ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 8889
Бургас, 08.11.2024 г.
Административният съд - Бургас - XVI-ти тричленен състав, в закрито заседание в състав:
| Председател: | ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА |
| Членове: | МАРИНА НИКОЛОВА НАСЯ ЯПАДЖИЕВА |
като разгледа докладваното от съдията Даниела Драгнева канд № 1171/2024 г. на Административен съд - Бургас, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по касационна жалба подадена от „Респект - 2007“ ООД, [населено място] с ЕИК *********, представлявано от управителя П. Л. срещу решение № 29/10.06.2024 г., постановено по канд № 144/2024 г. по описа на Районен съд - Карнобат. С решението е потвърдено наказателно постановление № 762423-[рег. номер]/21.03.2024 г. издадено от изпълнителния директор на Национална агенция за приходите, с което на „Респект-2007“ ООД, на основание чл. 108, ал.1 от Закона за хазарта, за нарушение на чл. 14, ал.6 от Наредба за общите задължителни правила за организацията на работата и финансовия контрол при организиране на хазартни игри и задължителни образци за счетоводна отчетност за видовете хазартни игри е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лева.
С протоколно определение от 10.10.2024 г. делото е обявено за решаване.
След извършена от съда служебна справка се установи, че в Административен съд – Бургас са образувани общо девет дела, а именно № 1170/2024 г., 1171/2024 г., 1475/2024 г., 1509/2024 г., 1510/2024 г., 1557/2024 г. 2078/2024 г., 2079/2024 г. и 2080/2024 г., чийто предмет са съдебни решения с които са потвърдени наказателни постановления издадени от изпълнителния директор на НАП, с всяко от които на „Респект-2007“ ООД, на основание чл. 108, ал.1 от Закона за хазарта, за нарушение на чл. 14, ал.6 от Наредба за общите задължителни правила за организацията на работата и финансовия контрол при организиране на хазартни игри и задължителни образци за счетоводна отчетност за видовете хазартни игри е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лева.
В случая са налице основания за възобновяване на съдебно дирене и спиране на делото на основание чл.229, ал.1, т.4 от ГПК, във връзка с чл.144 от АПК, тъй като пред СЕС е образувано дело С-733/23 г. по преюдициално запитване по канд № 1245/2023 г. по описа на Административен съд - Бургас, отправено по чл.267, §1 от Договора за функциониране на Е., със следните въпроси :
1. Дали чл.325 от Договора за функционирането на Европейския съюз, член 273 от Директива 2006/112/ЕО на Съвета от 28 ноември 2006 година относно общата система на данъка върху добавената стойност и член 50 от Хартата на основните права на Европейския съюз трябва да се тълкуват в смисъл, че допускат национална правна уредба, съгласно която за множество нарушения на данъчни задължения може да бъде наложена една обща мярка „запечатване на търговски обект и забрана достъпа до него“, когато целта на същата е единствено да ограничи негативния ефект от нарушението, включително размера на претърпените вреди за финансовите интереси на Европейския съюз, но не и да наказва нарушителя, без тази мярка да ограничава възможността спрямо същия нарушител да бъдат проведени отделни самостоятелни санкционни производства за всяко от тези нарушения на данъчни задължения, в които на данъчнозадълженото лице да бъде наложена мярка имуществена санкция, като е задължение на националния съдия да изследва и определи във всеки конкретен случай коя от двете цели преследва наложената по-рано обща принудителна административна мярка „запечатване на търговски обект и забрана на достъпа до него“ - предпазно-ограничителна или санкционна.
2. Следва ли чл. 325 от Договора за функционирането на Европейския съюз, член 273 от Директива 2006/112/ЕО на Съвета от 28 ноември 2006 година относно общата система на данъка върху добавената стойност и член 49 параграф 3 от Хартата на основните права на Европейския съюз да се тълкуват в смисъл, че не допускат система от наказания като разглежданите в главното производство, която, независимо от характера и тежестта на нарушенията, предвижда значителна по размер долна граница на наказанието имуществена санкция, без да предвижда възможност да бъде наложено наказание под предвидения в закона минимум или същото да бъде заменено с по-леко такова.
3. Следва ли чл. 325 от Договора за функционирането на Европейския съюз, Член 273 от Директива 2006/112/ЕО на Съвета от 28 ноември 2006 година относно общата система на данъка върху добавената стойност, член 47, параграф 1, член 48, параграф1 и член 49 параграф 3 от Хартата на основните права на Европейския съюз да се тълкуват в смисъл, че не допускат национална правна уредба, съгласно която за множество нарушения на данъчни задължения може да бъде наложена, както и изпълнена предварително – преди влизането в сила, една обща мярка „запечатване на търговски обект и забрана на достъпа до него“, без да предоставя възможност на съдебната инстанция и на самия нарушител да преценяват нейната съразмерност спрямо тежестта на всяко отделно административно нарушение.
Решението на СЕС по т.2 от преюдициалното запитване би било решаващо за изхода на настоящото дело, като то е задължително за всички съдилища и учреждения в Р България. За да не бъде допусната възможност да се постанови съдебен акт, който да противоречи на решението на СЕС, то делото следва да спре делото до произнасянето на СЕС. В този смисъл, следва да се има в предвид и че административните съдилища, действайки като касационна (последна) инстанция по делата, образувани по жалби срещу наказателни постановления/ЕФ, се произнасят с решения, неподлежащи на последващ съдебен контрол. Също така, не е предвидена и възможност за възобновяването им след постановяване на решение на СЕС по преюдициално запитване, в случай че националната юрисдикция е приложила неправилно закона в отклонение от даденото от СЕС тълкуване.
Настоящото определение не подлежи на обжалване, тъй като административният съд, като касационна инстанция, се произнася с окончателен акт по същество в производствата по ЗАНН, поради което окончателни са и актовете, с които се прегражда движението на делото, включително и определенията за спиране. В този смисъл е практиката на ВАС обективирана в определение № 11907 от 7.11.2016 г. на ВАС по адм. д. № 12055/2016 г.
Мотивиран от изложеното, Административен съд – Бургас, ХVІ-ти касационен състав,
О П Р Е Д. Е Л И:
ОТМЕНЯ протоколно определение от 10.10.2024 г., с което е приключено събирането на доказателствата и е даден ход по същество по канд № 1171/2024 г. по описа на Административен съд - Бургас.
СПИРА производството по канд № 1171/2024 г. по описа на Административен съд - Бургас до произнасяне на Съда на Европейския съюз по дело С-733/23.
ПРЕПИС от определението да се изпрати на страните.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не подлежи на обжалване.
| Председател: | |
| Членове: |