Протокол по дело №21/2023 на Апелативен съд - Варна

Номер на акта: 126
Дата: 7 април 2023 г.
Съдия: Диана Димитрова Митева
Дело: 20233001000021
Тип на делото: Въззивно търговско дело
Дата на образуване: 11 януари 2023 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 126
гр. Варна, 04.04.2023 г.
АПЕЛАТИВЕН СЪД – ВАРНА, I СЪСТАВ, в публично заседание на
четвърти април през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Магдалена Кр. Недева
Членове:Диана Д. Митева

Даниела Д. Томова
при участието на секретаря Десислава Ив. Шинева Чипева
Сложи за разглеждане докладваното от Диана Д. Митева Въззивно търговско
дело № 20233001000021 по описа за 2023 година.
На именното повикване в 15:00 часа се явиха:
Въззивникът Булгарконф АД гр.Пловдив, редовно призован, за него се
явява адв. Л., редовно упълномощен и приет от съда от преди.
Въззиваемата страна Масиф ЕООД гр.Върбица, редовно призована, за нея
се явява адв. Г., редовно упълномощен и приет от съда от преди.
Вещото лице Н. М. Р., редовно призовано, не се явява представител.
Докладва постъпила молба от вещото лице, с която желае да бъде
удължен срока за изготвяне на експертиза, по причини изложени в нея.
Свидетелят Г. Д. М., редовно призован, се явява лично.
Адв.Л.: - Да се даде ход на делото.
Адв.Г.: - Да се даде ход на делото.
Съдът, с оглед редовното призоваване на страните, не намира
процесуални пречки по хода на делото, поради което
О П Р Е Д Е Л И :
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО И ДОКЛАДВА ВЪЗЗИВНАТА ЖАЛБА
И ПИСМЕНИЯ ОТГОВОР
в съответствие с определение № 66/20.01.23г., постановено по реда на
чл. 267 ГПК.
Страните заявиха, че са запознати с определението и нямат възражение
1
по него.
Адв. Г.: - Искането на жалбоподателя по чл.190 ГПК е оставено без
уважение. Във връзка с мотивите, които са изложени, искам да направя едно
изявление: В нито един момент доверителят ми не е твърдял, че липсват
физически поръчки, по които да се шие като шаблони, скици, чертежи, за тези
поръчки, защото те не са реално предоставени. При нас няма на съхранение
физически такива поръчки по всички услуги, които са ни възложени и сме
изпълнени, след изпълнението на поръчката, те са връщани на дружеството,
което ни е възложило съответната услуга. Казвам това, защото от мотивите
оставам с впечатление, че едва ли не те липсват, защото те са нереални тези
поръчки. Ние твърдим, че това са реално изпълнени поръчки, но не се
съхраняват чертежите за тях.
Адв.Л.: - Поддържам жалбата.
Адв. Г.: - Оспорвам жалбата.
Съдът и пристъпва към разпит и снемане самоличността на свидетеля Г.
Д. М., неосъждан, българин, български гражданин, без родство и дела със
страните, предупреден за наказателната отговорност по чл.290 НК.
СВИДЕТЕЛЯТ: Обещавам да говоря истината.
Свидетелят на въпроси на адв. Л.: - Работил съм от 2013 г. до 2020 г. в
Булгарконф АД гр.Пловдив. През 2020 г. бях на позиция „експедитор готова
продукция, багрене и експедиция“ . Получавах и стоки.
Свидетелят на въпроси на член на състава: - Фирмата, към която
работих е изпълнител на ишлеме и преразпределя част от поръчките на други
подизпълнители. На подизпълнителите изпращахме скроени материали.
Разкроеният материал представлява един панталон на части. Изпращахме
изцяло разкроени материали, само за зашиване. За да разберат коя партида, за
кой модел е, на подизпълнителите им се дават съответните документи. Всеки
модел има съответните документи, как да се шие и те гледат по тях и
изпълняват поръчката. Ние възлагаме изработването, като
индивидуализираме само крайния продукт. Заготовките са свързани само с
наименованието на крайния продукт.
Свидетелят на въпроси на адв. Л.: - Процесът по получаване на
стоката, след като сме изпратили разкроените дрехи, беше следния: Аз се
2
свързвам с бригадирите на другите фирми, за да имам информация, кога ще
пратят и колко бройки. Когато пратят бройките готова продукция, аз я
приемам, броя и давам съответните документи по – нагоре, за да може да се
вкарат в системата и после подготвям за Румъния. Когато пристигаше
стоката, тя беше придружена със стокова разписка, paking list и обмерни
данни, където фирмата мери самата продукция, където я шие и после като се
изпрати и върне от Румъния след багрене, наши служители пак я мерят по
тази схема.
Свидетелят на въпроси на член на състава: - Аз броях само ушитото,
готовия панталон и го подготвях за багрене, защото той беше бял.
Свидетелят на въпроси на адв. Л.: - Стоката пристигаше в
пластмасови кутии, един вид палети и те са по пачки. Даваме им листчета,
където пише всякаква информация за дадения модел, който сме го дали.
Свидетелят на въпроси на член на състава: - Тази информация
съвпада с обозначението на кройките, които сме изпратили за изработка и те
са длъжни да ни ги дадат по този ред на бройки в пачки по 10, 15, зависи
колко е листчето. То се изкарва от системата. Ако са малко бройки разписвам
стоковата разписка след като отворя пачките на парче, едно по едно. Ако са
повече бройки, например, както на Масиф ЕООД гр. Върбица, в смисъл
далече е фирмата, има моменти, в които, за да тръгне човека съм разписвал
по – рано стоковата разписка, ако е имало проблем, аз съм звънял и съм
питал, какъв е проблема, разбира ли сме се. Под „има проблем“ имам
предвид ако липсва бройка. Корекции върху вече подписани документи, аз не
съм правил. Ако няколко бройки липсват или има друг малък проблем, аз
звъня на определената фирма и питам какъв е проблемът и ако може да се
реши и те ни изпращат липсващите бройки. Ако липсват една, две бройки, не
е проблем, разбираме се и със следващото идване я допълват. Не е имало
случай, в който стоката е приета по документи, а пък при нас не е
пристигнала. Не е имало случай, в който е пристигала стока и не е описана в
документ.
Свидетелят на въпроси на адв. Л.: - Когато пристигаше стока при мен,
разбирах че това са конкретните модели, които са били поръчани на Масиф
ЕООД гр. Върбица, чрез нашата фирмена програма AS 400. В нея отделните
модели са отразени с петцифрен код.
3
Свидетелят на въпроси на член на състава: - Този код е обозначен
първоначално при подаване на разкроената заготовка и той трябва да
съответства на получената от нас изпълнена работа. За всеки от
подизпълнителите кодовете са различни.
Свидетелят на въпроси на адв. Л.: - Аз имам достъп до системата, но
не мога да променям данните в нея, виждам ги само визуално.
Свидетелят на въпроси на член на състава: - Кодовете се въвеждат
от шефовете, и от Е Г и от Италия.
Свидетелят на въпроси на адв. Л.: - В системата се отразяват
кодовете, бройките и въобще цялата информация за скроеното, за самия
клиент. Когато получавах дрехи аз ги съпоставях по модел, по петцифрен код
и по съответните бройки с това, което е в системата, когато броях и отразявах
в стоковата разписка. Когато бройките, които трябваше да броя, бяха повече,
ми помагаха в броенето. Аз участвах само в процеса на броене, контролът по
качеството се извършваше от колежките, докато аз броя, те вземат от всеки
модел, който е докаран и си извършват контрола на качеството. Паралелно се
извършваше броенето и контрола на качеството. В случаите, в които съм
подписал стоковата разписка, освободил съм шофьора и след това се
установяваха по – малко бройки или от контрола на качеството имаше
рекламации, това не е моя работа. Контрольорите по качеството си говориха
с шефовете и те решаваха дали да върнат панталоните на фирмата или да се
оставят тези панталони за ремонт. Само един път си спомням да сме връщали
на Масиф ЕООД гр. Върбица за доработване на поръчката, може да е имало и
повече, но са минали години и не си спомням точно. Конкретна дата не си
спомням.
Свидетелят на въпроси на член на състава: - По принцип моята
работа е да пращам облеклата за Румъния, обагрените панталони не са моя
работа, вече други хора се занимават с това. Не знам, какво се е случило с
върнатите поръчки, дали са ремонтирани и повторно предложени за
приемане. Приемал съм стока, която да е обозначена като отремонтирана.
Имам предвид, когато се връща бяла необагрена партида, тогава пак идва при
мен. Имало е случаи, когато шивачите са ни върнали партиди, които са
ремонтирали, защото не са били одобрени като качество при първо
предлагане. В документите, които аз разписвам като стокови разписка на
4
получена партида, отремонтираните дрехи се обозначават само
информативно. Веднага мога да засека кое е първа партида, кое е втора
партида, защото имам Excel таблица, в която вкарваме и дати и като дойде
втория път и като видя определения номер и веднага ми показва, че съм го
приел преди това, тогава казвам на шефовете. Предупреждавам ги, че са се
върнали отремонтираните облекла. Разписвам документа – стокова разписка
за приемане втори път, защото има и други облекла, които идват за първи път.
Има смесване на изпълнението. Не всяка стокова разписка съответства на
единична заявка. В стоковата разписка има комбинирано изпълнение от
различни заявки, вкл. и такива, които са върнати след ремонт.
Свидетелят на въпроси на адв. Л.: - Стоковите разписки, когато ми
бяха представени за подписване, бяха предварително изготвени от този,
който ни ги носи, аз само полагах подпис върху тях. В случаите, в които са
налице повече от една стокови разписки, в които фигурират едни и същи
петцифрени номера на артикули и в тях ако няма индикация, че е извършена
поправка, ремонт, аз от Excel таблица разбирах, че този номер е бил веднъж
получен, върнат и получен втори път, защото в таблицата има дата на
първото получаване на стоката.
Свидетелят на въпроси на член на състава: - При получаването на
втората поправена партида, като нанеса в таблицата, става ясно, че това е
второ приемане, но няма дублиране в таблицата, има стари дати, когато съм
ги приел за първи път. Няма дублиране, защото аз не пиша нова дата.
Стоковите разписки бяха при мен, още когато човекът, който беше преди мен,
ми каза да си събирам всички документи при мен. Не е като сега, всички
документи да ги давам на шефовете. Аз събирах стоковите разписки по
отделни фирми. Аз давам копие от моята Excel таблица за тези облекла, които
съм приел, защото има килограми, мери се всичко. Давам този лист, за да
може да се вкарат в системата от excel таблица. Стоковите разписки никой не
ми ги е искал и другите документи си стояха при мен. Тогава когато е имало
две стокови разписки за една съща заявка, стоковите разписки си оставаха
при мен, не съм ги отчитал на никого, отчитах само крайните дати на
окончателното приемане на качествената продукция. Датата на приемане на
некачествена върната партида не се отчиташе в моята таблица, въпреки че
при мен имаше такава стокова разписка. Отчитах само една дата, пиша
коментар на самата дата, че се е върнало. В софтуерния продукт се появява
5
само втората дата.
На свидетеля се предявяват стокова разписка № 26/27.04.20 г./л.136/ и
стокова разписка № 56/25.02.20 г./ л139/.
На ред 3 от стокова разписка № 26/27.04.20 г. е посочен № 20232,3 с 196
броя и на 6 ред в стокова разписка № 56/25.02.20 г.пак е посочен № 20232,3 с
196 броя, номерата са едни и същи, защото са връщани за ремонт.
Свидетелят на въпроси на адв. Л.: - Нямало е случаи, когато една
заявка изпратена за изработка с един код да бъде приемана на изпълнение на
части.
Свидетелят на въпроси на член на състава: - Кодовете са посочени с
различни цифри, но с обща бройка. Това е сбор от изпълнение на заявки,
които са кодирани и с двата номера. Кодовете за изпълнителите са уникални,
няма повтарящи се кодове. Нямало е случай, при който некачествената
продукция на един подизпълнител е връщана на друг подизпълнител за
корекция. Некачествената продукция е връщана на фирмата, която е ушила
продукцията.
Свидетелят на въпроси на адв. Л.: - Дружествата посочени в двете
стокови разписки, които ми предявихте, а именно Масиф ЕООД гр. Върбица
и Рейт Р8 ЕООД ги считахме за едно. И двете дружества шиеха едновременно
за нас. Когато възлагахме на Рейт Р8 ЕООД и на Масиф ЕООД гр. Върбица
комуникирахме само с Масиф ЕООД гр. Върбица, с Рейт Р8 ЕООД не сме
комуникирали.
Свидетелят на въпроси на член на състава: - Рейт Р8 ЕООД получава
уникални кодове. Всичко се изпраща на едно и те вече там си го разпределят,
не знам какво става там. Те си разпределят кодовете за шиене. Може едната
фирма да е правила ремонт, за това да има повтаряне в кодовете на двете
стокови разписки. Не знаех, че Рейт Р8 ЕООД и Масиф ЕООД гр. Върбица са
две различни дружества, до момента мислех, че тези двама подизпълнители
са един подизпълнител. В този случай предполагам, че стоката от първата
стокова разписка е върната за ремонт и е отразена във втората стокова
разписка с друг изпълнител, но не можем да сме сигурни в това.
Свидетелят на въпроси на адв. Л.: - Не сме поддържали стоки на
склад. Всичко, което е изработено беше изпращано на тези, които са ни го
6
възложили. За конкретните бройки се ориентирах от AS 400. Не е оставало
нищо, след като изпратихме всичко.
Свидетелят на въпроси на член на състава: - Не знам дали фирмата е
зареждала самостоятелно материали, консумативи, защото това не ми е в
работата. Аз не се занимавам със скроеното, аз се занимавам с готовата
продукция, с ушития панталон и го разпределям за багрене. Не знам, какво
става с окончателно готовия продукт.
Адв.Л.: - Нямам повече въпроси към свидетеля.
Свидетелят на въпроси на адв. Г.: - В Excel таблица, за която говорих
по – горе, се отразяват и дефектите, които са отстранени, но това не се
отразява като втора доставка, а се отразява към първата. Копие от тази
таблица, когато е завършена, давам на шефовете. В програмата AS 400 ми
осигуряваше достъп Е Г, не съм влизал с лична, персонална парола.
Адв.Г.: - Нямам повече въпроси към свидетеля.
Съдът като взе предвид, че на допуснатия свидетел е определен
първоначален депозит за разноски
О П Р Е Д Е Л И :

Да се изплати на свидетеля Г. Д. М. разноски в размер на 150 лв
платими от внесения за целта депозит.
Съдът и пристъпва към разпит и снемане самоличността на свидетеля
Емил Венциславов Гергов, неосъждан, българин, български гражданин,
предупреден за наказателната отговорност по чл.290 НК.
СВИДЕТЕЛЯТ: Обещавам да говоря истината.
Свидетелят на въпроси на адв. Г.: - В Булгарконф АД гр.Пловдив съм
работил повече от 25 години, от 1996 година, на различни длъжности. Първо
започнах като преводач, след това като IT мениджър, след това като
организатор производство, след това като мениджър производство.
Паралелно с това, в периода след 2016 г., съм бил и член на Съвета на
директорите. През 2020 г. бях на длъжност „мениджър производство“. Да,
известно ми е Булгарконф АД гр.Пловдив да е работило с „Масиф“ ЕООД гр.
Върбица. Това дружество беше един от основните ни подизпълнители, с
които сме работили в продължение не по - малко от 5 години, от 2016 г.
7
докато аз бях работник на Булгарконф АД гр.Пловдив /2021г./.
Булгарконф АД гр.Пловдив изключително е извършвал многоетапно
производство по ушиване на облекла, от разкрояването до крайния продукт
на облеклата. Самият производствен процес е изграден от много етапи. Има
пет или шест основни етапа и Булгарконф АД гр.Пловдив е възлагал на
Масиф ЕООД гр. Върбица различни шивашки услуги, в различните етапи на
производството. Единствената фаза, в която Масиф ЕООД гр. Върбица не е
можел да участва е фазата по багрене на облеклата. Булгарконф АД
гр.Пловдив е изработвал изключително облекла от бели платове, които в
определен етап от производството, отиват за багрене, след това се връщат и
върху тях отново има изпълнени шивашки услуги. Разкрояването,
разпределението на разкроени детайли, самото конфекциониране,
асемблирането на облеклата на бели незавършени облекла са първите три
етапа от производството на Булгарконф АД гр.Пловдив. След това тези
облекла се изпращат за багрене. Практиката на Булгарконф АД гр.Пловдив
през всички тези години е да багри в Румъния, в специална багрилница и
избагрените облекла, които все още са незавършени се връщат в Булгарконф
АД гр.Пловдив и отново ги възлага за извършване на конкретни шивашки
услуги на различни подизпълнители. Масиф ЕООД гр. Върбица е извършвал
многократно шивашки услуги, по едни и същи конкретни облекла или по
различни облекла. Масиф ЕООД гр. Върбица е можело да ушие до
определена част облеклата, след това те да отидат да се багрят, след това тези
дрехи да отидат при друг подизпълнител за извършване на друга шивашка
услуга – бродерия и т н, след това да отидат отново при Масиф ЕООД гр.
Върбица за извършване на трета шивашка услуга – поставяне на копчета,
катарами, междинно гладене.
Няма конкретно количество облекло, което трябва да бъде изработено
от точно определена фирма. Тези бели облекла до известна фаза могат да
бъдат ушити от съвсем друга фирма, след багрене копчетата ги слага трета
фирма. Различни шивашки услуги, по различни облекла са възлагани на
Масиф ЕООД гр. Върбица. Имало е случаи, в които дрехи ушите от фирма в
гр. Кюстендил, върнати в Булгарконф АД гр.Пловдив, изпратени за багрене в
Румъния, върнати отново в Булгарконф АД гр.Пловдив, са възлагани за
довършителни шивашки операции на Масиф ЕООД гр. Върбица или на
8
съвсем други дружества.
Свидетелят на въпрос на Председателя на състава: - За една дреха
може да имаме многократно възлагане. Поръчката определя конкретно
количество облекло, но върху него има различни шивашки услуги. Тези
шивашки услуги по една и съща дреха могат да бъдат извършвани от
различни шивашки дружества, от различни подизпълнители. Поръчката се
отнася към конкретната шивашка услуга и към конкретната дреха. Например
вземаме един бял панталон, той се разкроява от бял плат, разкроените
детайли се асенблират от една фирма - подизпълнител. Този подизпълнител
ги връща в Булгарконф АД гр.Пловдив, Булгарконф АД гр.Пловдив ги
изпраща за багрене, след това се връщат, от там Булгарконф АД гр.Пловдив
ги възлага на трета фирма да му сложи капси, за да направи ефекти –
надрасквания, накъсвания и т н, но този панталон е бил винаги с един
конкретен номер. Този номер може да присъства в документите на N брой
фирми, които са работили по него.
Свидетелят на въпрос на Член на състава: - Номерът на дрехата
говори за конкретни облекла, не говори за конкретната шивашка услуга.
Шивашките услуги отчитаме с документи, с които фирмата подизпълнител ги
връща. Възлагането винаги се извършва със съпътстващи документи – скици,
обмерни данни, мостри, клишета, на които са конкретизирани дейности, които
се възлагат и броя на облеклата и това, което трябва да бъде извършено по тях
за конкретното възлагане. Поръчката конкретизира определен вид дреха и
нейния брой, но не и шивашките услуги и други видове услуги необходими
за нейното изработване. Тези услуги се конкретизират в съпътстващи
документи, с които възлагаме на всеки от подизпълнителите конкретните
видове дейности.
Свидетелят на въпроси на адв. Г.: - Примерно, ако фирма Х по 200
броя е извършила асемблиране, тя пише поръчка № 2001, 200 бройки – шеф
на панталони. Фирма Y взема същите тези панталони, за извършване на друга
шивашка услуга и тя пише поръчка № 2001, 200 панталона и вида на
шивашката услуга. Кодът се отнася към модела и към конкретното
количество незавършени облекла.
Свидетелят на въпрос на Член на състава: - Свидетелят М. също
беше служител на Булгарконф АД гр.Пловдив. Той беше склададжия,
9
приемаше незавършена продукция, независимо на какъв етап, независимо
след каква шивашка услуга. Образно казано, той броеше дрехи.
Свидетелят на въпроси на адв. Г.: - Представете си една фабрика, в
която на ден влизат 4000 облекла в кутии. Булгарконф АД гр.Пловдив винаги
е имала много висок стандарт по приемане и отчитате на заприхождаването
на облеклата, било то незавършена или готова продукция. Моментите винаги
са били два – количество и качество. Освен периодичния контрол по
качеството, това означава технолози, контрольори по качеството,
организатори, дизайнери, моделиери, конструктори, всички, които бяха
задължени ежеседмично да посещават подизпълнителите, за да гарантират
превантивен контрол, за да не стига до Булгарконф АД гр.Пловдив нещо,
което е некачествeно. Това беше търговския интерес на фирмата, за да запази
качеството си. При самото приемане на облеклата, няма значение, каква
шивашка услуга е извършена по тях, моментите винаги са били два –
количество и качество. В момента, в който дойде бус, камион или който ги е
шил да ги доставя на Булгарконф АД гр.Пловдив, първият човек, който
излиза да ги провери е качественият контрол, с тези съпътстващи документи
– обмерни данни, скици, позициониране на етикети, капси и т н. Те правят
контрол „random“, ако са 2000 панталона, 10 или 20 от тях се дърпат на
произволен принцип и се проверява тяхното качество. Всички съпътстващи
документи, с които същите тези контрольори, моделиери са възлагали
шивашките услуги остават на разположение в офиса по контрол на качеството
на Булгарконф АД гр.Пловдив. От там се намесват склададжиите, които броят
одобрената продукция. В Булгарконф АД гр.Пловдив не може да влезе нещо,
което е некачествено или което е било за рекламация, защото продукта, който
Булгарконф АД гр.Пловдив е предлагал и е продавал е несравнимо скъп с
шивашките услуги, които са били извършени по тези продукти. Никога в
момента на приемане, заприхождаване на облекла и незавършена продукция,
не е бил само един човек, напротив, или едновременно или преди да започне
физическото броене на облеклата е извършен качествен контрол.
Документите, които касаят качеството – технологични таблици с обмерни
данни, скици, на които е изрисувано конкретното облекло, на които са
обозначени позициите за етикети, капси и всички допълнителни аксесоари,
които се монтират по незавършените облекла, са на разположение на
контрольорите по качеството. Те ги приемат, казват дали ги одобряват или не,
10
и ако всичко е наред се преминава към преброяването. Всички външни
подизпълнители са връщали незавършена продукция или след шивашките
услуги по нея с най - елементарни първични документи – стокови разписки, в
тях има само количества. Стоковата разписка никога не е могла да определи
вида на шивашката услуга. Без съпътстващи документи - технологични карти,
мостри, скици обмерни данни не можем да кажем, какъв е видът на
шивашката услуга. За Булгарконф АД гр.Пловдив отчетността е била по два
начина - по отношение на количеството със стокови разписки и по
отношение на качеството със съпътстващи документи касаещи технологията.
Винаги стоковата разписка за количеството е била впоследствие на
осъществен качествен контрол, тя е последният документ, който отчита, че
Булгарконф АД гр.Пловдив е получил това, което е възложил. Ние на ден сме
приемали от 4000 до 6000 облекла, от различни шивашки услуги, поради
което Булгарконф АД гр.Пловдив беше направил всички необходими
технически улеснения, за да може да бъде извършено физическото
преброяване на такива количества облекла. Всички облекла - завършени и
незавършени, бяха групирани в пакети по 10 броя, така че преброяването е
ставало много бързо. Тези пачки бяха ориентирани двупосочно, пет към
едната страна, пет към другата, само и само да се улесни този, който
физически преброява. Грешка може да е ставала, но количества никога не са
били рекламирани. Например някой ти докарва 1000 панталона и да кажеш,
не, не съм ги получил. Ако е броил 998 или става въпрос за една бройка, това
вече се установява впоследствие, но след като вече сте се уверили, че те са
преброили 1000, ако е въпрос на тяхната грешка при броенето, това са
единични случаи. Всички сме хора, може да се обърка с една бройка, но
никой не подписва документ, че е получил 2000 панталона, единият, от които
струва 300 евро, защото не ги е преброил. Няма как да се случи стокова
разписка да се откаже заради количество.
Свидетелят на въпрос на Председателя на състава: - Не имало
случай, в който да има, например вместо 1000 бройки, да са 990. Става въпрос
за много скъп продукт, начинът на приемане на облеклата, не допуска такава
възможност, защото ако конкретното количество облекло е било 998, схемата
за приемане е била 990 пакета по 10 и един пакет по 8 броя, който е маркиран
по съвсем друг начин. На всяко едно облекло, няма значение, в каква фаза е и
от коя шивашка услуга се завръща от подизпълнител, е монтиран и уникален
11
бар код. При възлагането на 990 броя са монтирани 990 специални етикета.
Бар кодът е уникален и той е прогресивен. Винаги има много стройна система
за приемане на облеклата, така че не може да има проблем в количествата.
Най - големият контрол е, че тези 990 облекла са на 990 клиента, така че ако
някога се е случило да липсват 20 облекла, това означава 20 крайни клиента
да не си ги получат, защото Булгарконф АД гр.Пловдив винаги е изработвал
конфекция и облекла, които вече са му били поръчани и възложени. 990
облекла са били поръчани на Булгарконф АД гр.Пловдив, той ги е произвел с
всички етапи по производство, контроли и т н и от там нататък ги е доставил
на съответния клиент.
Свидетелят на въпрос на Член на състава: - Булгарконф АД
гр.Пловдив се явява подизпълнител на много по - голяма търговска марка.
Свидетелят на въпроси на адв. Г.: - След стоковата разписка
получаваме фактура за плащане. Контролът беше абсолютно независим.
Качеството се следи от хора, които са далеч от плащанията, от самото
одобряване на плащания и т н . и ако контролът каже, че не одобряват
продукцията, от там нататък веригата не може да продължи. Когато
контролата каже, че всичко е наред с продукцията, този, който след това
преброява стоката и той каже всичко е наред, тази стокова разписка идва в
офиса за организация на производството. Вътре аз съм имал двама асистенти,
които това им беше работата, складажията беше донесъл одобрението за
бройките, внесли са контрольорите и технолозите по качеството, че няма
рекламации, от там нататък към фактурата тези документи се прилагат и
оттам ако е имало нещо за „изчистване“ преди да се осъществи самото
плащане и на самата фактура. След всичките тези контроли е невъзможно да
има нещо, което да не съответства.
Свидетелят на въпрос на Член на състава: - Фактурата, която е
осчетоводявана в нашето предприятие за изплащане на съответната шивашка
или друга спомагателна услуга е гаранция, че всичко се е случило както
трябва. Във фактурата се фактурира одобреното от нас. Булгарконф АД
гр.Пловдив е имал специални рекламации, за които е налагал кредитни
известия по фактура заради, три, четири, пет некачествени облекла в цялата
конкретна доставка или пък е издавал продажни фактури на същия
подизпълнител заради дефектни облекла по време на шивашките услуги,
12
които той е извършвал. Има ли сме такива случаи, те са били много рядко.
Дефектната стока остава за сметка на подизпълнителя. Това са фактури за по
едни, два броя дефектни облекла, установени след контрол. Например,
подизпълнителят е направил шивашка услуга по 1000 облекла, едната от
машините е закачила единия панталон и го е наранила, при това положение
ние му го продаваме на себестойността, на която е в момента, защото това е
незавършен продукт. От там нататък той какво ще го прави, не е наш
проблем. Аз съм ръководил производството с над 22 подизпълнителя през
този период, не защото е Масиф ЕООД гр. Върбица, те бяха най – големия,
най- коректният подизпълнител и един от най - високо професионалните ни
доставчици.
Свидетелят на въпроси на адв. Г.: - AS 400 не е софтуер на
Булгарконф АД гр.Пловдив. Булгарконф АД гр.Пловдив никога не е
използвал AS 400. AS 400 е един хардуер, един сървър и това не е продукт,
който Булгарконф АД гр.Пловдив е използвал. Булгарконф АД гр.Пловдив е
използвал множество апликативни програмни продукти, говоря за оперативна
и служебна дейност, не за административна, защото счетоводният продукт,
който е внедрен в Булгарконф АД гр.Пловдив през 2015 г., това е
легализиран счетоводен софтуер, бизнес процесор и няма нищо общо със
служебния софтуер, който работи на италиански език и който е бил използван
в производствената дейност на Булгарконф АД гр.Пловдив. Тези два софтуера
никога не са били свързани, синхронизирани и никога не са си
взаимодействали по някакъв начин. За нуждите на производството
Булгарконф АД гр.Пловдив е ползвал софтуер, както го казвате AS 400, но
това не е име на софтуер. Запознат съм много добре със софтуера на
Булгарконф АД гр.Пловдив, защото съм бил IT мениджър. Много голяма част
от апликациите вътре в софтуера, лично аз съм ги писал. Това е било преди
10 години, но този софтуер AS 400 никога не е бил внедряван в Булгарконф
АД гр.Пловдив. Той е ползван по съвместимост с още няколко италиански
дружества, сървърът, на който е бил разположен този софтуер, фактически
никога не се е намирал в Булгарконф АД гр.Пловдив, той се е намирал в
Карара, Италия. Булгарконф АД гр.Пловдив никога не е носил отговорност
да администрира, да архивира, да поддържа този софтуер.
Свидетелят на въпрос на Член на състава: - Булгарконф АД
гр.Пловдив е ползвал този софтуер с още три италиански дружества. Само
13
потребителите на Булгарконф АД гр.Пловдив са били над 150, в периода, в
който аз съм бил администратор на самия софтуер. Този софтуер няма
фискален характер, той е служебен, технологичен за вътрешни нужди. Той е
достъпен за всички. Както ние си стоим тук, може през телефона да имаме
достъп до този софтуер и да извършваме, каквито искаме неща, стига да
имаме регистрирано потребителско име и парола. Данните и записите, които
съдържа този софтуер и всички тези, които ги създават, нямат никакъв
фискален характер. Те могат да бъдат променяни, заличавани, поправяни във
всеки един момент.
Свидетелят на въпроси на адв. Г.: - Този софтуер имаше над 300
потребители по мое време. Този софтуер се използваше по съвместимост с
още три италиански дружества, над 300 души, не само работници на
Булгарконф АД гр.Пловдив, говоря за служителите на другите италиански
дружества, на търговските агенти на тези три италиански дружества, така че
достъп до този софтуер са имали неограничен брой лица за този период, в
който аз съм го администрирал и съм бил IT мениджър. Под никаква форма
този софтуер не е бил внедряван, не е ползван от контрагентите на
Булгарконф АД гр.Пловдив. Масиф ЕООД гр. Върбица е част от тези
контрагенти. Този софтуер никога не е внедряван в Масиф ЕООД гр.
Върбица и ползван съвместно с Масиф ЕООД гр. Върбица и с който и да е от
контрагентите на Булгарконф АД гр.Пловдив.
Бар кодовете са уникални, защото са неповторими. В периода, в който
аз съм работил 25 години, са генерирани над 26 000 000 уникални баркодове,
които са били прикрепени към всяка една дреха и това е уникалното на всяко
едно облекло. Този код гарантира автентичност на продукта, но на едно
облекло. Петцифреният код, който обединява количество от определен модел,
няма нищо общо с уникалния бар код на дрехата и няма връзка между тези
кодове. От една страна има служебен софтуер, който работи на италиански и
работи с кодове, номенклатура на латински. От друга страна има бизнес
процесор, счетоводен софтуер внедрен в Булгарконф АД гр.Пловдив, с който
Булгарконф АД гр.Пловдив издава продажни фактури и ползва номенклатура
на кирилица, която няма нищо общо със служебния софтуер и няма
синхронизация между двата. Единият работи по един начин, с една
номенклатура, с едни кодове, от другата страна Булгарконф АД гр.Пловдив
14
винаги е продавал според изискванията на търговците в България панталон
мъжки, на определена цена, а най – малкото да търсим връзка между кода за
производство на поръчката за възлагане с продажна фактура на Булгарконф
АД гр.Пловдив, това технически няма как да стане.
Свидетелят на въпроси на адв. Л.: - На нас първо ни поръчваха и след
това ние възлагахме на подизпълнителите. Производството не беше за
собствена сметка, а по възлагане на някой друг, който чака крайният продукт
от нас.
Петцифреният код, който се генерира и индивидуализира този модел, с
толкова бройки и от определен плат, се ражда в момента, в който това
количество тръгва за производство. Този код групира хиляда еднакви неща,
които са поръчани от хиляда човека. 1000 човека са избрали този модел, този
плат, в различни цветове и ние ги пускаме за кроене. Тогава започва
производството и тогава се ражда този код, тоест кодът се ражда в първата
фаза на производството. Аз казвам на тези 1000 панталона им давам поръчка
№. Ползваме софтуера Dress, който позволява да се ползва сървър и данните
се складират на сървъра IBM POWER 9.
На свидетеля се предявява документ № 4, на стр.13 от
първоинстанционното дело.
Свидетелят на въпроси на адв. Л.: - Това е визуализация от продукта
DRESS. Това е от зимен сезон 2020 г. Кодовете ги генерира този, който пуска
в производство поръчката, но чрез DRESS. Кодовете не са говорещи. В един
производствен сезон кодът не е уникален. В зимен сезон 2020 г. може да
имаме код 10000, който да означава панталон без джоб, панталон с джоб,
ризи и т н. Например пускам код 10001 с хиляда бройки ризи, след пет
минути го анулирам и пускам 10001 с 20 000 панталона.
За един производствен сезон, един петцифрен код - неанулиран, който
като влязат и накрая се очаква 10 000 човека да си го поръчат, ще има 10 001
човек ще чака същия номер.
Свидетелят на въпрос на Член на състава: - Един и същи модел,
изпълняван по различно време, в различни количества, може да има един и
същи петцифрен код, защото този номер е тръгнал с 1000 броя, това е
динамично нещо, след два дни кроене може да го направим 1200 броя и точно
в етапа на кроене може да стигне от 1000 броя на 1200 броя, тоест тези 200
15
броя ще получат същия номер.
Свидетелят на въпроси на адв. Л.: - На друг модел панталон ще му
дадем друг номер. Кода показва групиране по модел и плат, количествата
могат да се променят във всеки един момент. Количеството по конкретна
производствена поръчка, петцифрената, която адв. Л. визира, може да бъде
променяно във всяка една фаза от производството. Този номер фигурира във
всички съпътстващи документи- скица, дали е панталон, дали е риза и т н., в
обмерните данни. Винаги облекла, които се багрят, „Масиф“ ЕООД гр.
Върбица след като асемблира разкроените детайли на бели платове, трябва да
каже по колко броя и в кои цветове ще се багрят. Те са приготвили при
първоначалното асемблиране и това разпределение. Тези пачки по 10 имат
етикети от горе, на които пише тези 20 бели панталони, ще се багрят в синьо,
черно и т н. От тези 1000, ние сме им дали 100 пачки по 10, за да кажем
колко брой в кой цвят ще се багрят и това е третия съпътстващ документ.
Свидетелят на въпрос на Член на състава: - Това е форма за
разпределяне за багрене. Класическият packing list съдържа Булгарконф АД
гр.Пловдив, дата и са описани номера на поръчката и бройка.
Свидетелят на въпроси на адв. Л.: - Когато възлагаме поръчката на
„Масиф“ ЕООД гр. Върбица дори и те да не са дружеството, което ще багри,
в документа, който придружава заготовките е описано от тези, които те
тепърва ще се скроят, колко броя в какви цветове ще се боядисват. По
скицата се вижда къде ще се слагат ципове, копчета и т н. Мостра ни правиха
при възлагането, не всеки път. Имаше и друга търговска практика, защото
„Масиф“ ЕООД гр. Върбица са шили модели, които си приличат. Не можем
да даваме на един подизпълнител, който е специализирал в производство на
панталони да шие ризи. Технологично е невъзможно. Винаги в началото на
сезона се определя производствена програма и се казва този сезон Вашият
капацитет е толкова, Вие ще шиете този вид облекла, няколко модела,
подобни, които са подходящи за Вашия производствен капацитет и
изработвате първа мостра, втора мостра, трета мостра. Когато възлагахме
конкретна дейност, например скрояване, поставяне на копчета, ципове и т н,
това ставаше с отделно възлагане. Поръчка и възлагане са две различни неща,
защото една и съща поръчка може да се възлага многократно на различни
подизпълнители. Поръчката е нещо, което определя 1000 броя облекла, а
16
възлагането е нещо, което казва по тези 1000 броя облекла трябва да се
извърши еди каква си шивашка услуга.
Свидетелят на въпрос на Член на състава: - Самото възлагане не е
задължително да става с документ. Цената я нямаше в никакъв документ. В
началото на сезона, цената за подизпълнителите, за подобни модели, винаги е
била първоначално договаряна за този модел и за това цената е била една и
съща за различни шивашки услуги, които те извършват. Относно цените за
различните видове услуги, които възлагаме в рамките на един производствен
процес с различните подизпълнители, винаги първоначално е имало някаква
търговска договорка, Вие ми правите тези мостри, толкова ще струва, толкова
ще Ви платим. За отделните услуги е имало договорени цени. Договаряхме
се неформално, нямаме ценоразпис. До последния момент, във всяко едно
облекло Булгарконф АД гр.Пловдив не е знаел точно какво желае, така че
след като започнат технолозите, контрольорите по качеството, това го
връщаме обратно, защото копчето е по – нагоре, по – надолу, този плат не
сме правили мостра, за да е търговски по - лесно за всички, ние не сме имали
капилярна система за определяне на цената, тя не е вписана нито в договори,
нито в анекси, нито във възлагания. Единственото, което правиш е
първоначално за сезона пет мостри, тези модели, от тях ще Ви дадем 50 000
облекла за ушиване, 30 000 за шиене на копчета, правене на украсителни
ленти, цените се договарят. Винаги е имало мрънкане от едната и от другата
страна, защото всеки гледа да изкопчи по - голяма цена, другия да плати по –
малко, но баланс винаги се е намирал и това под никаква форма не е било
формализирано. При първоначалната изработка на мострите се установява
крайната цена, при фактурирането е вече късно. Това първоначално
определяне на мострите е неформално.
Свидетелят на въпроси на адв. Л.: - Във фактурите, които ни
издаваше Масиф ЕООД гр. Върбица не са уточнявани шивашките услуги.
Свидетелят на въпрос на член на състава: - Нямаме междинно
фактуриране на отделните етапи. Когато възлагаме на даден подизпълнител
да извърши например асемблиране и той като ни върне продукта асемблиран
и приет с качество, подлежи на фактуриране и тази дейност подлежи веднага
на заплащане. Може да има съвпадение на цени на различните шивашки
услуги, както и може да има драстична разлика в цената на услугите.
17
Свидетелят на въпроси на адв. Л.: - Вписаното във фактурите „шеф
на ишлеме“ нищо не значи, може да са копчета, може да е друго. Във
фактурите може да има съвпадение на суми. Когато извършваме контрол на
качеството на случаен принцип, не проверяваме едно по едно, а изтегляме
определени бройки. Констатираме, че това, което е изтеглено е с добро
качество. Не се е случвало след това, когато камионът е заминал и стоковата
разписка е подписана, да констатираме дефект.
Свидетелят на въпрос на член на състава: - Тъй като става дума за
бели облекла, няколко пъти се е случвало с различни подизпълнители, в
единия случай се случи с Масиф ЕООД гр. Върбица, да има нещо скрито,
защото ако машината с иглата закачи плата и направи една точка, това след
процеса на багрене става една дупка, но това може да се установи само след
процеса на багрене, защото в момента на физическия качествен контрол, ти
не гледаш с микроскоп, ти мериш едни данни, гледаш панталона дали не е
изцапан, дали не е скъсан и т н Имало е случаи и това е най - големият
проблем на този тип конфекция, която работи с бели платове, защото има
един скрит окултен риск, който ти първоначално виждаш, че дрехите са
добре, приемаш ги като качествени и ги изпращаш да ги багрят.
Багрилницата спазва цялата технология, но тъй като има или дефект от плата
или дефект от самото конфекциониране става една дупка, защото те ги перат
с камъни и т н. И след това започва големия въпрос „кой е виновен“,
багрилницата казва „ние сме избагрили“, този, който е произвел плата казва“
Вие сте приели плата“, тези, които го ушият казват „ Вие сте ги приели“. В
случая е трудно да се каже обективно на кой е вината. Имало е случаи, в
които пак е имало договаряния, разправии и т н, но от наш практически,
професионален опит, ние знаем, че това е закачено от иглата на машината по
времето на ушиването и казваме „вината е Ваша, но ние сме го установили в
последствие“. В тези случаи винаги са „хвърчали“ кредитни известия, някакви
рекламации, но никога не са променяни стокови разписки. Контрольорката е
казала това е „ок“, складажията след нея почва да брои и казва тези бройки са
тези, на които съм се подписал.
Свидетелят на въпроси на адв. Л.: - Имах потребителско име и парола
за софтуера Dress. Ползваха моята парола, плащахме за поддръжка на
софтуера. Дружеството СИС ДАТА ми е познато, на него сме плащали, за да
18
ни консултират. Потребителско име и парола ми я дадоха пред 25 години, в
Остер. Това е другото дружество, с което Булгарконф АД гр.Пловдив е
работило и е имало търговски отношения. Не е СИС ДАТА, те няма как да ми
дадат парола, защото това не е в тяхната компетенция. Този софтуер се
ползваше и от други с моята парола, имали са и отделни. Имаше 300
потребителски имена, като моето потребителско име е било тествано в много
програми, така че над 50 човека в Булгарконф АД гр.Пловдив са работили с
моето потребителско име. 300 потребители имам предвид не само служители
на Булгарконф АД гр.Пловдив, но и от кръга от фирми. Всеки един от тези
300 човека имат достъп до това, до което и аз имам, могат да видят екранната
страница, която ми беше предявена от софтуера Dress, като могат да
извършват промени с техните потребителски имена. Физически сървърът е в
Италия.
Свидетелят на въпрос на член на състава: - Понастоящем не съм
служител в Булгарконф АД гр.Пловдив. Това е сериозна, отговорна и много
добра действаща фирма. В момента нямам професионална и лична връзка с
фирмата. В момента съм ответник по дела, които Булгарконф АД гр.Пловдив
води, по подобни казуси. Във фирмата се смени ръководството, но
собствеността доколкото ми е известно не е сменяна. След 26 години съм в
неприятни отношения с Булгарконф АД гр.Пловдив.
Страните заявиха, че нямат повече въпроси към свидетеля.
Адв. Г.: - Представям молба с искане за поставяне на допълнителни
въпроси към вещото лице по допуснатата техническа експертиза.
Предоставям копие от писмената молба на адв. Л..
Адв.Л.:- Не възразявам да бъдат поставени допълнителни въпроси към
експертизата.
Съдът намира искането на процесуалния представител на въззиваемата
страна за поставяне на допълнителни въпроси към вещото лице по
допуснатата техническа експертиза за допустимо, основателно и относимо
към предмета на спора, поради което и
О П Р Е Д Е Л И :
Допълва задачата на вещото лице по допуснатата съдебно – техническа
експертиза с въпросите поставени в молба представена от процесуалния
19
представител на въззиваемата страна в днешното съдебно заседание /л.61 от
т.д. № 21/23 г. по описа на Апелативен съд – Варна/, при депозит в размер на
още 300 лв вносими от въззиваемата страна, с представяне на доказателства
за това в тридневен срок от днес.
Съдът, за изготвяне на допуснатата експертиза
О П Р Е Д Е Л И :
ОТЛАГА производството по делото и го НАСРОЧВА за разглеждане на
06.06.23 г. от 14:30 часа, за която дата и час, страните са уведомени, да се
призове вещото лице.
Разглеждането на делото приключи в 16:47 часа.
ПРОТОКОЛЪТ е изготвен в съдебно заседание.

Председател: _______________________
Секретар: _______________________
20