Решение по дело №385/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 39
Дата: 27 февруари 2020 г. (в сила от 2 декември 2020 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20197280700385
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 39/27.2.2020г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, пети състав, в публично заседание на 11 февруари две хиляди и двадесета година в състав:

 

Председател: В.Бянова-Нейкова

Секретар: Ст.Гюмлиева

 

разгледа докладваното от съдията адм № 385 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е образувано по реда на чл.74, ал.5 от Закона за здравното осигуряване(ЗЗО) вр. с чл.145 и следв. от Административно-процесуалния кодекс(АПК), по жалба на МБАЛ“Свети Йоан Рилски“ООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр.*, ул.“Б.“ *, представлявана от управителя д-р А.С.А.-М., против Заповед за налагане на санкции №РД-09-324/21.10.2019г. на Директора на РЗОК-Ямбол, с която за 10 нарушения на НРД 2018 за медицинските дейности, на осн. чл.402, ал.3 от същия (нарушения на установените изисквания за работа с медицинска или финансова документация, описани в т.1,2,3,4,5,6,7,8,9 и 10 от заповедта) е наложена финансова неустойка  в размер на по 200лв., в общ размер 2000лв., и за три нарушения на НРД 2018 за медицинските дейности, на осн.чл.400, ал.3 от договора(нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2 от ЗЗО, описани в т.5.1, 6.1 и 10.1 от заповедта), е наложена финансова неустойка в размер на по 200лв., в общ размер 600лв..Иска се отмяна на административния акт по съображения за съществено процесуално нарушение-необсъждане на възражението по направените констатации за нарушения, и липса на фактически основания, които да обосновават налагане на санкции.Претендират се и разноските по делото.

В съдебно заседание жалбоподателят МБАЛ“Свети Йоан Рилски“ООД, гр.*, се представлява от адв.Д.П. ***, който от името на доверителя си моли съдът да постанови решение, с което да отмени заповедта за налагане на санкции на Директора на РЗОК – Ямбол като незаконосъобразна. Счита, че от събраните в хода на съдебното дирене доказателства не може да се направи категоричен и обоснован извод относно наличието на извършени нарушения по чл. 289, т. 5 от НРД 2018 г. за медицинските дейности относно точки 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 и 10, съотв.по чл. 345, ал. 1, т. 3 и чл. 347, ал. 1 от НРД 2018 г. за медицински дейности относно точки 5.1, 6.1 и 10.1 от заповедта на РЗОК – Ямбол.

Ответната страна, Директорът на РЗОК-Ямбол, се представлява от старши юрисконсулт К.Н.. Застъпва становище, че по преписката са представени писмени доказателства, подкрепящи становището на административния орган за нарушенията при водене на документацията. Приложеният бял лист не е част от ИЗ-то, той може да бъде представен по всяко време, има практика направените консултации да се отразяват в декурзусите към История на заболяването по хронология, а изследванията да се отразяват в листа, специално създаден за тази цел. Моли съдът да отхвърли жалбата и да потвърди издадената от Директора на РЗОК – Ямбол заповед като правилна и законосъобразна. С оглед изхода на делото, моли да се присъди и юрисконсултско възнаграждение.

В предоставения от съда срок страните по делото са представили писмени бележки по съществото на спора със съображения за алтернативно застъпените от тях тези.

Като взе предвид становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши преценка за законосъобразност на обжалваната заповед за налагане на санкции, съдът намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена от лечебно заведение, адресат на Заповед за налагане на санкции №РД-09-324/21.10.2019г. на Директора на РЗОК-Ямбол, чрез административния орган в преклузивния 14-дневен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК,  поради което е процесуално допустима  като депозирана от надлежна страна, неблагоприятно засегната от издадения административен акт и в срока за обжалване. Разгледана по същество, същата е частично основателна. Съображенията за това са следните:

Между НЗОК,представлявана от директора на РЗОК-Ямбол в качеството на възложител, и МБАЛ“Свети Йоан Рилски“ООД, гр.*, в качеството на изпълнител, е сключен Договор за оказване на болнична помощ по клинични пътеки *80348/23.05.2018г. Договорът е сключен на осн. чл.59, ал.1 от Закона за здравното осигуряване(ЗЗО) и Национален рамков договор за медицинските дейности между Националната здравна каса и Българския лекарски съюз за 2018г.(НРД за медицинските дейности за 2018г.).По силата на този договор лечебното заведение се задължава да оказва медицинска помощ на ЗОЛ по клинични пътеки,посочени в Приложение №17а на НРД за медицинските дейности за 2018г., изрично посочени в чл.1 от договора.Сред клиничните пътеки, за които е сключен договор е и КП №192“Оперативни интервенции при диабетно стъпало, без съдово-реконструктивни операции - за лица над 18г.“.

Със Заповед № РД-24-385/12.09.2019 г. (л.34) на основание чл. 20, ал. 1, т. 2 и чл. 72, ал.2 и ал.10 от ЗЗО, Директорът на РЗОК Ямбол е разпоредил извършване на проверка на МБАЛ“Свети Йоан Рилски“ООД, гр.*, в качеството му на изпълнител по Договор за оказване на болнична помощ по клинични пътеки *80348/23.05.2018г.  със срок на проверката до 30.09.2019 г., вид и обхват на проверката – тематична, самостоятелна, със следните задача: контрол на сключения договор с НЗОК и изпълнение на договорения пакет болнична медицинска помощ по клинични пътеки в съответствие с общите и специални условия на НРД 2018г. за медицинските дейности.Проверката е възложена на екип от трима контрольори в РЗОК-Ямбол, поименно посочени(С.Т.С.-И., д-р П.Н.К., М.И.И.), със задължение да съставят протокол за резултатите от проверката. Заповедта е връчена на управителя на лечебното заведение на датата на издаването й.

В изпълнение на горната заповед в РЗОК-Ямбол е представен Протокол вх.№ПП-БМП-582/27.09.2019г. от контрольорите С.Т.С.-И.  и д-р П.Н.К., в който се съдържа резултат от проверката на десет  истории на заболявания  от 2019г.   по КП №192 и  една история на заболяване от 2019г. по КП №68, с констатации, както следва :

За нарушение при документирането в хода на хоспитализацията по КП №192, което се изразява в невписани в пълен обем в ИЗ извършени изследвания и процедури, квалифицирано като нарушение по чл.289, т.5 от НРД  за медицинските дейности 2018г. при проверени десет ИЗ по клиничната пътека: ИЗ № 1962/2019 на ЗОЛ В.И.Т.; ИЗ № 1897/2019 г. на ЗОЛ М.А.С.; ИЗ № 1914/2019 на ЗОЛ К.Д.К.;  ИЗ № 1868/2019 на ЗОЛ Д. Г.Д.;  ИЗ № 1780/2019 на ЗОЛ М.К.Д.; ИЗ № 1781/2019 на ЗОЛ Я.С.Д.; ИЗ № 1939/2019 на ЗОЛ Ж.М.А.; ИЗ № 1572/2019 на ЗОЛ Т.К.Т.; ИЗ № 1913 на ЗОЛ Ф.М.А.; ИЗ № 1900/2019 на ЗОЛ К.М.В.. При всички ИЗ се сочи идентично нарушение при документирането в хода на хоспитализацията – извършена оперативна интервенция с код на процедура 86.4 – Радикална ексцизия на кожна лезия, отразена в оперативен протокол, по време на която е взет материал за микробиологично изследване, резултатът от което е вписан само в епикризата, връчена при дехоспитализацията на пациента, не е вписан в ИЗ в частта за извършените медико-диагностични изследвания по време на болничния престой, както и проведени лабораторни изследвания (КЗП и  урина, които не са вписани в пълен обем в ИЗ), консултации с ендокринолог - резултатът от същите е отразен в допълнителен бял лист, който е прикрепен (залепен) към представената медицинска документация.

За неизпълнена препоръка от проведена консултация с ендокринолог да се следи кръвната захар на шест часа и за корекция на терапията - да се спре личния инсулин и да се премине на Инсулин Актрапид при две ИЗ по КП №192: ИЗ № 1780/2019 на ЗОЛ М.К.Д. и ИЗ № 1781/2019 на ЗОЛ Я.С.Д., т.е за непроведено комплексно лечение по време на болничния престой, квалифицирано като нарушение по чл.343 от НРД за медицинските дейности 2018г.;

За незавършена клинична пътека №192  като основната оперативна процедура с код на процедура 86.4 – Радикална ексцизия на кожна лезия , не е извършена, квалифицирано като нарушение по чл.345, ал.1, т.3 и чл.347, ал.1 от НРД за медицинските дейности 2018г. при ИЗ № 1900/2019 по КП №192 на ЗОЛ К.М.В.;

За неспазени индикации за хоспитализация, квалифицирано като нарушение по чл.286, т.6 от НРД за медицинските дейности 2018г. при ИЗ №1946/2019г.по КП №68 на ЗОЛ Д. Я.Д.

Протоколът е връчен на управителя на лечебното заведение на 27.09.2019г., срещу него в РЗОК-Ямбол е депозирано становище вх.*9-02-585/07.10.2019г. от управителя на МБАЛ“Свети Йоан Рилски“ООД, гр.* с възражение само за последното нарушение по чл.286, т.6 от НРД за медицинските дейности 2018г.  по отношение на ИЗ №1946/2019г. по КП №68 на ЗОЛ Д. Я.Д. При липса на възражения по отношение на останалите констатации за нарушения при ИЗ по КП №192 , на основание чл. 74, ал. 5 от ЗЗО, Директорът на РЗОК - Ямбол е постановил Заповед за налагане на санкции №РД-09-324/21.10.2019г. на МБАЛ“Свети Йоан Рилски“ООД. За всяко от установените нарушения при документирането в хода на хоспитализацията по КП №192 при ИЗ № 1962/2019 на ЗОЛ В.И.Т.; ИЗ № 1897/2019 г. на ЗОЛ М.А.С.; ИЗ № 1914/2019 на ЗОЛ К.Д.К.;  ИЗ № 1868/2019 на ЗОЛ Д. Г.Д.;  ИЗ № 1780/2019 на ЗОЛ М.К.Д.; ИЗ № 1781/2019 на ЗОЛ Я.С.Д.; ИЗ № 1939/2019 на ЗОЛ Ж.М.А.; ИЗ № 1572/2019 на ЗОЛ Т.К.Т.; ИЗ № 1913 на ЗОЛ Ф.М.А.; ИЗ № 1900/2019 на ЗОЛ К.М.В., е наложена финансова неустойка в размер на 200 лв., на основание чл.402, ал.2 от НРД за медицинските дейности за 2018г. За всяко от установените нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ по същата КП №192, определени в НРД,  при: ИЗ № 1780/2019 на ЗОЛ М.К.Д., ИЗ № 1781/2019 на ЗОЛ Я.С.Д.и ИЗ № 1900/2019 на ЗОЛ К.М.В., на осн. чл.400, ал.3 от НРД на лечебното заведение е наложена финансова неустойка в размер по 200лв.

В мотивите на заповедта са повторени констатациите, обективирани в Протокол вх.№ПП-БМП-582/27.09.2019г. от контрольорите С.Т.С.-И.  и д-р П.Н.К., като е прието за осъществено всяко от сочените за конкретните ИЗ нарушения при идентично описание и правна квалификация на нарушенията.

Недоволен от така постановения административен акт, МБАЛ“Свети Йоан Рилски“ООД, чрез управителя на лечебното заведение оспорва Заповед за налагане на санкции №РД-09-324/21.10.2019г. на Директора на РЗОК-Ямбол в настоящото производство. В сезиращата съда жалба са заявени отменително основание по чл.146, т.3 от АПК(съществено процесуално нарушение, което се изразява в необсъждане на възражението по направените констатации за нарушения, в хода на съдебното производство се сочи друго конкретно възражение - че за проверката е бил определен екип в състав от трима контрольори, а същата е извършена само от двама контрольори), и отменително основание по чл.146, т.4 от АПК - липса на фактически основания, които да обосновават налагане на санкции.

При служебно извършената проверка за законосъобразност на оспорвания административен акт, настоящият съдебен състав констатира, че същият е произнесен от компетентен орган по чл.74, ал.5 от ЗЗО, в писмена форма, с излагане на мотиви от фактическа и правна страна, при спазване на процесуалните норми за провеждане на производството. Този извод се налага по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена на съответстващо правно основание по чл. 74, ал.5 ЗЗО – хипотеза, при която лицето – обект на проверката, не е изразило становище с възражения по направените от длъжностните лица-контрольори констатации за ИЗ № 1962/2019; ИЗ № 1897/2019 г.; ИЗ № 1914/2019 ;  ИЗ № 1868/2019;  ИЗ № 1780/2019; ИЗ № 1781/2019; ИЗ № 1939/2019; ИЗ № 1572/2019; ИЗ № 1913; ИЗ№ 1900/2019, при която директорът на РЗОК при обвързана компетентност издава заповед, с която налага санкция за всяко констатирано нарушение. Обективирана е в писмена форма, при спазване на реквизитите по чл.59 от АПК, съдържа конкретни фактически основания – описание на всички от нарушенията при ИЗ, по начина, по който са описани в протокола за проверка и подведени под правна норма от НРД за медицинските дейности 2018г. Не са налице и допуснати съществени процесуални нарушения в хода на проведеното контролно производство. Съгласно чл. 72, ал.10 от ЗЗО условията и редът за осъществяване на контрола по ал.2, ал.3, ал.4, ал.5, ал.6, ал.7, ал.8 и ал.9 се определят с Инструкция, издадена от управителя на НЗОК. В изпълнение на цитираната разпоредба управителят на НЗОК е издал Инструкция №РД-16-31/23.06.2016 г. за условията и реда за осъществяване на контрол по чл. 72, ал.2, 3, 4, 5, 6 7 и 8 от Закона за здравното осигуряване(Инструкция №РД-16-31/23.06.2016 г.), която е публикувана и достъпна на официалния сайт на НЗОК https://www.nhif.bg/page/1052 и е изцяло в синхрон с разпоредбите на чл. 75, ал.1 и следв. от ЗЗО. Според чл.2, ал.1 от Инструкция №РД-16-31/23.06.2016 г., контрол по изпълнението на договорите с НЗОК се осъществява чрез проверки от длъжностни лица по чл.72, ал.2 от ЗЗО – длъжностни лица, служители от НЗОК(т.1),  длъжностни лица, контрольори от РЗОК(т.2). В случая проверка е извършена от длъжностни лица, контрольори в РЗОК, с предоставена компетентност по чл.72, ал.2 от ЗЗО. Според чл.3 от Инструкция №РД-16-31/23.06.2016 г., обект на контрол са всички лечебни заведения, сключили договор с НЗОК, съотв. в чл.4, ал.1 са разграничени видовете проверки в лечебните заведения: според планирането, според обхвата на дейността на проверявания партньор, според поредността на извършване, според участващите в проверката лица. Със Заповед № РД-24-385/12.09.2019 г. на Директора на РЗОК-Ямбол по отношение на МБАЛ“Свети Йоан Рилски“ООД е възложена по обхват тематична проверка, която да бъде извършена самостоятелно от контрольори в РЗОК-Ямбол.Такава проверка е извършена от двама контрольори в РЗОК-Ямбол, съставили протокол, връчили копие от него на проверяваното лечебно заведение, като на последното е предоставен 7-дневен срок за писмено становище. С оглед на това не са налице нарушения при провеждане на проверката, които да са ограничили правото на участие и защита на жалбоподателя. Неоснователно е възражението, поддържано в хода на съдебното производство, че проверката е извършена от нелегитимен състав. Както разпоредбите на ЗЗО(чл.72, ал.2 и ал.3), така и тези от Инструкция №РД-16-31/23.06.2016 г. сочат контрольорите  от РЗОК като длъжностни лица с материална и териториална компетентност (на територията на съответната РЗОК)  да извършват контрол по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска помощ. Не съставлява съществено процесуално нарушение обстоятелството, че със заповедта на директора на РЗОК са определени персонално три лица контрольори, а е представен протокол за проверка, извършена от двама от тях. Няма изискване нито в ЗЗО, нито в  Инструкция №РД-16-31/23.06.2016 г. за брой(екип) контрольори при възлагане на самостоятелни проверки от длъжностни лица-контрольори на РЗОК, това е въпрос от организационен характер. Обстоятелството, че двама контрольори са съставили и подписали общ протокол означава единствено, че между тях няма спор по констатациите за конкретните ИЗ.Неподписването на протокола от третото определено със заповедта за проверка  лице-контрольор означава, че същото не е взело участие в проверката на конкретните ИЗ, но това не е порок на процедурата. Всеки един контрольор от РЗОК е едноличен контролен орган с права по чл.73 от ЗЗО, т.е има право да извършва самостоятелно проверка, в този смисъл, независимо че е определен екип за проверка, всеки контрольор може сам да представи отделен протокол за резултатите от нея, който да послужи като основание за налагане на санкция.

С оглед на гореизложеното съдът счита, че по отношение на обжалваната заповед не са налице отменителни основания по чл.146, т.1, т.2 и т.3 от АПК.

Въз основа на проверката за законосъобразност в частта на същата за съответствие на акта с материалния закон, съдът констатира основателност на жалбата по отношение на наложените санкции по т.1, т.2,т.3,т.4,т.5,т.6,т.7,т.8,т.9, т.10   и т.10.1 от заповедта, съотв. неоснователност по отношение на наложените санкции по т.5.1 и т.6.1 от заповедта.

Жалбоподателят оспорва формирания краен извод на контролния орган, че констатациите от проверката обосновават извършено нарушение, в тази връзка и налагане на санкция.

С процесната заповед от идентичните констатации за десетте ИЗ по КП №192: ИЗ № 1962/2019 на ЗОЛ В.И.Т.; ИЗ № 1897/2019 г. на ЗОЛ М.А.С.; ИЗ № 1914/2019 на ЗОЛ К.Д.К.;  ИЗ № 1868/2019 на ЗОЛ Д. Г.Д.;  ИЗ № 1780/2019 на ЗОЛ М.К.Д.; ИЗ № 1781/2019 на ЗОЛ Я.С.Д.; ИЗ № 1939/2019 на ЗОЛ Ж.М.А.; ИЗ № 1572/2019 на ЗОЛ Т.К.Т.; ИЗ № 1913 на ЗОЛ Ф.М.А.; ИЗ № 1900/2019 на ЗОЛ К.М.В., за това, че е извършена оперативна интервенция с код на процедура 86.4 – Радикална ексцизия на кожна лезия, отразена в оперативен протокол, по време на която е взет материал за микробиологично изследване, резултатът от което е вписан само в епикризата, връчена при дехоспитализацията на пациента, а не е вписан в ИЗ в частта за извършените медико-диагностични изследвания по време на болничния престой, както и че са проведени лабораторни изследвания (КЗП и  урина, които не са вписани в пълен обем в ИЗ) и консултации с ендокринолог, които също не са вписани в бланката за ИЗ, а са отразени в допълнителен бял лист, който е прикрепен (залепен) към представената медицинска документация, органът е формирал извод за нарушение при документирането в хода на хоспитализацията, квалифицирано като нарушение по чл.289, т.5 от НРД  за медицинските дейности 2018г.. Съгласно сочената разпоредба, резултатите от извършените изследвания и процедури, използваните лекарствени продукти, проведените консултации и други обстоятелства се вписват в болничната медицинска документация съгласно изискванията на министъра на здравеопазването и утвърдените в лечебното заведение правила. Според разпоредбата на чл.55, ал.2, т.5, Националните рамкови договори съдържат документацията и документооборота. В Приложение № 2а „ПЪРВИЧНИ МЕДИЦИНСКИ ДОКУМЕНТИ“ към НРД за медицинските документи 2018г., издадено от министъра на здравеопазването, не се съдържа утвърден формуляр „История на заболяването“. Изисквания за съставяне на историята на заболяването и за попълване на определени данни в нея се съдържат в алгоритмите на съответните клинични пътеки (Приложение № 17А от НРД за 2018г.), конкретно за КП № 192 „ОПЕРАТИВНИ ИНТЕРВЕНЦИИ ПРИ ДИАБЕТНО СТЪПАЛО, БЕЗ СЪДОВО-РЕКОНСТРУКТИВНИ ОПЕРАЦИИ“ е предвидено: Всички медико-диагностични изследвания се обективизират само с оригинални документи, които задължително се прикрепват към ИЗ; Проведените процедури задължително се отразяват, документират в “История на заболяването” (ИЗ).В този смисъл лечебното заведение не е допуснало нарушение. Всички протоколи за извършена оперативна интервенция с код на процедура 86.4 – Радикална ексцизия на кожна лезия, са налични, прикрепени към ИЗ, налични са и резултатите от  микробиологичното изследване на взет материал при оперативната интервенция и това е достатъчно, за да е изпълнено горепосоченото изискване за документиране на медико-диагностичните изследвания, предвидено в клиничната пътека. Не представлява нарушение и обективирането на проведени лабораторни изследвания (КЗП и  урина) и консултации с еднокринолог в т.нар. от контролния орган „допълнителен бял лист към ИЗ“. Този лист е част от всяка история на заболяването, съдържа индивидуализиращи данни за ЗОЛ, дата, наблюдение на болния с вписаните изследвания и консултации, коментар, подпис и печат на лечебното заведение. С оглед на това по отношение на всички констатации, описани в т.1, т.2, т.3, т.4, т.5, т.6, т.7, т.8, т.9 и т.10 от обжалваната заповед, съотв. за: ИЗ по КП №192: ИЗ № 1962/2019 на ЗОЛ В.И.Т.; ИЗ № 1897/2019 г. на ЗОЛ М.А.С.; ИЗ № 1914/2019 на ЗОЛ К.Д.К.;  ИЗ № 1868/2019 на ЗОЛ Д. Г.Д.;  ИЗ № 1780/2019 на ЗОЛ М.К.Д.; ИЗ № 1781/2019 на ЗОЛ Я.С.Д.; ИЗ № 1939/2019 на ЗОЛ Ж.М.А.; ИЗ № 1572/2019 на ЗОЛ Т.К.Т.; ИЗ № 1913 на ЗОЛ Ф.М.А.; ИЗ № 1900/2019 на ЗОЛ К.М.В., за това, че е извършена оперативна интервенция с код на процедура 86.4 – Радикална ексцизия на кожна лезия, отразена в оперативен протокол, по време на която е взет материал за микробиологично изследване, резултатът от което е вписан само в епикризата, връчена при дехоспитализацията на пациента, а не е вписан в ИЗ в частта за извършените медико-диагностични изследвания по време на болничния престой, както и че са проведени лабораторни изследвания (КЗП и  урина, които не са вписани в пълен обем в ИЗ) и консултации с ендокринолог, които също не са вписани в бланката за ИЗ, а са отразени в допълнителен бял лист, който е прикрепен към представената медицинска документация, съдът приема че не е налице нарушение по смисъла на чл.289, т.5 от НРД  за медицинските дейности 2018г. и санкциите са наложени при неправилно приложение на закона.

Неоснователно е наложена санкция и за нарушение по чл.345, ал.1, т.3 и чл.347, ал.1 от НРД за медицинските дейности 2018г. при ИЗ № 1900/2019 по КП №192 на ЗОЛ К.М.В.(т.10.1 от заповедта).За да наложи санкция контролният орган приема, че не е извършена основната оперативна процедура с код 86.4 – Радикална ексцизия на кожна лезия, поради което клиничната пътека №192  не е завършена. Позовава се на  попълнена анкета  (л.248 от делото) от К.М.В., от която според дадения отговор в т.4 и 5 от лицето, контролният орган е счел, че операция по време на престоя на ЗОЛ в болница Йоан Рилски през м.август 2019г.не е извършвана. Анкетата не съдържа достатъчно конкретни данни нито за престоя на лицето в болничното заведение, нито за извършеното му лечение, които да подлагат под съмнение вписванията в медицинската документация, при отчитане и на обстоятелството, че  анкетираното лице няма специални медицински знания, съдът счита констатацията за нарушение за недоказана. Операцията е документирана с оперативен протокол №664/12.08.2019г.(л.226 от делото), в ИЗ са налични декларация за информирано съгласие на пациента да бъде опериран, декларация, че е запознат с лечебния план, който предвижда оперативно лечение, наличен е и резултата от микробиологично изследване на материал, взет за изследване при операцията, с лаб.№870/12.08.2019г., в ИЗ е вписано и наблюдение на болния след извършената операция за периода 13.08.2019-15.08.2019г. с констатации досежно оперативната рана.

 

По отношение на констатациите за нарушения в т.5.1 и т.6.1 от заповедта съдът счита за правилни наложените санкции. От проверката на две ИЗ по КП №192: ИЗ № 1780/2019 на ЗОЛ М.К.Д. и ИЗ № 1781/2019 на ЗОЛ Я.С.Д.е установено, че  не е изпълнена препоръка от проведена консултация с ендокринолог да се следи кръвната захар през шест часа и за корекция на терапията - да се спре личния инсулин и да се премине на Инсулин Актрапид според стойностите на КЗП, да се насочи в амбулаторни условия към ендокринолог за корекция на терапията. Констатациите се потвърждават от вписванията в ИЗ. ЗОЛ М.К.Д.(ИЗ № 1780/2019) е постъпил за лечение на  29.07.2019г. и е изписан на 02.08.2019г. В частта за наблюдение на болния от ИЗ са вписани изследвания на КЗП от 29.07.2019г. и от 30.07.2019г., последващи такива до края на престоя на лицето в лечебното заведение не са извършвани, в епикризата липсва препоръка към ОПЛ за насочване към ендокриконолог за корекция на терапията. Идентични са констатациите за ИЗ № 1781/2019 на ЗОЛ Я.С.Д., на 30.07.2019г. е проведена консултация с ендокринолог дал предписание да се следи кръвната захар през шест часа, да се спре личния инсулин и да се премине на Инсулин Актрапид според стойностите на КЗП, да се насочи в амбулаторни условия към ендокринолог за корекция на терапията.Лицето е постъпило в лечебното заведение на 29.07.2019г., изписано е на 02.08.2019г., в частта за наблюдение на болния от ИЗ са вписани изследвания на КЗП от 29.07.2019г. и от 30.07.2019г., последващи такива до края на престоя на лицето в лечебното заведение не са извършвани, в епикризата липсва препоръка към ОПЛ за насочване към ендокриконолог за корекция на терапията.Предвид тези констатации, обоснован е изводът на контролния орган за неизпълнени препоръки от ендокринолог в хода на лечението, поради което и правилно за тези два случая е прието, че не е проведено в рамките на болничния престой комплексно лечение – извършена е основната оперативна интервенция, но не са спазени препоръките от консултативния преглед с ендокринолог. С оглед на това съдът счита, че при ИЗ № 1780/2019 на ЗОЛ М.К.Д. и ИЗ № 1781/2019 на ЗОЛ Я.С.Д.е доказано нарушение на чл. 343 от НРД за медицинските дейности 2018г., според който Националната здравноосигурителна каса заплаща за периода на хоспитализация само по една КП на един пациент за комплексно лечение на основно заболяване, придружаващи заболявания и усложнения, в тази връзка правилно е била наложена санкция на лечебното заведение за тези две нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, на осн. чл.400, ал.3 от НРД за медицинските дейности 2018г.. Санкцията "финансова неустойка", която е наложена за тези две нарушения, е в минималния размер от 200 лева, предвиден за нарушения от този вид, поради което не е налице основание  за изменението й.

По изложените съображения съдът приема жалбата за основателна в частта на наложените със заповедта санкции за нарушения по т.1, т.2,т.3,т.4,т.5,т.6,т.7,т.8,т.9, т.10 и т.10.1, съотв. за неоснователна в частта на наложените със заповедта санкции за нарушения по т.5.1 и т.6.1.

При този краен резултат и съобразно разпоредбата на чл.143 от АПК при прилагане на принципа за съразмерност на разноските съдът счита, че претендираните разноски за адвокатски хонорар от жалбоподателя в размер на 350 лв., който е под минималния по чл.8, ал.1, т.2 от НАРЕДБА № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, възлизащ на 412 лева , съотв. претендираните разноски за юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от ответната страна, взаимно се компенсират. Като разноска за ответната страна не следва да се  възлага и заплатената от жалбоподателя държавна такса в размер на 50 лева - предвид частичното отхвърляне на жалбата срещу заповедта, държавната такса се следва за жалбоподателя.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд Ямбол, пети състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед за налагане на санкции №РД-09-324/21.10.2019г. на Директора на РЗОК-Ямбол, в частта й за  наложени на осн. чл.402, ал.3 от НРД за медицинските дейности 2018г.  санкции на МБАЛ“Свети Йоан Рилски“ООД, с ЕИК ***, гр.*, във вид на финансова неустойка  в размер на по 200лв. за описани в заповедта в т.1,т.2,т.3,т.4,т.5,т.6,т.7,т.8,т.9 и т.10  нарушения, квалифицирани по чл.289, т.5 от НРД  за медицинските дейности 2018г.

ОТМЕНЯ Заповед за налагане на санкции №РД-09-324/21.10.2019г. на Директора на РЗОК-Ямбол, в частта й за  наложена на осн. чл.400, ал.3 от НРД за медицинските дейности 2018г. санкция на МБАЛ“Свети Йоан Рилски“ООД, с ЕИК ***, гр.*, във вид на финансова неустойка  в размер на 200лв. за описано в заповедта в т.10.1 нарушение, квалифицирано по  чл.345, ал.1, т.3 и чл.347, ал.1 от НРД за медицинските дейности 2018г.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на МБАЛ“Свети Йоан Рилски“ООД, с ЕИК ***, гр.*, против Заповед за налагане на санкции №РД-09-324/21.10.2019г. на Директора на РЗОК-Ямбол, в частта на наложените на осн. чл.400, ал.3 от НРД за медицинските дейности 2018г. санкции във вид на финансова неустойка  в размер на по 200лв. за описани в заповедта в т.5.1 и т.6.1 нарушения, квалифицирани по чл.343 от НРД за медицинските дейности 2018г.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд.

 

 

 

 

СЪДИЯ:/п/ не се чете