РЕШЕНИЕ
№ 35
гр. Смолян, 24.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – С в публично заседание на двадесет и четвърти
февруари през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Сийка Златанова
при участието на секретаря Сирма Купенова
като разгледа докладваното от Сийка Златанова Административно
наказателно дело № 20215440200547 по описа за 2021 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН, вр. чл. 71 ЗЗЖ.
Постъпила е жалба от Н.Т. М – кмет на община С срещу Наказателно постановление
№ 029 от 15.10.2021 г., издадено от директора на ОДБХ - С, с което на жалбоподателя е
наложена глоба в размер на 1 000 лв. на основание чл. 69 от Закона за защита на животните
за нарушение на чл. 40, ал. 4 от същия закон.
От Съда се иска да отмени наказателното постановление като неправилно и
незаконосъобразно издадено в нарушение на материални и процесуалните разпоредби.
Твърди се, че обжалваното НП е незаконосъобразно, издадено при съществени нарушения
на административно-производствените правила – нарушение на чл. 40, ал. 1 и 2; чл. 34, ал. 1,
изр.второ ЗАНН; както и при нарушение на приложението на материалния закон, липсва
извършено нарушение, неправилно приложение на чл. 40, ал. 3 ЗЗЖ. Претендира за
деловодните разноски.
В съдебно заседание за жалбоподателя се явява адв. К, който поддържа жалбата и
моли обжалваното НП да бъде отменено по съображенията, подробно изложени в
пледоарията.
Въззиваемият се представлява от адв. Р - редовно упълномощена, в подробни
съображения в пледоарията счита жалбата за неоснователна и моли да бъде отхвърлена, а
обжалваното наказателно постановление за правилно и законосъобразно издадено, поради
което моли да бъде потвърдено. Претендира за деловодните разноски.
1
Въз основа на представените по делото писмени доказателства и на събраните такива
гласни съдът установи от фактическа и правна страна следното:
С решение на общински съвет № 158 от заседание, проведено на 27.02.2020 г. са
приети програма за овладяване на популацията на безстопанствените кучета на територията
на Община С и план за действие за периода 2019 – 2024 г.. Програмата е разработена на
основание Закона за ветеринарномедицинската дейност; Закона за защита на животните;
Наредба № 41/10.12.2008 г. за изискванията към обекти, в които се отглеждат, развъждат
и/или предлагат домашни любимци с цел търговия, към пансионите и приютите за животни;
Наредба № 39/2008 г. за условията за отглеждане на животни компаньони, съобразени с
техните физиологически и поведенчески особености и Наредба № 14 за придобиване,
регистрация, отглеждане и контрол на кучета на територията на Община С. Основните
принципи на програмата и съгласно чл. 40а, ал. 1 ЗЗЖ са постигане на здравословна среда за
гражданите и подобряване на хуманното отношение към животните и управление и
намаляване на популацията на безстопанствените кучета по ефективен начин чрез
кастрация. Една от задачите на програмата е анализ и набелязване на мерки за отстраняване
на причините за увеличаване на популацията на безстопанствените кучета и за
идентификация, регистрация и въвеждане на данни за кучетата на територията на общината
в интегрираната информационна система на БАБХ. Набелязани са мерки и конкретни
дейности за изпълнение на програмата по овладяване на популацията на безстопанствените
кучета в съответствие със ЗЗЖ. Определено е те да бъдат осъществявани чрез регистрирани
ветеринарномедицински амбулатории по чл. 40в ЗЗЖ, в която връзка са сключени договори
с фирми, извършващи ветеринарномедицински дейности в периода 2014 – 2019 г. /т. 6
Мeрки по програмата/.
В б. „в“ изрично е предвидено, че ветеринарните лекари удостоверяват извършените
ветеринарномедицински дейности чрез водене на дневник по образец с данни за всяко куче
– възраст, външни белези, пол, килограми, номер на микрочип и паспорт, дати на кастрация
и поставяне на ваксини, обезпаразитяване, въвеждане във ВетИС и попълнен
информационен талон № 2 за кастриране, обезпаразитяване и маркиране на
безстопанственото куче по образец. В началото на всеки месец ветеринарните лекари
представят на кмета копия от посочените документи и копия от приемо-предавателните
протоколи и информационни талони № 1.
В контекста на дейността за този период в б.„ж“ на т. 6 е посочено, че за върнатите по
места кучета, граждани и организации за защита на животните могат да изявят желание да се
грижат за тях, при което чрез писмена декларация се задължават да изпълняват изискванията
на чл. 49 и 50 ЗЗЖ, т.е. да обезпаразитяват на всеки три месеца и да реваксинират срещу бяс
върнатите по места кучета, за които поемат грижи и отговорност. Задължават се ежегодно да
заверяват паспорта на кучето в общинската администрация за извършените
обезпаразитявания и ваксинации да предприемат мерки за предотвратяване на агресивно
поведение на кучетата срещу хора и животни. При липса на граждани и организации за
защита на животните, заявили желание за поемане на грижите за тях, върнатите по места
2
кучета са под контрола и грижите на общината.
В т. 7. Контрол и изпълнение на програмата е посочено, че местната власт
организира изпълнението на програмата и ежегодно внася отчет за нейното изпълнение
пред ИД на БАБХ и пред Общ С – С, като в задължение на общинския съвет влиза
контролиране на изпълнението и отчитането на резултатите от програмата. На общинската
администрация са вменени задължения да организира изпълнението на програмата и
ежегодно да внася отчет за нейното изпълнение пред ИД на БАБХ; да контролира работата
на мобилната амбулатория, с която общината има сключен договор за извършване на
дейности – кастрация, обезпаразитяване, ваксиниране, маркиране и др.; контрол за
идентификация и регистрация на кучета.
В т. 8.2. е предвидено задължение на кмета на общината ежегодно до 1 март да внася
отчет за изпълнението на програмата до ИД на БАБХ чрез ОДБХ.
Във връзка с изпълнението на програмата са сключени поредица от договори.
С договор за услуга № ПНО-ОП-19.10-11 от 31.10.2019 г., сключен по реда на ЗОП
между Община С, представлявана от и.д. кмет МЦ като възложител и АВТ в качеството му
на ЕТ „АТ – ВЕТ“ като изпълнител, по силата на който изпълнителят се е задължил при
спазването на ЗВМД и ЗЗЖ и приложимите разпоредби на българското и европейското
законодателство да извърши дейности по ветеринарномедицинска методична помощ и
контрол за залавяне и транспортиране на безстопанствени кучета на територията на
общината и контрол на здравословното състояние, кастрация на животните, ветеринарна
амбулатория, последващо реанимиране и връщане по места. Две от основните задължения
на изпълнителя по чл. 16, ал. 1, т. 5, 6 и 7 от договора е да маркира кучетата, да ги
обезпаразити срещу външни и вътрешни паразити и да ги ваксинира срещу бяс. Права на
възложителя по чл. 17, т. 1, 2, 3, 7 от договора са да изисква и получава услугите в
уговорения срок, количество и качество; да контролира поетите от изпълнителя задължения,
да иска и получава информация, да извършва проверки, да дава указания, да упражнява
контрол на извършената от изпълнителя работа. Има право и да откаже да приеме
изпълнението при съществени отклонения от договореното /чл. 20, ал. 1, т. 3/. Предаването
на изпълнението на услугите се документира с протокол за приемане и предаване, подписан
от двете страни. Срокът на договора е до една година или до достигане на стойността по
договора в размер на 20 000 лв. без ДДС.
В последствие е сключен договор за услуга № ПНО-ОП-21.01-13 от 29.01.2021 г.
между Община С, представлявана от кмета Н.М. като възложител и ЕТ „АТ – ВЕТ“ като
изпълнител с аналогичен предмет на дейност, права и задължения на страните и срок на
действие. Договорът е прекратен по взаимно съгласие, считано от 03.06.2021 г. с
допълнително споразумение от същата дата.
На следващия ден 04.06.2021 г. е сключен нов договор за услуга № ПНО-ОП-21.06-2
между Община С, представлявана от кмета Н.М. като възложител и „ВВ“ ЕООД,
представлявано от ЕНС - Г като изпълнител с предмет контрол при залавяне,
3
транспортиране и контрол на здравословното състояние на улични кучета, както и
кастрация на животните с последващо реанимиране и съдействие при връщане по места;
маркиране на едното ухо на идентификационен номер или електронен чип и V-образно
копиране на другото ухо или друга видима ушна марка; регистриране в системата на БАБХ;
издаване на регистрирани паспорти в системата на БАБХ, извършване на изследвания и
тестове при съмнения за заболяване и лечение при възникване на заболяване;
обезпаразитяване вътрешно и външно, ваксина за бяс и годишна реваксинация срещу бяс на
върнатите по места животни. Правата и задълженията на страните са идентични с тези по
предходните договори.
В писмо с вх. № 540/04.02.2022 г. „ВВ“ ЕООД уведомява, че първоначалната
обработка на безстопанствените животни по договора от 04.06.2021 г. е извършена на
07.06.2021 г. и 08.06.2021 г. В амбулаторния дневник са отразени 32 обработени кучета в
дните 07.06, 08.06 и 24.06. и извършените с тях ветеринарни дейности. Кучетата били
маркирани с ушни марки и трайна маркировка и са издадени здравни книжки. В
последствие бил подписан нов договор, изтичащ на 01.02.2022 г., според който след
обработката на животните, същите били чипирани, издадени европейски паспорти и
поставени обозначителни ушни марки. Здравните книжки и регистрираните европейски
паспорти се намират в община С, като данните от издадените документи били въведени във
ВетИС на БАБХ.
На 06.08.2021 г. свид. д-р М. е извършил проверка в Общинската администрация във
връзка с постъпил сигнал на 23.07.2021 г. в ОДБХ - С, с присъствието на свид. Я. и на свид.
А.. Установено е, че във връзка с изпълнението на приетата програма за овладяване на
популацията на безстопанствените кучета за периода 2019-2024 г. са сключени договори за
изпълнение на мерките по програмата, като същото е възложено на ЕТ „АТ и от 04.06.2021
г. на „ВВ“ ЕООД. В общината се води регистър за заловените, обработени и върнати на
места кучета. За периода 01.07.2020 – 30.07.2021 г. са обработени и върнати на места 100 бр.
безстопанствени кучета, като за всичките това е било първо залавяне и обработка. От
01.07.2020 г. до момента на проверката не са извършени обезпаразитяване на всеки три
месеца и реваксинация срещу бяс на върнатите по места кучета преди 01.07.2020 г. –
заложено в т. 6.1. от програмата. Освен това за нито едно от стоте кучета – заловени,
обработени и върнати по места в периода от 01.07.2020 г. до момента на проверката не е
издаден ветеринарномедицински паспорт по Наредба № 4/01.02.2021 г. за прилагане на
националната програма за овладяване на популацията на безстопанствените кучета и
регламентирано в т.6.1, б. „г“ от програмата на община С. За проверката е съставен
констативен протокол № 3 от 06.08.2021 г..
С писмена покана кметът на община С е поканен да се яви в срок от три дни в ОДБХ
– С, отдел здравеопазване на животните, за да бъде съставен АУАН във връзка с
констатираното от проверката на 06.08.2021 г.. Поканата е заведена в Община С с вх. №
ДЛ007030/11.08.2021 г..
На 16.08.2021 г. от свид. М. в присъствието на свид. М. и свид. У. е съставен АУАН
4
№ 791 срещу Н.Т. М. – кмет на Община С за това, че в качеството си на кмет не е
организирал изпълнението на приетата програма за овладяване на популацията на
безстопанствените кучета на територията на Община С и план за действие за периода 2019 –
2024 г., като от предоставената документация – регистър на безстопанствените кучета,
протоколи за залавяне, обработка и връщане по места на кучетата е констатирано, че в
периода 01.07.2020 – 06.08.2021 г. не са извършени обезпаразитявания на всеки три месеца и
реваксинации срещу бяс на върнатите по места кучета /общо 45 бр. подлежащи на тези
манипулации в посочения период/, което е заложено в т.6.1., б.„ж“ от програмата. На нито
едно от стоте заловени, обработени и върнати по места кучета в посочения период не е
издаден ветеринарномедицински паспорт, съгласно изискванията на .6.1., б.„г“ от
програмата и чл. 12, т. 5 от Наредба № 4/01.02.2021 г. за прилагане на националната
програма за овладяване на популацията на безстопанствените кучета на територията на
Република България, издадена на осн. чл. 40, ал 2 ЗЗЖ. Нарушението е квалифицирано по
чл. 40, ал. 4 ЗЗЖ. Актът е съставен в отсъствието на жалбоподателя и му е връчен на
18.08.2021 г..
Срещу АУАН жалбоподателят е подал писмено възражение, в което е посочил, че по
сключените договори, изпълнителят „ВВ“ ЕООД е бил задължен да извърши посочените
дейности. Оспорва като неверни констатациите, че не са били извършвани обезпаразитяване
на всеки три месеца и реваксинация срещу бяс на върнатите 45 бр. животни. Твърди, че от
страна на общината са били полагани огромни усилия да търсят и установят тези кучета, но
безуспешно, а поради ползвани отпуски от служители на общината в момента на проверката
не са били представени ветеринарномедицинските паспорти на кучетата, но същите се
намират и в изпълнителя и такива в действителност са били издадени. Твърди, че
установеното нарушение представлява маловажен случай.
Във връзка с възражението от свид. М. е била изискана информация от „ВВ“ ЕООД,
както и да представи издадените ветеринарномедицински паспорти, но било отговорено, че
същите са били предадени на Община С. За посоченото е съставен констативен протокол №
5/14.10.2021 г..
Въз основа на издадения АУАН е издадено и обжалваното НП №029/15.10.2021 г., с
което за описаното нарушение, квалифицирано по чл. 40, ал. 2 ЗЗЖ на жалбоподателя е
наложена глоба в размер на 1 000 лв. на основание чл. 69 от ЗЗЖ. Нарушението се изразява
в следното: Н.Т. М. в качеството си на кмет на Община С не е организирал изпълнението на
приетата програма за овладяване на популацията на безстопанствените кучета на
територията на Община С и план за действие за периода 2019 – 2024 г., като от
предоставената документация – регистър на безстопанствените кучета, протоколи за
залавяне, обработка и връщане по места на кучетата е констатирано, че в периода 01.07.2020
– 06.08.2021 г. не са извършени обезпаразитявания на всеки три месеца и реваксинации
срещу бяс на върнатите по места кучета /общо 45 бр. подлежащи на тези манипулации в
посочения период/, което е заложено в т.6.1., б.„ж“ от програмата. На нито едно от стоте
заловени, обработени и върнати по места кучета в посочения период не е издаден
5
ветеринарномедицински паспорт, съгласно изискванията на .6.1., б.„г“ от програмата и чл.
12, т. 5 от Наредба № 4/01.02.2021 г. за прилагане на националната програма за овладяване
на популацията на безстопанствените кучета на територията на Република България,
издадена на осн. чл. 40, ал 2 ЗЗЖ. Нарушението е квалифицирано по чл. 40, ал. 4 ЗЗЖ. НП е
връчено на жалбоподателя на домашния адрес на 19.10.2021 г. чрез неговата съпруга
Валентина М.а.
В последващ констативен протокол № 7/20.10.2021 г. е отразено, че за част от
безстопанствените кучета не е издаден паспорт по образец, а са издадени здравни книжки. За
част от животните са представени паспорти по образец.
В том първи и том втори от приложените по делото писмени доказателства,
представени от въззиваемия, се съдържат писмени доказателства, удостоверяващи
изпълнението на договора за услуга, сключен на 04.06.2021 г., в периода 07.06.2021 –
17.09.2021 г., като приемо-предавателни протоколи за приемането на безстопанствените
кучета за обработка от ветеринарнолечебното заведение, информационни талони № 1 за
залавяне, приемане и връщане на безстопанствените кучета по места, информационни
талони № 2 за извършени ветеринарно медицински дейности на безстопанствено куче,
здравни книжки, но и паспорти по европейски образец /л. 113-117; 121-125; 129-134; 138-
142; 146-151; 155-159; 163-167;171-176 от том първи, както и л. 167-171; 175-178; 182-186;
190-194; 198-203; 207-211; 215-220; 224-228; 232-237; 241-246/. Действително издадените
здравни паспорти датират след крайния момент на извършената проверка. Що се отнася до
здравните книжки, то същите изрично са посочени като такива в информационните талони с
№ 2, а издадените ветеринарно медицински паспорти изрично са отбелязани с техния
уникален номер.
В том втори от приложените по делото писмени доказателства, представени от
въззиваемия, се съдържат писмени доказателства, удостоверяващи изпълнението на
договора за услуга, сключен на 04.06.2021 г., в периода 07.06.2021 – 17.09.2021 г., като
приемо-предавателни протоколи за приемането на безстопанствените кучета за обработка от
ветеринарнолечебното заведение, информационни талони за залавяне, приемане и връщане
на безстопанствените кучета по места, здравни книжки, но и паспорти по европейски
образец /л. 113-117; 121-125; 129-134; 138-142; 146-151; 155-159; 163-167;171-176/
Действително издадените здравни паспорти датират след крайния момент на извършената
проверка.
Изложените обстоятелства в АУАН и в КП № 3 и № 5 се потвърждават от
показанията на разпитаните свидетели М., У., М., Я. и А..
Жалбата е процесуално допустима и разгледана по същество е основателна.
При извършената служебна проверка съдът не установи съществени процесуални
нарушения при съставянето на АУАН и при издаването на обжалваното НП.
Съдът не споделя доводите на жалбоподателя, че АУАН е съставен в негово
отсъствие в нарушение на чл. 40, ал. 2 ЗАНН. Безспорно се установи, че жалбоподателят е
6
бил поканен изрично с писмена покана за съставянето на АУАН след като е била извършена
проверката на 06.08.2021 г. да се яви в тридневен срок в сградата на ОДБХ, но същият не е
направил това и не се е явил за съставянето на акта. При това положение и в съответствие с
чл. 40, ал. 2 ЗАНН АУАН е съставен в негово отсъствие.
Съдът счита за неоснователни и възраженията на жалбоподателя в пледоарията за
нарушение на чл. 42, т. 4 и чл. 57, т. 5 ЗАНН. Преценката е изцяло на актосъставителя и
наказващия орган какви според тях обстоятелства са относими към нарушението и следва да
бъдат описани в АУАН и в НП. В този смисъл и подробното описание на нарушението в
двете му части е въпрос на целесъобразност и не подлежи на преценка от съда. Съвсем друг
е въпросът дали така описани същите обстоятелства подкрепят и доказват нарушението и
именно въпросът за съответствието на текстовото описание и нарушената норма подлежат
на преценка за законосъобразност, както и съставомерността на нарушението според
описанието му. По същия начин несъгласието на жалбоподателя с отделните елементи от
описанието на нарушението, което се преценява по същество от съда, не обосновава винаги
незаконосъобразност и процесуално нарушение на посочените разпоредби.
Неоснователно е и второто възражение, че е нарушен чл. 34, ал. 1, изр. второ, тъй
като проверката е извършена на 06.08.2021 г., като едногодишният срок започва да тече на
06.08.2020 г.. За периода от посочения начален момент 01.07.2020 г. до 06.08.2020 г.,
представляващ част от периода на извършване на вмененото на жалбоподателя нарушение,
действително липсва основание за съставяне на АУАН и административнонаказващият
орган е следвало да отчете това обстоятелство и да формулира правилния период в
издаденото НП, като за периода 06.08.2020 – 06.08.2021 г. производството е следвало да
бъде прекратено. Но за останалата част от периода от 06.08.2020 до 06.08.2021 г. такова
нарушение не е налице.
Относно възраженията за материална незаконосъобразност:
Разпоредбата на чл. 40, ал. 1 ЗЗЖ предвижда Министерският съвет по предложение
на министъра на земеделието, храните и горите да приема Национална програма за
овладяване популацията на безстопанствените кучета на територията на Република
България.
В чл. 40а, ал. 1 ЗЗЖ изрично е посочено, че националната програма за овладяване
популацията на безстопанствените кучета се основава на принципите за постигане на
здравословна среда за гражданите на РБългария и подобряване хуманното отношение към
животните, и на управление и намаляване на популацията от безстопанствени кучета по
ефективен начин чрез масова кастрация.
По силата на чл. 40, ал. 3 от Закона за защита на животните /ЗЗЖ/ на общинските
съвети е възложено да приемат програма за изпълнение на националната програма за
овладяване популацията на безстопанствените кучета на територията на РБългария и план за
действие на съответната община.
Съгласно чл. 40, ал. 4 ЗЗЖ кметовете на общини организират изпълнението на
7
програмата и плана по ал. 3 и ежегодно до 1 март внасят отчет за изпълнението на
програмата до изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните.
В контекста на посочените правни норми националната програма, съответно
програмата и плана, приети от Общински съвет - С включват мерки, изпълнението на които
се постига чрез прилагане на конкретни дейности.
Санкционната норма на чл. 69 ЗЗЖ предвижда кмет на община, който не организира
изпълнението на програмата и плана по чл. 40, ал. 3, да се наказва с глоба в размер от 1000
до 2000 лв., а при повторно нарушение глобата е в двоен размер.
Контролът по този закон се осъществява от министъра на земеделието, храните и
горите чрез Българската агенция по безопасност на храните /чл. 59, ал. 1/, а според ал. 3, т. 2
органите на местната власт осъществяват контрол за идентификация и регистрация на
кучета. Съгласно ал. 4 контролът се извършва чрез периодични проверки и проверки по
постъпили молби, жалби и сигнали.
По чл. 172, т. 2 и 3 ЗВМД Собствениците на домашни любимци са задължени да
вземат мерки животните да не създават опасност за хора или други животни и за
предотвратяване на нежелано размножаване на животните. По чл. 173, т. 3 имат задължение
ежегодно да представят кучетата за ваксинация срещу бяс. Според чл. 174, ал. 1,
Собствениците на кучета, навършили 6-седмична възраст, ги представят на регистриран
ветеринарен лекар, който упражнява ветеринарномедицинска практика във
ветеринарномедицинско заведение за: 1. официална идентификация чрез поставяне на
инжектируем транспондер и издаване на идентификационен документ (паспорт),
отговарящи на изискванията на наредбата по чл. 51, ал. 5; 2. обезпаразитяване и ваксинация
срещу болести по кучетата, различни от болестта бяс. Съгласно ал. 2 Собствениците на
кучета, навършили 12-седмична, но не повече от 6-месечна възраст, ги представят на
ветеринарния лекар по ал. 1 за първоначално поставяне на ваксина срещу болестта бяс.
Всяка следваща ваксинация срещу болестта бяс се извършва 12 месеца след предходната.
Според ал. 3 и 4 След извършване на действията по ал. 1 и 2 ветеринарният лекар въвежда
данните в Интегрираната информационна система по чл. 51, ал. 3 на БАБХ в срока по чл. 39,
ал. 2, т. 14 и изпраща ежемесечно по електронен път или на хартиен носител в ОДБХ
справка за всички идентифицирани кучета през съответния месец, която съдържа датата на
раждане на животните, номерата на официалните средства за идентификация, датите на
поставяне на транспондерите и на издаване на паспортите, имената, адресите и телефоните
на собствениците на животните.
С Наредба № 4 от 1 февруари 2021 г. на МЗХГ за прилагане на Националната
програма за овладяване популацията на безстопанствените кучета на територията на
Република България и за процедурите по нейното изпълнение, механизма на финансиране и
отчетност, обн. ДВ бр. 11/09.02.2021 г. са уредени реда за прилагане на Националната
програма за овладяване популацията на безстопанствените кучета на територията на
Република България (Националната програма) и процедурите по нейното изпълнение;
8
изискванията към общинските програми и планове по чл. 40, ал. 3 от Закона за защита на
животните за изпълнение на Националната програма; механизма на финансиране и
отчетност.
В чл. 12 изчерпателно са изброени ветеринарномедицинските дейности по
Националната програма и програмите по чл. 1, т. 2: 1. кастрация; 2. маркиране; 3. външно и
вътрешно обезпаразитяване (включително за ехинококоза); 4. ваксинация срещу бяс; 5.
издаване на паспорт.
Според чл. 15, ал. 1 Управителят на ветеринарномедицинското заведение /по
договора сключен договор с кмета на общината за изпълнение на дейностите по
общинската програма/ вписва кучетата в интегрираната информационна система на БАБХ –
ВетИС, а ветеринарният лекар, извършил ветеринарномедицинските манипулации, ги
отразява с подпис и печат в паспортите.
Ветеринарните лекари удостоверяват извършените ветеринарномедицински
дейности чрез вписването им в амбулаторен дневник по образец, одобрен от изпълнителния
директор на БАБХ, с данни за всяко куче; попълване на информационен талон № 2 за
извършване на ветеринарномедицински дейности на безстопанствено куче съгласно
приложение № 4 /чл. 17/ и до 15-то число на всеки месец ветеринарните лекари представят
на кмета на общината копия от документите по чл. 13, ал. 1 и чл. 17, изготвени през
предходния месец. Съгласно чл. 19, ал. 1 След извършване на ветеринарномедицинските
дейности и преценка на продължителността на следоперативния престой от ветеринарния
лекар, извършил кастрацията на кучетата, същите се връщат на местата на тяхното залавяне.
Съгласно чл. 20, ал. 1 Управителите на ветеринарномедицинските заведения представят в
съответната ОДБХ списък с идентификационните номера на кастрираните,
обезпаразитените, ваксинираните, идентифицирани и въведени във ВетИС безстопанствени
кучета в срок до 15 декември на текущата година. След проверка във ВетИС за съответствие
на данните със списъка ОДБХ изготвя справка за идентифицирани и въведени във ВетИС
безстопанствени кучета и заедно със списъка я предоставя на съответната община.
В §1, т. 1 на ДР на наредбата е дадено легално определение на понятието
„Безстопанствено куче“ - всяко изоставено, изгубено, родено на улицата или домашно куче,
оставено на обществено място без надзор.
Наредбата е издадена на основание чл. 40, ал. 2 ЗЗЖ.
Отделно с Наредба за придобиване, регистрация, притежаване, отглеждане и контрол
на кучетата на територията на Община С, приета от Общински съвет през юли 2012 г., изм.и
доп. С решение № 288/12.07.2018 г. на АдмС – С изрично в чл. 21, ал. 1 е предвидено, че
общинският съвет приема програма за овладяване популацията на безстопанствените кучета
и предвиждат средства за изпълнението им. Кметът на общината организира изпълнението
на програмата и ежегодно внася отчет за изпълнението й пред ИД на БАБХ. В ал. 3 изрично
е предвидено, че мерките за овладяване на популацията на безстопанствените кучета се
осъществяват в регистрирани подвижни или стационарни амбулатории от общините или
9
организациите за защита на животните. Предвидено е контролът по изпълнението на
наредбата да се осъществява от кмета на общината, специализираните общински и
ветеринарномедицински органи, органите на МВР или други определени със заповед на
кмета лица.
Видно от така коментираните законови и подзаконови нормативни актове относно
овладяване на популацията на безстопанствените кучета, на кмета на общината е възложено
да организира изпълнението на общинската програма. Негово е задължението да
предприеме необходимите действия за осъществяване на набелязаните мерки и цели.
Значението на думата „организирам“, съгласно българския тълковен речник на БАН в
конкретния случай е „подготвям, нагласявам“. В този смисъл задължението на кмета е да
подготви изпълнението на приетата общинска програма. В случая това е направено със
сключването на договорите за услуга, сключени с търговци, осъществяващи
ветеринарномедицински дейности – ЕТ „АТ – ВЕТ“ и „ВВ“ ЕООД. В тези договори
подробно са заложени всички дейности, които следва да бъдат извършени от изпълнителите
във връзка с изпълнение на програмата. Следва да се отбележи, че правната природа на
договорите е тази на договор за изработка и за тях важат общите правила на договора за
изработка по чл. 258 и сл. ЗЗД. Според правилата на ЗЗД поръчващият може да проверява
изпълнението на договора във всяко време, да следи дали същият се изпълнява по
договорения начин и респ. да поиска поправяне, заплащане на разходи за поправка или
намаление на възнаграждението при отклонение на изпълнителя от възложеното. Дори има
право и да не приеме изпълненото ако не отговаря на изискванията и да прекрати договора.
Аналогични права са предвидени и в самите договори. Тези права на възложителя отново не
са организационни по своя характер. Но те носят определени санкционни последици за
неизправната по договора страна – изпълнител.
В случая от описанието на нарушението по двете му точки – неизвършване на
обезпаразитяване и реваксинация и неиздаване на ветеринарномедицински паспорти
всъщност представляват констатации за неизпълнение на възложените договори от
изпълнителите. Те не касаят задължението на кмета да организира изпълнението на
програмата.
Впрочем няма и знак за равенство между дейностите организиране и контрол на
изпълнението. Както се посочи, законът е възложил контрола по изпълнението не само на
кмета, а и на съответните общински структури от общинската администрация, на БАБХ, на
ветеринарномедицинските органи и до известна степен на неправителствените организации
за защита на животните.
В случая обаче изпълнителното деяние на вмененото на жалбоподателя нарушение се
изразява в неорганизиране, неподготвяне на изпълнението на програмата, а не в
неупражняване на контрол за изпълнението на договорите.
Следва да се отбележи също, че вмененото на жалбоподателя нарушение касае
изцяло ветеринарномедицински дейности, каквито се изпълняват само от ветеринарни
10
лекари. В случая изпълнителите като търговски осъществяват именно такъв предмет на
дейност и са единствено компетентни да извършат възложените им задължения и то при
спазването на законовата уредба. Тяхно е задължението да следят за законовоопределените
срокове за ваксинация, реваксинация против бяс и за обезпаразитяване. Тяхна е
компетентността и задължението да попълват паспортите на обработените от тях животни с
нормативно предвидените задължителни реквизити. В този смисъл кметът на общината като
възложител на дейностите по програмата няма задължение пряко да организира тези
дейности, които са строго специфични и се извършват само от лица с необходимите
квалификация и амбулаторни условия.
По изложените съображения съдът счита за основателно възражението на
жалбоподателя, че не е извършил вмененото му нарушение и че липсва извършено
нарушение по чл. 40, ал. 4 ЗЗЖ.
Предвид изложеното ще следва обжалваното НП следва да бъде отменено като
незаконосъобразно.
Относно разноските:
И двете страни по спора са заявили искания за присъждане на деловодните
разноски. Такива не са направени от жалбоподателя. Представено е само пълномощно, а не е
представен договор за правна защита и съдействие или друг документ, доказващ
действително заплатено адвокатско възнаграждение. В т. 1 ТР № 6/2012 на ОСГТК На ВКС
по тълк.д. № 6/2012 г. е посочено, че съдебни разноски за адвокатско възнаграждение се
присъждат, когато страната е заплатила възнаграждението. Предвид обстоятелството че
жалбоподателят не е направил такива разноски, то и такива не му се дължат.
С оглед изхода от спора на въззиваемия не се дължат разноски и направените от
него такива остават за негова сметка.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. чл. 63, ал. 3 ЗАНН, във връзка с чл.
71 ЗЗЖ, Сският районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Наказателно постановление № 029 от 15.10.2021
г., издадено от директора на ОДБХ - С, с което на Н.Т. М., ЕГН **********, от гр. С, ул.
„ПС“ № 1, в качеството му на кмет на Община С на основание чл. 69 от Закона за защита на
животните е наложена глоба в размер на 1 000 лв. за нарушение на чл. 40, ал. 4 от същия
закон.
Решението подлежи на касационно обжалване на основанията, предвидени в НПК, в
14-дневен срок от съобщаването му пред Административен съд - С.
Решението да се съобщи на страните, като на жалбоподателя чрез адв. К.
11
Съдия при Районен съд – С: _______________________
12