Р Е
Ш Е Н
И Е №
217
Гр. Стара Загора, 23.05.2022 г.
В
И М Е
Т О Н
А Н А
Р О Д А
Старозагорският административен съд, осми състав, в публично съдебно заседание на дванадесети май през две хиляди
двадесет и втора година, в състав:
СЪДИЯ: ЯНИЦА ЧЕНАЛОВА
при секретар Николина Николова и с участието на
прокурора като разгледа докладваното
от съдия Яница Ченалова адм. дело № 107 по описа за 2022 г., за да се
произнесе, съобрази следното:
Производството е с правно основание чл. 145 и сл.
Административно-процесуалния кодекс /АПК/ вр. чл.49, ал.4 от Закона за
управление на етажната собственост /ЗУЕС/.
Образувано е
по жалба от Р.Г.Я. *** против отказ на Кмета на Община Стара Загора да бъде
издадена заповед по чл.49, ал.4 от Закона за управление на етажната собственост
/ЗУЕС/, обективиран в писмо изх. № 10-11-1085/28.01.2022 г. В жалбата са
изложени оплаквания за незаконосъобразност на оспорения административен акт,
поради несъгласие с констатацията, че не е налице „неотложен ремонт“ по смисъла
на § 1 т.9 от ДР на ЗУЕС. Описани са конкретни обстоятелства – теч в жилището
на жалбоподателката, липса на подпокривно пространство, влага и падаща мазилка,
определени като опасни за нея и сина й, страдащ от астма, като обитатели на
жилището. Твърди се постановяване на оспорения отказ в нарушение на материалния
закон, при несъобразяване здравните и хигиенни норми. Развити са съображения за
допустимостта на обжалването, като се иска отмяна на оспорения индивидуален
административен акт и административният орган – Кмет на Община Стара Загора да
бъде задължен да издаде заповед на основание чл.49, ал.4 от ЗУЕС при наличие на
предпоставките за това – отказ за извършване на неотложен ремонт от етажните
собственици и теч в жилището на жалбоподателката, който е от компрометираната
обща част – покрив. В съдебно заседание жалбоподателката поддържа изложените
оплаквания. Допълнително сочи липса на компетентност у лицата, извършили
проверката на място, както и на издателя на оспорения административен акт. В
депозирани писмени бележки се настоява, че исканият ремонт е неотложен, а не
необходим. Претендира отмяна на оспорения отказ като противоречащ на ЗУЕС,
както и да бъде задължен Кметът на община Стара Загора да предприеме
необходимите действия и да издаде исканата заповед.
Ответникът по жалбата
чрез упълномощен представител М. П. – правоспособен юрист, в писмено становище
и в съдебно заседание мотивира доводи за недопустимост, респ. неоснователност
на жалбата. Моли жалбата да се бъде оставена без раглеждане като просрочена и
насочена срещу негоден предмет, тъй като атакуваното писмо има характер на
уведомителна кореспонденция и не е административен акт, подлежащ на съдебен
контрол. Алтернативно се претендира отхвърляне на жалбата като неоснователна.
Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с
направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните намира за
установено следното от фактическа страна:
От
жалбоподателката Р.Г.Я. е подадено заявление вх. № 10-02-115/06.01.2022 г. до
Кмета на Община Стара Загора, с искане за издаване на заповед по реда на чл.49,
ал.4 от ЗУЕС, с която да бъдат задължени собствениците в етажната собственост
на адреса по местоживеене на жалбоподателката - гр. Стара Загора, ул. ======да
извършат неотложен ремонт на покрива над жилището на жалбоподателката, като
преди това бъде назначена комисия, която да констатира нуждата от неотложен
ремонт. В предходни заявления вх. № 10-01-6933/14.10.2021 г., 10-02-9292/16.12.2021
г., 10-01-8657/23.12.2021 г. жалбоподателката е отправила идентични искания.
С писмо изх. №
10-11-142/07.01.2022 г. жалбоподателката е уведомена от секретаря на Община
Стара Загора за съдържанието на разпоредбата на §1 т.9 от ЗУЕС, съдържаща
дефиниция на понятието „неотложен ремонт“, както и за възможността да поиска
свикване на общото събрание на етажната собственост, в чийто дневен ред да се
включи точка, касаеща ремонт на покривното пространство над жилището й. Относно
закъснението на отговор по първото заявление на жалбоподателката е заявено
намерение да бъде потърсена административна отговорност на съответния служител.
На 14.01.2022
г. е извършен оглед на жилището на жалбоподателката от трима служители в Община
Стара Загора – инсп.Г.Д. и инсп. В.М. – служители в отдел „Инспекторат“ при
Община Стара Загора и двамата с висше инженерно образование /радиотехника и
военно инженерно образование/ и Т.А. – с висше образование по зооинженерство -
служител в Административно обслужване „Център“ към община Стара Загора, с
възложени функции по водене на регистъра по Глава трета от ЗУЕС. Според
депозираните по делото показания и тримата служители нямат компетентност в
областта на ЗУТ и нямат предоставени правомощия по чл.49 ал.4 от ЗУЕС. При
извършения оглед е съставен Констативен протокол за установяване на щета от
14.01.2022 г. с приложени два броя снимки – от вътрешността на наводнената стая
и от терасата към съответната стая на жилището. /л.27-29 от делото –
документите са приложени неколкократно в преписката/. Тримата служители на
община Стара Загора са подписали констативния протокол в качеството на
свидетели, а огледът е извършен в присъствието на жалбоподателката. В
констативния протокол са описани установени следи от теч на тавана в западната
стая на жилището, напукана таванна плоча, вследствие повреден покрив на
подмансарден етаж, който не е от съседите, живущи на мансардния етаж, а според
изявление на собственика при дъжд водата тече в стаята на апартамента.
С оспореното в
настоящото производство писмо изх. № 10-11-1085/28.01.2022 г., подписано от
секретаря на община Стара Загора – г-н Д.И., след описание на констатациите в
съставения на 14.01.2022 г. констативен протокол е заключено, че ремонтът не е
неотложен. На жалбоподателката е разяснена възможността да поиска свикване на
общото събрание на етажната собственост с включване на точка в дневния ред за
ремонт на покривното пространство над жилището й.
По делото са представени
и приети като писмени доказателства документите, съдържащи се в
административната преписка, както и представени от жалбоподателката документи,
удостоверяващи здравословното състояние на сина й, страдащ от астма, както и
такива касаещи свикване и провеждане на общо събрание на собствениците в
етажната собственост и кореспонденция с домоуправителя на етажната собственост „Вход
мениджър“.
Така
установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:
Писмо изх. № 10-11-1085/28.01.2022 г. е съобщено на
жалбоподателката на 02.02.2022 г. /обратна разписка на л.40 от делото/, а
жалбата срещу него е депозирана в Административен съд – Стара Загора на
16.02.2022 г., поради което е спазен преклузивният 14-дневен срок за оспорване.
Видно от съдържанието на писмото, същото е издадено относно подадено от Р.Я.
заявление вх. № 10-02-115/06.01.2022 г., поради което съображенията за
просрочие на жалбата, поддържани от процесуалния представител на ответника, с
обвързване на обжалването с мълчалив отказ по предходни заявления, са
неотнователни. В конкретния случай след получаване на заявление вх. №
10-02-115/06.01.2022 г. административният орган е инициирал проверка по
изложеното, разпоредена е и извършена проверка на място в жилището на
жалбоподателката, съставен е констативен протокол, чиито констатации са
обсъдени в оспореното писмо от 28.01.2022 г. С оглед на тези факти, в случая е
налице изрично произнасяне по направеното от Р.Я. искане, с което по същество е
отказано издаване на заповед по реда на чл.49, ал.4 от ЗУЕС по съображения, че
ремонтът не е неотложен. Поради това не може да се сподели доводът на ответника
за мълчалив отказ при наличието на изричен такъв, обективиран в процесното
писмо. Последното представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл.
21, ал. 1 АПК, тъй като с него, независимо от изложените конкретни съображения,
се отказва издаването на исканата заповед по чл.49, ал.4 от ЗУЕС, и следователно
подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. С оглед на
това и предвид обстоятелството, че административният акт е неблагоприятен за жалбоподателката,
подадената срещу него жалба е допустима.
Разгледана по същество, се явява основателна.
Кметът на община Стара Загора е сезиран с искане за издаване на заповед по реда на чл.49, ал.4 от ЗУЕС. Предпоставките за произнасяне на административния орган са регламентирани в разпоредбата на чл. 49 от ЗУЕС, а именно: 1/ сградата или отделният вход в режим на етажна собственост да се нуждаят от неотложен ремонт по смисъла на §1, т.9 от ЗУЕС, 2/ във фонд „Ремонт и обновяване“ на етажната собственост да липсват средства или същите да са недостатъчни за извършване на ремонта и да не е свикано общо събрание или ако е свикано - да не е взело решение по реда на чл.49, ал.2 от ЗУЕС за набиране на средства за извършване на ремонта, 3/ да е отправено уведомление от председателя на управителния съвет (управителят) или от заинтересовано лице до кмета на общината за горните обстоятелства.
В съответствие със законовият регламент в чл.49, ал.4 от ЗУЕС, когато е сезиран с уведомление по чл.49, ал.3 от ЗУЕС, кметът на общината или оправомощено от него длъжностно лице извършва проверка и издава заповед в срок до един месец от уведомяването, с която задължава собствениците да осъществят в определен срок неотложен ремонт, но не по-късно от три месеца.
В конкретния случай със заявление изх. № 10-02-115/06.01.2022 г., адресирано до компетентния административен орган, Кметът на Община Стара Загора е сезиран с твърдения за неотложен ремонт по смисъла на § 1 т.9 от ЗУЕС по реда на чл.49, ал.3 от ЗУЕС от заинтересовано лице – живущата в процесното жилище жалбоподателка Р.Я.. След проверка на място от служители на община Стара Загора е издадено оспореното писмо изх. № 10-11-1085/28.01.2022 г., с което е постановен отказ за издаване на исканата заповед по чл.49, ал.4 от ЗУЕС, тъй като ремонтът не е неотложен.
Отказът е нищожен, тъй като не е издаден от компетентен административен орган по смисъла на чл.49, ал.4 от ЗУЕС. Съгласно представената по делото Заповед № 10-00-7/02.01.2020 г. Кметът на община Стара Загора е упълномощил г-н Д.И. - секретар на Община Стара Загора да изпълнява негови конкретни правомощия, между които не е правомощието по чл.49, ал.4 от ЗУЕС. Въпреки дадените от съда двукратни указания – с разпореждането за насрочване на делото и с определение в с.з. от 14.04.2022 г., до приключване на съдебното дирене не е представен документ, удостоверяващ оправомощаване на секретаря на община Стара Загора с правомощия по чл.49, ал.4 от ЗУЕС от Кмета на община Стара Загора. Следва да се отбележи изявлението в писменото становище на ответника /л.57 от делото/, че процесното писмо е уведомителна кореспонденция и няма характер на административен акт. Несъмнено оспореното писмо представлява индивидуален административен акт, обективиращ отказ да бъде издадена исканата от Кмета на община Стара Загора заповед по реда на чл.49 ал.4 от ЗУЕС, поради което следва да се заключи, че издаденият отказ е постановен от некомпетентен орган, поради което се явява нищожен.
По изложените съображения, обжалваният в настоящото производство отказ, обективиран в писмо изх. № 10-11-1085/28.01.2022 г. на секретаря на Община Стара Загора е нищожен като издаден от некомпетентен орган. Преписката на основание чл.173, ал.2 от АПК следва да се изпрати на Кмета на община Стара Загора за произнасяне при съобразяване разпоредбите на дял втори от АПК – „Производства пред административните органи“ и разпоредбата на чл.49, ал.4 от ЗУЕС.
Така мотивиран
и на основание чл.172, ал.2, предл.първо във връзка с чл.173, ал.2 от АПК, съдът
Р Е Ш
И :
ОБЯВЯВА нищожността на отказ за издаване на заповед по чл.49, ал.4 от ЗУЕС на
секретаря на община Стара Загора, обективиран писмо изх. № 10-11-1085/28.01.2022 г. по описа на община Стара Загора.
ИЗПРАЩА на основание чл.173, ал.2 от АПК административната
преписка на Кмета на Община Стара Загора за произнасяне по искането в заявление
с вх. № 10-02-115/06.01.2022 г. от Р.Г.Я., при спазване на дадените указания по
тълкуване и прилагане на закона.
Решението
подлежи на касационно оспорване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните
пред Върховния административен съд.
СЪДИЯ: