ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 442
Стара Загора, 04.02.2025 г.
Административният съд - Стара Загора - II състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: | ГАЛИНА ДИНКОВА |
като разгледа докладваното от съдията Галина Динкова административно дело № 888/2024 г. на Административен съд - Стара Загора, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на Община Братя Даскалови, представлявана от Кмета на общината – И. С. Т., чрез адв. И. С., против Решение за налагане на финансова корекция №03-РД/4943 от 13.09.2024г., издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което на жалбоподателя е наложена финансова корекция в размер на 297 330,88 лв. с ДДС, представляваща недължимо платена финансова помощ по Административен договор №BG06RDNP001-7.001-0041-C01 от 06.06.2019 г. за отпускане на безвъзмездна помощ финансова помощ по подмярка 7.2 „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от ПРСР за периода 2014-2020 г.
Делото е обявено за решаване в съдебно заседание на 29.01.2025 г.
В срока за произнасяне, при извършване на проверката по чл. 168 от АПК, съдът констатира, че делото е останало неизяснено от фактическа страна.
С представено по делото писмено становище вх. №554 от 29.01.2025 г. процесуалният представител на жалбоподателя навежда довод за нищожност на оспореното решение, поради липса на материална компетентност на издалия го административен орган, като черпи аргументи в подкрепа на тезата си от разпоредбата на чл. 2д от ЗПЗП във връзка с §4, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, както и от съдържанието на решение на Министерски съвет №792 от 17.12.2013 г.
Според чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. Видно от решение на Министерски съвет №792 от 17.12.2013 г. Дирекция „Развитие на селските райони“ в Министерство на земеделието и храните е определена за управляващ орган (УО) на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (ПРСР 2007 – 2013 г.), като предвид разпоредбата на чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕФСУ РУО на програмата е Министърът на земеделието и храните, който може да делегира тези си правомощия и на друго лице. От своя страна ДФ „Земеделие“ – Разплащателна агенция (РА) се явява междинно звено, на което съгласно чл. 2д, ал. 2 от ЗПЗЗ, УО на ПРСР 2007 – 2013 г. и ПРСР 2014 – 2020 г. може, след одобрение от министъра на земеделието и храните, да делегира чрез договор част функциите си по прилагане на програмата.
Доколкото наличието на коментираната делегация на правомощия е от съществено значение за валидността на оспорения пред съда административен акт - от гл. т. компетентността на посочения за негов издател административен орган и с оглед факта, че по делото не е представен актуален договор/споразумение за уреждане на правата и задълженията във връзка с прилагане на ПРСР 2014 – 2020 г. и в частност за делегиране на правомощия свързани и с налагането на финансови корекции, за съда е невъзможно осъществяването на ефективен контрол за законосъобразност върху процесното решение. В тази връзка и с оглед принципа на засилено служебно начало в съдебното производство, съдът счита за необходимо да изиска от ответника по делото доказателства за наличието на надлежно делегирани му правомощия по смисъла на чл. 2д, ал. 2 от ЗПЗП във връзка с чл. 9, ал. 1 и ал. 5 и чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, в т. ч. актуален договор/споразумение за уреждане на правата и задълженията във връзка с прилагане на ПРСР 2014 – 2020 г., сключен между УО на ПРСР 2014-2020 г. от една страна и ДФ „Земеделие“ – РА от друга.
Ето защо съдът намира, че за правилното решаване на делото, следва да отмени определенията си за приключване на съдебното дирене и даване ход на делото по същество. След това делото следва да се внесе за разглеждане в открито съдебно заседание, за което да се призоват страните, като описаните по-горе доказателства следва бъдат изискани от ответника – изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, за прилагане към материалите по делото.
Водим от горните мотиви и на основание чл. 253 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК, съдът
І. ОТМЕНЯ протоколните си определения, с които е приключено съдебното дирене и е даден ход на делото по същество, постановени в открито съдебно заседание на 29.01.2025 г.
ІІ. ВНАСЯ делото за разглеждане в открито съдебно заседание и НАСРОЧВА същото за 26.02.2025 г. от 10:45ч., за която дата и час на съдебното заседание да се призоват страните, както следва:
Жалбоподател: Община Братя Даскалови, представлявана от Кмета на общината – И. С. Т., чрез адвокат И. С..
Ответник по жалбата: Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ – София.
ІІІ. Задължава ответника – Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, в 7-дневен срок от получаване на съобщението, ведно с препис от настоящото определение, но най-късно в насроченото по делото съдебно заседание да представи доказателства за наличието на надлежно делегирани правомощия по смисъла на чл. 2д, ал. 2 от ЗПЗП във връзка с чл. 9, ал. 1 и ал. 5 и чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, в т. ч. актуален договор/споразумение за уреждане на правата и задълженията във връзка с прилагане на ПРСР 2014 – 2020 г., сключен между УО на ПРСР 2014-2020 г., от една страна, и ДФ „Земеделие“ – РА, от друга страна, като МУ УКАЗВА, че при непредставянето им в определения за това срок съдът ще приеме за недоказани обстоятелствата, във връзка с установяването на които същите се изискват да бъдат представени.
ІV Препис от определението да се изпрати на страните, съгласно изискването на чл.138, ал. 1 от АПК.
Определението не подлежи на обжалване.
Съдия: | |