24.04.2023г.
гр.Хасково
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Административен
съд Хасково в
публичното заседание
на двадесет и четвърти април две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
СЪДИЯ : ПАВЛИНА
ГОСПОДИНОВА
Секретар Светла
Иванова
Прокурор
като разгледа докладваното от съдията
адм.д.№69 по описа за 2023г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба от И.Ю.Н. ***, против Решение №1012-26-510-5 от 22.12.2022г. на Директор ТП на НОИ Хасково, издадено на основание чл.117, ал.3 от КСО. Твърди се, че обжалваното решение, с което била отхвърлена жалба срещу Разпореждане №**********-2140-26-1087/08.11.2022г. на Ръководител на Пенсионно осигуряване към ТП на НОИ Хасково, било неправилно и незаконосъобразно, постановено в противоречие с материалния закон. Неправилно било приложено материалното право и неправилно не било зачетено времето на неработеща майка като действителен стаж за периода от 05.06.1971г. до 05.06.1972г., от 17.03.1975г. до 17.05.1976г., от 26.08.1976г. до 31.12.1976г., от 05.04.1977г. до 26.02.1978г. и от 07.09.1979г. до 14.06.1980г. – общо 04г., 02м. и 03 дни. Нормата на пар.1, ал.1, т.12 от ДР на КСО нямала ретроактивно действие и определянето му като такъв следвало да бъде съгласно нормативната уредба, действаща към момента на полагането му. Обжалваното решение установявало, че безспорният доказан трудов стаж бил повече от 15 години, а при зачетен стаж като неработеща майка се удостоверявало наличието на предпоставките за придобиване на ЛПОСВ по чл.68, ал.3 от КСО.
Иска се да бъде постановено съдебно
решение, с което да бъде отменено Решение №1012-26-510-5 от 22.12.2022г.,
издадено на основание чл.117, ал.3 от КСО от Директор на ТП на НОИ Хасково, а
административната преписката да бъде върната на пенсионния орган за ново разглеждане
при правилно прилагане на материалното право, като бъдат присъдени и
направените по делото разноски.
Ответната страна - Директор
на ТП на НОИ Хасково, взема становище по жалбата, като я счита за
неоснователна.
Съдът, като прецени доказателствата по
делото, приема за установено от фактическа страна следното:
Жалбоподателката е подала заявление пред
ТП на НОИ Хасково вх.№2113-26-832/02.06.2022г. за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и
възраст.
След извършване на справки и обсъждане на
представени доказателства с Разпореждане №**********-2140-26-1087/08.11.2022г. е отказано отпускане на лична
пенсия за осигурителен стаж и възраст, като разпореждането е обжалвано със
съображения относно зачитане на трудов стаж като неработеща майка. От данните в
пенсионната преписка е било установено, че И .Н. е родена на ***г., като към
датата на заявяване – 02.06.2022г. имала навършена възраст от 68г., 10м, 27 дни
и осигурителен стаж, положен за периода от 05.06.1971г. до 31.12.1999г. – с
прекъсване: осигурителен стаж трета категория – 16г., 08м, 21 дни, общ
осигурителен стаж съгласно чл.104 от КСО, превърнат към трета категория труд -
16г., 08м, 21 дни; действителен осигурителен стаж – 12г., 06м, 18 дни. Изрично
е посочено, че за периода от от 05.06.1971г. до 05.06.1972г., от 17.03.1975г. до
17.05.1976г., от 26.08.1976г. до 31.12.1976г., от 05.04.1977г. до 26.02.1978г.
и от 07.09.1979г. до 14.06.1980г. – общо 04г., 02м. и 03 дни осигурителният стаж като неработеща майка не е
действителен съгласно пар.1, ал.1, т.12 от Д КСО и не се следва пенсия при
условията на чл.68, ал.3 от КСО.
При установения осигурителен стаж и възраст
пенсионният орган счел, че за жалбоподателя не се следва пенсия при условията
на чл.68, ал.1 -2 от КСО, както и такава по реда на чл.68, ал.3 от КСО – в
първия случай, тъй като има навършена изискуема възраст, но няма осигурителен
стаж от 36г., 02м., а във втория – тъй като няма най-малко 15 години
действителен осигурителен стаж. В мотивите на оспореното решение е прието, че
в разгледаното разпореждане пенсионният орган правилно е зачел осигурителния
стаж, както и правилно същият е отчел
легалната дефиниция на пар.1, ал.1, т.12 от ДР на КСО и зачетеният стаж на
жалбоподателката като неработеща майка не бил действителен. Правилно не бил
зачетен периода на стаж като неработеща майка и при установения действителен
трудов стаж, положен от жалбоподателката, то тя нямала към датата на
заявлението право на лична пенсия при условията на чл.68, ал.3 от КСО, защото
не били налице кумулативните предпоставки – имала навършена изискуема възраст,
но нямала 15 години действителен осигурителен стаж, а имала 13г., 06м., 18 дни.
В случая е установено, че има отменено издадено удостоверение УП-13 и издадено
ново с вписан верен осигурителен стаж, касаещ период извън спорните периоди в
настоящото производство.
Приложен е опис на осигурителен стаж,
справка от Регистър на осигурените лица, удостоверение обр. УП – 13, както и копие от трудова
книжка и удостоверения за раждане, удостоверение за идентичност на лице с
различни имена.
Оспореното решение е връчено на 03.01.2023г.,
получено от представител на жалбоподателя, а видно от отбелязването върху
жалбата същата е подадена в срок пред ТП НОИ Хасково на 17.01.2023г.
При така установената фактическа обстановка, като взе
предвид и разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът извърши преценка за
законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по
чл.146 от АПК, като направи следните правни изводи:
Жалбата е подадена от надлежна страна – адресат на
оспорения акт, за която е налице пряк и непосредствен интерес от обжалването, в
срока по чл.118, ал.1 от КСО. Жалбата отговаря на изискванията за форма и
реквизити, като не се установяват пречки за разглеждането ѝ. При тези
съображения съдът приема, че подадената жалба е процесуално допустима и следва
да бъде разгледана по същество.
При така установената фактическа обстановка съдът
счита, че обжалваното решение на Директор на ТП на НОИ Хасково, с което е
отхвърлена жалбата срещу разпореждане на ръководителя на Пенсионно осигуряване
при ТП на НОИ Хасково, за отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен
стаж и възраст на основание чл.68, ал.1-3 от КСО, е незаконосъобразно. Допълнително в с.з. представляващият
жалбоподателката уточнява, че е спорно между страните единствено приложението
на чл.68, ал.3 от КСО, касаещо признаването на майчинството като действителен
стаж.
Съгласно чл.118, ал.1 от КСО на обжалване пред административния съд подлежи
решението на ръководителя на териториалното поделение на Националния
осигурителен институт по чл.117, ал.3 от КСО. В случая
законоустановения ред на оспорване е спазен и предмет на съдебен контрол е
решението на директора на ТП на НОИ Хасково, което е издадено от компетентния и
посочен в чл.118, ал.1 от КСО административен орган.
С оглед придобития от жалбоподателката
стаж от трета категория е безспорно установено, че за същата не са налице
изискванията за отпускане на ЛПОСВ при условията на чл.68, ал.1-2 от КСО.
Между страните съществува спор за периода от 05.06.1971г.
до 05.06.1972г., от 17.03.1975г. до 17.05.1976г., от 26.08.1976г. до 31.12.1976г.,
от 05.04.1977г. до 26.02.1978г. и от 07.09.1979г. до 14.06.1980г. – общо 04г.,
02м. и 03 дни, което време не било зачетено като действителен стаж по чл.68, ал.3 от КСО. Съгласно
чл.68, ал.3 от КСО в случай, че лицата
нямат право на пенсия по ал.1 и 2, до 31 декември 2016г. те придобиват право на
пенсия при навършване на възраст 65 години и 10 месеца за жените и мъжете и
най-малко 15 години действителен осигурителен стаж. От 31 декември 2016г.
възрастта се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с по 2
месеца до достигане на 67-годишна възраст. При така разписаното, през 2022г.
лицата придобиват право на ЛПОСВ в случай, че имат навършена възраст 66г., 10м.
и 15г. действителен осигурителен стаж. В случая административният орган е
приел, че стажът от общо
04г., 02м. и 03 дни за периодите от 05.06.1971г. до 05.06.1972г., от
17.03.1975г. до 17.05.1976г., от 26.08.1976г. до 31.12.1976г., от 05.04.1977г.
до 26.02.1978г. и от 07.09.1979г. до 14.06.1980г., през които не е спорно, че
жалбоподателката е била неработеща майка, не е действителен такъв по смисъла на
пар.1, ал.1, т.12 от Допълнителните
разпоредби на КСО. Но по отношение на така посочения стаж на основание пар.9, ал.1 от ПЗР на КСО действителността следва
да се прецени съобразно действалите разпоредби до 31.12.1999г. Поради това е приложима
нормата на чл.80 от отменения Правилник за
прилагане на Закона за пенсиите, която през целия период на действието си
не е изменяна и е гласяла, че за трудов стаж по смисъла на Закона за пенсиите – отм., се зачита и времето, прекарано в
законно установения платен и неплатен отпуск, който се признава по Кодекса на труда. Относимо към случая е и Постановление на
Министерския съвет №61 от 1967г. за насърчаване на раждаемостта, обн.ДВ, бр.2/1968г.
- чл.9, ал.4-5, според което времето за бременност (45 дни преди раждането),
раждане и отглеждане на деца, родени или осиновени след 31.12.1967г. от
неработещи жени-майки или осиновителки, се признава за трудов стаж. Размерът на
трудовия стаж, който се зачита по този ред, се определя в зависимост от броя и
поредността на родените деца. Според действащият закон - чл.9, ал.7 от КСО за осигурителен стаж
при пенсиониране се зачита.... и времето, през което неработеща майка е гледала
дете до 3-годишна възраст. За тези периоди се внасят осигурителни вноски в
размера за фонд Пенсии за сметка на държавния бюджет върху минималната работна
заплата към датата на отпускане на пенсията. В този смисъл са и разпоредбите на
чл.9, ал.2, т.1 и т.2 от КСО, съгласно който за
осигурителен стаж без да се правят осигурителни вноски, се зачита времето на
отпуска за бременност, раждане и отглеждане на дете, както и тази на чл.38, ал.3, т.6 от Наредбата за
пенсиите и осигурителния стаж. В този смисъл следва да се приеме, че в
областта на общественото осигуряване при майчинство - и преди, и сега,
законодателят не прави разлика между жените, които не работят, защото са майки
на малки деца, и другите жени, които полагат труд и са осигурени за този риск,
вкл. и в хипотезите на чл.68, ал.1-3 от КСО. След като стажът на
жалбоподателката за процесните периоди се зачита за трудов такъв съгласно
действащите към този период разпоредби, то с оглед разпоредбата на пар.9, ал.1 от КСО същият следва да бъде
признат за действителен осигурителен стаж по смисъла на пар.1, т.12 от ПЗР на КСО.
Така, като е отказал да зачете стажа на
жалбоподателката като неработеща майка за действителен осигурителен такъв,
административният орган неправилно е тълкувал и приложил закона. След
признаването за действителен осигурителен стаж на придобития такъв за времето
от 05.06.1971г.
до 05.06.1972г., от 17.03.1975г. до 17.05.1976г., от 26.08.1976г. до
31.12.1976г., от 05.04.1977г. до 26.02.1978г. и от 07.09.1979г. до 14.06.1980г., действителният осигурителен стаж на
жалбоподателката безспорно надвишава 15 години /17г., 08м., 21д./, което налага
извода, че е придобила право на пенсия при условията на чл.68, ал.3 от КСО.
При тези съображения оспореното решение
следва да се отмени, а преписката следва да се върне на компетентния пенсионен
орган при ТП на НОИ Хасково за ново произнасяне по заявлението на
жалбоподателката, при съобразяване с дадените в мотивите на настоящото решение
указания по тълкуването и прилагането на закона.
При крайния извод за основателност на
жалбата са дължими направените от жалбоподателката разноски – 550,00 лева за
адв.възнаграждение.
Мотивиран така и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба от И.Ю.Н. ***,
Решение №1012-26-510-5 от 22.12.2022г. на Директор ТП на НОИ Хасково, издадено
на основание чл.117, ал.3 от КСО, с което е отхвърлена жалба срещу Разпореждане
№**********-2140-26-1087/08.11.2022г. на Ръководител на Пенсионно осигуряване
към ТП на НОИ Хасково.
ИЗПРАЩА преписката на длъжностното лице по
пенсионното осигуряване при ТП на НОИ – Хасково за ново произнасяне по
заявление с вх.№2113-26-832/02.06.2022г. за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и
възраст по чл.68, ал.3 от КСО при съобразяване на задължителните указания по
тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите към решението.
ОСЪЖДА ТП на НОИ Хасково да заплати на И.Ю.Н., ЕГН **********,
направените разноски по делото в размер на 550,00 лева.
Решението може да бъде обжалвано пред
Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от
съобщението до страните.
Съдия: