Решение по дело №790/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 януари 2020 г. (в сила от 16 октомври 2020 г.)
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20197240700790
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 Р   Е   Ш   Е   Н   И   E

 

№526                                          06.01.2020 год.                    град Стара Загора

 

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

        Старозагорският административен съд, VІ състав, в публично съдебно заседание на десети декември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                           

                                                                       СЪДИЯ: МИХАИЛ РУСЕВ

       

при секретар Зорница Делчева като разгледа докладваното от съдия Михаил Русев административно дело №790 по описа за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:       

 

         Производството е по реда на чл.211 от Закона за министерството на вътрешните работи /ЗМВР/ вр. с чл.128 и сл. от АПК, образувано по жалбата на П.С.И. *** против Заповед №349з-3352/27.11.2018 год. на Директора на ОД на МВР Стара Загора с наложено на жалбоподателя дисциплинарно наказание „Уволнение“ на основание чл.194, ал.2, т.4 във връзка с чл.203, ал.1 т.13, чл.197 ал.1 т.6 и чл.204, т.3 от ЗМВР и на основание чл.226 ал.1 т.8 от ЗМВР е прекратено служебното правоотношение на младши инспектор П.С.И. - старши полицай в „Охрана на обекти – НПМ „Шипка-Бузлуджа“ на група „Охрана на обществения ред“ от сектор „Охранителна полиция“ към РУ – Казанлък, при ОД на МВР Стара Загора.

В жалбата са изложени съображения, че заповедта е незаконосъобразна като постановена в противоречие с чл.210, ал.1 от ЗМВР, тъй като липсва задължителното посочване на мястото, времето и обстоятелствата при които е извършено нарушението, както и доказателствата, въз основа на които е установено. Мотивите на ДНО не индивидуализират конкретни действия на наказания служител, представляващи правонарушение, което пречи да осъществи защитата си. Не е ясно по какъв начин е обиждал, заплашвал и нападал физически Г., с какви конкретни думи и действия, в присъствието на кои негови началници и колеги е извършено това, по какъв начин е станало достояние на служители на Следствието и Прокуратурата, на кои конкретно и защо. Няма обяснение защо ДНО приема, че описаните от него действия, които жалбоподателя отрича да е извършил, представляват нарушение точно на т.19 и т.21 от Етичния кодекс - с какво е уронил доброто име на институцията, как точно е проявил неуважение към член на обществото и към кой конкретно. В заповедта не е посочено въз основа на кои доказателства наказващия орган се е убедил, че са извършени описаните в заповедта нарушения и защо е приел, е те са толкова съществени, че да обусловят налагането на най-тежкото дисциплинарно наказание „уволнение“. Твърди, че не е извършил нарушенията описани в оспорената заповед. Оспорва изцяло фактическата обстановка като невярна, но не е в състояние да посочи факти, с които да обори липсващо фактическо обвинение в оспорената заповед. Това е основния довод за незаконосъобразност на наложеното най-тежко дисциплинарно наказание, а в условията на алтернативност жалбоподателя поддържа, че същото е несъразмерно тежко спрямо изложеното от ДНО. Излага съображения и за изтичане на преклузивния срок по чл.195, ал.1 от ЗМВР с доводи, че нарушението е извършено на 30.07.2018 год., а наказанието е наложено на 27.11.2018 год. след четири месеца. Представя Постановление №2993/2018 год. от 11.01.2019 год. на прокурор при РП Казанлък за прекратяване на наказателното производство, образувано за това, че на 30.07.2018 год. в гр. Казанлък в сградата на община Казанлък, жалбоподателя е извършил непристойни действия, грубо нарушаващи обществения ред, изразяващи явно неуважение към обществото – престъпление по чл.325, ал.1 от НК. Наказателното производство е прекратено поради липса на съставомерните елементи на престъплението по чл.325, ал.1 от НК. Прокурора е приел, че обидните изрази и заплахи /скандала/ са били следствие на конфликтната ситуация, провокирана от съобщението на свидетеля Г. до жената, с която наказания полицейски служител живее на семейни начала. С поведението си И. не е нарушил грубо обществения ред и не е изразил явно неуважение към другите граждани и обществото., като не е засегнал обекта на престъплението „хулиганство“ – установените в държавата обществени отношения, основани на добрите нрави и определящи поведението на хората в обществения живот. Направено е искане да бъде отменена оспорената Заповед №349з-3352/27.11.2018 год. с присъждане на разноските по делото. Постъпила е и писмена защита, в която са изложени същите съображения по съществото на спора.

Ответника – Директора на ОД МВР Стара Загора, чрез процесуалния си представител юриск. A. иска от съда да бъде отхвърлена жалбата като неоснователна.  Излага съображения, че заповедта е издадена от компетентен орган, в съответствие с приложимия материален закон, като дисциплинарното нарушение е установено по безспорен начин. В указаният седемдневен срок писмена защита по делото от страна на ответника не е постъпила.

Дисциплинарното наказание „уволнение“ е наложено за тежко нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.203, ал.1, т.13 от ЗМВР за това, че младши инспектор И. – старши полицай в „Охрана на обекти – НПМ Шипка-Бузлуджа“ на група „Охрана на обществения ред“ от сектор „Охранителна полиция“ към РУ – Казанлък, на 30.07.2018 год. в град Казанлък, в административната сграда на Община Казанлък, като е обиждал, заплашвал с положението си на полицай и с агресивни действия нападал физически служителя от общината Д. Г.,  е показал неуважение към него като личност и служител на общината, извършил го е в присъствието на негови колеги и началници, станало е достояние и на служители от прокуратурата и следствието и по този начин е увредило доброто име на МВР. С поведението си И. е нарушил т.19 „Държавния служител пази доброто име на институцията, която представлява“ и т.21 „Държавния служител се отнася с уважение към всички представители на обществото“ от Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР /обн. в ДВ бр. 67/12.08.2014 год./ - тежко нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.4 от ЗМВР във връзка с чл.203, ал.1, т.13 от ЗМВР – деяния, несъвместими с етичните правила за поведение на държавните служители в МВР, уронващи престижа на службата.    

От фактическа страна съдът намира за установено следното:

Със Заповед №349з-2384/14.08.2018 год. /стр.61 от адм. дело №775/2018 год. по описа на Административен съд Стара Загора/ издадена на основание чл.205, ал.2 от ЗМВР, Директора на ОД на МВР Стара Загора  разпорежда извършване на проверка по данните, изложени в Справка №284р-16069/10.08.2018 год., изготвена от Началника на РУ Казанлък при същата областна дирекция на МВР /стр.66 от адм. дело №775/2018 год. по описа на Административен съд Стара Загора/. Справката е изготвена относно установено нарушение на чл.19, чл.21 и чл.25 от Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР като с деянието си И. е уронил доброто име на институцията, която представлява, не се е отнесъл с уважение към присъстващите служители на община Казанлък, и е злоупотребил с правомощията си като е отбелязал, че е полицай, разчитайки че няма да му бъде наложено наказание. Началника на РУ Казанлък предлага на Директора на ОД на МВР да се образува дисциплинарно производство за извършените нарушения на Етичния кодекс на държавните служители в МВР, уронващи престижа на службата въз основа на докладна записка №284р-15208/31.07.2018 год., изготвена от Началника на сектор „Охранителна полиция“ при РУ – Казанлък, по която е образувана преписка под същия номер и е докладвана на Районна прокуратура Казанлък.

В докладната записка на Началник сектор „ОП“ - Казанлък е посочено, че на 30.07.2018 год., около 09.05 ч. Началника на сектор „Охранителна полиция“ при РУ Казанлък е получил обаждане по мобилен телефон от секретаря на община Казанлък г-жа И. с искане да бъде изпратен патрул в сградата на общината, защото на втория етаж има гражданин, който иска да бие техен служител. Началник сектор „ОП“ при РУ Казанлък незабавно разпоредил на дежурния в ОДЧ да изпрати патрулен автомобил, но след приключване на този разговор, секретаря на община Казанлък му се обажда отново, за да му съобщи, че П.С.И. - старши полицай в група Охрана на обществения ред при сектор „ОП“ направил опит да нанесе побой на служител в УППС в община Казанлък, след което му отправил заплахи, че като полицай ще му съсипе живота и си е тръгнал. Началник сектор „Охранителна полиция“ незабавно взел писмени сведения от служители в Община Казанлък, станали свидетели на случилото се. Предвид горното, предлага на Началник РУ Казанлък да се извърши проверка по случая, която да установи дали е допуснато дисциплинарно нарушение от служителя П.С.И. ***.

Началник РУ Казанлък извършва проверка, съгласно предложението на Началник сектор „ОП“ – Казанлък, въз основа на която установява следното: Д. Г. работи като главен специалист в „УППС“ при Община Казанлък. Във връзка с работата си знае мобилния телефонен номер на Д.И.Ц. – жената, с която П.С.И., живее на семейни начала. На 29.07.2018 год., между 21.00 ч. и 21.30 ч. изпраща текстово съобщение на Ц., без да е предполагал, че е семейна с една наздравица и пожелание за хубава вечер. В 21.40 ч. на същата дата му се обажда непознат човек със заплахи защо е писал на жена му. Г. се извинява по телефона и разговора приключва. На 30.07.2018 год., между 9.00 ч. и 9.30 ч. П.С.И., заедно с Д. Ц. /жената, с която живее на семейни начала/ влиза в сградата на Община Казанлък, в стая №20, в която работи служителя в „УППС“ при община Казанлък – Д. Г.. И. налита на Г. с обиди и заплахи. Г. се извинява, но въпреки това И. му казва, че ще му стъжни живота и на 2-3 пъти посяга да го удари с длан по главата, като е било възможно Г., отбранявайки се да е получил удар. След това посяга с юмрук да го удари, но се спира. От думите на И.,*** разбира, че същия е полицай и ще му съсипе живота.  На 30.07.2018 год. в 20.10 ч. Г. е получил обаждане от И. с искане за оттегляне на показанията, дадени от служителите Община Казанлък /снетите писмени обяснения от Началник сектор „ОП“ – Казанлък/, защото същите ще имат големи неприятности. На 01.08.2018 год. в 14.00 ч. получава последващо обаждане от И. с питане дали Г. е ходил в полицията да оттегли показанията си, както и показанията на колегите му, защото в противен случай ще заведе дело срещу общината за въпросното текстово телефонно съобщение. В писмените си сведения И. и Ц. потвърждават за изпратеното текстово съобщение, като посочват че са решили да уточнят помежду си повода за неговото изпращане и да подадат жалба срещу служителя. На 30.07.2018 год. около 09.00 ч. влизат в стая №20 в сградата на община Казанлък. Попитали какъв е повода и основанието за изпращане на текстовото съобщение, а Г., който познавал отпреди И., попитал защо е дошъл, какво като бил полицай и защо го излагат на работното му място. След като в стаята дошли и други служители на Община Казанлък, включително и прекия началник на Г., се провел разговор относно правомерността на изпратеното съобщение и след като разбрал, че началничката на Г. не намира нередност в тези факти, си тръгнали.

Въз основа на цитираната Справка от Началник РУ Казанлък, Директора на ОД на МВР Стара Загора образува дисциплинарно производство по реда на чл.205, ал.1 от ЗМВР като разпорежда със Заповед №349з-2384/14.08.2018 год. да се извърши проверка по чл.205, ал.2 от ЗМВР на изнесените в справката данни за извършено нарушение на т.19 „Държавния служител пази доброто име на институцията, която представлява“, т.21 „ Държавния служител се отнася с уважение към всички представители на обществото“ и т.25 „Държавният служител не злоупотребява с правомощията си, разчитайки че няма да му бъде наложено наказание“ от Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР, които факти квалифицира правно като нарушение на служебната дисциплина по чл.200, ал.1, т.12, за което се предвижда наказание „Порицание“ за срок от шест месеца до една година. В Заповедта е определен и състава на комисията, която да извърши дисциплинарното разследване със срок за изготвяне на справка до един месец. Държавния служител срещу който е образувано дисциплинарното производство е запознат със Заповед №349з-2384 от 14.08.2018 год. на 15.08.2018 год. Назначената комисия в качеството си на дисциплинарно разследващ орган изисква от Районна прокуратура Казанлък да й бъдат предоставени заверени копия на писмените сведения, дадени от служителите на Община Казанлък, в това число и писмените сведения на И. и Цветанова. Комисията допълнително изисква писмени сведения от наказания служител И., дадени в хода на дисциплинарното производство под №349р-16776/16.08.2018 год. /стр. 25 от адм. дело №775/2018 год. по описа на Административен съд Стара Загора/,  както и допълнителни писмени обяснения от свидетелите И.И.М. /стр. 40 от адм. дело №775/2018 год. по описа на Административен съд Стара Загора/, чието работно място е в стая №20, същата в която работи и Г., от Д. Г. /заплашвания от И. служител, стр.41 от адм. дело №775/2018 год. по описа на Административен съд Стара Загора/, и от М.М.К. /стр. 42 от адм. дело №775/2018 год. по описа на Административен съд Стара Загора/. Писмените обяснения на Г. от 31.07.2018 год. и от 01.08.2018 год., дадени пред Началник сектор „ОП“ – Казанлък и пред РП Казанлък, на Д.И.Ц. от 03.08.2018 год., от И. М. от 30.07.2018 год., от Ж.Х.У. от 30.07.2018 год., от И.Г.И. /секретаря на Община Казанлък/ от 30.07.2018 год., от С.Н.Д. от 31.07.2018 год., от И.Р.М. от 31.07.2018 год., от М.М.К. от 30.07.2018 год., от П.И.Б. от 31.07.2018 год. и от наказания служител П.С.И. от 03.08.2018 год. са приобщени към дисциплинарното производство на 16.08.2018 год.., когато на дисциплинарно разследващата комисия са предоставени заверени от Районна прокуратура Казанлък техни копия /стр.29 до стр.39 от адм. дело №775/2018 год. по описа на Административен съд Стара Загора/. Въз основа на писмените сведения, посочени в Справката от 10.08.2018 год. на Началник РУ –Казанлък, същите представляващи материали от извършена проверка по смисъла на чл.31, ал.2 от Инструкция №8121з-470 от 27.04.2015 год. за организацията на дейността по установяване на дисциплинарни нарушения и налагане на дисциплинарни наказания, събирането и обработката на информация за състоянието на дисциплината и дисциплинарната практика в Министерството на вътрешните работи, и на допълнително събраните писмени сведения от М., Г., К. и писмените обяснения на разследвания служител И., дисциплинарно разследващата комисия, провеждащата дисциплинарно производство по общия ред на чл.205 и сл. от ЗМВР, изготвя Справка №349р-17874/31.08.2018 год. до Директора на ОД МВР Стара Загора /стр. 63 от адм. дело №775/2018 год. по описа на Административен съд Стара Загора/. Въз основа на проведеното дисциплинарно производство е установено следното:

Заповедта за образуване на дисциплинарно производство е предявена на И., същия е дал и писмени сведения от 16.08.2018 год. адресирани до ДНО – Директора на ОД МВР Стара Загора. На 29.07.2018 год. Г. – главен специалист „УППС“ при Община Казанлък изпратил между 21.00 ч. и 21.30ч текстово съобщение с наздравица и пожелания за хубава вечер на Ц., което довело до скарване между нея и И. с взето решение да подадат жалба срещу Г. и да изяснят случая. На 30.07.2018 год. в 09.00 ч. Ц. и И. *** и при срещата с Г. възниква словесен конфликт, при който Г. е заплашен от И. с думите „Ще те съсипем“. В писмените сведения на свидетелите е описана агресията на И., проявена на обществено място пред държавни служители, които изказват възмущението си от проявеното противоправно поведение от служителя на РУ Казанлък. Освен свидетеля Г., в стая №20 била и М., според която И. влизайки е ритнал вратата на стаята с крак с цел да я затвори, доближил се до Г. и го обвинил в лични отношения с жена му. Държал се агресивно и налитал на бой, замахвал с ръка и ударил в главата Г. няколко пъти, но ударите не били силни, а по-скоро за сплашване. И. заплашил Г. с думите, че ще му съсипе живота. На място дошли и други служители на община Казанлък, които приканвали И. да си тръгне, но той заявил, че е полицай и продължил да заплашва. Свидетелката счита това поведение за недопустимо, особено от действащ полицай. По случая Г. дал три писмени сведения, в които потвърждава, че е възможно да е получил удар по главата и че е възприел заплахите напълно сериозно, което наложило да предприеме лечение с лекарства, предписвани с особена рецепта, която остава в аптеката. Комисията намира установеното нарушение за тежко деяние, несъвместимо с етичните правила за поведение на държавните служители в МВР, уронващо престижа на службата, тъй като И. е нарушил т.15 „Държавния служител съобразява законността на действията, които възнамерява да предприеме, т.19 и т.20 от Етичния кодекс за поведение на държавните служители в системата на МВР. С действията си И. е уронил престижа на службата, тъй като поведението му е станало достояние на голям брой служители на община Казанлък. И. е запознат със справката и изразява несъгласие с фактическите Констатации.

           На 05.09.2018 год. Директора на ОД МВР Стара Загора издава Заповед №349з-2584/05.09.2018 год., с която образува дисциплинарно производство срещу И. по реда на чл.207 от ЗМВР за извършено дисциплинарно нарушение по чл.203, ал.1, т.13 от ЗМВР – деяние, несъвместимо с етичните правила за поведение на държавните служители в МВР, уронващи престижа на службата, за което се предвижда наказание „Уволнение“. Заповедта е издадена на основание чл.31, ал.2 от Инструкция №8121з-470/27.04.2015 год. за организацията и дейността по установяване на дисциплинарни нарушения и налагане на дисциплинарни наказания, събирането и обработката на информация за състоянието на дисциплината и дисциплинарната практика в МВР, което сочи на единствено възможния извод, че Справката на дисциплинарно разследващата комисия от 31.08.2018 год., с която приключва проверката и проведеното по общия ред на чл.205 дисциплинарно производство, е квалифицирана от ДНО като справка от извършена проверка или одит – по смисъла на чл.206, ал.4 от ЗМВР и чл.3,1 ал.2 от Инструкцията, съдържаща данни за извършено тежко нарушение на служебната дисциплина и предложение за образуване на дисциплинарно производство, в която хипотеза не се изисква предложение от прекия ръководител на държавния служител, а ръководителя на структурата по чл.37 от ЗМВР /в случая, Директора на ОД МВР Стара Загора/ определя дисциплинарно разследващ орган.

Квалифицирайки справката по чл.18, ал.1 от Инструкцията за дисциплинарната практика в МВР като Справка по чл.206, ал.4 от ЗМВР, същата визирана и в чл.31, ал.2 от Инструкцията, Директора на ОД на МВР Стара Загора образува второ по ред дисциплинарно производство за същото нарушение, което вече е открил на 31.08.2018 год. и за което налага наказание на 27.11.2018 год. с оспорената в настоящето производство заповед.

Заповед №349з-2584/05.09.2018 год. за образуване на производство по чл.207 от ЗМВР, Директора на ОД МВР Стара Загора сочи още едно основание – в справката на комисията се съдържат допълнителни данни, че П.С.И. е нанесъл няколко удара по главата на Г., а поведението му е станало достояние на служители от община Казанлък, предизвикало възмущението им и уронило престижа на МВР. Тези данни обаче се съдържат и в Справката на Началник РУ Казанлък, който изрично предлага образуване на производство за тежко дисциплинарно нарушение на етичните правила, уронило престижа на службата, което Директора на ОД МВР е подвел правно като нарушение по чл.200 ал.1 т.12 от ЗМВР – същото, но по-леко наказуемо дисциплинарно деяние, поради липса на квалифициращо обстоятелство „уронване престижа на службата“. С посочената Заповед е 05.09.2018 год. е назначена друг ДРО, който изготвя обобщена справка и становище, редовно връчени на наказания служител, който не е дал обяснения в 24-часов срок от поканата като в хода на това второ по ред дисциплинарно производство част от свидетелите дали писмени сведения ги потвърждават, а И. дава повторно писмени обяснения. Производството приключва с издаване на оспорената заповед на 27.11.2018 год., чиито мотиви препращат към  обобщена справка №349-22523 от 05.11.2018 год. и становище №349р-23746/22.11.2018 год. на дисциплинарно разследващия орган и след предоставена възможност на държавния служител да упражни правото си за запознаване с обобщената справка от 05.11.2018 год., съгласно лично връчена му писмена покана от 06.11.2018 год., но в определения 24-часов срок, по нея не е депозирано писмено обяснение/възражение, за което е изготвен протокол от 07.11.2018 год. ДНО е приел, че наказания служител е участвал в дисциплинарното производство като е упражнил правото си на защита, чрез писмени обяснения от 16.08.2018 год. /въпреки приетото от него, че проверката, в която се състои общото дисциплинарно производство по чл.205 от ЗМВР е такава, извън процедурата по установяване и налагане на дисциплинарни наказания/ и 19.09.2018 год., последните дадени след постановяване на заповедта от 05.09.2018 год. за образуване на дисциплинарно производство по чл.207 от ЗМВР.

От така установената фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

        Заповед №349з-3352/27.11.2018 год. на Директор ОД МВР Стара Загора е връчена на жалбоподателя на 04.12.2018 год., а жалбата срещу нея е подадена на 18.12.2018 год., последния ден от 14-дневния преклузивен срок, в който се упражнява правото на оспорване. Подадена е от лице адресат на заповедта и имащо правен интерес да иска съдебен контрол за законосъобразност върху административния акт, който неблагоприятно засяга правата и законните му интереси.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

На първо място съдът намира, че заповедта е издадена от компетентен орган по смисъла на чл.204, т.3 от ЗМВР в изискуемата писмена форма. Налице е законова делегация за налагането на дисциплинарно наказание уволнение на служителите от младши изпълнителския състав от страна на Директора на Областна дирекция на МВР. В случая не е спорно, че Г.Х. е заемал длъжността директор на ОД на МВР Стара Загора, към момента на издаването на заповедта.

На второ място съдът намира, че заповедта е издадена и в предвидените от закона срокове. Съгласно чл.196 от ЗМВР дисциплинарното нарушение се смята за открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя. Дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган. Справка УРИ: 349р-17874/31.08.2018 год. и приложенията към нея съдържат предварителни данни, въз основа на които може да се направи обосновано предположение за извършено дисциплинарно нарушение от И.. Справката слага началото на дисциплинарното производство. Съгласно чл.205, ал.1 от ЗМВР дисциплинарно производство се образува при наличие на данни за извършено дисциплинарно нарушение и за неговия извършител. В случая справка УРИ: 349р-17874/31.08.2018 год. е основанието за образуване на дисциплинарното производство, доколкото то предоставя данни за извършено дисциплинарно нарушение и за неговия извършител. Видно от доказателствата по делото въз основа на справката е издадена Заповед УРИ:349-2584 от 05.09.2018 год. за образуване на дисциплинарно производство и е назначен дисциплинарно разследващ орган (комисия), който да проведе дисциплинарното производство, с което е спазена разпоредбата на чл.207 от ЗМВР. Дисциплинарното производство е приключило с изготвените от дисциплинарно разследващия орган становище УРИ:349р-23746-22.11.2018 год. до директора на ОДМВР – Стара Загора. Считано от тази дата – 22.11.2018 год., дисциплинарното нарушение се счита за открито от дисциплинарно наказващия орган и от тази дата започва да тече срокът по чл.195, ал.2 ЗМВР. Процесната заповед от 27.11.2018 год. е издадена преди изтичането му. В този смисъл е решение №13712/15.10.2019 год. постановено по адм. дело №4947/2019 год., което е задължително за настоящия състав.

Съгласно чл.206, ал. 1 от ЗМВР дисциплинарнонаказващият орган е длъжен преди налагане на дисциплинарното наказание да изслуша държавния служител или да приеме писмените му обяснения. Смисълът на разпоредбата е да се даде възможност на служителя да се защити пред административния орган като даде обяснения относно всички вменени му дисциплинарни нарушения, за които наказващият орган има правомощието да му наложи дисциплинарно наказание. В случая това е направено, и обяснението му са дадени и приети от наказващият орган преди издаването на заповедта. Поканата е с рег. №УРИ: 349з-18440 от 11.09.2018 год., издадена от Директора на ОД на МВР Стара Загора, а писмените обяснения са депозирани на 19.09.2018 год., заведени с УРИ: 284р-18657 от 19.09.2018 год. и са приети от наказващият орган, видно от отразеното върху обясненията, т.е. по делото има данни, че дисциплинарно-наказващият орган е приел писмените обяснения преди да наложи дисциплинарното наказание и се е запознал с тях. След изготвянето на справките е дадена нова възможност за даване на допълнителни сведения /покана УРИ 349р-22662/06.11.2018 год. – лист 23 от адм. дело №7875/2018 год. на Административен съд Стара Загора/, но такива не са дадени видно от протокол УРИ 284р-22405 от 07.11.2018 год. /лист 27 от адм. дело №7875/2018 год. на Административен съд Стара Загора/. Изслушването на служителя не е необходимо, ако в хода на проверката същият е дал писмените си обяснения преди издаването на заповедта за налагането на дисциплинарното наказание – чл.26 от Инструкцията. Обясненията са приети от наказващият орган, издал и оспорената в настоящето производство заповед, като същите са приети от наказващият орган. В този смисъл, не е налице нарушение процедурата по налагането на дисциплинарното наказание, като в хода на същата е гарантирано в пълна степен правото на защита на наказаният служител.

Що се отнася до съответствието на заповедта с приложимия материален закон, съдът намира, че установеното поведение на държавният служител правилно е било квалифицирано като тежко дисциплинарно нарушение.

Прието е от наказващият орган, че И. е нарушил т.19 „Държавния служител пази доброто име на институцията, която представлява“ и т.21 „Държавния служител се отнася с уважение към всички представители на обществото“ от Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР /обн. в ДВ бр.67/12.08.2014 год./ - тежко нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.4 от ЗМВР във връзка с чл.203, ал.1, т.13 от ЗМВР – деяния, несъвместими с етичните правила за поведение на държавните служители в МВР, уронващи престижа на службата. Не е спорно по делото, че на посочената дата, жалбоподателят се е явил в Община Казанлък и е заплашвал Г. в присъствието на трети лица /колеги на Г./, като е целял и физическа саморазправа с него. В присъствието на тези лица, И. е заявил, че е полицай. По този начин сам И. е направил достояние на присъстващите лица, че е държавен служител от МВР. Всеки един държавен служител на МВР полага клетва да спазва Конституцията и законите на страната /чл.146, ал.1 от ЗМВР/, както и е длъжен да спазва правилата, определени в Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР /чл.150, ал.2 от ЗМВР/. Като такива се и задължението да спазва доброто име на институцията, която представлява и да се отнася с уважение към всички представители на обществото /чл.19 и 21 от етичния кодекс/. В конкретния случай с поведението си на 30.07.2018 год. в сградата на Община Казанлък, жалбоподателят И. е нарушил и двете норми от кодекса. Следва да се отбележи, че наличието на спорове между гражданите, ако и да са налице такива, се решават от съответните органи за това – съд /ако се касае за гражданско правен спор/ или прокуратура /ако са налице данни за извършено престъпление, чрез повдигането на съответното обвинение/. Отправянето на вербални заплахи, посягане за нанасяне на удари, са действия, които противоречат на законоустановения ред. Независимо от това кое е провокирало такова поведение. Изтъквайки пред трети лица качеството си на полицай и че ще стъжни живота на Г., е поведение с което се уронва престижа на службата. Държавните служители на МВР са призвани да следят за спазването на законите и да охраняват обществения ред, но не е и да нарушават този обществен ред. Нещо повече, заемането на длъжността държавен служител на МВР предполага завишени изисквания при спазването на обществения ред. Квалифицирайки поведението като нарушение на чл.19 и чл.21 от Етичния кодекс, ответника по делото е извършил правилна квалификация на установените факти и ги е подвел под правилните материално правни разпоредби на чл.203, ал.1, т.13 от ЗМВР.

 Необходимо е да се отбележи, че в рамките на съдебната проверка по чл.168 от АПК в компетентността на съда е само да провери законосъобразността на акта при посочените в него фактически и правни основания за издаването му.  Освен това съставомерността на деянието следва да бъде доказана, както от обективна, така и от субективна страна, тъй като дисциплинарната отговорност на служителите от МВР е отговорността, която те носят при извършване на нарушение на служебната дисциплина – за противоправно деяние, което е извършено умишлено или по непредпазливост от служител на МВР и е обявено за наказуемо от ЗМВР – чл.4 от Инструкцията. В чл.210, ал.1 от ЗМВР е дадено по императивен начин съдържанието на заповедта за налагане на дисциплинарно наказание на служител от МВР, което съдът намира, че в конкретния случай е спазено. Посочен е извършителят /П.И./***/; времето и обстоятелствата при което е извършено нарушението /30.07.2018 год. в сградата на Община Казанлък – описание на поведението на И./; разпоредбите, които са нарушение /т.19 и 21 от Етичния кодекс/; доказателствата въз основа на които е установено /събраните доказателства – същите са множество сведения и обяснения от трети лица, които не е задължително да бъдат описани поединично в заповедта, още повече, че всичките са последователни, логични и не си протоваречат/; правното основание /чл.194, ал.2, т.4 вр. с чл.203, ал.1, т.13, чл.197, ал.1, т.6 и чл.204, т.3 от ЗМВР/ и наказанието, което се налага /уволнение/; пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва заповедта /в 14 дневен срок пред Министъра на вътрешните работи или в 14 дневен срок пред Административен съд Стара Загора/.

По тези съображения съдът намира, че оспорения административен акт - Заповед №349з-3352/27.11.2018 год. на Директора на ОД МВР Стара Загора, е правилна и законосъобразна, постановена при правилно приложение на материалния закон и при липса на допуснато съществено нарушение на процесуалните правила при реализирането на дисциплинарната отговорност, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

В настоящето производство разноски от страна на ответника не се претендираха, но такива са били поискани в производството пред ВАС. Предвид изхода на делото искането на ответника по жалбата за присъждане на разноски в производството по адм. дело №4947/2019 год. по описа на ВАС на Република България, следва да бъде уважено, като на основание чл.226, ал.3 от АПК, в тежест на жалбоподателят П.И. следва да бъде възложено заплащането на възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита на административния орган, определено в размер на 100.00 лв., съгласно чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.78, ал.8 от ГПК и чл.37 от Закона за правната помощ.

Воден от тези мотиви, Административен съд Стара Загора  

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.С.И. *** против Заповед №349з-3352/27.11.2018 год. на Директора на ОД МВР Стара Загора, като неоснователна.

ОСЪЖДА П.С.И., ЕГН ********** с адрес: ***, да заплати на Областна дирекция на МВР - Стара Загора, ул.“Граф Игнатиев“№16, представлявана от Директора Стоян С. сумата от 100.00 /сто/ лева, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение за производството по адм. дело №4947/2019 год. по описа на ВАС на Република България.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: