Определение по дело №145/2023 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 544
Дата: 7 юни 2023 г.
Съдия: Елица Симеонова Димитрова
Дело: 20237130700145
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

      

гр.Русе, 07.06.2023 г.

Административен съд-Ловеч, в закрито заседание на седми юни през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                                                  СЪДИЯ: Елица Димитрова

като разгледа докладваното от съдията, командирован, на основание чл.94, ал.1 вр. чл.227, ал.3 от ЗСВ, за разглеждане на делото в Административен съд – Ловеч съгласно заповед № РД-08-210/02.06.2023 г. на председателя на Върховния административен съд, адм.д. № 145 по описа за 2023 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по чл.159, т.1 от АПК.

Образувано е по жалба на Г.В.В.,***, против  отказ да му предостави информация във вид на административна услуга във връзка с изтърпяване на наложеното му наказание, поискана със заявление с рег.№ М-827/06.03.2023 г., адресирано до началника на Затвора Ловеч.

Видно от изпратената по ел.път преписка искането касае получаване на информация за реда и начина на изпращане на кореспонденция на лишените от свобода, за които е установено, че нямат средства.

Искането е входирано под № М-827/06.03.2023г. по входящата кореспонденция на Затвора Ловеч, адресирано до Началника на ОЗ Ловеч и веднага разпределено за отговор и за доклад.

Представено е становище от ИСДВР за реда и начина на изпращане на кореспонденция до началника на Затвора Ловеч , съгласно което на л.св.В. е разяснено съгласно чл.90 ал.3 ЗИНЗС и чл.77 ал.3 ППЗИНЗС ,че пощенските разходи за кореспонденция на лишените от свобода са за тяхна сметка , като лично по отношение на В. е проверено и подкрепено със справка, че е разполагал с приход общо в размер на 1291,33лв в периода 01.09.-09.03.2023г.

 

Жалбата е недопустима, поради което следва да се остави без разглеждане, а образуваното по нея съдебно производство следва да бъде прекратено.

Разпоредбата на чл.76, ал.1, т.1-т.3 от ЗИНЗС урежда правото на лишените от свобода да искат информация за въпроси, свързани с изпълнението на присъдата, размера на изтърпяната част на наказанието и възможностите за облекчаване условията на изтърпяване на наказанието, както и предсрочно и условно предсрочно освобождаване. Според нормата на § 8 от ПЗР на АПК, на която жалбоподателят изрично се позовава в жалбата си, уредените в кодекса производства за издаване на индивидуални административни актове и тяхното обжалване по административен и съдебен ред се прилагат и при извършването на административни услуги, както и при обжалването на отказите за извършването им, освен ако в специален закон е предвидено друго.

   За да бъде издаден обаче административен акт по чл.21 от АПК, под формата на предоставяне на исканата административна услуга, не е достатъчно  издаването на такъв акт да е било поискано, както твърди жалбоподателят. Необходимо е издаването му да е предвидено в закона – чл. 4, ал. 2, чл. 21, ал. 1 и чл. 59, ал. 2, т. 4, предложение второ от АПК. В ЗИНЗС няма установени правила за реда, по който орган на затворническата администрация е длъжен да се произнесе по искане за предоставяне на информацията, която жалбоподателят, в качеството си на заявител, претендира. Никъде в закона не е предвидено издаването на административен акт при предоставяне на информацията по чл.76 от ЗИНЗС, респ. няма как да се формира отказ или мълчалив отказ по заявлението за нейното предоставяне. Не е предвидено и по повод на така поисканата информация някакъв орган, посочен в разпоредбите на Глава Трета от ЗИНЗС, да предоставя претендираната от жалбоподателя административна услуга. В закона няма установени правила за реда, по който органът е длъжен да се произнесе по искане за предоставяне на визираната от заявителя информация. Не е предвидено издаване на нарочен адм. акт, който да обективира волеизявлението на адм. орган. Следователно предоставянето на информацията не може да бъде приравнено на извършването на административна услуга по смисъла на § 1, т.2, б.“г“ от ДР на ЗА (в този смисъл вж. определение № 3171 от 27.02.2020 г. на ВАС по адм. д. № 2060/2020 г., III о., определение № 5424 от 10.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 3510/2019 г., III о.,определение № 11442 от 3.09.2020 г. на ВАС по адм. д. № 7303/2020 г. , Определение № 5251 от 15.04.2014 г. по адм. дело. № 4170/2014 г., трето отд. на ВАС и Определение № 11495 от 01.10.2018 г. по адм. дело № 11552/2018 г., четвърто отд. на ВАС). В случая не е налице нито изричен отказ по чл. 21, ал. 4 АПК, нито мълчалив по смисъла на чл. 58, ал. 1 АПК, защото за да е налице  мълчалив отказ е необходимо да бъде безспорно установено, че административният орган, след като е имал задължение да се произнесе по направено пред него искане, не го е сторил в нормативно установения срок.

В конкретния случай искането не се основава на правоотношение именно по чл.77 ал.1 ЗИНЗС, чието регулиране се извършва с издаването на ИАА, поради което не може да се възприеме като отказ по смисъла на горецитираната разпоредба и не подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.Нещо повече на поисканата общо информация, касаещи всички лишени от свобода, неразполагащи със средства за провеждане –получаване и изпращане на кореспонденция е отговорено изрично и устно,видно от приложената справка и становище.ЗИНЗС не предполага изрично и писмено уведомяване,издаване на документи, за хипотези извън посочените в него.

 В случая не са нарушени законни права и интереси на частния жалбоподател, нито са останали неосъществени вменени от закона задължения на административния орган, за да се приеме че е налице отказ за издаването на конкретен административен акт, вкл. и мълчалив отказ, който да подлежи на оспорване. В случая заявителят иска да получи информация на писмен носител с определено от него съдържание но тази информация не касае лично него , а е обща за всички л.св. без доходи, какъвто той не е ,видно от справката. Т.е при наличие на изричен отговор ,разяснение, той дори не попада в хипотезата на лице,удостоверило своя правен интерес по см на чл.76 ЗИНЗС

За да бъде издаден административен акт по чл. 21 АПК не е достатъчно такъв да е поискан, подробно и обосновано, както е в случая. Необходимо е такъв акт да е предвиден изрично в закона - чл. 4, ал. 2, чл. 21, ал. 1, чл. 59, ал. 2, т. 4, предл. второ от АПК. Липсва изразен или формирал се отказ – съдържащ отрицателно волеизявление - чл. 21, ал. 4 АПК, с оглед факта на предоставяне на исканата информация. В този смисъл са Определение № 5251 от 15.04.2014 г. по адм. дело. № 4170/2014 г., трето отд. на ВАС и Определение № 11495 от 01.10.2018 г. по адм. дело № 11552/2018 г., четвърто отд. на ВАС. Определение № 11442 от 3.09.2020 г. на ВАС по адм. д. № 7303/2020 г.,трето отд.

С оглед данните в представената декларация по чл.83, ал.2, т.2 от ГПК вр.чл.144 от ГПК жалбоподателят следва да бъде освободен от заплащането на държавната такса за образуване на производството в размер на 10 лева.

Настоящото определение, съгласно § 4б, ал.2 от ДР на ЗИНЗС, подлежи на обжалване пред тричленен състав на същия съд, т.е. на Административен съд – Ловеч.

Така мотивиран и на основание чл.159, т.1 от АПК и чл.83, ал.2 от ГПК вр.чл.144 от АПК, съдът

                                            О П Р Е Д Е Л И:

ОСВОБОЖДАВА Г.В.В., с ЕГН **********, от задължението за заплащане на държавна такса по адм.д. № 145 по описа за 2023 г. на Административен съд – Ловеч.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Г.В.В., с ЕГН **********, против мълчаливия отказ на началника на Затвора Ловеч да му предостави информация по заявление с рег.№ М-827/06.03.2023 г., адресирано до началника на Затвора Ловеч.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 145/2023 г. по описа на Административен съд – Ловеч.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред тричленен състав на Административен съд - Ловеч в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

СЪДИЯ: