Решение по дело №413/2023 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 306
Дата: 18 август 2023 г.
Съдия: Ели Георгиева Скоклева
Дело: 20231510200413
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 306
гр. Дупница, 18.08.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДУПНИЦА, I-ВИ СЪСТАВ НО, в публично
заседание на двадесет и шести юли през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:Ели Г. Скоклева
при участието на секретаря Сашка Ив. Вукадинова
като разгледа докладваното от Ели Г. Скоклева Административно
наказателно дело № 20231510200413 по описа за 2023 година
М. Ч.- кмет на Община Дупница,обжалва наказателно постановление №
143/08.09.2022г г., издадено от директора на Регионална инспекция по
околната среда и водите /РИОСВ/-София, с което е наложена имуществена
санкция на общината в размер на 4 000 лв., за нарушение на чл. 143,ал.1,т.1 от
ЗУО Прави оплаквания за незаконосъобразност и иска същото да бъде
отменено, като излага доводи, че Община Дупница не е субект нарушението.
Административно наказващия орган оспорва жалбата,излагайки
съображения за законосъобразност на атакуваното наказателно
постановление и моли да бъде потвърдено. Претендира присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно
и в тяхната съвкупност, намира за установено следното:
Във връзка с подадени множество сигнали в РИОСВ гр.София за
съхранение на излезли от употреба МПС и авточасти /ИУМПС/ в имот,
собственост на Община Дупница, на 22.02.2022г.била извършена проверка на
място от длъжностни лица при АНО, в поземлен имот идентификатор
68789.30.14 по КК на гр.Дупница в кв.“Гиздова махала“, собственост на
Община Дупница. При същата били установени множество ИУМПС- излезли
1
от употреба МПС, разкомплектовани такива, купчини демонтирани части-
джанти, фарове, автомобилни гуми, седалки ,стелки и др.Констатациите от
проверката били обективирани в констативен протокол, с който е дадено
предписание на кмета на Община Дупница до 22.03.2022г. да почисти
замърсения терен и уличното платно.Констативния протокол е връчен на
присъствалия на проверката представител на общината.
На 30.03.2022г., след писмена покана, в отсъствие на представител на
Община Дупница, бил съставен АУАН, №60/30.03.2022г.за нарушение по
чл.143,ал.1,т.1 във вр. с чл.38,ал.1 ЗУО.
В срока по чл.44,ал.1 ЗАНН са подадени писмени възражения срещу
съставения акт, в които се сочи,че дейността по съхранение на излезли от
употреба МПС и авточасти в имота на Общината,се извършва от две лица,
които са установени и са предприети редица мерки, вкл. и ангажиране на
административно наказателната им отговорност. Към възражението са
приложени пимени доказателства, установяващи лицата, извършващи
дейността и предприетите по отношение на тях действия.
Възраженията са приети като неоснователни и въз основа на съставения
акт е издадено атакуваното наказателно постановление, с което е наложена
посочената по-горе имуществена санкция. .
От приложените по преписката писмени доказателства се установява,че
кмета на Община Дупница е изпълнил предписанието за почистване на
терена, за което е съставен констативен протокол от 17.03.2022г. с приложен
снимков материал.
Съдът прие за установена горната фактическа обстановка като даде вяра
на показанията на разпитаните свидетели. Същите са последователни,
логични, непротиворечиви и съответстващи на събраната по делото
доказателствена съвкупност. Установяват начина на констатиране
извършеното нарушение, фактите по същото, както и процедурата по
съставяне на акта.
С оглед на така установеното, съдът прие,че жалбата е допустима –
подадена от легитимиран правен субект, в законовия преклузивен 7-дневен
срок, като съдът притежава териториална и материална компетентност за
разглеждането й.
2
Разгледана по същество, жалбата е о основателна и съдът отмени
атакуваното наказателно постановление , по следните съображения:
НП е издадено от компетентен орган, въз основа на АУАН,съставен от
оправомощено за ова лице, съобразно изискванията на чл. 157, ал. 4, вр. чл.
151, ал. 2 от Закона за управление на отпадъците, и заповеди № 67 и
№69/17.06.2020г. на директора на РИОСВ – София.АУАН е издаден при
спазване на императивните изисквания на чл. 42 и чл. 43 от ЗАНН и не
създава неяснота относно нарушението, която да ограничава право на защита
на жалбоподателя и да ограничава правото му по чл. 44 от ЗАНН в три
дневен срок от съставяне на акта да направи и писмени възражения по него.
Атакуваното НП съдържа реквизитите по чл. 57 от ЗАНН и в него не
съществуват съществени пороци, водещи до накърняване правото на защита
на жалбоподателя. Спазени са и сроковете по чл. 34 от ЗАНН.
АУАН е съставен за съхранение на излезли от употреба МПС
/ИУМПС/, компоненти и материали от ИУМПС на неразрешено за това
място- поземлен имот, собственост на Община Дупница,в нарушение на
изискването, визирано в чл.38, ал.1 ЗУО, което ангажира административно
наказателната отговорност, предвидена в чл.143, ал.1,т.1 ЗУО.
Събраните по делото доказателства установиха,че Община Дупница не е
субект на горното нарушението. Действително, съхранението на ИУМПС е
извършвано върху имот, собственост на общината,който не отговаря на
условията, визирани в чл.38, ал.1 ЗУО, но тази дейност не е осъществявана от
последната, а от физически лица, които са ползвали имота за тази цел, без
правно основание/ писмените доказателства сочат,че между тях и Община
Дупница няма облигационни или вещноправни отношения/.
Обстоятелството, че Община Дупница е собственик на имота, само по себе си
не обосновава извода,че тя е извършвала съхранението на ИУМПС, още
повече,че в случая лицата, извършващи дейността са били установени, като
по отношение на същите са предприети действия за преустановяване на
дейността им, включително и има изпратени материали до АНО за
реализиране на административно наказателната им отговорност по ЗУО.
С оглед изложеното, съдът счете,че наказателното постановление е
незаконосъобразно, тъй като е ангажирана отговорността на субект, който не
е извършил установеното административно нарушение и следва да го отмени.
3
Разноски не са претендирани и съдът не следва да се произнася.
Водим от горното, съдът



РЕШИ:
ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 143/08.09.2022г г.,
издадено от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите
/РИОСВ/-София, с което е наложена имуществена санкция в размер на 4 000
лв., за нарушение на чл. 143,ал.1,т.1 от ЗУО на Община Дупница с ЕИК
00026163 , гр. Дупница, пл. ,,Свобода“ № 1,като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните пред Административен съд - Кюстендил на
основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК.
Съдия при Районен съд – Дупница: _______________________
4