Решение по дело №15701/2024 на Софийски районен съд

Номер на акта: 585
Дата: 13 февруари 2025 г.
Съдия: Лора Миткова Митанкина
Дело: 20241110215701
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 ноември 2024 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 585
гр. София, 13.02.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 107-МИ СЪСТАВ, в публично
заседание на дванадесети февруари през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:ЛОРА М. МИТАНКИНА
при участието на секретаря НЕЛИ ИВ. ВЕЛЕВА
като разгледа докладваното от ЛОРА М. МИТАНКИНА Административно
наказателно дело № 20241110215701 по описа за 2024 година
СЪДЪТ намира от фактическа и правна страна следното: срещу
жалбоподателя „А1 БЪЛГАРИЯ“ ЕАД е издадено НП № 79/11.09.2020 г. за
нарушение, което се твърди, че е извършено на 20.05.2020 г., квалифицирано
по чл. 41, ал. 1 от Общите изисквания при осъществяване на обществени
електронни съобщения, поради което и на основание чл. 326 ЗЕС му е
наложена имуществена санкция в размер на 4000 лв.
Съгласно разпоредбата на чл. 11 ЗАНН "По въпросите на вината,
вменяемостта, обстоятелствата, изключващи отговорността, формите на
съучастие, приготовлението и опита се прилагат разпоредбите на общата част
на Наказателния кодекс, доколкото в този закон не се предвижда друго", т.е. в
административнонаказателните производства субсидиарно се прилагат
институтите, регламентирани в НК, относно обстоятелствата, изключващи
отговорността. Такъв характер безспорно има давността за реализиране на
отговорността като материалноправен институт. На първо място това
произтича от характера й на препятстващо реализирането на отговорността
обстоятелство, тъй като съгласно чл. 24, т. 3 НПК давността е една от
предпоставките, при наличието на които наказателното производство следва
1
да бъде прекратено. На второ място законодателят е предвидил, че след
изтичане на определени в закона срокове реализирането на наказателната
отговорност се преклудира. На по-голямо основание това следва да се отнася
и по отношение на административните нарушения, които по правило са
деяния с по-ниска обществена опасност. От тук следва изводът, че доколкото в
ЗАНН липсват изрични разпоредби в тази насока, по въпросите свързани с
изтичането, спирането и прекъсването на давностните срокове, както и
относно т.нар. абсолютни давностни срокове приложение намират
разпоредбите на чл. 80 и следващите на Наказателния кодекс. В същия смисъл
е и Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015г. на ВКС по тълк.д. №
1/2014г. на ОСНК и ОСС на Втора колегия на ВАС, според което разпоредбата
на чл. 11 ЗАНН препраща към уредбата относно погасяване на наказателното
преследване по давност в НК. В частност в процесния случай следва да се
приложи разпоредбата на чл. 81, ал. 3, вр. чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК
административнонаказателното производство следва да се счита погасено по
давност (независимо от спирането или прекъсването) след изтичане на срок,
надвишаващ четири години и половина, считано от датата на извършване на
нарушението.
СЪДЪТ счита, че към настоящия момент е изтекла абсолютната
погасителна давност за преследване на вмененото на жалбоподателя
административно нарушение, касаещо нарушение, извършено на 20.05.2020 г.,
поради което съобразно чл. 81, ал. 3, вр. чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК на 20.11.2024 г.
е изтекла абсолютната погасителна давност. С оглед на това съдът счита, че
наказателното постановление като незаконосъобразно следва да бъде
отменено, а административнонаказателното производство прекратено.
Тъй като е изтекла абсолютната погасителна давност за наказателно
преследване на вмененото нарушение, е безпредметно обсъждането на спора
по същество, респективно изследване на въпроса дали и след отмяна на
Общите изисквания при осъществяване на обществени електронни съобщения
вмененото на жалбоподателя нарушение продължава да е съставомерно. В
тази насока са били указанията на АССГ.
На жалбоподателя следва да бъдат присъдени разноски с оглед изхода
на делото за юрк. възнаграждение, както за настоящото производство, така и
за производството пред АССГ, като съдът счита, че за всяка една от съдебните
2
инстанции следва да бъде присъдено юрк. възнаграждение в размер на по 100
лв., в общ размер от 200 лв.
Водим от горното
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 79/11.09.2020 г., издадено от
председателя на КРС, с което на „А1 България“ ЕАД за нарушение по чл. 41,
ал. 1 от Общите изисквания при осъществяване на обществени електронни
съобщения е наложена на основание чл. 326 ЗЕС имуществена санкция в
размер на 4000 лева.

ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното производство, по което
е издадено наказателно постановление № 79/11.09.2020 г., издадено от
председателя на КРС.

ОСЪЖДА Комисия за регулиране на съобщенията ДА ЗАПЛАТИ НА
„А1 България“ ЕАД 200 лв., представляващи направени разноски за юрк.
възнаграждение за настоящата съдебна инстанция, както и за касационно
производство пред АССГ.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14-дневен срок от днес пред
АССГ.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________

3