Решение по дело №239/2019 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 декември 2019 г. (в сила от 9 декември 2019 г.)
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20197190700239
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер: 149                                      09.12.2019                                 Град Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският административен съд, в публично заседание на двадесет и пети ноември две хиляди и деветнадесета година,  в  състав:

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИН М.

 

при секретаря Ралица Вълчева, като разгледа докладваното от съдията Марин М.  административно дело № 239 по описа за 2019, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 – 178 от Административно процесуалния кодекс (АПК)  във връзка с чл. 13, ал.6 от Закона за социалното подпомагане /ЗСП/ и чл. 4, ал.6 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, издадена от Министъра на труда и социалната политика, наричана по-нататък за краткост Наредбата.

Образувано е по жалба от Ф. И. Х. с постоянен адрес *****, пребиваваща на адрес гр. Р., бул. *****, таванска стая, принадлежаща към ап. № 5, срещу Заповед № ЗСП/Д-РР/1707 от 13.09.2019 год. на директора на дирекция „Социално подпомагане” – Разград, потвърдена с Решение № 17 РД06—0020 от 09.10.2019 год. на директора на РД „СП” – Разград, с която ѝ е отказана целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2019/2020 год. В жалбата се твърди, че оспорената заповед е неправилна, незаконосъобразна и постановена в нарушение на закона. Оспорващата твърди, че обстоятелството, че не е спазила разпоредбата на чл. 94 от Закона за гражданската регистрация , т.е. че не е заявила промяната на настоящия си адрес не е основание да и бъде отказана помощ за отопление. Иска от съда да отмени оспорената заповед.

Ответната по жалбата страна – директорът на Дирекция „Социално подпомагане” - Разград, чрез процесуалния си представител – старши юрисконсулт С. И., оспорва жалбата и моли същата да  бъде отхвърлена, а оспорената заповед - потвърдена.

Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, и като направи проверка по реда на чл.168 от АПК, приема за установено следното:

Административното производство е започнало с молба – декларация вх. № ЗСП/Д-РР-1707 от 17.07.2019 год., /л. 27-28/, с която оспорващата е поискала от Директора на Д „СП” - Разград отпускането на целева помощ за отопление  с твърдо гориво. В декларацията оспорващата е посочила настоящ адрес ****, таванска стая в ляво и номер на мобилен телефон.

Органите на Д „СП” Разград направили справка за настоящият адрес на оспорващата в НБД „Население” /л.24/ и установили, че регистрираният настоящ адрес *****

С писмо изх. № 1703-94Ф-00-1894 от 17.07.2019 год. /л. 26/ оспорващата е уведомена от органите на социално подпомагане, че в 14 дневен срок от получаване на съобщението е необходимо да изправи нередностите по заявлението –декларация тъй като от направената справка в регистрите е констатирано, че заявеният ѝ настоящ адрес ***** е различен от заявения от нея в молбата - декларация адрес гр. Р. , ул. *****, вх. *, ет. *, таванска стая. Посочено е също така, че при неспазване на срока исканата помощ ще ѝ бъде отказана. Писмото е връчено на оспорващата на 30.07.2019 год. /известие за доставка л. 25/.

На 05.08.2019 год. Х. е депозирала в Д „СП” Разград жалба /л.23/ от чието съдържание става ясно, че през 2006 год.  е  била настанена в апартамента – очевидно е че става въпрос за жилището в  гр. Р., ул. *****, вх. *, ет. *, ап. **, но в последствие е извадена от това жилище, както и личният ѝ багаж. В жалбата изрично е посочено, че оспорващата живее в гр. Р. ул. *****, вх. *, ет. *, таванска стая.

Във връзка с така подадената молба, социален работник от Д „СП” - Разград е изготвил на 14.08.2019 год. социален доклад /л.22/. В анкетата като настоящ адрес на заявителя на помощта за отопление е посочен гр. Р., ул. *****, вх. *, ет. *, ап. **. По отношение на данни за жилището е посочено, че заявителката живее на квартира в таванска стая и не може да представи документ за собственост. Посочено е също така, че заявителката живее на различен от регистрирания настоящ адрес и не е отстранила нередовността на заявлението в 14 дневен срок.

Със заповед № ЗСП/Д-РР-1707 от 14.08.2019 год. директорът на Д „СП” – Разград е отказал да отпусне помощ за отопление за сезон 2019/2020 година. Като фактическо основание е посочено, че лицето не живее на посочения в заявлението настоящ адрес, както и невъзможност за провеждане на социална анкета в дома на лицето по настоящ адрес, съгласно  чл. 27, ал. 5 от ППЗСП. Заповедта е връчена на оспорващата на 22.08.2019 год. на адреса на ул. „Васил Левски”, съгласно известие за доставка л.20.  Същата е обжалвана пред директора на РД „СП” – Разград с жалба от 26.08.2019 год. /л.18/. В жалбата си оспорващата е посочила, че по лична карта настоящият и адрес е гр. Р., ул. *****, вх. *, ет. *, ап. **, но в заявлението си е посочила сегашния си адрес, на който живее.

С решение № 17-РД06-0011 от 04.09.2019 год. директорът на РД „Социално подпомагане” Разград е отменил заповед № ЗСП/Д-РР-1707 от 14.08.2019 год. на директор на Д „СП” – Разград, тъй като мотивите за отказа, не кореспондират с установената ситуация и е върнал преписката за ново произнасяне, като е посочил, че административният орган следва да укаже на заявителя какви са нередностите в заявлението-декларация, които следва да отстрани и да го консултира за начина на отстраняване.

На 13.09.2019 год. е изготвен нов социален доклад /л.10/, в който е посочено, че оспорващата Х. се е явила в Д „СП” и била информирана за реда и начина за промяна на настоящия адрес с оглед на обстоятелството, че от 5 години не живеела на декларирания в заявлението настоящ адрес.

Със заповед № ЗСП/Д-РР/1707 от 13.09.2019 год. /л.11/директорът  на дирекция „СП” – Разград отново е отказал отпускане на помощ за отопление на оспорващата. Като мотив е посочено, че оспорващата не е отстранила в законосъобразния срок допуснатите нередности в подаденото заявление-декларация. Като правно основание е посочен чл. 4, ал. 3 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. във вр. с чл. 26, ал. 8 от ППЗСП. Заповедта е връчена на оспорващата на 18.09.2019 год., съгласно известие за доставка л. 12.   Обжалвана е по административен ред  с жалба от 24.09.2019 год. /л.9/

 С Решение № 17 РД06—0020  от 09.10.2019 год. /л.7/директорът  на Регионална дирекция „СП” – Разград е отхвърли жалбата и е потвърдил обжалваната заповед, като е приел, че оспорващата не е отстранила в срок нередовността на подаденото заявление – декларация, въпреки дадените от органите на СП указания за реда и начина на промяна на настоящия адрес на заявителката. Решението е връчено на оспорващата на 10.10.2019 год. а жалбата срещу него е подадена на 14.10.2019 год.

При така установеното от фактическа страна съдът прави следните правни изводи:

Жалбата, като подадена от надлежна страна, срещу индивидуален административен акт, подлежащ на оспорване пред съда и в предвидения в закона срок, е процесуално допустима.  Оспореният акт е издаден от компетентен по материя и място орган – директора на Д „СП” – Разград, съгласно разпоредбата на чл. 4, ал. 4 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. Заповедта е в изискуемата писмена форма и съдържа правни и фактически основания.

Настоящият съдебен състав намира обаче, че при постановяване на заповедта административният орган  е допуснал съществени нарушения на административно-производствените правила.  С решението, с което  директорът на РД „Социално подпомагане” Разград е отменил заповед № ЗСП/Д-РР-1707 от 14.08.2019 год. на директор на Д „СП” – Разград и е върнал преписката за ново произнасяне, същият е дал указания административният орган да укаже на оспорващата какви са нередностите в заявлението ѝ, начина на тяхното отстраняване и да и даде срок  за това. Този срок, съгласно чл. 26, ал. 8 от ППЗСП във вр. с чл. 4, ал. 1 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. е 14 дни. В настоящият случай  по делото не са представени доказателства тези указания да са изпълнени. Очевидно е, че дори такива указания да са дадени устно, както е отбелязано в социалния доклад от 11.09.2019 год. /л. 10/, то не е спазено изискването да се даде на лицето 14 дневен срок за отстраняване на нередностите, тъй като отменителното решение е издадено на 04.09.2019 год., а новата заповед – на 13.09.2019 год., т.е. преди изтичане на 14 дневния срок. От тук  следва, че и посоченото фактическо основание за издаване на оспорената заповед, а именно, че лицето не е отстранило в законоустановения срок нередностите в подаденото заявление-декларация, не е налице, т.е. оспорената заповед е немотивирана и само на това основание следва да бъде отменена.

За пълнота на изложението следва да се посочи, че ако лицето е подало нередовно заявление-декларация за отпускане на правна помощ  освен че му се дават 14 дни да отстрани нередовността, съгласно чл. 26, ал. 8 от ППЗСП във вр. с чл. 4, ал. 1 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г., то се предупреждава на основание чл. 30, ал. 2 от АПК, че ако не отстрани нередовността в дадения срок преписката му ще бъде прекратена.  В случая  такова предупреждение на оспорващата не е направено, а е посочено, че ще и бъде отказана исканата помощ. Наред с това ако административният орган е приел, че заявителят не е отстранил нередовността на заявлението-декларация в дадения срок е следвало да прекрати преписката на основание чл. 56, ал. 2 във вр. с чл. 30, ал. 2 от АПК във вр. с чл. чл. 26, ал. 8 от ППЗСП, а не да издава заповед, с която да отказва отпускане на исканата помощ за отопление.

Заповедта противоречи и на материалния закон.

Съгласно разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. лицата и семействата подават заявление-декларация по образец, утвърден от изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане, в дирекции "Социално подпомагане" по настоящ адрес и при спазване на изискванията по чл. 26, ал. 2, 4, 5, 6, 7 и 8 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане.

Съгласно чл. 94, ал. 1 от Закона за гражданската регистрация настоящ адрес е адресът, на който лицето живее. Според чл. 98, ал. 1 от ЗГР при промяна на настоящия адрес лицето следва да заяви това пред органа по чл. 92, ал. 1 от ЗГР в 30 дневен срок, съгласно чл. 99, ал. 1 от ЗГР. Нарушаването на тези разпоредби от гражданите се санкционира с глоба от 50 до 300 лв., съгласно чл. 116, ал. 2 от същия закон.

В случая  оспорващата е посочила адреса на който живее, а именно гр. Р. ул. *****, вх. *, ет. *, таванска стая и за нея той се явява настоящ адрес по смисъла на чл. 94, ал. 1 от ЗГР. Между страните няма спор, че тя живее именно на този адрес. На този адрес административният орган е изпращал всички писма и административни актове. На този адрес е следвало да се извърши и социалната анкета. Обстоятелството, че оспорващата не е изпълнила задължението си да подаде заявление за промяна на настоящия си адрес, съгласно чл. 98, ал. 1 в срока  по чл. 99, ал. 1 от ЗГР не е основание да не се извърши социална анкета, тъй като лицето е заявило действителния адрес на който живее, т.е. настоящия си адрес, нито е основание да се откаже отпускане на  помощ за отопление.

Според чл. 2, ал. 1 от  Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. право на целева помощ за отопление имат лицата и семействата, чийто средномесечен доход за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявлението-декларация е по-нисък или равен от диференцирания доход за отопление и отговарят на условията по чл. 10 и 11 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане (ППЗСП). Няма действаща правна норма, регламентираща получаването на целева  помощ за отопление, която да ограничава правото на получаване на такава помощ за лица, които са нарушили разпоредбата на чл. 98, ал. 1 и чл. 99, ал. 1 от Закона за гражданската регистрация. В случая след като оспорващата живее на адрес в гр. Разград, т.е. настоящият ѝ адрес е в обхвата на Д „СП” Разград и е подала заявление- декларация, в която е посочила именно този адрес, е следвало да и се отпусне исканата помощ, стига да отговаря на останалите условия и предпоставки, предвидени в Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. За евентуалното нарушение на ЗГР тя следва да носи административнонаказателна отговорност по този закон, но не и на това основание да ѝ се отказва целева помощ.

Предвид изложеното съдът намира, че оспорената заповед е незаконосъобразна и следва да се отмени, а административната преписка да се изпрати на Директора на Дирекция "Социално подпомагане" – Разград за ново произнасяне. При  решаването на преписката по същество административният орган следва да се съобрази с указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

Мотивиран така, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ Заповед  № ЗСП/Д-РР/1707 от 13.09.2019 год. на директора на дирекция „Социално подпомагане” – Разград, потвърдена с Решение № 17 РД06—0020  от 09.10.2019 год. на директора на Регионална дирекция „Социално подпомагане”  – Разград,

ВРЪЩА административната преписка на директора на Дирекция „Социално подпомагане” – Разград за ново произнасяне, съобразно указанията по прилагане на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

Решението не подлежи на обжалване

Съдия: /п/