АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 26 |
||||||||||
гр. Видин,
24.02.2023 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен
съд – Видин, |
Четвърти административен състав |
|||||||||
в публично заседание на |
двадесет и шести януари |
|||||||||
през две хиляди двадесет и трета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Биляна Панталеева |
|||||||||
при секретаря |
Вержиния Кирилова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
||||||||
Административно дело № |
232 |
по описа за |
2022 |
година |
||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
||||||||||
Производството е по чл.145 от АПК .
Делото е образувано по жалба на И.Г.К. *** против Заповед
№ 18-10451-04.10.2022г. на Началника на СГКК-Видин, с която при условията на
възобновяване на производството е отменено Удостоверение за приемане на проект
за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри № 25-255073-22.08.2022г. , издадено от СГКК
Видин , издадените Схема – проект №15-1006087-31.08.2022г. и Схема – проект
№15-1006096-31.08.2022г. като е постановено СОС с посочените проектни
идентификатори да бъдат заличени.
Твърди се от жалбоподателя , че оспорената заповед е
нищожна , тъй като разпоредбата на чл.56,ал.11,т.2 от Наредба
№РД-02-20-5/15.12.2016г. е специална по отношение на общите разпоредби на АПК ,
поради което началникът на СГКК няма административно-процесуална възможност да
възобнови неприключилото производство и да отменя удостоверението за одобряване
на проект за изменение. Сочи се и че
заповедта е постановена в несъответствие с материално-правни разпоредби и е
необоснована. Твърди се , че представеният протокол за разпределение на
обектите е ирелевантен в случая, както и че се установява от представените
доказателства-удостоверение за търпимост и КП , че етажът е жилищен и се ползва
като жилищен . Сочи се , че новообразуваният СОС с идентификатор
№10971.502.341.2.26 е част от съществуващо жилище , изградено без строителни
книжа и също е търпим строеж. Сочи се , че не се установява от представената
заповед защо проектът е незаконосъобразен като не са посочени недостатъци на
заявлението.
Иска се от съда приеме , че заповедта е нищожна , а в
случай , че не уважи възражението за нищожност да отмени същата като
незаконосъобразна. Претендират се и разноските за производството .
Ответникът по делото, чрез процесуалния си
представител , оспорва жалбата като неоснователна. Претендират се разноските за
производството.
От събраните по делото доказателства, преценени
поотделно и в тяхната съвкупност, съдът установява от фактическа страна
следното:
Със Заявление вх.№ 01-468141/12.08.2022г. от
правоспособно лице по кадастър е заявено извършването на следната услуга:
издаване на удостоверение за приемане/неприемане на проект за изменение на
кадастралната карта и кадастралните регистри
за обект СОС 10971.502.341.2.12. и нанасяне на настъпили промени в КР на
недвижимите имоти за този обект, собственост на жалбоподателя. Приложен е
проект за изменението, съобразно който от обект с идентификатор
10971.502.341.2.12. се обособяват СОС с проектни идентификатори
10971.502.341.2.25 и 10971.502.341.2.26. Приложени са
и доказателства, установяващи, че сградата с идентификатор
10971.502.341.2 е търпим строеж , а за установяване на правото на собственост е
представен Протокол за разпределение на обектите в ЖСК „Витоша“ – гр.Видин ,
съобразно който И.Г.К. получава следните имоти : апартамент №3 на I-ви етаж , гараж и „апартамент“ със застроена площ от
75 кв.м., ведно със съответните идеални части от общите части на сградата и от
отстъпеното право на строеж при съседи : коридор , ателие "Е" на К.П.и
А.М.-П., отдолу ап.9 , отгоре подпокривно пространство. След проверка проектът
е приет, като е издадено Удостоверение за приемане на проекта с № 25-255073/22.08.2022г.
Въз основа на заявление вх.№01-505429/30.08.2022г. са издадени Схема проект
№15-1006087/31.08.2022г. за обект с идентификатор 10971.502.341.2.25 и Схема проект №15-1006096/31.08.2022г. за обект
с идентификатор 10971.502.341.2.26. С
писмо с вх. № 07-25223/30.09.2022г. Нотариус Л.Ц.е уведомила СГКК Видин, че
съгласно находящ се в нотариалната ѝ кантора оригинал на Протокол за
разпределение на обектите в ЖСК „Витоша”с адрес гр. Видин, ул. ,Драган Цанков”№
4, лицето И.К.Г. получава в построената от ЖСК „Витоша”-гр. Видин, сграда с
адрес гр. Видин, ул. „Драган Цанков” № 4 в собственост „Ателие - Ж”, със
застроена площ от 75 кв.м. при съседи - на етажа- коридор и ателие „Е”, отдолу
апартамент № 9 и отгоре - подпокривно пространство. Приложен е към писмото и нотариално заверен препис на протокола.
При така полученото уведомление с приложен протокол е
прието от началника на СГКК-Видин, че е налице несъответствие както в името на собственика
на този самостоятелен обект, така и в предназначението на същия, тъй като в приложения
към проекта за изменение на КК и КР с вх. № 01-468141 - 12.08.2022г. екземпляр е
посочено, че лицето И.Г.К. става собственик на „апартамент”, а в приложения към
писмото с вх. № 07-25223-30.09.2022г. от Л.Ц.заверен препис е посочено, че лицето
И.К.Г. става собственик на „Ателие“-Ж. Посочил е , че към преписката не са
налични нито удостоверение за идентичност на имена , нито проектна документация
за промяна на предназначението на обекта от „ателие“ на „апартамент“. При тези обстоятелства е приел,
че в случая е налице хипотезата на чл.99,
т. 2 от АПК, тъй като Удостоверение за приемане на проект за изменение на кадастралната
карта и кадастралните регистри № 25-255073/22.08.2022г., с което е прието изменението,
състоящо се в нанасяне в КК и КР на промени за СОС с идентификатор 10971.502.341.2.12,
и издадените Схема-проект на СОС с идентификатор 10971.502.341.2.25 и Схема-проект
на СОС с идентификатор 10971.502.341.2.26, не са подлежали на оспорване по административен
ред и при прието наличие на основанията по чл. 99, т. 1 и т. 2 АПК - нови обстоятелства
или нови писмени доказателства от съществено значение за издаването на акта, които
при решаването на въпроса от административния орган не са могли да бъдат известни
на страната в административното производство, каквито са предоставеният от нотариус
Л.Ц.протокол, при условията на възобновяване на производство за издаване на административен
акт е отменил Удостоверение за приемане на проект за изменение на кадастралната
карта и кадастралните регистри № 25-255073/22.08.2022г., Схема - проект №
15-1006087/31.08.2022г на самостоятелен обект с идентификатор
10971.502.341.2.25 и Схема - проект №15-1006096/31.08.2022г на самостоятелен
обект с идентификатор 10971.502.341.2.26, издадени от СГКК-Видин, както и е
постановил да бъдат заличени СОС с проектни идентификатори 10971.502.341.2.25 и
10971.502.341.2.26.
По делото в изпълнение на указанията на съда от жалбоподателя
е представен заверен от Окръжен съд Видин препис от протокола за разпределение,
съобразно който на жалбоподателя с посочени имена И.К.Г. се поставя в дял „Ателие
Ж“-т.3.3 от протокола, като преписът е
идентичен на този , представен от нотариуса. По аргумент от разпоредбата
на чл.183,ал.1 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК съдържащото се по делото копие на протокол за разпределение, съобразно
който на жалбоподателя се поставя в дял по т.3.3 „апартамент“ не може да бъде
ценен като доказателство по делото, поради което следва да се приеме за
установено , че в дял на жалбоподателя съобразно т.3.3. от протокола за
разпределение е поставено „ателие Ж“. От
жалбоподателя е представена по делото декларация за идентичност на имена ,
поради което следва да се приеме , че посоченото лице в протокола за
разпределение И.К.Г. е именно жалбоподателят
И.Г.К..
При така установената фактическа обстановка съдът намира
от правна страна следното :
Жалбата е допустима, като подадена против подлежащ на оспорване
административен акт, с който се засягат права и интереси на жалбоподателя. В този смисъл е изрично
отменително Определение №297/11.01.2023г. , постановено по делото ,
задължително за съда.
Разгледана
по същество, жалбата е основателна.
Решението е издадено от компетентен
орган съобразно чл.99 от АПК-Началника на СГКК относно отмяна на издадени от
него актове-удостоверение за приемане на проект и схеми-проект на самостоятелни
обекти в сграда с посочените идентификатори /Определение №297/11.01.2023г./,
които не подлежат на горестоящ административен контрол, поради което не са
налице основания за прогласяване на нейната нищожност. Не е налице изричен
диспозитив за възобновяване на административното производство по издаването на поисканите
официални документи , но е безспорно изразена и недвусмислена волята на органа
за отмяна на актовете, издадени от него съобразно правомощията му по чл.55,ал.3
от ЗКИР, при условията на възобновяване
на производството на основание чл.99,т.2 от АПК, в каквато насока органът е
изложил обстойни доводи и каквато правна възможност съществува за органа .
Същата обаче е
незаконосъобразна като издадена в нарушение на административно-производствените
правила и материалния закон, тъй като не са налице визираните в разпоредбата
предпоставки за издаването ѝ.
В случая според оспорената
заповед са налице нови обстоятелства и нови писмени доказателства от съществено
значение за издаването на акта, като органът е визирал изпратеният официално
заверен препис от нотариус Л.Цветкова, съобразно който обектът на кадастър, за
който е приет проекта за изменение , изразяващо се в нанасяне в КК на промени
за СОС с идентификатор 10971.502.341.2.12, който се заличава с проекта и се
образуват два самостоятелни обекта с идентификатори 10971.502.341.2.25 и 10971.502.341.2.25,
не е апартамент , а ателие, а за промяна на предназначението от ателие на
апартамент не е представена проекта документация с приетото изменение.
Видно обаче от данните по
делото и ККР на гр.Видин съществуващият обект по кадастър , който се заличава с
проекта и се създават двата нови обекта-обект с идентификатор
10971.502.341.2.12, е с предназначение на самостоятелния обект „жилище,
апартамент“ и именно с това предназначение е нанесен в кадастъра. С проекта на практика
се разделя съществуващ обект на кадастър с установени кадастрални данни относно
предназначението, поради което с представения протокол не се установяват
относими към предназначението на новосъздадените обекти факти и обстоятелства,
като не се променя предназначението с процесния проект. Представеният протокол
е относим относно установяване на собствеността , като разминаването в имената
на жалбоподателя е налице във всички преписи на протокола за разпределение ,
вкл. и в официално заверените такива. Съобразно посоченото от органа правно и
фактическо основание за възобновяване-чл.99,т.2 от АПК, следва новите обстоятелства или новите
писмени доказателства да са от съществено значение за издаване на акта , като в
случая тези предпоставки за възобновяване не са налице с оглед наличните вече
кадастрални данни за СОС с идентификатор 10971.502.341.2.12 преди изменението .
Дали ноовобразуваните СОС при разделянето имат качеството на самостоятелни
обекти по смисъла на §.1,ал.1,т.1 от ДР на ЗКИР-дали са самостоятелно обособени
и имат самостоятелно функционално предназначение , не е предмет на изследване в
настоящето производство.
Заповедта е издадена и в
несъответствие с разпоредбата на чл. 56,ал.11,т.2 от Наредба № РД-02-20-5 от
15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната
карта и кадастралните регистри, съобразно която СГКК издава отказ за извършване
на изменението, когато при регистрирано заявление за изменение на кадастралната
карта и кадастралните регистри при издадено удостоверение за приет проект в
производството по изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри
бъдат представени нови данни и документи, които не са били известни към момента
на издаване на удостоверението за приет проект и обосновават невъзможност за
извършване на изменението, каквито именно са обстоятелствата , мотивирали
органа да отмени издадените удостоверения и схеми проект. Предвид характера на
актовете и доколкото същите са част от процедурата по издаване на окончателен административен
акт , подлежащ на съдебен контрол , и изрично предвидената възможност за органа
да постанови отказ при наличие на нови данни и доказателства обжалваната
заповед е издадена и в несъответствие с административно-производствените
правила, разписани в наредбата, основание за отмяна на обжалваната заповед , а
не за прогласяване на нищожност .
Предвид горното жалбата е основателна.
Заповедта е незаконосъобразна като издадена
в нарушение на административно-производствените правила и материалния закон,
които водят до нейната отмяна на основание чл.146,т.3 и т.4 от АПК.
На основание чл.143,ал.1 от АПК, с оглед изхода от спора и направеното искане, на жалбоподателя следва да
бъдат присъдени разноските за производството в размер на 40 лв , заплатени общо
за държавни такси , и 1250 лв , заплатени за адвокатско възнаграждение
съобразно представения договор за правна помощ, или общо сумата от 1290 лв , които
следва да бъдат поети от ЮЛ , към което е органът , издал акта, на основание
§.1,т.6 от ДР на АПК.
Воден от горните мотиви и на
основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Видин
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Заповед №
18-10451-04.10.2022г. на Началника на СГКК-Видин.
ОСЪЖДА Агенцията по геодезия
, картография и кадастър –гр.София , да заплати на И.Г.К. *** разноски по
делото в общ размер на 1290 лв .
Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховен
административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: