Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 09.07.2020г. гр.Белоградчик
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Белоградчишкият районен съд втори състав
На девети юни две хиляди и двадесета година
В публичното заседание в следния състав:
Районен съдия : Антон Антов
Секретаря Жанета Еленкова,
като разгледа докладваното от съдия Антов
гр.дело № 368 по описа за 2019 година,
и за да се произнесе съдът взе предвид следното:
Производството
е по чл. 145 и сл. АПК, във вр. с § 19
ЗСПЗЗ.
Делото е образувано по жалба на И.С.П.
против мълчалив отказ на Кмета на община
Белоградчик по заявление № 1162/08.03.2019г., с което е направено искане за
участие в разпределението на общински пасища, мери и ливади по чл. 37и
ЗСПЗЗ.
В жалбата се развиват
съображения, че мълчаливият отказ е незаконосъобразен.
Моли се да бъде
постановено решение, с което да се отмени мълчаливият
отказ. Претендира разноски.
Ответната страна – Кмет на Община
Белоградчик, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата и твърди, че не
е налице мълчалив отказ, тъй като от страна на адм.
орган са направени многократно опити за разпределение на общинските пасища, но
за извършването на такова е необходимо и решение на Общинския съвет. Такова е
взето, но след законовия срок.Моли жалбата да бъде оставена без уважение. Претендира
разноски.
Съдът, като взе предвид становищата на
страните и доказателствата по делото, обсъдени поотделно и в тяхната
съвкупност, намира за установено следното:
Предмет на обжалване в производството е мълчалив отказ относно направено искане за
участие в разпределението на общински пасища, мери и ливади по чл. 37и
ЗСПЗЗ.
Със заявление вх. № 1162/08.03.2019г.,
подадено от жалбоподателя И. С. П. на осн. чл.
37и, ал.5 ЗСПЗЗ и чл.
99, ал.1 ППЗСПЗЗ, е отправено искане за участие в разпределението на
общински пасища, мери и ливади по реда на чл. 37и
от ЗСПЗЗ. В заявлението е посочено, че дружеството е собственик на
животновъден обект, в който постоянно се отглеждат пасищни селскостопански
животни с № 3955 – 0105, регистриран в Интегрираната информационна система на
БАБХ, в землището на с. Боровица, общ. Белоградчик, обл. Видин.
Установи се по делото, че Кметът
на община Белоградчик е отправил неколкократно предложения за приемане на
годишния план за паша за стопанската 2019 г. – 2020 г., като именно този план е
първата фаза от процедурата по разпределението на общинските пасища, мери и
ливади. Първото такова предложение е изпратено на председателя на общинския
съвет и входено с № 46/25.02.2019 г. Видно от протокол № 49 от 28.02.2019 г.
приемането на годишния план за паша е включено в дневния ред на заседанието
като т.11, но решение по тази точка на това заседание не е взето.
На следващото
заседание на общинския съвет – по протокол № 50 от 05.03.2019 г., приемането на
годишния план за паша е включено в дневния ред, като т.6, но отново общинският
съвет не е взел решение.
За заседанието на
общинския съвет по протокол № 51 от 25.03.2019г. предложението на кмета на
общината за приемане на годишния план за паша е включено като т.4 от дневния
ред.
Годишния план за паша на община Белоградчик за
стопанската 2019г.–2020г. е приет с решение № 619, по протокол № 51/ 25.03.2019г.
Решението е изпратено
на Областен управител на област Видин, но със Заповед № РД 25/6 /04.04.2019г.,
то е върнато за ново разглеждане, като незаконосъобразно.
На 11.04.2019 г. кметът на община
Белоградчик е отправил до председателя но общинския съвет предложение за отмяна
на решение № 619/25.03.2019 г., предвид издадената от областния управител
заповед и изложените в нея мотиви, което предложение е входено с вх. ОбС № 87/11.04.2019 г.
Кметът на общината е отправил до Общинския
съвет ново предложение за определянето на пасища, мери и ливади за общо и
индивидуално ползване на територията на община Белоградчик за стопанската 2019
г. / 2020 г. с вх. ОбС № 91/15.04.2019 г.
Двете предложения на
кмета на община Белоградчик, с вх. ОбС № 87/11.04.2019 г. и с вх. ОбС №
91/15.04.2019 г. са включени в дневния ред на заседанието на общинския съвет от
18.04.2019 г., съответно като т. 9 и т.11. Решения по посочените две точки от
дневния ред не са приети поради липсва на кворум и заседанието е закрито.
На следващото
заседание на общинския съвет - по протокол № 53 от 10.05.2019г., предложенията за отмяна на
решение № 619/ 25.03.2019г. и за определянето на пасища, мери и ливади за общо
и индивидуално ползване на територията на община Белоградчик за стопанската
2019г./2020 г., отново са включени в дневния ред като т. 7 и т. 9. Приети са
решения - № 640/10.05.2019 г. за отмяна на решение № 619/25.03.2019 г. на ОбС
Белоградчик и № 642/10.05.2019 г. относно разпределение на мерите, пасищата и
ливадите – общинска собственост за общо и индивидуално ползване на територията
на община Белоградчик, в което е включено и приемането на годишния план за паша
за стопанската 2019/2020 г., както и са определени правила за ползване на
пасищата, мерите и ливадите.
С вх. ОбС № 170/08.07.2019г. от
Кмета на община Белоградчик е внесено предложение за промяна в решение №
642/10.05.2019 г. в частта касаеща наемната цена на пасища и ливади в землището
на с. Чифлик, общ. Белоградчик. Предложението за промяна в решение № 642/
10.05.2019 г., е входено с вх. ОбС № 170/08.07.2019 г., като е включено в
дневния ред за разглеждане на заседанието на общинския съвет по протокол № 55 от
09.07.2019 г. в т. 13.
На същото заседание е
прието решение № 670, по протокол № 55/09.07.2019 г. С него е изменено решение
№ 642 от 10.05.2019 г., в частта относно наемните цени на пасища и ливади в
землището на с. Чифлик.
Съгл. чл.
37и, ал.1 ЗСПЗЗ пасищата, мерите и ливадите от държавния и общинския
поземлен фонд се отдават под наем или аренда по реда на чл.
24а, ал.2 от същия закон на собственици или ползватели на животновъдни
обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната
информационна система на БАБХ, съобразно броя и вида на регистрираните животни,
по цена, определена по пазарен механизъм. Пасища, мери и ливади от държавния и
общинския поземлен фонд се предоставят под наем или аренда на лица, които нямат
данъчни задължения, както и задължения към ДФ "Земеделие", държавния
поземлен фонд, общинския поземлен фонд и за земи по чл. 37в, ал.3, т.2.
Според чл. 37и ал.3
ЗСПЗЗ общинският съвет определя с решение пасищата, мерите и ливадите за
общо и индивидуално ползване. Списък на имотите за индивидуално ползване с
категории се обявява в общините и кметствата и се публикува на интернет страницата
на общината в срок до 1 март. В ал.4 са посочени правоимащите лица между които
се разпределят пасищата, мерите и ливадите, а според ал. 5 лицата подават
заявление по образец до кмета на общината в срок до 10 март, към което прилагат
документи, определени в правилника за прилагането на закона. Заявленията се
подават лично или по пощата и се регистрират в общинската администрация.
Съгл. разписаната в чл. 37и ал.6 от закона процедура
кметът на общината назначава комисия, която определя необходимата за всеки
кандидат площ по реда на ал.4 и разпределя имотите за всяко землище, като при
разпределението предимство имат кандидати, които до датата на разпределението
са ползвали съответните имоти по договори с изтекъл срок, а останалите
неразпределени имоти се разпределят по възходящ ред, като се започва от лицата,
които притежават най-малко животински единици. Комисията съставя протокол за
окончателното разпределение на имотите при наличие на необходимите площи в срок
до 1 май.
Чл. 37и, ал. 7 ЗСПЗЗ регламентира, че при
недостиг на пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд в землището към
разпределените по реда на ал.6 имоти съответната комисия извършва допълнително
разпределение в съседно землище, което може да се намира в съседна община или
област, и съставя протокол за окончателното разпределение на имотите в срок до
1 юни. Този ред се прилага до изчерпване на имотите от общинския поземлен фонд
или до достигане на нормата по ал.4. Разпределението се извършва последователно
в съседното землище, община и област.
Според чл. 37и ал. 8 ЗСПЗЗ, протоколът по ал.6
или по ал. 7 се обявява в кметството и се публикува на интернет страницата на
общината и може да се обжалва по отношение на площта на разпределените имоти в
14-дневен срок пред районния съд. Обжалването не спира изпълнението на
протокола, освен ако съдът разпореди друго.
От цитираната законова уредба следва, че
извършването на разпределение на общински пасища, мери и ливади по чл. 37и
ЗСПЗЗ е сложен фактически състав и за да бъде изпълнен той трябва да се
спази определена процедура, преминаваща през няколко етапа и включваща в себе
си произнасянето на няколко органа.
Видно от доказателствата по делото е, че
кметът на община Белоградчик не е изпълнил описаната по – горе процедура.
В случая се твърди, че липсата на произнасяне
е пряко следствие от забавеното произнасяне по реда на ал. 3 на чл. 37и от
страна на Общинския съвет, в чиито правомощия е било да определи с решение
пасищата, мерите и ливадите за общо и индивидуално ползване и да публикува
списъка в срок до 01.03.2019 г. Определянето на пасищата, мерите и ливадите за
общо и индивидуално ползване в случая е направено от Общинския съвет едва с
решение № 642/10.05.2019г., изменено с решение № 670/09.07.2019г. Няма
доказателства дали е продължила процедурата и ако е продължила как е направено
това. Т. е. няма доказателства по делото дали кметът на общината е назначил
комисия, която да извърши преценка и да направи разпределението, дали тя е
взела решение, дали евентуалното нейно решение е публикувано.
По подаденото заявление няма произнасяне до
изтичането на срока за издаване на административния акт по чл.
37и, ал.6 и ал.7
ЗСПЗЗ, като липсва разпределение, а няма и доказателства от страна на кмета
да е била назначена комисия за извършването на такова.
Срещу така описания отказ е подадена жалба,
във връзка с която е образувано и делото.
Няма противоречия между посочените по-горе
доказателства. Фактическата обстановка не се оспорва от страните по делото.
Жалбата срещу мълчаливия
отказ на кмета на община Белоградчик е допустима.
Относно основателността на жалбата :
Мълчаливият
отказ представлява бездействие на администрацията в случаите, когато
административният орган има задължение да се произнесе по направено пред него
искане. Този отказ е индивидуален административен акт по смисъла на чл.
58, ал.1 АПК и е напълно приравнен към изричният такъв, тъй като не само
липсва волеизявление от страна на компетентния орган, а отказ да се издаде акт
с посоченото от молителя съдържание. Като индивидуален административен акт
същият подлежи на съдебен контрол, при който съдът следва да прецени неговата
законосъобразност, като вземе предвид всички фактически и правни предпоставки,
обуславящи претендираното право и евентуалните мотиви на органа да не уважи
искането.
В разглежданата хипотеза - предвид липсата на
произнасяне в срока, визиран чл.
57, ал.1 АПК вр. с чл. 37и, ал. 6 и ал.7 ЗСПЗЗ, следва да се приеме, че е
налице мълчалив отказ на Кмета на община
Белоградчик по подаденото искане.
Съгласно чл. 37и
от ЗСПЗЗ, заявленията се подават до кмета на общината, който впоследствие
назначава комисия и следва описаната в закона процедура. Отправянето на
предложението от страна на кмета на общината до съответния общински съвет за
приемането на план за паша за съответната година е първата процедура, която
според законовата регламентация следва да е приключила към 01.03. Впоследствие
заявленията от лицата се подават в срок до 10.03 до кмета на общината.
Поради това в случаите, в които задължените
субекти не се произнесат в срок по подадено до тях искане, в случая за
извършване на разпределение или не, съответно за включване на конкретното лице
в него или постановяването на отказ, е налице мълчалив отказ
по смисъла на чл.
58, ал.1 АПК. Съгласно разпоредбата на чл.
37и, ал.7 ЗСПЗЗ протоколът за окончателното разпределение на имотите се
съставя в срок до 01 юни. Според ал.8 протоколът се обявява в кметството и на
интернет страницата на общината и може да се обжалва пред районния съд.
Съгл. чл.58,
ал.2 АПК, когато производството е образувано в един орган и той следва да
направи предложение до друг орган за издаването на акта, мълчалив отказ възниква независимо дали
издаващият акта орган е бил сезиран с предложение, т. е. правото на защита на
молителя от бездействието на помощния орган, е гарантирано именно чрез
законовата регламентация, съдържаща се в чл.
58, ал.2 АПК.
Създаването от закона на ред за опосредено
сезиране – чрез кмета на общината, който от една страна следва да отправи
предложение до общинския съвет да определи имотите - мерите, пасищата и
ливадите за общо или индивидуално ползване, а от друга да назначи комисия,
която да извърши разпределението, не освобождава пряко сезирания орган от
компетентността да реши отнесения пред него въпрос.
Безспорно е по делото, че кметът на общината
е направил предложение до общинския съвет за определяне на мерите, пасищата и
ливадите за общо и индивидуално ползване за стопанската 2019г./ 2020г., като
общинският съвет се е произнесъл окончателно по този въпрос едва на 09.07.2019
г.
Няма обаче доказателства,
че кметът е изпълнил задължението си да назначи комисия, която да извърши
разпределението, както и дали процедурата е започнала или не, а ако е започнала
на какъв етап е, съответно дали е извършено разпределение или не.
С оглед посочената по-горе нормативна уредба,
съображенията на органа да откаже да удовлетвори заявлението не могат да се
предполагат, поради което и не може да се направи извод за съответствието на
оспорения административен акт със закона. Поради изложеното съдът приема,
че мълчаливият отказ е незаконосъобразен и
следва да бъде отменен.
С оглед изхода на делото на жалбоподателя
следва да се присъдят направените по делото разноски в размер на 50.00 лв – държ.
такса и 200.00 лв. - адвокатско възнаграждение.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ мълчаливия
отказ на Кмета на община Белоградчик по заявление № 1162/08.03.2019 г.
на И.С.П. ЕГН ********** ***, с което е направено искане за участие в
разпределението на общински пасища, мери и ливади по чл. 37и
от ЗСПЗЗ.
ОСЪЖДА Община Белоградчик да заплати на И.С.П.
ЕГН ********** разноски по делото в размер на 200.00 лева. - адвокатско
възнаграждение.
Оставя без уважение искането на кмета на общ.
Белоградчик за заплащане на разноски по делото в размер на 500.00лв. –
адвокатско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване пред Административен
съд Видин в четиринадесетдневен срок от връчването му на страните.
Районен съдия :