№ 37575
гр. София, 10.09.2025 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 58 СЪСТАВ, в закрито заседание на
десети септември през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:СВЕТЛАНА Й. БЪЧЕВА
като разгледа докладваното от СВЕТЛАНА Й. БЪЧЕВА Гражданско дело №
20241110133108 по описа за 2024 година
Производството по делото е образувано по предявен от „П.“ ЕООД
против „А. Б.“ ЕООД иск по чл. 288 ТЗ вр. чл. 88, ал. 1 вр. чл. 55, ал. 1, предл.
3-то ЗЗД за сума в размер на 2758,80 лв., която се претендира като общ размер
на заплатени от ищеца към ответника възнаграждение по сключен между
страните договор за услуги от 27.01.2021 г. и допълнително заплатено
възнаграждение за технически корекции, която обща сума се претендира от
ищеца на отпаднало основание – при твърдение, че договорът е развален от
ищеца, а при евентуалност – че дори и да не е налице разваляне на Договора,
то Ищецът няма интерес от изпълнението.
От страна на ответника е депозиран отговор в срок.
Предявените искове са допустими, исковата молба е редовна, отговорът на
исковата молба е съобразен с изискванията на чл. 131 и чл. 132 ГПК.
Обстоятелства, от които произтичат претендираните вземания:
Твърди се, че ищецът „П.“ ЕООД предлага за продажба различни
продукти с индустриално приложение, включително чрез собствена интернет
страница под домейн “p..bg”. На 27.01.2021 между „П.“ ЕООД, в кач.вото му
на възложител, и “А. Б.” ЕООД, в кач.вото му на изпълнител, бил сключен
договор за предоставяне на услуги “Изработка на интернет страница”,
включващ следните под-услуги: „Изработка на уеб сайт Онлайн“, „Бизнес
Поддръжка“, „Домейн“ и „GoogleTM AdWords реклама“. Съгласно договора,
Изпълнителят трябвало да изработи за Възложителя нова интернет страница в
срок до 30 (тридесет) работни дни от предоставяне от страна на Възложителя
на пълната информация, необходима за това и заплащане на дължимото
възнаграждение в размер на 2038.80 лв. с включен ДДС. За посочената сума
1
Изпълнителят издал две про-форма фактури от 27.01.2021 и от 27.09.2022,
които били съответно заплатени от Възложителя.
Ищецът не е бил доволен от изработената интернет страница и затова
поискал да бъдат извършени технически корекции, като се е съгласил да
заплати допълнително сумата от 720 лв. с включен ДДС за направата им. За
посочената сума ответникът Изпълнител издал про-форма фактура от
10.04.2023, която ищецът заплатил.
Според ищеца, интернет страницата не била завършена във вида, в който
може да бъде публикувана. През цялото време продължила да е в процес на
разработка и т.ване и в нито един момент не била напълно завършена и
публикувана така, че да бъде видима от всички интернет потребители, които
да могат да правят поръчки за продукти на Възложителя.
На 21.08.2023 Изпълнителят бил информиран за недостатъците в
съдържанието и функционалностите на интернет страницата. С отговор от
22.08.2023 Изпълнителят информирал Възложителя, че договорът бил отдавна
изпълнен надлежно, включително допълнителните разработки, а услугата се
считала за одобрена. Възложителят направил многократни опити да обясни на
Възложителя недостатъците, включително като изпратил конкретни примери
и референтни интернет страници, които (при необхоД.ст) могат да бъдат
ползвани като образец за изпълнение. Въпреки това, през по голяма част от
времето Изпълнителят бездействал и не извършил необходимите корекции.
На 23.11.2023 Възложителят бил информиран, че Изпълнителят може да
обсъжда корекции и промени по интернет страницата, след като
Възложителят сключи договор за поддръжка на интернет страницата и
заплати услуга по поддръжка на стойност 660 лева.
От своя страна, със съобщение, изпратено на 16.01.2024 г., ищецът
Възложител заявил, че не е съгласен да сключва договор за поддръжка на
интернет страницата и да заплаща за поддръжката й, тъй като ищецът счита,
че услугите по договора, вкл. техническите корекции, за които е заплатил
допълнително възнаграждение, не са изпълнени кач.вено и се нуждаят от
допълнителна работа. Поискал е да му бъде предоставен достъп за ползване и
управление на интернет страницата, за чиято изработка е заплатил
уговорената сума, като е предупредил че ако не му бъде предоставен такъв в
уговорения 7-дневен срок, ще счита договора за развален и претендира
връщане на общата заплатена сума от 2758.80 лева.
Изпълнителят не предоставил достъп до интернет страницата в
посочения срок. В писмо до Възложителя, ответникът Изпълнител посочил, че
Възложителят трябва да му заплати цена за последваща технологична
поддръжка на уеб сайта съгласно предоставени оферти на Изпълнителя. На
2
24.01.2024 все пак изпратил на Възложителя протокол за администриране на
уеб сайта, след подписването на който да му предостави достъп. Видно от
съдържанието на протокола, Изпълнителят е предложил да предостави достъп
до интернет страницата, при условие че Възложителят се съгласи, че в
предоставения резултат са спазени изискванията по договора за изработка и
тези по допълнителните разработки. Тъй като Възложителят има забележки
към изработката на страницата, незабавно върнал отговор, че е съгласен да
подпише протокола, ако в него бъдат отразени забележките му. Страните не
постигнали съгласие по този въпрос, а Изпълнителят така и не предоставил
достъп на Възложителя до интернет страницата му.
Ищецът счита, че от своя страна е изпълнил всички свои задължения по
договора, включително е заплатил пълния размер на уговорената в договора
цена, като се е съгласил да заплати и допълнителна сума за технически
корекции по сайта, но въпреки това и към момента на подаване на исковата
молба няма достъп до и не може да ползва новата си интернет страница,
включително след изрична покана до Изпълнителя от 16.01.2024. Резултатът
от работата, т.е. съдържанието на разработената интернет страница, не е
предоставен на Възложителя много след изтичане на уговорения срок, поради
това че Изпълнителят е поставил условие Възложителят да се откаже от
претенции към него за кач.вото на изработеното.
Обстоятелства, от които произтичат възраженията на ответника:
-оспорва договорът да е развален по почин на ищеца, като ответникът
твърди, че е изправна страна и не е налице неизпълнение, представляващо
основание за разваляне на договора;
- забележките и исканията за корекции на ищеца са заявени след
предвидените в договора срокове, когато според договора се счита, че
работата е приета от възлажителя .
Условията за плащане на възнаграждението по Договора предвиждат
същото да бъде заплатено на две равни вноски – първата вноска се заплаща
авансово към момента на сключване на Договора, а втората вноска – след
одобряване на изработения уебсайт.
Съгласно предвиденото в чл. 5, ал.2 от Договора изработения уебсайт се
счита за одобрен и приет със заплащане на втората вноска на дължимото
възнаграждение по Договора. На 27.09.2022г. Ответникът е изпратил на
Ищеца проформа за заплащане на втората вноска от възнаграждението по
Договора (Док.№4). Ищецът е заплатил втората вноска от дължимото
възнаграждение на 24.10.2022г. Плащането от страна на Ищеца е извършено
близо 20 дни след изпълнение от Ответника на първоначално подадените
корекции, които са изпратени и получени от Ищеца по имейл. Доколкото
3
липсват подадени в срок възражения срещу изработения уебсайт и нанесените
от Ответника корекции и Ищецът е заплатил втората вноска по договора, то
изработеният уебсайт се счита за одобрен и приет от Възложителя.
С имейл от 17.10.2022г. Ищецът потвърждава, че направените първи
корекции са наред, като подава допълнителни корекции. (Док.№5). Въпреки че
са подадени след изтичане на 7-дневния срок за възражение и корекции,
Ответникът на добра воля разглежда подадените от Ищеца корекции и
извършва работа по тях. Част от исканията на Ищеца обаче включват
извършване на модификации, които не са били подадени с „Предварителната
информация“ и излизат от параметрите на първоначално уговореното в
Договора.
С имейл от 27.10.2022г. Ответникът изпраща отговор по направените
искания за корекции – част от подадените от Ищеца са корекции, а по
отношение на доработките, излизащи извън предмета на Договора е изпратена
оферта, която обаче не е потвърдена от Ищеца. (Док. №6). С оглед на факта, че
липсва потвърждение от Ищеца на отправената оферта, Ответникът не е
обвързван с извършването на допълнителните доработки, доколкото същите
излизат от предметния обхват на първоначално уговореното между страните и
подадената от Ищеца „Пълна информация“.
Съгласно предвиденото в чл.2, ал.2 от Договора периодът, за който
Изпълнителят е обвързван да предоставя „Бизнес поддръжка“ на изработения
уебсайт е 6 месеца, считано от датата на одобрение на сайта. Ищецът е
одобрил изработения уебсайт със заплащането на втората вноска по Договора
на 24.10.2022г. Именно от тази дата Ищецът е започнал да предоставя
услугата по „Бизнес поддръжка“ на изработения уебсайт. Срокът, за който
услугата е следвало да бъде активна без допълнително заплащане изтича на
24.04.2023г. Ответникът е предоставял въпросната под-услуга за съответния 6
месечен период на осигурено от него хостинг пространство.
Ненуждаещи се от доказване обстоятелства:
Сключване и съдържание на посочения договор;
Ищецът е заплатил на ответника сумата 2038.80 лв. с включен ДДС – за
която ответникът бил издал две про-форма фактури от 27.01.2021 и от
27.09.2022;
Ищецът е заплатил на ответника сумата 720 лв. с ДДС за технически
корекции, по издадена от ответника про-форма фактура от 10.04.2023 г.
Разпределение на доказателствената теж. за подлежащите на
доказване факти:
В теж. на ищеца е да докаже обстоятелствата, с които обосновава
4
основание за разваляне на договора по негов почин, в т.ч. че ищецът е
отправил своите възражения срещу извършената от ответника работа в
предвидения по договор срок и по предвидения ред; изявлението си за
разваляне и че същото е получено от ответника;
В теж. на ответника е да докаже обстоятелствата, с които обосновава
своето изпълнение, както и че ответникът е приел извършената от ищеца
работа, в т.ч. че Ответникът е изработил Уебсайт, притежаващ предвидените в
Приложение №1 технически характеристики и съобразен с подадената от
Ищеца към 09.08.2022г „Предварителна информация“; Изработеният уебсайт
е предаден от Ответника и получен от Ищеца в рамките на срок от 30 работни
дни; че е предоставял услугата „Бизнес поддръжка“ на изработения уебсайт за
съответния 6-месечен период.
Воден от горното и на основание чл. 140, ал. 3 ГПК, СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
ДОПУСКА събиране като писмени доказателства на представените с
исковата молба и Отговора документи.
ОТЛАГА произнасянето по искането на ответника за назначаване на
експертиза – за преценка на необхоД.стта и/или допълване на задачите след
становище на ищеца по Отговора.
УКАЗВА на ищеца, че не сочи доказателства за недостатъци в
съдържанието и функционалностите на интернет страницата, разработена от
ответника.
ПРИКАНВА СТРАНИТЕ КЪМ СПОГОДБА, включително чрез
МЕДИАЦИЯ като РАЗЯСНЯВА на страните, че съдебните разноски се
очертава да надхвърлят размера на цената на иска.
УКАЗВА на ищеца, че ако не се яви в първото заседание по делото, не е
взел становище по отговора на исковата молба и не е поискал разглеждане на
делото в негово отсъствие, ответникът може да поиска прекратяване на
делото и присъждане на разноски или постановяване на неприсъствено
решение срещу ищеца.
НАСРОЧВА делото за 15.10.2025 г. от 11.30 часа., за която дата и час,
за която дата и час:
5
да се призоват страните с препис от настоящото определение;
на ищеца да бъде изпратен и препис от отговора на исковата молба;
призоваването да се извърши на посочените от двете страни
електронни адреси за кореспонденция.
Определението не подлежи на обжалване.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6