03.2016г. В него се сочи, че като разгледала помощния план за им.№ 520001 в кв.Крушата по плана на гр.Сърница комисията установила този имот да попада върху настоящи поземлени имоти с №№ 69,70 и 183 в кв.Крушата.

Според т.1 им.№70 с площ от 1137 кв.м., ведно с масивна едноетажна сграда със ЗП от 225 кв.м., представлява публична общинска собственост съгласно АПОС №15/27.07.2016г- предшестван от АПОС №324/23.01 2003г. на общ.Велинград.В тази част заповедта не е обжалвана и е влязла в законна сила.

В т.2 от решението е посочено, че им № 69 с площ от 684 кв.м., представлява частна общинска собственост, съгласно разписен лист към кадастралния план на кв.Крушата в гр.Сърница, в който се намира полумасивна едноетажна сграда с идент. 1.69.1 със ЗП 254 кв.м., собственост на Р. Ц., съгласно НА №51/10.03.2017г.

В т.3 от решението е посочено, че им.№ 183 с площ от 141 кв.м. представлява частна общинска собственост, съгласно разписен лист към кадастралния план на кв.Крушата в гр.Сърница.В тази част заповедта не е обжалвана тъй като липсва правен интерес от обжалването и същата е влязла взаконна сила.А в т. 4 и 5, че улици с осови точки от о.т.37 до о.т.42 и от от 42 до о т 23 са публична общинска собственост, в тази част заповедта също е влязла в законна сила.

 

В резултат на тези констатации  комисията е определила в раздел I т. 1, 2, 3 и 4, че в им.№ 520001в кв.Крушата по плана на гр.Сърница, обособен с помощен план не може да се възстанови собственост върху следните имоти: им №70 с площ от 1137 кв.м.,ведно с построената в него сграда- тъй като е публична общинска собственост ; им.69 с площ от 684 кв.м., тъй като е прилежащ терен към построената в него полумасивна едноетажна сграда с идент. 1.69.1 със ЗП 254 кв.м., собственост на Р. Ц., като и улици с  определени осеви точки.

 

С обжалваната Заповед № 3-148/31.07.2018г. на осн. чл.44, ал 2 от ЗМСМА и чл.11,ал.4 от ППЗСПЗЗ общ.Сърница е одобрил Решение № 22/30.07.2018г. на комисията от длъжностни лица от техническа служба при общ.Сърница за определят застроените площи в им.№ 520001 в кв.Крушата по плана на гр.Сърница по представения помощен план от А.С. Със същата заповед е разпоредено след влизането й в сила да се издаде удостоверение и скица по чл.13, ал.7 от ППЗСПЗЗ, в съответствие с решението и помощния план, а цялата административна преписка да се изпрати на ОС „Земеделие" гр.Сърница по компетентност.

Гореописаната фактическа обстановка е възприета въз  основа на приететие по делото писмени доказателства, както и въз основа на  приета и неоспорена от страните СТЕ, изготвена от в.л. Б. Г., която съдът е кредитирал, като компетентна и безпристрастна Видно от заключение по СТЕ е следното: ПИ № 69 в кв.Крушата е такъв по кадастралния план на гр.Сърница, одобрен със Заповед № 286/08.03.2016г. и с одобрена улична регулация от 21.03.2014г. Този имот е с площ от 684кв.м. В имота има построена свободно стояща сграда на един етаж със стопанско предназначение и ЗП от 254кв.м., която е построена през 1973г. , съгласно АДС № 3425/12.01.1996г. Сградата е изградена върху основа от бетонови фундаменти с височина 0,80м. над терена и дървен носещ скелет на външните и вътрешните стени. Сградата има външен самостоятелен вход с открито каменно стълбище и се състои  от коридор, склад, канцелария и производствено помещение. Захранена е с ток и вода и се е ползвала за гъбопроизводство, В следствие на атмосферните процеси външната обшивка и дограмата са прогнили, а положената върху тях боя е напукана и изпадала. Не са открити в архива на общ.Сърница през периода 1973-1975г. строителни книжа и документи- отстъпено право на строеж, строителна линия, проект и разрешение за ползване. Изготвено е удостоверение за търпимост №22/16.08.2019г. на Р. Ц. за сграда с идент. 1.69.1 със ЗП 254 кв.м., представляваща полумасивна сграда /килимарски цех/ в им.№69 по плана на кв.Крушата, гр.Сърница. Според заключението тази сграда отговаря на нормата на чл.84 от ЗУТ и санитарно-хигиенните изисквания.

В заключение по СТЕ е посочено, че необходимия прилежащ терен към тази сграда е от 500,96кв.м. А от им.№69, който е с площ от 684кв.м. може да се възстанови разликата до необходимия прилежащ терен от 183,04м.

В заключението на вещото лице обаче по никакъв начин не е посочено, дали фактически може да се отлеят 183.40 м., съобразявайки се с всички изисквания не само относно размера на прилежащия терен но и с осигуряване на достъп до сградата, хигиенните и противопожарни норми. Не може механично да се „отрече“ част от един ПИ и да се придаде на друг. Вещото лице от друга страна е посочило, че административния орган се е съобразил с причината за невъзможност за възстановяване по реда на ППЗСПЗЗ , като съобразявайки се с тези изисквания не се позволява оделянето на свободни и незастроени части.

Настоящия касационен състав, счита, че следва да се назначи допълнителна съдебно-техническа експертиза, която да отговори на въпроса, съобразявайки се с нормите на ЗУТ  и Наредба №7/2003г. , дали може част от имот №69, в който има построена полумасивна сграда, да се възстанови на ответника и ако не може каква е причината за тази невъзцможност.

Тези доказателства не могат да се съберат в касационното производство, с оглед на което, решението на въззивния съд ще следва да се отмени и делото върне за ново разглеждане от друг състав на съда, който да се съобрази с дадените задължения по събиране на нови доказателства.

Следователно, касационната инстанция счита оспореното решение за незаконосъобразно и неправилно, отменя го и връща делото за ново разглеждане от друг състав, който да изпълни вмененото му от закона задължение за пълно, всестранно и обективно изследване и установяване на обстоятелствата по делото.

          Водим от горното и на осн. чл.222 ал.2 от АПК,  Административният съд

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ Решение №304/04.10.2019г., постановено по гр.д.№ 1289/18 г., по описа на Районен съд –Велинград и връща делото за ново разглеждане от друг състав на същия съд, спазвайки дадените в мотивите задължителни указания.

          Решението не подлежи на обжалване.

          Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

           

                                                 Председател: /п/

 

                                          Членове: 1./п/

               

                                                          2.    /п/