Р Е Ш Е Н И Е
Номер 418 /27.06. Година 2019 Град
Перник
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Пернишкият районен съд III – ти наказателен състав
На 26 юни Година 2019
В публичното заседание в следния състав:
Председател: Богдан Велев
Съдебни заседатели:
Секретар: Р.Р.
Прокурор:
като разгледа докладваното от съдията административно-наказателно дело № 00820 по описа за 2019
година,
за да се произнесе,
взе предвид следното:
С електронен фиш, серия К, № 2429439
на ОД МВР – Перник, на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал.2, т.4 от ЗДвП на В.М.В. с ЕГН ********** , е наложена глоба в
размер на 300 лева, за нарушение на чл. 21, ал.2 от ЗДвП.
Срещу електронния фиш е постъпила
жалба от наказаното лице,,в която се оспорва материално-правната и
процесуално-правната законосъобразност на издадения електронен фиш, като се
поддържа,че този ред е приложим само за стационарни технически средства,а при
мобилни,следва да се състави акт за установяване на административно нарушение,с
възможност и за възражения по чл.44 от ЗАНН.
Сочи и липсващи реквизити на атакувания електронен фиш,липсващи причини
относно разликата между фиксирана и наказуема скорост.
В съдебното заседание страната-жалбоподател
не се явява,не изпраща представител.
Въззиваемата страна – ОДМВР – Перник,
не изразява становище по жалбата. В съдебно заседание, представител не е
участвал.
Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по
делото доказателства по реда на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.14 и чл.18 от НПК,
както и доводите на страните, намира за установено следното:
На 06.12.2018г.,
в 14:43 часа, в гр. Перник, по път I-6 ,в
района на км.84, бензиностанция Петрол, при
ограничение 60км/ч ,въведено с ПЗ В-26,с
посока към гр.София, се е движело МПС-л.а. ОПЕЛ ИНСИГНИЯ ГЛАНД СПОРТ с регистрационен номер ********.
В същия
район с преносима система за контрол на скоростта на моторни превозни средства
в вградено разпознаване на номера и комуникации тип ARH CAM S1 , се извършвало измерване на скоростта на
преминаващите пътни превозни средства в стационарен режим чрез заснемане.
В 14:43 часа през обсега на АТСС преминал и горепосоченият автомобил.
След изтичане времето за контрол,
полицейският служител попълнил протокол
/приложение към чл.10, ал.1 от Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията
и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за
контрол на правилата за движение по
пътищата /обн.
ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г./.
От записаната
информация от АТСС се установило, че след навлизане на превозното средство в контролираната зоната е
измерена скорост на движение от 102
км/ч.,при което с отчитане на допустимата
грешка ,установената стойност на скоростта е вече 99 км/ч,или превишението/ над
ограничението,което всъщност е релевантно за реализиране на този вид административно
наказателна отговорност е 39 км/ч.
В справката
от ЦБД КАТ – МВР се сочи, че ползвател на превозното средство, с което е
извършено нарушението страната -жалбоподател, поради което срещу
него е издаден електронен фиш, серия К ,№ 2429439 на ОД МВР – Перник, с който
на основание чл.189, ал.4 от ЗДвП, във вр. с чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП, му
е наложена глоба в размер на 300 лв. за извършено нарушение на чл.21, ал.2
от ЗДвП.
След
връчване на електронния фиш липсват данни да са упражнени
права по чл.189, ал.5 и 6 от ЗДвП.
Фактическа обстановка съдът приема за
установена по несъмнен начин, като взема предвид приетите като писмени доказателства
справка от централна база данни – КАТ, снимков материал от АТС ,протокол за използване на АТСС за дата 06.12.2018г., Удостоверение от Български
институт по метрология за удобен тип средство за измервате,Протокол от проверка
№55-С-ИСИ/11.10.2018г.
Въз основа на установената фактическа
обстановка, от правна страна, съдът намира следното:
По допустимостта на жалбата.
Съгласно чл.189, ал.8 от ЗДвП електронният фиш подлежи на обжалване по реда
на ЗАНН, като жалбата се подава в 14-дневен срок от получаването му, а когато е
направено възражение по ал. 6 - в 14-дневен срок от съобщаването на отказа за
анулиране на фиша.
В съдържанието на ЕФ не е посочено
в какъв срок и пред кой съд може да се обжалва, което безспорно ограничава
възможността на наказания субект да упражни правото си на жалба. По тази
причина, пропускането на срока не следва
да рефлектира върху правната сфера на наказания субект, тъй като е следствие от
пропуск на издателя на оспорения административен акт ясно да означи начина на
обжалването му. Затова и с оглед установените в националното и общностното
законодателство правни гаранции за упражняване правото на защита срещу актове, засягащи правата и интересите на
гражданите, дори и подадена след законоустановения срок, жалбата следва да се
приеме за процесуално допустима.
В конкретния случай
жалбата е явява допустима ,тъй като ЕФ е връчен на 04.04.2019г,/тази отбелязка
върху ЕФ не е посочена от кого е, а задължение на въззиваемата страна е да
посочи,да докаже това обстоятелство/а жалбата е подадена на 16.04.2019г..
Разгледана по същество обаче,жалбата
се явява основателна,макар и по по –различни причини от изложените в писмената
жалба.
Една
от предпоставките за законосъобразност на този вид процедура е доказването,че
процесното нарушение е установено и заснето с автоматизирано техническо
средство с каквито съгласно чл.189, ал.4 /изм., ДВ, бр.19/2015 г., в сила към
датата на нарушението/, може да се установяват и заснемат нарушения в тази хипотеза. Съгласно §6, т.65 /нова, ДВ бр.19/2015г./,
"автоматизирани
технически средства и системи" са
уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и
проверени съгласно Закона за
измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в
присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: стационарни –
прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган, и мобилни –
прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало
и край на работния процес“.
Приетите по делото да броя
горепосочени документи обосновават извод, че АТСС, с
което е установено и заснето процесното нарушение на датата визирана в
електронния фиш, е било технически изправно и годно да бъде използвано за
установяване на нарушения на скоростния режим по реда на чл.189, ал.4 от ЗДвП.
И оттук вече започват проблемни
конотации,торпилиращи извод за законосъобразност на обжалвания електронен фиш.
С изменението на ЗДвП , ДВ бр.54 от 05.07.2017г.е отпаднало изискването участъкът
от пътя, в който е осъществяван видеоконтрол с мобилното автоматизирано
техническо средство, да е предварително обозначен, произтичащо от разпоредбата на чл. 165,
ал. 2, т. 8 ЗДвП която вменява задължение на определените от
Министъра на вътрешните работи служби да
обозначават чрез поставяне на пътни
знаци, оповестяват в средствата в средствата за масово осведомяване или на
интернет страницата на Министерството на вътрешните работи участъка от пътя, на
който се осъществява контрол по спазването на правилата за движение чрез
автоматизирани технически средства или системи.
Но не е отпаднало задължението при използването
на мобилното АТСС на съответното място за контрол да е удостоверено с
протокол /приложение към чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., изд. от
МВР на основание чл.165, ал.3 от ЗДвП, /, съставен от обслужващия го
полицейският служител, в който изчерпателно са посочени релевантните обстоятелства
- точното място на контрол и посоката, в която е осъществяван, въведения за контролирания
участък скоростен режим, режима на
измерване, началото и края на работната смяна .
Данните в протокола,
ведно с приобщения снимков материал от записа, извършен с мобилното АТСС
доказват, че нарушението е установено в границите на населено място -гр. Перник, като
скоростният режим е установен с пътен знак В-26.
Според
текста,обективиран в обжалвания електронен фиш,ограничението е въведено с пътен
знак В-26 и то е от 60 км/ч.
При
реализирането на този ВИД административно наказателна отговорност, регламентирана
в Закона за движението по пътищата,меродавно е превишението над разрешената максимална скорост за съответен
пътен участък, а това превишение
предполага разлика между
установена скорост и разрешена максимална скорост ,независимо от начина:дали по
реда на чл.21 ал.1 или по чл.21 ал.2 от Закона за движението по пътищата.
Но освен
меродавното превишение над разрешената максимална скорост за съответния пътен участък,реализирането на
този вид административно наказателна отговорност зависи и от мястото на
нарушението:
-в
населено място или
-извън
населено място-т.е. двата основни административно наказателни състава:чл.182
ал.1 и чл.182 ал.2 от Закона за движението по пътищата.
Мястото
на контрол ,според отразеното в Протокола за използване на АТСС е:гр.Перник, ПП
–I-6,км.84 +000,бензиностанция Петрол,а посоката на
движение на МПС и контрол е към
гр.София.
На следващо място,пред Трети
наказателен състав на Районен съд гр.Перник са налице и други производства от
административно правен характер, с предмет обжалвани Електронни фишове,издавани от ОД на МВР Перник,и
задължително известни на въззиваемата страна.
Така например:по АНД №
01116/2018г. се обжалва електронен фиш серия К,№2059424 в който се вменява,че
страната жалбоподател е управлявала посочено МПС в гр.Перник,по път I-6,км.85+900,след спирка Метал,в
посока към гр.София, като според превишението е наложено административно
наказание по чл.189 ал.4 вр.чл.182 ал.1
т.4 от Закона за движението по пътищата.
Или АНД № 01112/2018гг.с обжалван
ЕФ № серия К,№ 1262469 с наложено наказание по чл.182 ал.1 т.3 от Закона за движението по пътищата, място на
нарушението в гр. Перник, по път I-6 , км.86+300, срещу ЖП
спирка Даскалово,преди ПВ/пътен възел“ Църква, в посока на движение съм гр.София,
Или АНД № 01823/2017г.,с обжалван
ЕФ Серия К,№ 1683847 на ОД МВР Перник,,с място на нарушението гр.
Перник, по път I-6 ,в района на
км.81+600,над ЖП гара
Разпределителна, в посока на движение към гр.Радомир, при ограничение от 60 км/ч,с
наложена административно наказание по чл.182
ал.1 т.4 от Закона за движението по пътищата.
Е,къде е все пак посоченото място
на нарушението в гореизброените електронни фишове:в населено място или извън населено място?
За съдебния състав е безспорно,че
законосъобразното административно
наказание ,според обстоятелствата на нарушението е по чл.182 ал.1 т.4 от Закона
за движението по пътищата,в която разпоредба е предвиден абсолютен размер на
наказанието-глоба от 400лв.
Всичко гореизложено обосновава
извод за незаконосъобразност на обжалвания
електронен фиш,поради което и следва да бъде отменен.
Мотивиран от изложеното и на основание
чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш
И :
Отменя електронен фиш, серия К, №2429439 на ОД МВР
– Перник, с който на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал.2, т.4
от ЗДвП на В.М.В. ***, с ЕГН **********
, е наложена глоба в размер на 300 лева, за нарушение на чл. 21, ал.2 от ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр.
Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда
на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс - в 14-дневен срок
от съобщаването му на страните.
Председател:/П/
Вярно с оригинала:
СГ