Решение по дело №516/2024 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 1964
Дата: 11 ноември 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247160700516
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 август 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1964

Перник, 11.11.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Перник - III състав, в съдебно заседание на двадесет и девети октомври две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ЦВЕТЕЛИНА ГОЦОВА
   

При секретар НАТАЛИЯ СИМЕОНОВА като разгледа докладваното от съдия ЦВЕТЕЛИНА ГОЦОВА административно дело № 20247160700516 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във връзка с чл. 76, ал. 5 от ЗЗО.

Образувано е по жалба от „***“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], [адрес], представлявано от управителя М. В. Т., чрез адв. К. М. от АК – Перник, против Заповед за налагане на санкции № РД-09-784/07.08.2024 г., издадена от директора на РЗОК - Перник, с която на жалбоподателя е наложена санкция "финансова неустойка" в общ размер [рег. номер]. /три хиляди деветстотин и петдесет/ лева.

В жалбата се твърди, че липсва нарушение, тъй като жалбоподателят е изпълнил задължението си по договора да предостави помощните средства на нуждаещите се лица. Моли съда да отмени оспорената заповед, като незаконосъобразна. Претендира направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващото дружество не изпраща процесуален представител.

В съдебно заседание ответникът - Директорът на РЗОК Перник се представлява от гл. юрисконсулт М. П., която оспорва жалбата. Заявява, че от събраните доказателства се установява извършването на нарушения по сключения договор. Част от приемо - предавателните протоколи не са по образец, друга част са без вписан подпис и две имена за получател. За две от лицата липсват пълномощни за получаване на помощните средства. Моли за отхвърляне на жалбата и претендира юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с доводите и становищата на страните, и като извърши проверка на законосъобразността на обжалваната заповед, намира за установено следното:

Между НЗОК, представлявана от Директора на РЗОК – Перник и „***“ ЕООД е сключен Договор № 140668/30.06.2022 г. за предоставяне и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия / ПСПСМИ/, при спазване на разпоредбите на ЗЗО, ЗХУ, ЗМИ, Наредба № 10 от 2009 г. за условията, реда, механизма и критериите за заплащане от Националната здравноосигурителна каса на лекарствени продукти, медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели и на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания, договаряне на отстъпки и възстановяване на превишените средства при прилагане на механизъм, гарантиращ предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК и Наредба № 7 от 31.03.2021 г. за условията и реда за съставяне на списък на медицинските изделия по чл. 30а от Закона за медицинските изделия и за определяне на стойността, до която те се заплащат и Наредба за условията и реда за осъществяването и контрола на дейностите по предоставяне, ползване и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хора с увреждания. /л. 49/.

На 27.07.2023 г. е подписано допълнително споразумение № РД-29А-371 към договора, с което са направени изменения и допълнения в глава първа "Предмет на договора" и в глава шеста "Контрол на дейностите по предоставяне, в т. ч. изработване или ремонт на ПСПСМИ за хора с увреждания". /л. 54/. Относими към предмета на делото са измененията в глава първа от цитираното допълнително споразумение /ДС/ - в чл. 2 се създават ал. 5, ал. 6 и ал. 7, съгласно които при предоставянето на ПСПСМИ изпълнителят се задължава да изготви и предостави за подпис на лицето с увреждане/упълномощено лице приемо-предавателен протокол по образец /приложение № 1 към ДС/. При предоставянето на ПСПСМИ лицето с увреждания се легитимира с лична карта като в приемо-предавателния протокол се вписват ЕГН, номер на личната карта, дата на издаване и постоянен адрес. При предоставяне на ПСПСМИ чрез упълномощено лице, посочено в заявлението, в приемо-предавателния протокол се вписват данните на упълномощеното лице и лицето с увреждания, като при получаване на ПСПСМИ задължително се представя изрично писмено пълномощно от лицето с увреждания, копие от което се съхранява към приемо-предавателния протокол в срока по ал. 5 /2 години/. В чл. 16 от Договора се създава ал. 3, съгласно която т.2 Изпълнителя няма право да предоставя ПСПСМИ на лица, различни от лицата с увреждания или посочените в заявленията упълномощени лица, освен в случаите на приложено изрично нотариално заверено пълномощно. В глава шеста са направени изменения относно реда за осъществяване на контрол при изпълнение на договора, като процедурата е регламентирана детайлно, създаден е и нов раздел трети, с който се въвежда санкция "финансова неустойка", в определен размер, като институт приложим за изпълнителите, които предоставят помощни средства, нарушили клаузи от договора при упражняване на дейността си. С допълнително споразумение № РД-29А-382/02.08.2023г. /л. 60/ са променени образците на приемо-предавателен протокол за предоставяне на ПСПСМИ и за ремонт.

Административното производство по издаване на оспорвания акт е започнало със Заповед № РД-09-669/15.07.2024 г. на Директора на РЗОК – Перник, издадена на основание чл. 72, ал. 2 от ЗЗО и глава шеста от Договор № 140668/30.06.2022 г., с която Директорът на РЗОК- Перник е наредил да бъде извършена пълна проверка на „***“ ЕООД в качеството му на лице по чл. 88, ал. 1 от ЗХУ със задача: проверка по спазване на клаузите на Договор № 140668/30.06.2022 г. за периода от м.08.2023г. до м. 05.2024г. във връзка с доклад - анализ до НЗОК. Със заповедта са определени поименно и длъжностните лица при РЗОК – Перник, на които е възложена проверката. Заповедта е връчена на представляващия дружеството на 15.07.2024 г. /л. 9/.

Съставен е Протокол № 254/18.07.2024 г./л.10-12/, в който са констатирани общо четири групи нарушения: 1. Непопълнени реквизити в приемо - предавателен протокол за получени ПСПСМИ по отношение на лицата К. Л. И., З. С. З., Р. А. И., Д. Н. С. – нарушение на чл.2, ал. 5 от Договор № 140668/30.06.2022 г.; 2. Несъответствие в датата на отпускане на ПСПСМИ, вписана в приемо-предавателния протокол и отразената в специализирания софтуеър на НЗОК по отношение на лицето Г. С. Т. - нарушение на чл. 16, ал. 1, т.1 от Договор № 140668/30.06.2022 г.; 3. Предоставяне на ПСПСМИ на лице, различно от лицето с увреждания или посоченото в заявлението упълномощено лице по отношение на Д. Н. С. и Г. С. Т. - нарушение на чл. 16, ал.3, т.2 от Договор № 140668/30.06.2022 г.; 4. Предоставяне на ПСПСМИ от изпълнителя и отразяването им в приемо -предавателни протоколи, които не са по образец (приложение № I към договор № 140668 / 30.06.2022 г. по отношение на лицата М. И. С. и П. П. П. - нарушение на чл.2, ал. 5 от Договор № 140668/30.06.2022 г.

Протоколът е връчен на отговорника на търговския обект и управител на „***“ ЕООД на 18.07.2024 г. В същия се съдържа указание, че дружеството има право да подаде писмено възражение пред директора на РЗОК по направените констатации в протокола в 7-дневен срок от връчването му. В законоустановения 7-дневен срок по чл. 23а от договора, не е подадено възражение.

На 07.06.2024 г. от Директора на РЗОК – Перник е издадена оспорената в настоящото производство Заповед за налагане на санкция № РД-09-784 на основание чл. 23а, от договор 140668/30.06.2022 г., във връзка с извършена проверка по Заповед № РД-09-669/15.07.2024 г. на Директора на РЗОК – Перник и съставен Протокол № 254/18.07.2024г.

Обобщено, нарушенията в заповедта са описани като: Относно първата група нарушения - непопълнени реквизити в приемо - предавателен протокол за получени ПСПСМИ /липсват две имена на получател и подпис/ по отношение на лицата К. Л. И., З. С. З., Р. А. И., Д. Н. С. - извършено нарушение по чл. 2, ал. 5 от Договор № 140668/30.06.2022 г. Въз основа на приетото се налага санкция по чл. 24б, т. 3, б.“а“ от договор № 140668/30.06.2022 г. "финансова неустойка" в размер на 300 лв. за всяко нарушение, констатирано в Протокол № 254/18.07.2024г. под т.1.1., 1.2, 1.3., 1.4. Относно втората група нарушения - несъответствие в датата на отпускане на ПСПСМИ, вписана в приемо-предавателния протокол и отразената в специализирания софтуеър на НЗОК по отношение на лицето Г. С. Т. - нарушение на чл. 16, ал. 1, т.1 от Договор № 140668/30.06.2022 г, за което е наложена санкция "финансова неустойка" по чл. 24б, т. 18, б.“а“ от договор № 140668/30.06.2022 в размер на 150 лв. Относно третата група нарушения - предоставяне на ПСПСМИ на лице, различно от лицето с увреждания или посоченото в заявлението упълномощено лице по отношение на Д. Н. С. и Г. С. Т. - нарушение на чл. 16, ал.3, т.2 от Договор № 140668/30.06.2022 г., за което е наложена санкция финансова неустойка" по чл. 24б, т. 25, б.“а“ от договор № 140668/30.06.2022 в размер [рег. номер]. за всяко нарушение, констатирано в Протокол № 254/18.07.2024г. под т.3.1. и т. 3.2. Относно четвъртата група нарушения - приемо -предавателни протоколи, които не са по образец (приложение № I към договор № 140668 / 30.06.2022 г. - нарушение по чл. 2, ал. 5 от Договор № 140668/30.06.2022 г., за което се налага санкция по чл. 24б, т. 3, б.“а“ от договор № 140668/30.06.2022 г. "финансова неустойка" в размер на 300 лв. за всяко нарушение, констатирано в Протокол № 254/18.07.2024г. под т.4.1. и т. 4.2.

Оспорената заповед е връчена на дружеството на 08.08.2024г., чрез Системата за сигурно електронно връчване. /л. 8/.

Жалбата против същата е подадена до Административен съд – Перник чрез административния орган на 22.08.2024.

При така установените факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, от лице с надлежна процесуална легитимация, чийто интереси са засегнати от оспорения акт. Същата е подадена в срок и пред надлежния съд, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

Оспорената заповед е издадена от компетентен по материя, степен и територия орган, съгласно чл. 76, ал. 2 от ЗЗО и чл. 23а от Договор № 140668/30.06.2022 г., сключен между оспорващия и НЗОК, представлявана от Директора на РЗОК Перник.

Спазени са и съществените административно - производствени правила при издаването на заповедта. Съгласно чл. 73, ал. 1, т. 13 от ЗЗО контролните органи по чл. 72, ал. 2 имат право да извършват проверки за спазване на изискванията при предписване на лекарствени продукти, медицински изделия, диетични храни за специални медицински цели, помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания, високоспециализирани уреди и апарати за индивидуална употреба, заплащани от НЗОК. В глава шеста от Договор № 140668/30.06.2022г. е уредено детайлно производството по извършване на проверка. Контролните органи са изпълнили задълженията си, предвидени в чл. 74, ал. 3 ЗЗО и чл. 23 от Договор № 140668/30.06.2022г като за резултатите от проверката са съставили изискуемия от тези разпоредби протокол, съдържащ изброените в чл. 23 от Договора реквизити. Спазени са и останалите изисквания на чл. 74, ал. 3 ЗЗО и на Договора, като екземпляр от изготвения протокол е връчен на 18.07.2024г. на управителя на дружеството – обект на проверката като в протокола изрично е указана възможността за възражения. В указания 7-дневен срок, проверяваното лице не се е възползвало от възможността по чл. 75, ал. 1 от ЗЗО за писмено възражение срещу констатациите в протокола. Последвало е издаване на процесната заповед в предвидената от закона форма, съгласно чл. 59 АПК, като съдържа посочените в ал. 2 реквизити. Изложени са фактическите и правни основания за издаването й, както и посочването на нарушените от дружеството норми и клаузи от индивидуалния договор. За всяко от нарушенията е посочена определената финансова санкция.

При установената липса на процесуални нарушения, водещи до отмяна на обжалвания акт правният спор се свежда до изследване наличието на материалноправните предпоставки за ангажиране на отговорността на изпълнителя.

При преценка на относимата нормативна регламентация съдът намира следното:

Съгласно чл. 73 от ЗХУ хората с увреждания имат право на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия извън обхвата на задължителното здравно осигуряване, определени индивидуално с медицински документ, издаден от лекарските консултативни комисии, ТЕЛК или НЕЛК, въз основа на конкретните им нужди и съгласно спецификация, утвърдена от Националната здравноосигурителна каса. Финансирането и предоставянето на помощните средства, приспособленията, съоръженията и медицинските изделия за хората с увреждания се осъществяват от Националната здравноосигурителна каса въз основа на механизъм и стандарти за качество на помощните средства, приспособленията, съоръженията и медицинските изделия за хората с увреждания, като средствата за това се предоставят от държавния бюджет с трансфер чрез бюджета на Министерството на здравеопазването. Механизмът за финансиране и стандартите по ал. 2 се определят с наредбата по чл. 45, ал. 9 от Закона за здравното осигуряване и с наредбата по чл. 30а, ал. 4 от Закона за медицинските изделия, а механизмът за предоставяне и ползване – в правилника за прилагане на закона.

Съгласно чл. 45, ал. 16 от ЗЗО условията и редът за заплащане и за сключване на индивидуални договори с производители или с търговци на едро с медицински изделия/техни упълномощени представители за доставка и заплащане на медицински изделия, приложими в болничната медицинска помощ, както и с лицата, осъществяващи дейности по предоставяне и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хора с увреждания, регистрирани като търговци и вписани в регистъра на лицата, осъществяващи дейности по предоставяне и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания – за заплащане на медицински изделия, помощни средства, приспособления и съоръжения за хора с увреждания, се определят с наредбата по ал. 9.

На основание чл. 43 от Наредба № 10 от 2009 г. за условията, реда, механизма и критериите за заплащане от Националната здравноосигурителна каса на лекарствени продукти, медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели и на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания, договаряне на отстъпки и възстановяване на превишените средства при прилагане на механизъм, гарантиращ предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК е сключен Договор № 140668/30.06.2022 г. между оспорващия и НЗОК, представлявана от Директора на РЗОК Перник, изменен с Допълнително споразумение № РД-29А-371 от 27.07.2023 г. и ДС № РД-29А-382/02.08.2023г. Сключеният между страните в настоящото производство договор и подписаните към него допълнителни споразумения съставляват административен договор по смисъла на чл.19а от Административнопроцесуалния кодекс, тъй като съставляват писмено съглашение между административен орган и организация/в случая търговско дружество/, по силата на които възникват, изменят се или се прекратяват права и задължения. Административният договор е формален и е сключен по въпроси от значим обществен интерес, а именно - предоставяне на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия, в това число изработване и ремонт, заплащани/доплащани от НЗОК. Именно по тази причина неговото съдържание не е определено свободно от страните, а е подчинено на императивни правила, съдържащи се в закон (ЗХУ, ЗЗО и други), респ. и в подзаконовите актове по приложението на тези закони.

Сключеният административноправен договор и ДС, са задължителни за подписалите ги страни и подлежат на изпълнение, вкл. и в частите за предвидените санкции.

Съгласно чл. 2, ал. 5 от Договор № 140668/30.06.2022г. при предоставянето на ПСПСМИ изпълнителят се задължава да изготви и предостави за подпис на лицето с увреждане/упълномощено лице приемо-предавателен протокол по образец /приложение № 1 към ДС/. Видно от образеца следва да се впишат за приемаща страна подпис и две имена. От представените приемо-предавателни протоколи на К. Л. И. /л.13/, З. С. З. /л. 19/, Р. А. И. /л. 21/ е видно, че липсват две имена на получател, а в протокола на Д. Н. С. /л. 26/ липсват както две имена на получател така и подпис. Приложените приемо-предавателни протоколи за лицата М. И. С./л. 36/ и П. П. П. /л. 40/ не са по образец.

Налице са извършени нарушения от страна на дружеството-жалбоподател, правилно [жк], ал. 5 от Договора, за които се следва финансова санкция по чл. 24б, т. 3, б.“а“ - "финансова неустойка" в размер на 300 лв. за всяко нарушение, описани в т. 1, 2, 3, 4, 8 и 9 от Заповед за налагане на санкции № РД-09-784/07.08.2024 г.

Съгласно чл. 16, ал. 3, т. 1 от Договор № 140668/30.06.2022г. изпълнителят се задължава да отразява в специализирания софтуеър на НЗОК дейностите по отпускане на ПСПСМИ непосредствено след извършването им. В приемо-предавателния протокол на Г. С. Т. е вписана дата на получаване на ПСПСМИ 10.10.2023г., а в софтуеърната разпечатка от системата на НЗОК е подадена дата 17.10.2023г./л. 48/.

Налице е нарушение на чл. 16, ал. 3, т. 1 от Договора, за което се следва следва финансова санкция по чл. 24б, т. 18, б.“а“ - "финансова неустойка" в размер на 150 лв. – т. 5 от Заповед за налагане на санкции № РД-09-784/07.08.2024 г.

Съгласно чл. 16, ал. 3, т. 2 от Договор № 140668/30.06.2022г изпълнителят няма право да предоставя ПСПСМИ/ремонтни дейности на лица различни от лицата с увреждания или посочените в заявленията упълномощени лица, освен в случаите на приложено нотариално заверено изрично пълномощно. И съгласно чл. 79, ал. 2 от ППЗХУ помощните средства, приспособленията, съоръженията и медицинските изделия по чл. 68 се предоставят от лицата по ал. 1 на човека с увреждане, на упълномощено от него лице или на лицето по чл. 21, ал. 2, т. 2 – 4 от Закона за хората с увреждания, съответно се пристъпва към изработване или ремонт, въз основа на издадения медицински документ по чл. 73, ал. 1 от Закона за хората с увреждания и одобрено от управителя на НЗОК, съответно от директора на РЗОК, заявление за предоставянето/ремонта. За лицата Д. Н. С. и Г. С. Т. липсват пълномощни, като е видно от протоколите, че за получател е вписано лице, различно от правоимащото лице с увреждане: съответно за Д. С. е вписан пълномощник Е. Д. Н., [населено място], а за Г. Т. е вписан пълномощник Д. В. И., [населено място]. И двете лица не са упълномощени, нито в заявлението за отпускане на ПСПСМИ, нито с отделно пълномощно.

Налице са извършени нарушения от страна на дружеството-жалбоподател, правилно [жк], ал.3, т. 2 от Договора, за които се следва финанансова санкция по чл. 24б, т. 25, б.“а“ - "финансова неустойка" в размер [рег. номер]. за всяко нарушение – т. 6 и т. 7 от Заповед за налагане на санкции № РД-09-784/07.08.2024 г.

Хората с увреждания са уязвима социална група, нуждаеща се от специална закрила и засилена подкрепа. Нормата на чл. 51, ал. 3 от Конституцията на Република България предвижда, че лицата с физически и психически увреждания се намират под особена закрила на държавата и обществото. По легалното определение на § 1, т. 1 от Допълнителните разпоредби на ЗХУ те са лица с физическа, психическа, интелектуална и сетивна недостатъчност, която при взаимодействие с обкръжаващата ги среда би могла да възпрепятства тяхното пълноценно и ефективно участие в обществения живот. Изискванията в ППЗХУ и договора за вписване на получател и представяне на пълномощно не са самоцелни, а целят да гарантират, че правоимащото лице ще получи ПСПСМИ, предназначени за него.

Въпреки твърденията на жалбоподателя, че помощните средства в крайна сметка са достигнали до нуждаещите се лица, по делото не се ангажираха такива доказателства. Допуснатите с определението за насрочване свидетели в режим на довеждане не бяха доведени в две последователни съдебни заседания, съответно бяха заличени. Следователно заповедта съответства и на целта на закона - да се защитава и гарантира пълноценното и равноправно упражняване на правата и свободите на хората с увреждания.

За всеки от случаите на констатирани нарушения Директорът на РЗОК-Перник е изложил мотиви, обуславящи правилността и основателността на изводите на контролните органи за извършено нарушение. В издадената заповед всяко от нарушенията е ясно и непротиворечиво описано; фактическата обстановка е изложена подробно с препращане към съответните нарушени от жалбоподателя договорни разпоредби, относими за разглеждания случай. Изложеното сочи на извод, че заповедта за налагане на санкции е издадена при правилно прилагане на материалноправните разпоредби и в съответствие с целта на закона, съдържа ясни мотиви, обуславящи характера на извършените нарушения и определения общ размер на наложената санкция.

Предвид изложеното, обжалваната заповед се явява законосъобразна, а жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора и заявената претенция от ответната страна чрез участващият в производството процесуален представител по пълномощие за присъждане на сторените в производството разноски, по аргумента на чл. 143, ал. 3 АПК вр. чл. 37 от Закона за правната помощ, чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати по сметка на НЗОК сумата от 100.00 лв. юрисконсултско възнаграждение.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Перник, III състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „***“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], [адрес], представлявано от управителя М. В. Т. против Заповед за налагане на санкции № РД-09-784/07.08.2024 г., издадена от директора на РЗОК - Перник, с която на „***“ ЕООД е наложена санкция "финансова неустойка" в общ размер [рег. номер]. /три хиляди деветстотин и петдесет/ лева.

ОСЪЖДА „***“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], [адрес], представлявано от управителя М. В. Т. да заплати на Национална здравноосигурителна каса, [населено място] деловодни разноски в размер на 100 /сто/ лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

Съдия: