Решение по дело №572/2018 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 декември 2018 г. (в сила от 2 април 2019 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20187140700572
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 ноември 2018 г.

Съдържание на акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               664/21.12.2018 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на тринадесети декември през две хиляди и осемнадесета година в състав

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  А*** Л*** разгледа

Адм.дело №572/2018г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

            Производството е по реда на чл.172, ал.5 от Закон за движение по пътищата ЗДвП) във вр. с чл.145 и сл. от Административнопроцесуален кодекс (АПК).

         Образувано е по жалба на U*** U***  N*** T*** V*** A.S. с посочен адрес за призоваване гр.Р*** , ул.“Ц*** независимост“ №* , подадена чрез пълномощника им адвокат С. срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №18-0370-000086/08.10.2018г. на Началник сектор към ОД на МВР Монтана, РУ Вършец, с което на основание чл.171, т.2, б.”н” ЗДвП на оспорващия е наложена санкция временно спиране от движение на МПС влекач „V***“ рег.№*** за срок от три месеца, считано от 08.10.2018г. В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт и се поддържа искането за неговата отмяна. В съдебно заседание оспорващият не взема становище по спора.

         Ответникът по жалбата не взема становище по спора. 

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168 ал.1 АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №18-0370-000086/08.10.2018г. на Началник сектор към ОД на МВР Монтана, РУ Вършец, с което на основание чл.171, т.2, б.”н” ЗДвП на оспорващия е наложена санкция временно спиране от движение на МПС влекач „V***“ рег.№14GF520  за срок от три месеца, считано от 08.10.2018г. Мотивите се свеждат до това, че с Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) №Д896475/08.10.2018г. е установено, че на 08.10.2018г., около 15,50 часа в Община Вършец на път III-162, км.32+400 с посока на движение гр.Монтана H*** O*** с постоянен адрес  G***, Република Турция управлява влекач „V***“ рег.№***, с максимална допустима маса 18000 кг, категория N3, собственост на U*** U***  NA*** T*** V*** A.S., с прикачено ремарке „K***“ с рег.№14АS521, като навлиза след знак за временна забрана на товарни автомобили над 10 тона, въведена с пътен знак В-18, в изпълнение на Заповед №РД-11-594/27.06.2018г. на Агенция пътна инфраструктура. При така описаната фактическа обстановка, която навежда на извършено нарушение на чл.6, ал.1 ЗДвП, административния орган е бил мотивиран на основание чл.171, т.2а, б.”н” ЗДвП да издаде оспорения административен акт, с които по отношение на оспорващия е наложена оспорената принудителна административна мярка.

От фактическа страна, съдът намира за установено следното:

От приетата на л.22 по делото Заповед №РД-11-594/27.06.2018г. на Председателя на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ се установява, че поради извършване на ремонтни дейности е създадена организация на движението път като III-162 е предвиден като обходен маршрут за МПС с обща маса до 10 тона. С приетия на л.15 по делото АУАН №Д896475/08.10.2018г. е установено, че на 08.10.2018г., около 15,50 часа в Община Вършец на път III-162, км.32+400 с посока на движение гр.Монтана HUSEYIN OZCELIK с постоянен адрес  G***, Република Турция управлява влекач „V***“ рег.№***, с максимална допустима маса 18000 кг, категория N3, собственост на U*** U***  N*** T*** V*** A.S., с прикачено ремарке „K***“ с рег.№***, като навлиза след знак за временна забрана на товарни автомобили над 10 тона, въведена с пътен знак В-18. Оспорващият е подписал АУАН без възражения. Въз основа на установеното в АУАН №Д896475/08.10.2018г,  административния орган е издал оспорената в настоящето съдебно производство на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №18-0370-000086/08.10.2018г. на Началник сектор към ОД на МВР Монтана, РУ Вършец. Административния орган не ангажира доказателства, с който да се установи връчването на оспорения административния акт, което налага извода, че жалбата е подадена в рамките на законоустановения срок и е процесуално допустима, тъй като не е надлежно връчена на оспорващия.

От така описаната фактическа обстановка въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът извежда следните правни изводи по същество на спора:

По аргумент от разпоредбата на чл.172, ал.1 ЗДвП, принудителните административни мерки (ПАМ) по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност. В случая административния акт е издаден от Д*** И*** М*** , който видно от Заповед №8121К-4484/03.05.2017г. на Министъра на вътрешните работи е назначен на длъжност Началник РУП към ОД на МВР, РУ Вършец. Със Заповед №301з-1411/07.06.2017г. на Директора на ОД на МВР Монтана (л.19 по делото), която е основана на дадени правомощия със Заповед №8121з-1524/09.12.2016г. на Министъра на вътрешните работи (л.18 по делото), издателя на административния акт е овластен с правомощия да издава ПАМ по ЗДвП, тоест налице е компетентност на органа издал оспорения административен акт.

 По разбиране на настоящата съдебна инстанция в случая по безспорен начин от събраните по делото доказателства се установява, че са налице материалноправните предпоставки за налагане на ПАМ. От приетия по делото АУАН №Д896475/08.10.2018г. се установеня, че на 08.10.2018г., около 15,50 часа в Община Вършец на път III-162, км.32+400 с посока на движение гр.Монтана H*** O* с постоянен адрес  G****, Република Турция управлява влекач „V***“ рег.№**, с максимална допустима маса 18000 кг, категория N3, собственост на U** U**  N*** T*** V*** A.S., с прикачено ремарке „K***“ с рег.№***, като навлиза след знак за временна забрана на товарни автомобили над 10 тона, въведена с пътен знак В-18. Видно от приетата по делото на л.22 по делото Заповед №РД-11-594/27.06.2018г. на Председателя на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура на описания участък от пътя е наложена забрана за МПС над 10 тона, а видно от Свидетелството за регистрация на ППС (л.17 по делото), управляваното от водача МПС е 18 000кг, тоест в нарушение на чл.6, ал.1 ЗДвП при наличието на пътен знак водача е навлязъл в участък от пътя, който е бил забранен за движение на МПС управлявано от него.

При наличието на тези констатации, административния орган е наложил ПАМ на основание чл.171, т.2, б.“н“ ЗДвП, която в редакцията действаща към момента на издаване на административния акт предвижда санкция временно спиране от движение на пътно превозно средство на собственик, който управлява или допуска управлението на моторно превозно средство от водач в участък от пътната мрежа с въведена временна забрана за движение извън населените места – за срок три месеца. По делото е безспорно установено, че са налице всички законови предпоставки за налагане на ПАМ, като административния орган е действал в рамките на законовите си правомощия при постановяване на ПАМ по отношение на собственика на МПС, който по аргумента на материалноправната разпоредба е адресат на санкцията.

По разбиране на настоящият съдебен състав в хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения, които да се лишили оспорващия от правото му на защита, като те са реализирани с отбелязването, че липсват възражения по съставения АУАН. Следва да се отбележи, че изискването за форма е спазено, тъй като видно от съдържанието на самата заповед, тя съдържа фактически основания - точно посочен акт за установяване на административно нарушение, дата и част на извършване на нарушението, на нарушителя и регистрационен номер на МПС, тоест всички релевантни за приложимата правна норма факти са надлежно посочени, което е дало основание да се посочи надлежно и правното основание за налагането на оспорената ПАМ.  

Настоящият съдебен състав счита, че оспорената заповед е издадена при спазване на принципа на законност - чл. 4 АПК, тъй като е издадена в рамките на установените със закона правомощия на органа, на основанията и по реда, установен със закон. Заповедта съответства и на целта на закона - да се запази живота и здравето на участници в движението и да се предодврати възможността за извършване на повторно нарушение от същото лице. Оспорващият не е бил лишен от право си на защита, тоест и изискването на чл.8 АПК е спазено, тъй като макар че органът не го е уведомил за започване на административното производство по реда на чл. 26 АПК, не е налице съществено нарушение, защото в случая става въпрос за принудителна административна мярка, чиято цел е да предотврати настъпването на неблагоприятни последици, които именно поведението на оспорващия би могло да породи. В тази връзка следва да се отбележи, че предвид наличието на надлежно събрани доказателства, които установяват материалноправните предпоставки за налагане на ПАМ не е налице и нарушение на разпоредбата на чл.35 АПК, тъй като при издаване на административния акт са установени всички факти и обстоятелства от значение за случая.

При цялостната проверка законосъобразността на оспореният административен акт на основанията по чл. 146 АПК, съдът констатира, че е издаден от компетентен орган, в законоустановената форма, при спазване на административнопроизводствените правила,         съгласно материално правните разпоредби и в съответствие с целта на закона.

Съобразно гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №18-0370-000086/08.10.2018г. на Началник сектор към ОД на МВР Монтана, РУ Вършец, е законосъобразна и следва да бъде потвърдена, а жалбата да се отхвърли като неоснователна предвид, което на основание чл.172, ал.2 АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                                Р Е Ш И

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на U*** U***  N*** T*** V*** A.S. с посочен адрес за призоваване гр.Р*** , ул.“Ц*** н****“ №* , подадена чрез пълномощника им адвокат С. срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №18-0370-000086/08.10.2018г. на Началник сектор към ОД на МВР Монтана, РУ Вършец.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: