Р Е Ш Е Н И Е
№ 205 14.06.2019 град Хасково
В И М Е Т О Н А Н
А Р О Д А
Хасковският Районен съд Втори наказателен състав
на петнадесети май през двехиляди и деветнадесета година
в публичното заседание в следния състав :
Районен съдия:Даниела Николова
секретар:Гергана Докузлиева
прокурор
като разгледа докладваното от съдията
АНД №311 по описа за 2019 година
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е НП №11012012/23.05.2013 г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция – гр.София, с което за нарушение на разпоредбата на чл.2 ал.1 т.2 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки и на основание чл.65 от същата Наредба и чл.32 от ЗДФИ на Г.И.И. е наложено административно наказание „глоба” в размер на 200 лв.
Недоволен от така наложеното наказание е останал жалбоподателят, поради което го обжалва.Счита НП за незаконосъобразно,като издадено в нарушение на процесуалноправните и материални норми. Навежда довода,че административнонаказателното производство ,започнало със съставения АУАН е погасено по давност ,като наказващия орган не съобразил правилата за прилагане на давността по чл.34 от ЗАНН ,във връзка с приложимия чл.81 от НК и не прекратил производството. Счита ,че с действията си ,в качеството на кмет не е нарушил установения ред на държавно управление ,не е причинил каквито и да е вредни последици,нито е извършвал неправомерно разпореждане с бюджетни средства ,за да се счета за извършено вмененото му нарушение . По тези съображения моли съда да отмени НП.
Ответникът по жалбата – АДФИ-гр.София ,чрез процесуалния си представител юрк.С. оспорва жалбата. Счита атакуваното НП за правилно и законосъобразно и моли съда да бъде потвърдено.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:
През 2012 г. била извършена финансова инспекция на Община Хасково във връзка със законосъобразността на извършените разходи за изплатени през 2010г. и 2011г. средства за предоставяне на лекарства на ветераните от войните ,военноинвалиди и военнопострадали. издадена заповед на Директора на АДФИ-гр.София, финансовия инспектор – св.Д.А.М. за спазване и приложение на Закона за обществените поръчки в Община Хасково.
В тази връзка констатирали, че за периода от 01.01.2010г. до 31.12.2011 г. Община Хасково е изплатила средства за лекарства на ветераните от войните ,военноинвалиди и военнопострадали в размер на 51 042.20 лв. в т.ч. 40 262.51 лв. по фактури ,издадени от ЕТ“ БИС-Антонина Славчева“ ,гр.Хасково и 10 779.69 лв. по фактури,издадени от ЕТ“Весела –Весела Ванчева“ ,гр.Хасково .Според финансовата инспекция изплатените разходи ,отговарящи на изискванията на Наредба№17 от 2000 г. за условията и реда за предписване и отпускане на лекарствени продукти на ветераните от войните и Наредба №1 от 2007г. за реда за получаване и заплащане на лекарствени продукти на военноинвалидите и военнопострадалите и подлежащи на изплащане от държавния бюджет чрез бюджета на общината са в размер на 48 748.41 лв. За останалите разходи в размер на 2 293.79 лв. не били изпълнени изискванията на чл.7 ал.1 от Наредба №17от 2000 г. и чл.8 ал.1 от Наредба №1 от 2007г.,понеже на две лица са изплатени рецепти в размер на 14.20 лв. над нормативно определените за месеца три рецепти,като Община Хасково изплатила за периода от 14.05.2011г.до 19.06.2011г. по два броя фактури на ЕТ“БИС-Антонина Славчева“,гр.Хасково сума в размер на 2 279.59 лв.без да има сключен трудов договор.Сумата от 2 293.79 лв. била изискана и получена неоснователно и към 31.12.2011г. не била възстановена в държавния бюджет. На основание чл.18 ал.1 т.1 от ЗДФИ и чл.25 ал.1 от Правилника за прилагане на ЗДФИ Директора на АДФИ дал писмени указания в срок до 31.08.2012г. да се предпиремат необходимите действия по възстановяване на нецелево изразходваните средства в размер на 2 293.79 лв. ,ведно със следващите се лихви .При проверка за изпълнение на дадените указания проверяващия св.Д.М. установил,че горепосочената сума от 2 293.79 лв. е възстановена на държавния бюджет с платежно нареждане от 31.08.2012г. на стойност 2 450.19 лв. в т.ч. 2 293.79 лв.главница и 156.40 лв.лихва за закъснение.Прието е ,че Г.И.И. в качеството си на кмет на общината е бил длъжен в срок до 10.09.2012г. писмено да уведоми АДФИ за изпълнение на дадените указания , но не е изпратил уведомление до Директора на АДФИ в регламентирания от чл.18 ал.2 от ЗДФИ двумесечен срок .За констатираното нарушение е съставен акт за установяване на административно нарушение №11012012 от 19.12.2012 год. против Г.И.И. , затова че в качеството си на Кмет на Община-Хасково в периода от 06.07.2012г.до 10.09.2012г. не е уведомил писмено Директора на АДФИ за предприетите действия по указания изх.№ДП 2 ХС-0002/03.07.2012г. ,с което е нарушил чл.18 ал.2 от ЗДФИ. Въз основа на съставения акт е издадено и обжалваното Наказателно постановление,с което на жалбоподателя е наложено административно наказание “глоба “ в размер на 200 лв. на основание чл.32 ал.1 т.1 от ЗДФИ
Тази фактическа обстановка се установява от показанията на св.Д.М. и С.М. , така и от представените с административно наказателната преписка писмени доказателства.
При така установената
фактическа обстановка,съдът намира ,че не следва да излага доводи по съществото
на спора, . Съдът констатира при извършената от него служебна
проверка на издадените в хода
на развилото се срещу жалбоподателя
административнонаказателно производство
АУАН и НП, наличието на
съществени процесуални нарушения. Видно от приложените по
административнонаказателната преписка
доказателства, на жалбоподателя е
съставен акт за установяване на
административно нарушение за извършено нарушение по
чл.18 ал.2 от ЗДФИ .В АУАН като
период на извършване на
нарушението актосъставителят е посочил периода от 06.07.2012г.до
10.09.2012г. По различен
начин обаче е подходил АНО при
издаване на обжалваното НП, отразявайки като период на нарушението 05.07.2012г.-05.09.2012г. Недопустимо е да е налице противоречие относно
датата на извършване на
нарушението в АУАН и
след това в издаденото въз основа на него НП, тъй като административно
наказателното производство е строго формално. Посочването на две
различни дати,респ.периоди на вмененото
нарушение в АУАН и НП създава
неяснота относно приетото от
актосъставителя и административно наказващия орган нарушение. Датата на
извършване на нарушението е задължителен реквизит, както за съставения акт,
така и за издаденото въз основа на него наказателно постановление и липсата й
или посочването на различна дата в самите
актове е нарушение на
императивните разпоредби на чл.42 т.3 и
чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, което е съществено, тъй като води до
невъзможност да се установи кога точно
е извършено нарушението, за което е ангажирана административно-наказателната
отговорност на жалбоподателя , а това пряко накърнява правото му на защита. По
този начин е опорочена съществено процедурата по издаване на АУАН и НП, което води до незаконосъобразност на
санкционния акт и отмяната му на процесуално основание.Допуснатите
нарушения на закона са свързани с правото на защита на жалбоподателя и представляват съществен недостатък, който
опорочава изцяло производството по ангажиране на административно-наказателната
му отговорност.
Отделно от това е налице обстоятелство,изключващо отговорността на жалбоподателя. Административнонаказателното производство срещу жалбоподателя е започнато със съставяне на 19.12.2012 г., на Акт за установяване на административно нарушение №11012012 за извършено в периода 06.07.2012г.до 10.09.2012г. нарушение по чл.18 ал.2 от ЗДФИ. Съгласно приетото с Тълкувателно постановление №1/27.02.2015 г. по т. д. № 1/2014 г. на ВАС – ОСС на НК на ВКС и ОСС на II - ра колегия на ВАС разпоредбата на чл. 11 от ЗАНН препраща към уредбата относно погасяване на наказателното преследване по давност в Наказателния кодекс. Следователно за процесното административно нарушение, давността следва да се съобразява с разпоредбите на чл. 80, ал.1, т.5 от НК, според която давностният срок е тригодишен, с оглед вида на наказанието и съобразно редакцията относима към датата на деянието изм. ДВ бр. 26 от 06.04.2010г. Следователно, абсолютният давностен срок за нарушението в случая е четири години и шест месеца, според редакцията на чл.80 и чл. 81 от НК, действащи към момента на извършване на деянието, с оглед последвалите изменения на горецитираните разпоредби от НК. Отнесен към периода на извършването на твърдяното нарушение – 06.07.2012г.до 10.09.2012г. абсолютният давностен срок е изтекъл на 10.09.2017 г., която е настъпила, при това преди влизане в сила на наказателното постановление и постановяване на настоящото решение , явяващ се релевантният за преценката момент. По тези съображения съдът намира, че са налице предпоставките на чл.81, ал.3, вр.чл.80, ал.1, т. 5 от НК за прекратяване на административнонаказателното производство, поради изтичане на предвидената в закона абсолютна давност. В резултат, обжалваното НП е необходимо да бъде отменено само на това основание, без да се обсъждат въпросите по съществото на спора,защото изтеклата давност е обстоятелство, изключващо административнонаказателната отговорност на извършителя за извършено административно нарушение.
Предвид изложеното и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №№11012012/23.05.2013г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция – гр.София.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Хасково в 14-дневен срок от съобщаването му.
Съдия: /п/ не се чете
Вярно с оригинала!
Секретар: Е.Д.