Решение по дело №2693/2023 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 345
Дата: 28 април 2025 г.
Съдия: Румяна Симеонова Митева-Насева
Дело: 20231210102693
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 7 декември 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 345
гр. Благоевград, 28.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, IV ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично
заседание на осми април през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:РУМЯНА С. МИТЕВА-НАСЕВА

при участието на секретаря Величка Н. Оркова
като разгледа докладваното от РУМЯНА С. МИТЕВА-НАСЕВА Гражданско дело №
20231210102693 по описа за 2023 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по искова молба „ДЕСИБО" ЕООД, ЕИК
********* със седалище и адрес на управление в гр. София, бул. “Черни връх № 33, ет. 1, с
У. Гр.Я. Г. срещу „ТЪРГОВСКИ КОМПЛЕКС НАДЕЖДА“ ЕООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес в гр. Благоевград, кв. "Баларбаши", ул. „Св. Св. Кирил и Методий“ № 25,
ет. 1, с У. П. Ш..
С исковата молба се иска от съда да постанови решение, с което да бъде осъден
"ТЪРГОВСКИ КОМПЛЕКС НАДЕЖДА" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление : 2700 гр. Благоевград, ул. „Св. Св. Кирил и Методий“ 25, етаж 1,
представлявано от У.я П. Ш. да заплати на „ДЕСИБО“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище
и адрес на управление в гр. София, бул. “Черни връх № 33, ет. 1, с У. Гр. Я. Г. сумата в
размер на 25 000 лева, претенция на ищеца, заведена като частичен иск от общо дължима
сума в размер на 950 000,00 лева /деветстотин и петдесет хиляди лева/, представляваща
стойността на извършените СМР, съгласно договор за СМР от 11.10.2022 година,
изразяващи се в цялостна подмяна и реновиране на целия партерния етаж/входен в
недвижимия имот, собственост на възложителя, находящ се и представляващ част от ТЦ,
целия партерен етаж от Търговки и развлекателен комплекс „Надежда Маркет“,
представляващ самостоятелен обект в сграда № 1 /едно/, с идентификатор №
68134.1381.2074.1.20, по кадастралната карат и кадастралния регистър, одобрени със
Заповед № РД-18-48/12.10.2011г. на Изпълнителния директор на АГКК, с административен
адрес в гр. София, СО, район Надежда, бул. „Ломско шосе“ № № 2А, с предназначение – за
търговска дейност, с рой нива на обекта – 3 /три/, състоящ се партер, на кота +0,00метра, със
застроена площ от 2 175,10кв.м, състоящ се от търговска зона с магазини, щандове, киоски,
супермаркет, търговска алея, помещения за видеоконтрол и охрана, два санитарни възела,
1
всеки с предверие, санитарен възел за инвалиди, санитарни, технически и обслужващи
помещения, коридори, ескалатори, асансьори и стълбища, ведно със законната лихва върху
сумата в размер на 25 000 лв., считано от датата на завеждане на исковата молба
/07.12.2023г./ до окончателното изплащане на задължението. Претендира се присъждане на
сторените по делото съдебни и деловодни разноски.
Към първоначалната и поправена искова молба са приложени писмени документи.
Твърди се в исковата молба, че съгласно Договор за СМР от 11.10.2022 г.,
"ТЪРГОВСКИ КОМПЛЕКС НАДЕЖДА” ЕООД, ЕИК *********, като възложил, и ТД
“ДЕСИБО“ ЕООД, ЕИК ********* - изпълнител, е приел да извърши следните строително-
ремонтни дейности, състоящи се в цялостно реновиране на целия партерен етаж в обект,
собственост на „Търговски Комплекс Надежда“, представляващ Търговски и развлекателен
център “НАДЕЖДА“, съставляващ самостоятелен обект в сграда № 1 /едно/, с
идентификатор 68134.1381.2074.1.20, по кадастралната карта и кадастралните регистри,
одобрени със Заповед № РД-18-48/12.10,2011г. на Изп. директор на АГКК, с
административен адрес в град София, СО, район Надежда, бул. Ломско шосе № 2А, с
предназначение - за търговска дейност, с брой нива на обекта - 3 /три/, състоящ се съгласно
доказателствения акт за собственост от : партер, на кота + 0.00 метра, със застроена площ от
2 175,10 кв. метра състоящ се от търговска зона с магазини, щандове и киоски, супермаркет,
търговска алея, помещения за видеоконтрол и охрана, два санитарни възела, всеки с
предверие, санитарен възел за инвалиди, санитарни, технически и обслужващи помещения
коридори, ескалатори, асансьори и стълбища, а именно : боядисване на стени, тавани,
шпакловка и замазка на товарни асансьори и пространството около тях /коридорите,
подмяна на обезопасителните пояси около асансьорите, подмяна и изграждане на таван на
входния коридор на комплекса общо като квадратура в размер на 2000 кв. метра, със срок за
изпълнение три месеца или 90 /деветдесет/ дни - до 11.01.2023г. Твърди се, че на 18.01.2023
г. страните са подписали Приемо - предавателен протокол - образец акт 19 към Договор за
СМР от 11.10.2022 г., съгласно който : „С подписване на протокола възложителят декларира,
че възложената работа е извършена в срок и че няма никакви претенции към качеството на
извършената работа и признава своето задължение за пълно заплащане на уговореното в чл.
2 от Договор за СМР , възнаграждение, което е в размер на 950 000/деветстотин и петдесет
хиляди/ лева“. Твърди се, че възложителят "ТЪРГОВСКИ КОМПЛЕКС НАДЕЖДА" ЕООД,
ЕИК *********, след издаването на фактура за извършените СМР в обекта, негова
собственост уведомява изпълнителят, че в момента има проблем за плащането в пълен
размер на дължимото възнаграждение в размер на 950 000,00 лв., като страните подписвали
Извънсъдебно споразумение на 23.01.2023 г., с което са признали, че въз основа на
извършените строително-ремонтни дейности от страна на изпълнителя - ТД по Договор за
СМР от 11.10.2022 г., приети от възложителя съгласно Приемо-предавателен протокол-
образец акт 19 от 18.01.2023г. Изпълнителят „ДЕСИБО“ ЕООД е изпълнил задълженията си
по договора за СМР от 11.10.2022г. Навежда се, че възложителят "ТЪРГОВСКИ
КОМПЛЕКС НАДЕЖДА" ЕООД се е задължил да заплати на „ДЕСИБО“ ЕООД, сумата от
2
950 000,00 лева, в срок до 14.09.2023 г., която сума представлява стойността на СМР
дейности по договор. Навежда се, че съгласно споразумението, до изпълнение на
задължението от страна на "ТЪРГОВСКИ КОМПЛЕКС НАДЕЖДА" ЕООД, за заплащане на
извършените по договора за СМР, „ДЕСИБО“ ЕООД, ЕИК ********* упражнил правото на
задържане върху две складови помещения, собственост на възложителя, находящи се в
първо подземно ниво - гаражи и складове, архив на СО в сградата на Търговски и
развлекателен комплекс „Надежда Маркет“, които е ползвал изпълнителят по време на
изпълнение на СМР в обекта, собственост на възложителя. Сочи се, че по този начин
страните са оформили ползването, което е предоставено на работниците на изпълнителя по
време на извършването на СМР в обекта, собственост на възложителя - ответното ТД.
Твърди се, че към момента ищецът няма претенции да бъде осъден ответникът да търпи
валидно право на задържане, като към настоящият момент, двете складови помещения, са
освободени и предадени на собственика - възложител по договора за СМР. Навежда се, че
приетите с договора задължения от страна на изпълнителя за извършени конкретни
ремонтни дейности в обект, собственост на възложителя, същите са признати и приети от
ответника - възложител по договор за СМР, като до момента на депозиране на исковата
молбата, липсват каквито и да е плащания от страна на ответника.
Изпълнена е процедурата по чл. 131 ГПК. Изпратеното съобщение до ответното
дружество е връчено редовно на 16.10.2024 г. Видно от материалите по делото в указания на
ответното дружество едномесечен срок от получаване на съобщението е депозиран писмен
отговор по подадената искова молба, с който по основателността на иска се сочи, че същият
е вероятно основателен. Водени са активи преговори за сключване на споразумение, но
такова не е подписано. Навежда се, че исковата претенция е с правно основание договор за
СМР по ЗЗД, така че всеки, който е страна по облигационно отношение, договор и счита
себе си за изправна страна по него може да предяви претенциите си към неизправна страна
по този договор. Навежда се, че представените към исковата молба доказателства, с които са
приети извършените строително-ремонтни дейности и е договорено плащане сумата от 950
000,00 лева, в срок до 14.09.2023г. са коректно представени, като има такива, подписани от
представляващите двете ТД. Навежда се още, че докато трае ремонтът са дадени за ползване
от работниците две помещения, от търговския комплекс, собственост на възложителя, в
последствие са му предадени, като извършените СМР са в сграда, собственост на
възложителя „Търговски Комплекс Надежда“ ЕООД.
По основателността на иска се сочи, че същият може и да е вероятно основателен, като
между страните са водени активно преговори за сключване на спогодба, но същите били без
резултат. Имало воля за споразумение, но до подписването му не се стигнало. Сочи се, че
претенцията е заведена като частичен иск за 25 000 лева от общо договорените по договор за
СМР 950 000 лева, което според ответника е очевидно по-скоро принуда към ответното
дружество за дължимо плащане, търсено ведно със законната лихва върху тази сума, считано
от датата на завеждане на исковата молба 06.12.2023г.до окончателното изплащане.
В съдебно заседание, ищецът не се явява, представлява се от редовно упълномощен
3
процесуален представител, който поддържа депозираната искова молба. По същество
пледира за уважаване на предявения иск, като основателен и доказан. Претендират се и
сторените по делото разноски.
Ответникът не се явява, не изпраща процесуален представител.
Съдът като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от
фактическа страна следното:
По делото няма спор, а това се установява и от писмените доказателства, че съгласно
договор за СМР от 11.10.2022 г., "ТЪРГОВСКИ КОМПЛЕКС НАДЕЖДА" ЕООД, ЕИК
********* е възложил, а "ДЕСИБО" ЕООД, ЕИК ********* е приел да извърши следните
строително-ремонтни дейности, състоящи се в цялостно реновиране на целия партерен етаж
в обект, собственост на „Търговски Комплекс Надежда“, представляващ Търговски и
развлекателен център “НАДЕЖДА“: съставляващ самостоятелен обект в сграда № 1 /едно/, с
идентификатор 68134.1381.2074.1.20, по кадастралната карта и кадастралните регистри,
одобрени със Заповед № РД-18-48/12.10,2011г. на Изп. директор на АГКК, с
административен адрес в град София, СО, район Надежда, бул. Ломско шосе № 2А, с
предназначение - за търговска дейност, с брой нива на обекта - 3 /три/, състоящ се съгласно
доказателствения акт за собственост от : партер, на кота + 0.00 метра, със застроена площ от
2 175,10 кв. метра състоящ се от търговска зона с магазини, щандове и киоски, супермаркет,
търговска алея, помещения за видеоконтрол и охрана, два санитарни възела, всеки с
предверие, санитарен възел за инвалиди, санитарни, технически и обслужващи помещения
коридори, ескалатори, асансьори и стълбища, а именно : боядисване на стени, тавани,
шпакловка и замазка на товарни асансьори и пространството около тях /коридорите,
подмяна на обезопасителните пояси около асансьорите, подмяна и изграждане на таван на
входния коридор на комплекса общо като квадратура в размер на 2000 кв. метра, със срок за
изпълнение три месеца или 90 /деветдесет/ дни - до 11.01.2023г. Видно от чл. 2 от Договора
страните са договорили, че стойността на договорените за изпълнение работи възлиза на 950
000,00 лв., като съгласно чл. 6 и 7 от Договора възложителят ще заплати на изпълнителя
окончателно плащане след издаване на приемо-предавателен протокол и образец акт 19,
плащането ще бъде извършено след издаване на приемо-предавателен протокол и образец
акт 19. В чл. 26 от договора е уговорено, че при неспазване определените в договора
срокове, неизправната страна дължи на изправната неустойка за забавяне в размер на 1 % за
всеки просрочен ден.
Установява се от приетия като писмено доказателство, че на 18.01.2023 г. страните са
подписали Приемо-предавателен протокол-образец акт 19 към Договора от 11.10.2022 г.,
съгласно който: „С подписване на протокола ВЪЗЛОЖИТЕЛЯТ декларира, че възложената
работа е извършена в срок и че няма никакви претенции към качеството на извършената
работа и признава своето задължение за пълно заплащане на уговореното в чл. 2 от
Договора., възнаграждение, което е в размер на 950 000 лева.
Видно от приетата по делото проформа фактура № 00023002 от 19.01.2023г. същата е
издадена за шпакловка, замазка и боядисване по договор и изграждане на таван ТЦ Надежда
4
за сумата от 950 000, 00 лв.
Установява се, че "ТЪРГОВСКИ КОМПЛЕКС НАДЕЖДА" ЕООД, ЕИК ********* и
"ДЕСИБО" ЕООД, ЕИК ********* са постигнали Извънсъдебно споразумение на 23.01.2023
г., с което са признали, че въз основа на извършените ремонтни дейности от страна на
изпълнителя по Договор за СМР от 11.10.2022 г., приети без забележки съгласно Приемо-
предавателен протокол-образец акт 19 от 18.01.2023 г., "ДЕСИБО" ЕООД, ЕИК ********* е
извършило СМР дейности в недвижимия имот, собственост на възложителя на стойност 950
000,00 лева. Ответното дружество се е задължило да заплати на ищцовото дружество сумата
в срок до 06.06.2023 г. Представена е и справка за образувани изпълнителни дела с изх. №
33613/22.11.2023 година изготвена от ЧСИ У.К. Д.
От правна страна, съдът намира следното :
Предявени са обективно и кумулативно съединени искове с правно основание чл. 286
от ТЗ във връзка с чл. 286 от ТЗ във връзка с чл. 288 от ТЗ вр. с 266 от ЗЗД във връзка с чл.
258 от ЗЗД във връзка с чл. 79 от ЗЗД във вр. с чл. 86 ЗЗД.
Предявените искове са допустими, тъй като е налице правен интерес от предявяване на
иска, като е налице активна и пасивна процесуална легитимация.
Ищецът следва да докаже, че е налице валидно възникнало облигационно
правоотношение между страните по процесния Договор за СМР от 11.10.2022 г.; точното
изпълнение на задължението на изпълнителя (ищец) на Договор за СМР от 11.10.2022 г.; да
установи съдържанието на това правоотношение - правата и задълженията на страните по
него; да установи факта, че е изправна страна по този договор; извършените от него
строително-ремонтни дейности; че същите са извършени в срок; че е изпълнил договореното
по време, място и начин; предаването на извършената работа и приемането от възложителя
(ответник), като докаже стойността на така извършените ремонтни работи, както и да
установи размера на вземанията си, както и периода на забава.
Ответникът следва да докаже плащане по главницата и мораторната лихва, респ.
факти, обуславящи недължимост на сумата.
По иска за главница :
Наведената от ищеца и поддържана в хода на делото фактическа обстановка, като
основание за неговата искова претенция, сочи на договорно неизпълнение по двустранен
договор, който по съществото си представлява договор за изработка съчетан с договор за
доставка.
Настоящият съдебен състав намира, че от събраните по делото доказателства се доказа
по безспорен начин, че страните са постигнали съглашение, имащо белезите на договор за
изработка по смисъла на чл. 258 Закона за задълженията и договорите ЗЗД/, който наред с
това представлява търговска сделка по силата на чл. 286, ал. 1 ТЗ за извършване от
ответника на СМР в процесния обект за конкретно посочените видове СМР. Съгл. чл. 258 от
ЗЗД, с договора за изработка изпълнителят се задължава на свой риск да изработи нещо,
5
съгласно поръчката на другата страна, а последната - да заплати възнаграждение. Договорът
за изработка е неформален, консесуален, двустранен и възмезден.
По делото се установи, че между страните е сключен Договор за СМР от 11.10.2022г,
че е подписан Приемно-предавателен протокол - образец 19 от 18.01.2023г.; че е издадена
фактура № ********** от 19.01.2023г., както и че между страните е подписано
Извънсъдебно споразумение от 23.01.2023г.
Задължението на възложителя за заплащане на възнаграждението за изпълнената
работа възниква след приемането й (чл. 266, ал. 1 ЗЗД). В процесния случай е безспорно
установено от представените и приети по делото Протокол образец акт 19 от 18.01.2023г.,
както и извънсъдебно споразумение, че ищецът като изпълнител по процесния договор е
извършил поети с договора СМР, които са приети и подписани без възражения. От същите
се установява и размера на задължението, като по делото ответникът не е оспорил
представения приемателен протокол и не е навел възражение и не е ангажирал и
доказателства в подкрепа на твърдението си, че извършената от изпълнителя работа не е
била приета.
Приемането на извършената работа, възложена с договор за изработка, обхваща два
момента: фактическо получаване на изработеното от поръчващия и признание, че
изработеното съответства на поръчаното, т. е. приемане е налице, само когато реалното
получаване на изработеното е придружено с изрично или мълчаливо изразено
волеизявление на поръчващия, че счита работата за съответна на уговореното. На
поръчващия е вменено не правото, а задължението да приеме извършената съгласно
договора работа, като в случай на неправилно изпълнение той може да направи възражения
по смисъла на чл. 264, ал. 2 ЗЗД, в противен случай работата се счита за приета. За да
възникне правото на изпълнителя да получи пълното дължимо възнаграждение, е
необходимо работата да бъде приета. Възложителят на работата дължи на изпълнителя
уговореното възнаграждение за приетата работа. Фактическият състав, от който възниква
задължението за плащане, включва: сключен договор; изпълнение на конкретно възложената
работа; приемане на работата. За да бъде уважен предявеният иск по чл. 266, ал. 1 ЗЗД,
трябва да бъде установено осъществяването на изброените елементи на фактическия състав.
Нормата на чл. 266, ал. 1 от ЗЗД е диспозитивна, което дава право на страните по
договорното правоотношение да определят и други срокове за плащане. Разпоредбата на чл.
266 от ЗЗД установява задължение за поръчващия да заплати възнаграждение за работата.
В конкретния случай, работата е приета, поради което е възникнало задължението за
плащане от възложителя. Видно е, че е издадена предвидената в договора фактура във
връзка с плащане на приетите работи. Установи се и от двустранно подписаното
споразумение, че срокът за плащане е 14.09.2023г., който е настъпил преди подаване на
исковата молба. Относно размера на задължението и доказателства за извършено плащане.
При указаната доказателствена тежест за ответника по делото, не са ангажирани
доказателства за погасяване на задължението към ищеца, възлизащо в размер на
претендирана сума.
6
При така установено наличие на договорна връзка, изпълнение на възложената услуга
от ищецът и предвид обстоятелството, че ответникът не е ангажирал доказателства за
плащане на претендираното с исковата молба договорено възнаграждение респ. за
изпълнение на задължението си по договора, съдът намира, че задължението на ответника е
в претендирания размер, който е предявен като частичен, поради което искът следва да се
уважи. Вземането като парично е лихвоносно, поради което следва да се присъди ведно със
законната лихва, считано от датата на подаване на исковата молба в съда -07.12.2024г. до
окончателното изплащане.
Ищецът е претендирал и сторените по делото разноски.
На основание чл. 78, ал. 1 от ГПК, ответното дружество дължи на ищеца сторените по
делото разноски, които видно от доказателството по делото са в размер на 1000,00 лв.
внесена държавна такса, както и заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 500,00
лева.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА „ТЪРГОВСКИ КОМПЛЕКС НАДЕЖДА” ЕООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление : гр. Благоевград, кв. "Баларбаши", ул. „Св. Св. Кирил и
Методи“ № 25, ет. 1, представлявано от У.я П. Д. Ш., ДА ЗАПЛАТИ на „ДЕСИБО" ЕООД,
ЕИК ********* със седалище и адрес на управление в гр. София, бул. “Черни връх № 33, ет.
1, с У. Г. Яв. Г., сумата в размер на 25 000 лева /двадесет и пет хиляди лева/, представляваща
частично заведена претенция на ищеца от общо дължимата сума в размер на 950 000,00 лева
/деветстотин и петдесет хиляди лева/, представляваща стойността на извършените СМР,
съгласно договор за СМР от 11.10.2022 година, изразяващи се в цялостна подмяна и
реновиране на целия партерния етаж/входен в недвижимия имот, собственост на
възложителя, находящ се и представляващ част от ТЦ, целия партерен етаж от Търговки и
развлекателен комплекс „Надежда Маркет“, представляващ самостоятелен обект в сграда №
1 /едно/, с идентификатор № 68134.1381.2074.1.20, по кадастралната карат и кадастралния
регистър, одобрени със Заповед № РД-18-48/12.10.2011г. на Изпълнителния директор на
АГКК, с административен адрес в гр. София, СО, район Надежда, бул. „Ломско шосе“ № №
2А, с предназначение – за търговска дейност, с рой нива на обекта – 3 /три/, състоящ се
партер, на кота +0,00метра, със застроена площ от 2 175,10кв.м, състоящ се от търговска
зона с магазини, щандове, киоски, супермаркет, търговска алея, помещения за видеоконтрол
и охрана, два санитарни възела, всеки с предверие, санитарен възел за инвалиди, санитарни,
технически и обслужващи помещения, коридори, ескалатори, асансьори и стълбища, ведно
със законната лихва върху сумата в размер на 25 000 лв., считано от датата на завеждане на
исковата молба /07.12.2023г./ до окончателното изплащане на задължението.
ОСЪЖДА „ТЪРГОВСКИ КОМПЛЕКС НАДЕЖДА” ЕООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление : гр. Благоевград, кв. "Баларбаши", ул. „Св. Св. Кирил и
7
Методи“ № 25, ет. 1, представлявано от У.я П. Д. Ш., ДА ЗАПЛАТИ на „ДЕСИБО" ЕООД,
ЕИК ********* със седалище и адрес на управление в гр. София, бул. “Черни връх № 33, ет.
1, с У. Г.Я.Г., сумата в размер на 1500,00 лв. /хиляда и петстотин лева/, представляваща
разноски за държавна такса и заплатено адвокатско възнаграждение.
Решението може да се обжалва пред Окръжен съд - гр. Благоевград, в двуседмичен
срок от връчването му на страните.
Препис от решението да се връчи на страните.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________

8