Решение по дело №3908/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260375
Дата: 14 октомври 2020 г. (в сила от 31 октомври 2020 г.)
Съдия: Николай Диянов Голчев
Дело: 20205330203908
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 260375

гр. Пловдив, 14.10.2020 г.

     В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

       

  ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на двадесет и трети септември, две хиляди и двадесета година в състав:

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ ГОЛЧЕВ

       при участието на секретаря Тихомира Калчева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 3908/2020 г. по описа на РС- Пловдив, IV- ти наказателен състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

         Обжалван е Електронен фиш серия „Г“, № 0017482, издаден от ОД на МВР- гр. Пловдив, с който на Р.Й.Д., ЕГН **********, в качеството му на собственик на МПС с рег. № ** **** **, на основание чл. 638, ал. 4, вр. ал. 1, т. 1, вр. чл. 461, т. 1 КЗ, е наложена „глоба“ в размер на 250 лева, за това, че на 18.05.2020г. в 08:05ч., в гр. Пловдив, бул. „България“ до № 142, като лице, което притежава МПС, регистрирано в Р. България и не е спряно от движение, не е сключило задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите - нарушение по смисъла на чл. 483, ал. 1, т. 1 КЗ.

         По съображения, изложени в жалбата, се оспорва законосъобразността на атакувания електронен фиш. Поддържа се, че в процесния ел. фиш неправилно е ангажирана отговорността на жалбоподателя на основание чл. 638, ал. 4 КЗ, вместо на основание чл. 638, ал. 1, т. 1 КЗ. Изтъква се, че това води до съществено накърняване правото на защита на нарушителя, доколкото той е поставен в невъзможност да организира защитата си. Оспорва се годността на техническото средство, посредством което е установено нарушението.   Моли се, атакуваният ел. фиш да бъде отменен в своята цялост. Претендират се разноски.

         В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, не се явява лично, не се явява и упълномощеният му процесуален представител. Постъпило е писмено становище, с което се излага становище по същество на делото.

         В съдебно заседание, въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща процесуален представител.

         Съдът като съобрази доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното:

         Жалбата е подадена в законоустановения срок ( екземпляр от атакувания ел. фиш е получен на 17.06.2020г., а жалбата е входирана на 23.06.2020г.), произтича от процесуално легитимирана страна, насочена е срещу подлежащ на самостоятелно обжалване пред съд акт, поради което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество.   

         Разгледана по същество жалбата е основателна, по следните съображения:

         Обжалваният електронен фиш е издаден в съответствие с изискванията на чл. 647, ал. 3, вр. чл. 189 ал. 4 от ЗДвП, доколкото в същия са посочени: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението /ОД на МВР- гр. Пловдив/, мястото / гр. Пловдив, бул. „България“ до № 142“/, датата /18.05.2020г./, точният час на извършване на нарушението /08:05ч./, регистрационният номер на МПС /** **** **/, собственикът на МПС / Р.Й.Д., ЕГН ********** /, описание на нарушението /в качеството си на собственик на МПС рег. № ** **** **, Р.Й.Д. не е сключил задължителна застраховка „ГО” на автомобилистите /, нарушената разпоредба /чл. 483, ал.1, т. 1 от ЗДвП/, размерът на глобата / 250 лв./, срокът, сметката и мястото на доброволното й заплащане /14 - дневен срок в „ОББ” АД по указаната сметка /.

         Допълнително, техническо средство пътна радарна система „m*SpeeDet 2D” е одобрен тип средство за измерване и е преминало метрологична проверка. В тази насока са изискани и представени Удостоверение за оборен тип средство за измерване № 18.02.5133 и приложения към него. Предвид това, то не съществува съмнение, че приложеният към електронния фиш фотоклип е направен с надлежно калибровано и технически пригодно устройство.

         Въпреки това обаче, атакуваният ел. фиш следва да бъде отменен по следните съображения:

          На първо място, изискванията, разписани в Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата ( наричана за краткост Наредбата), действаща към датата на установяване на нарушението не са изпълнени в своята цялост. Така, от приетото по делото като писмено доказателство- Удостоверение за одобрен тип средство за измерване и инструкция към него се изяснява, че АТСС “m*SpeeDet 2D” представлява преносима система за контрол на скоростта на моторни превозни средства ( същата е поставя в патрулен автомобил ) . Предвид това и съобразно изричната разпоредба на чл. 10, ал. 1 от Наредбата, то за всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол съгласно приложението към Наредбата. Посоченият протокол представлява официален свидетелстващ документ, който се съставя по смисъла на чл. 10 от Наредба № 8121з- 532 и съдържа строго определени реквизити. Неговото изготвяне и наличие е императивно, и представлява основна гаранция за законосъобразност и прозрачност на процедурата по установяване на нарушение с АТСС. В конкретния случай, съдът е изискал протоколът с разпореждане от 07.07.2020г. / л. 10/. На 10.08.2020г., е постъпил писмен отговор от ОД на МВР- Пловдив, с-р „Пътна полиция” / л. 18 от съд. пр./, с който се уведомява съдът, че Протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредбата не е изготвен за използването на АТСС на процесната дата, тъй като същото било прикрепено към служебното МПС, функционирало автономно и не можело да се определи начало и край на контролирания участък. Според настоящия съдебен състав, неизготвянето на протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредбата е грубо нарушение на установените правила за работа с АТСС, като посочените от ОД на МВР- Пловдив съображения не следва да бъдат споделени. Чл. 10, ал. 1 от Наредбата изисква задължително съставяне на протокол, при всеки един случай, в който се оперира с мобилно АТСС. Дали същото е прикрепено към служебен автомобил или е поставено на прилежащ терен, по никакъв начин не променя характеристиката му на преносимо АТСС. Нещо повече- чл. 10, ал. 2 от Наредбата изрично повелява, че протокол следва да се попълва при всяка смяна на мястото/участъка за контрол, като при контрол във време на движение с мобилно АТСС се отбелязва началото и краят на контролирания участък. Тоест, след като се твърди, че мобилното АТСС е било прикрепено към движещ се служебен автомобил на с-р „Пътна полиция”, то е следвало да се попълни протокол, в който да се посочи началото и краят на контролирания участък. Всъщност, наличието на протокол по чл. 10 от Наредбата е от ключово значение, тъй като именно въз основа на него съдът ще прецени дали в съответния ден, мобилното АТСС е било временно разположено на участък от пътя или е било прикрепено към служебен автомобил и в коя пътна отсечка точно е осъществен контрол.

         На следващо място, дори и да бъде възприето твърдението на ОД на МВР- Пловдив, изложено в изпратеното до съда писмо, то тогава контролните органи изобщо не е следвало да издават електронен фиш. В тази насока, разпоредбата на чл. 11, ал. 2, изр. „второ“ от Наредбата е категорична, че за нарушения, установени с мобилни АТСС във време на движение, електронни фишове не се издават. Тоест, ако се приеме, че на процесната дата АТСС е било прикрепено към служебен автомобил в режим на движение, то контролните органи е следвало да спрат водача и да съставят АУАН и впоследствие да се издаде наказателно постановление по общия ред. Разбира се, ако е бил съставен АУАН, към него е можело да бъде приложена снимка от мобилното АТСС, но само при положение, че за ползването на същото е бил съставен и Протокол по чл. 10, ал. 2, вр. ал. 1 от Наредбата.

         Предвид гореизложеното, така констатираните пороци са твърде съществени, като тяхното наличие опорочава издадения електронен фиш и води до необходимост от пълната му отмяна.

         По разноските:

         Съобразно изхода на делото, то се следват разноски на въззивника. Такива са поискани своевременно, като е представен и документ, удостоверяващ тяхното първоначално договаряне и реално заплащане / л. 6 от съд. пр. – Договор от 22.06.2020г./. По посочения договор е заплатена сума в размер на 150 лв., като съдът счита, че претенцията за разноски по този договор е основателна до размер от 100лв. Правната конструкция на нормите на чл. 18, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата налага разбирането, че дейността по правна защита е обособена в два отделни случая- изготвяне на жалба, без процесуално представителство (ал. 1) и процесуално представителство, защита и съдействие ( ал. 2). След като в случая, адв. П. е изготвил жалбата срещу НП и същевременно е лицето, което се явява в съдебна зала, то възнаграждение ще му се дължи единствено по методиката, разписана в чл. 18, ал. 2 от Наредбата. Дейността по процесуално представителство, защита и съдействие е единна и включва в себе си, както изготвяне и входиране на жалбата ( което поставя начало на процедурата по обжалване), така и самото представителство в открито съдебно заседание. Аргумент в подкрепа на това становище е и самата езикова конструкция на нормата на чл. 18, ал. 1 от Наредбата- „за изготвяне на жалба срещу наказателно постановление без процесуално представителство…“. Тоест, нормата на чл. 18, ал. 1 от Наредбата е приложима в хипотеза, при която адвокатът единствено е изготвил жалбата. Приемането на противното, на практика би означавало да се игнорира посочената част от нормата на чл. 18, ал. 1 от Наредбата. Именно и предвид това, възнаграждението което е предвидено в чл. 18, ал. 1 от Наредбата е в пъти по- ниско от това, разписано в чл. 18, ал. 2 от същата. Съобразно изложеното, настоящият съдебен състав счита, че в случая адвокатското възнаграждение следва да бъде определено по реда на чл. 18, ал. 2 от Наредбата и да възлиза на сума в размер от 100 лв. В подкрепа на гореизложеното становище, е практиката на Върховен административен съд- Решение № 7709 от 19.06.2017 г. по адм. д. № 4087/2016 на Върховния административен съд, Решение № 16273 от 27.12.2018 г. по адм. д. № 10321/2018 на Върховния административен съд,Решение № 4843 от 02.04.2019 г. по адм. д. № 14588/2018 на Върховния административен съд.

В този смисъл е и практиката на Административен съд- Пловдив по касационни дела- Определение № 1398 от 26.08.2020г., пост. по ЧКАНД № 2084/ 20г., по описа на Административен съд- Пловдив, XXIV с-в, Решение № 870 от 27.05.2020 г. по к. адм. н. д. № 442 / 2020 г. на XXIV състав на Административен съд – Пловдив, Решение № 616 от 10.03.2020 г. по к. адм. н. д. № 237 / 2020 г. на XXIII състав на Административен съд – Пловдив и преобладаващата практика на Административен съд- Пловдив по първоинстанционни дела- Решение № 422 от 14.02.2020 г. по адм. д. № 3894 / 2019 г. на XII състав на Административен съд - Пловдив, Решение № 465 от 18.02.2020 г. по адм. д. № 3859 / 2019 г. на II състав на Административен съд - Пловдив, Решение № 694 от 10.04.2020 г. по адм. д. № 3907 / 2019 г. на XXVIII състав на Административен съд - Пловдив, Решение № 976 от 15.06.2020 г. по адм. д. № 413 / 2020 г. на XXIX състав на Административен съд - Пловдив,Решение № 947 от 08.06.2020 г. по адм. д. № 223 / 2020 г. на X състав на Административен съд - Пловдив,  Решение № 711 от 13.04.2020 г. по адм. д. № 48 / 2020 г. на XII състав на Административен съд – Пловдив.

         Впоследствие, с Анекс от 20.08.2020г., сключен между жалбоподателя и адв. П., е договорено допълнително възнаграждение в размер на 300лв. за процесуално представителство в настоящото производство. Доколкото от въззиваемата страна не е постъпило възражение за прекомерност на договорения хонорар, то следва на жалбоподателя да се присъди и допълнително договорената и реално заплатена от него сума в размер от 300 лв. Предвид гореизложеното, то общо договореното възнаграждение по Договора за правна защита и съдействие и анекса към него, което следва да се изплати от ОД на МВР- Пловдив в полза на жалбоподателя възлиза на 400лв.

          

         Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

   Р  Е  Ш  И  :

 ОТМЕНЯ Електронен фиш серия „Г“, № 0017482, издаден от ОД на МВР- гр. Пловдив, с който на Р.Й.Д., ЕГН **********, в качеството му на собственик на МПС с рег. № ** **** **, на основание чл. 638, ал. 4, вр. ал. 1, т. 1, вр. чл. 461, т. 1 КЗ, е наложена „глоба“ в размер на 250 лева, за това, че на 18.05.2020г. в 08:05ч., в гр. Пловдив, бул. „България“ до № 142, като лице, което притежава МПС, регистрирано в Р. България и не е спряно от движение, не е сключило задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите - нарушение по смисъла на чл. 483, ал. 1, т. 1 КЗ.

 

ОСЪЖДА ОД на МВР- Пловдив, да заплати на Р.Й.Д., ЕГН ********** сума в размер от 400 / четиристотин/ лв., представляваща сторени разноски за процесуално представителство.

 

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд- Пловдив, в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му, по реда на гл. XII от АПК и на касационните основания, разписани в НПК.                                      

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:/П/

Вярно с оригинала.

Е. К.