Определение по дело №462/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 юли 2020 г. (в сила от 28 август 2020 г.)
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20207240700462
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 27 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

 

            № 267      28.07.2020г.        град Стара Загора

 

 

 

    Старозагорският административен съд, V състав, в закрито заседание на двадесет и осми юли през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

 

                                                                              СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

 

 

при секретар                                                                                                      и с участието

на прокурора                                                                                          като разгледа

докладваното от съдия  Р. Тодорова  частно административно дело № 462 по описа за 2020г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

 

Производството е по реда на чл.250 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

 

Образувано е по искане /искова молба/, подадено от  „БГ Рециклинг“ ЕООД със седалище и адрес на управление гр. София, район Младост, ж.к „Младост-1“, ул. „Д.М. № 4, представлявано от управителя Д. Ш, за постановяване на разпореждане за незабавно и безусловно преустановяване и прекратяване на незаконосъобразни фактически действия на Директора на РИОСВ – Стара Загора срещу „БГ Рециклинг“ ЕООД, обективирани в писмо изх. № РД-05-36/7 от 17.07.2020г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора. В обстоятелствената част на искането са изложени доводи досежно незаконосъобразността на твърдените като разпоредени от Директора на РИОСВ – Стара Загора, до Директора на Главна дирекция „Гранична полиция“ и до Директора на Агенция „Митници“ действия по спиране, задържане и връщане от границата на превозни средства, натоварени с отпадъци, предназначени за „БГ Рециклинг“ ЕООД,  ограничаващи без правно основание и без законово покритие правото на дружеството да реализира внос /въвеждане на територията на страната/ на отпадъци с цел тяхното оползотворяване.

 

В изпълнение на съдебно разпореждане от 28.07.2020г. с вх. № 4152/ 28.07.2020г. по делото е постъпило писмо от Директора на РИОСВ – Стара Загора, с което уведомява, че с писмо изх. № РД-05-36/7 от 17.07.2020г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора, адресирано до Главна дирекция „Гранична полиция“ и до Агенция „Митници“, не е разпоредено да се спират, задържат и връщат от границата превозни средства, натоварени с отпадъци, предназначени за „БГ Рециклинг“ ЕООД, като целта на писмото е да се извършва проверка на вноса на отпадъци още на вход и да не се допускат такива на територията на РБългария, за които дружеството няма право да извършва дейност, съгласно действащия регистрационен документ. Сочи се още че РИОСВ – Стара Загора не носи отговорност ако адресатите или трети лица са тълкували неправилно писмо изх. № РД-05-36/7 от 17.07.2020г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора, в смисъл, различен от горния.

 

Въз основа на извършената проверка и събраните от нея данни и след преценка на представените доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 

С писмо изх. № РД-05-36/7 от 17.07.2020г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора, адресирано до Директора на Главна дирекция „Гранична полиция“ и до Директора на Агенция „Митници“, с копие до Дирекция „Управление на отпадъците и опазване на почвите“ в МОСВ и Дирекция „Национален координационен център“ в МОСВ, посочените органи и администрации са уведомени за предприети от РИОСВ – Стара Загора административно-наказателни действия във връзка с постъпила информация от Националния координационен център за контрол на трансграничен превоз на отпадъци към МОСВ-София, касаеща зачестили случаи на извършени превози за РБългария на отпадъци от пластмаса с получател „БГ Рециклинг“ ЕООД, гр. София, при неспазени изисквания на ЗУО и Регламент (ЕО) 1013/ 2006 относно превози на отпадъци и че дружеството е приело на площадката си в гр. Казанлък, област Стара Загора отпадък с произход Италия, неразрешен в действащия регистрационен документ за извършване на дейности по третиране на отпадъци на „БГ Рециклинг“ ЕООД. Сочи се и издадена спрямо „БГ Рециклинг“ ЕООД заповед на Директора на РИОСВ – Стара Загора за налагане на принудителна административна мярка по чл.160 във вр. с чл.158, т.4 и чл.159, ал.2 от ЗООС, с която са спрени всички дейности, свързани с монтираната поточна линия за преработка на отпадъци /шредер/ на дружеството на площадката в гр. Казанлък. Посочено е в писмото, че предвид гореизложеното и на основание чл.116, ал.3 и чл.124, ал.2 от ЗУО, при установен следващ превоз/ внос на отпадъци от дружеството, следва превозното средство, заедно с неговия товар, да бъде задържано и своевременно да бъдат информирани съответната РИОСВ, на територията на която е задържан превоза, както и Националният координационен център за извършване на проверка и предприемане на действия по компетентност.

 

При така установената фактическа обстановка съдът намира, че направеното искане от „БГ Рециклинг“ ЕООД с правно основание чл.250 от АПК, е процесуално недопустимо, по следните съображения:

 

    Съгласно разпоредбата на чл. 250, ал. 1 от АПК всеки, който има правен интерес, може да иска прекратяване на действия, извършвани от административен орган или длъжностно лице, които не се основават на административен акт или на закона. Допустимостта на съдебно-административната защита по реда на чл. 250 и сл. от АПК е обусловена от съществуването на следните предпоставки: 1. наличие на извършвани фактически действия; 2. фактическите действия да се извършват от административен орган или от длъжностно лице от администрацията на органа или от лица, които действат от името на административен орган; 3. извършваните фактически действия да засягат субективни права, свободи или законни интереси на лицето и 4. действията да не се извършват в изпълнение на административен акт или на закона.

 

    Въз основа на посочената нормативна регламентация следва извода, че на първо място регламентираната защита по глава ХV, раздел І, чл.250 и сл. от АПК, обхваща единствено и само фактически административни действия. В случая, противно на твърдяното от жалбоподателя, писмо изх. № РД-05-36/7 от 17.07.2020г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора, не обективира нито извършвани от административния орган фактически действия по спиране, задържане или връщане от границата на превозни средства, натоварени с отпадъци, предназначени за „БГ Рециклинг“ ЕООД, нито предприети такива забраняващи или ограничаващи без законово основание на правото на дружеството да реализира внос / въвеждане на територията на страната/ на отпадъци с цел тяхното оползотворяване. Като несъответстващо на съдържанието на посоченото писмо е и твърдението на „БГ Рециклинг“ ЕООД, че то съдържа разпореждане за извършване на визираните действия. Нито дадените указания към органите, компетентни да осъществяват контрол на трансграничния превоз на отпадъци по ЗУО и по Регламент (ЕО) № 1013/2006 съобразно нормативно регламентираните им правомощия по чл. 116, ал.3 и чл.124, ал.2 от ЗУО, нито изпращането на уведомителното писмо до контролните органи /Главна дирекция „Гранична полиция“ и Агенция „Митници“/, представляват административни действия – предмет на защита по чл.250 от АПК.

    Отделно от това указаното с писмо изх. № РД-05-36/7 от 17.07.2020г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора на адресатите на писмото, че „на основание чл.116, ал.3 и чл124, ал.2 от ЗУО при установен следващ превоз/ внос на отпадъци от дружеството, следва превозното средство, заедно с неговия товар, да бъде задържано и своевременно да бъдат информирани съответната РИОСВ, на територията на която е задържан превоза, както и Националният координационен център за извършване на проверка и предприемане на действия по компетентност“, не засяга пряко и непосредствено негативно правната сфера на „БГ Рециклинг“ ЕООД, вкл. не ограничава субективни права и законни интереси на дружеството – притежател на регистрационен документ по ЗУО. Такова засягане може да произтече като последица при фактическото осъществяване на действията по спиране, извършване на проверки, задържане на транспортиращите отпадъците превозни средства, респ. задържането или връщането на товара и т.н. Тези именно фактически действия, когато се извършват от административен орган или от длъжностно лице от администрацията или от лица, които действат от името на административен орган, могат да бъдат предмет на съдебна защита по реда на чл.250 от АПК.  В случая твърдяното като извършено на 21.07.2020г. от органи /длъжностни лица/ на Гранична полиция на КПП „Видин - Калафат“, без правно основание и при неспазване на законовите процедури връщане на камиони, превозващи отпадъци с получател „БГ Рециклинг“, очевидно не представлява осъществени от Директора на РИОСВ – Стара Загора неоснователни фактически действия по см. на чл.250, ал.1 от АПК. Защитата срещу сочената като незаконосъобразна административна дейност дружеството е можело да реализира чрез предявяване на искане по реда на чл.250 и сл. от АПК пред административния съд по местоизвършването на фактическото действие от органите на Гранична полиция по недопускане въвеждането на територията на страната на превозните средства и транспортираните с тях отпадъци.

 

По изложените съображения съдът приема, че подаденото от „БГ Рециклинг“ ЕООД искане с правно основание чл.250, ал.1 от АПК, се явява процесуално недопустимо поради липса на предмет и на правен интерес от съдебно-административна защита по реда на чл.250 и сл. от АПК и като такова следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

 

Съдът констатира, че по делото с подаване на искането по чл.250 от АПК не е приложен документ за внесена държавната такса, дължима се в съдебното производство съгласно т.2б, б. „б” от Тарифа №1 към Закона за държавните такси за таксите, събирани от съдилищата, прокуратурата, следствените служби и Министерството на правосъдието. С оглед на което „БГ Рециклинг“ ЕООД следва да бъде осъдено да внесе по сметка на Административен съд – Стара Загора държавна такса в размер на 50 лева.

 

                Водим от горното и на основание чл. 150, т.1 и т.4 от АПК, съдът

 

 

Р  А  З  П  О  Р  Е  Д  И:

 

 

    ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искане с правно основание чл.250, ал.1 от АПК, подадено от  „БГ Рециклинг“ ЕООД със седалище и адрес на управление гр. София, район Младост, ж.к „Младост-1“, ул. „Д.М. № 4, представлявано от управителя Д. Ш, за постановяване на разпореждане за незабавно и безусловно преустановяване и прекратяване на незаконосъобразни фактически действия на Директора на РИОСВ – Стара Загора срещу „БГ Рециклинг“ ЕООД, обективирани в писмо изх. № РД-05-36/7 от 17.07.2020г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора, като недопустимо.

 

    ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 462/ 2020г. по описа на Административен съд – Стара Загора.

 

    ОСЪЖДА „БГ Рециклинг“ ЕООД със седалище и адрес на управление гр. София, район Младост, ж.к „Младост-1“, ул. „Д.М. № 4, ЕИК *********, да заплати по сметка на Административен съд – Стара Загора държавна такса в размер на 50 /петдесет/ лева.

 

    Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване.   

                                              

                                                                                  

 

 

СЪДИЯ: