Р Е Ш Е Н И Е
Номер 1128 21.07.2021 година град Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд – гр.Бургас, петнадесети състав, на осми юли две хиляди двадесет и първа година в публично
заседание в следния състав:
Председател: Лилия Александрова
Членове: 1. Д. Ганева
2. Галя Русева
при секретаря С. Х. и прокурор Христо
Колев като разгледа докладваното от съдия Ганева касационно наказателно
административен характер дело номер 1156 по описа за 2021 г. и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 от Закона за
административните нарушения и наказания/ЗАНН/, вр. чл. 208 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс/АПК/.
Образувано е по касационна жалба на Регионална
инспекция по околната среда и водите/РИОСВ/ Бургас против решение №260030/15.04.2021г.,
постановено по административнонаказателно дело № 8/2021 г. по описа на Районен
съд- Айтос, с което е отменено наказателно постановление/НП/ №80/30.11.2020г.
на директора на РИОСВ Бургас, с което на Х.Т.Х., с ЕГН **********,***, на
основание чл. 151, ал. 1, т. 4 от Закона
за управление на отпадъците/ЗУО/, е наложено административно
наказание "глоба" в размер 1400. 00 /хиляда и четиристотин/лева за
нарушение по чл. 112, ал.
1, т. 5 ЗУО.
Касаторът, редовно уведомен, не се представлява. В
жалбата твърди, че решението на районния съд е неправилно, поради нарушение на
материалния закон и процесуалните правила, и е необосновано. Иска да се отмени решението
на РС-Айтос и да се потвърди наказателното постановление.
Ответникът по касация, редовно уведомен, се
представлява от адв.Д., който оспорва жалбата. Счита, че решението на РС –Айтос
е правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде оставено в сила.
Касационната жалба, подадена в срока по чл. 211, ал. 1 АПК,
от надлежна страна, е допустима.
Разгледана по същество е неоснователна. Съображенията
за това са следните:
С решение №260030/15.04.2021г., постановено по
административнонаказателно дело № 8/2021 г., Районен съд - Айтос е отменил
наказателно постановление/НП/ № 80/30.11.2020г. на директора на РИОСВ Бургас, с
което на Х.Т.Х., с ЕГН **********,***, на основание чл. 151, ал. 1, т. 4 от Закона
за управление на отпадъците/ЗУО/, е наложено административно
наказание "глоба" в размер 1400. 00 /хиляда и четиристотин/лева за
нарушение по чл. 112, ал.
1, т. 5 ЗУО.
За да постанови оспореното решение районният съд е
приел, че по делото не са установени факти, които да водят до извода, че
установеното при проверката замърсяване е станало в периода, когато Х. *** е
бил оправомощен да предотвратява и контролира нерегламентираното изхвърляне на
отпадъци, като не е установено, че именно в периода от 10.12.2019г. (от когато Х.
*** е оправомощен със заповед № РД -08-767/10.12.2019г. на кмета на община Руен
да упражнява постоянен контрол на дейностите, свързани с управление на отпадъците
) до датата на проверката, е осъществено нерегламентираното изхвърляне на
отпадъци. Констатации в тази насока не се съдържат нито в съставения протокол
за резултатите от проверката, нито в АУАН или в НП. Предвид липсата на
конкретни данни за извършването на такива нарушения в посочения период,
административнонаказващият орган неправилно е приел, че кметът на с.Люляково е
бездействал виновно като не е осъществил контрол към 16.07.2020 г., с което е
осъществил състава на вмененото му нарушение.
Санкцията е наложена на Х.Х. ***, оправомощен със
заповед № РД -08-767/10.12.2019г. на кмета на община Руен да упражнява
постоянен контрол на дейностите, свързани с управление на отпадъците, за това,
че на 16.07.2020г. в с.Люляково не е предприел мерки за недопускане на
изоставяне на битови отпадъци и нерегламентираното им изхвърляне на неразрешени
за това места. По време на проверката не били представени констативни протоколи
за установяване на административни нарушения, дадени предписания, съставени
актове за установени административни нарушения, които да доказват осъществяване
на контрол.
Касаторът твърди, че АУАН и НП са издадени при
спазване на процесуалните правила и при правилно приложение на материалния
закон. Сочи, че нарушението е доказано по безспорен начин и за извършването му
правилно е била ангажирана административнонаказателната отговорност на кмета на
с.Люляково на основание чл. 151, ал. 1, т. 4 ЗУО.
Решението е валидно, допустимо и правилно.
Данните по делото сочат, че със заповед № РД
-08-767/10.12.2019г. кметът на община Руен е възложил правомощия на кмета на
с.Люляково да упражнява контрол за опазване чистотата на населеното място; да
предотвратява изхвърлянето на отпадъци на неразрешените за това места и/или
създаване на незаконни сметища и да съставя актове на нарушителите. При
извършена на 16.07.2020 г. извънредна проверката от служители на РИОСВ Бургас е
констатирано нерегламентирано замърсяване в землището на с. Люляково – замърсено
дере от двете страни на пътя на изход от селото към с.Съединение, като
замърсяването е с битови, строителни, биоразградими отпадъци, за което е
съставен констативен протокол. По делото обаче липсват данни да е осъществено
нерегламентирано изхвърляне и изоставяне на отпадъци на мястото, посочено в НП
именно в периода от 10.12.2019г., когато е издадена заповедта на кмета на
община Руен до датата на извършване на проверката – 16.07.2020г., за
констатирането на което и за установяването на нарушителите да не са предприети
съответните действия от страна на кмета чрез съставяне на констативни протоколи
и/или актове за установяване на административни нарушения, съобразно
възложените му правомощия със заповедта. Показанията на актосъставителя сочат,
че проверяващите са констатирали наличие на битови и строителни отпадъци на
мястото, но не са изследвали и не са установили факти, които да доведат до
извод, че това е станало в периода, когато кметският наместник е бил оправомощен
да предотвратява и контролира нерегламентираното им изхвърляне. Констатации в
тази насока не се съдържат нито в съставения протокол за резултатите от
проверката, нито в АУАН, нито в НП, поради което нарушението не е доказано.
Освен това, контролните органи са установили на
посоченото място изхвърлени отпадъци от различен битов произход, строителни и
биоразградими отпадъци, тоест налице е изхвърляне на отпадъци и образуването на
нерегламентирани сметища. От обективна страна това нарушение осъществява
признаците на чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО,
а не на чл. 112, ал.
1, т. 5 от ЗУО. Неправилната правна квалификация на деянието води и
до неправилно определяне като приложима на санкционната норма на чл. 151, ал. 1, т. 4 от ЗУО,
вместо на чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО,
което е допълнителен аргумент за отмяна на наказателното постановление.
По изложените съображения и при липса на касационни
основания за отмяна, решението на районния съд следва да бъде оставено в сила.
Мотивиран така и на основание чл. 221, ал. 2 АПК,
Административен съд -Бургас, петнадесети състав,
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА решение № 260030/15.04.2021г., постановено по
административнонаказателно дело № 8/2021 г. по описа на Районен съд- Айтос.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.