№ 99
гр. ****, 20.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ****, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в закрито
заседание на двадесети ноември през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:****
като разгледа докладваното от **** Административно наказателно дело №
20201420200817 по описа за 2020 година
Производството е по реда на чл. 59 – 63 от ЗАНН и е образувано по жалба от
„****”, със седалище и адрес на управление с.****, ул. „****“, №139, представлявано
от ЦВ. Т. Ц. срещу Наказателно постановление №26-0000345 от 24.07.2020 г. на
Директор на Регионална дирекция „Автомобилна администрация” - ****, с което за
нарушение на чл. 91в, т.1 от Закона за автомобилните превози, на осн. чл.104, ал.7,
предл.1 от ЗАвПр е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в
размер на 2000.00лв.
Дружеството-жалбоподател оспорва наказателното постановление като
незаконосъобразно, необосновано и постановено при съществени процесуални
нарушения. Твърди се, че в АУАН не се съдържа датата и мястото на извършване на
нарушението, както и обстоятелствата, при които е извършено. Поддържа се, че е
налице противоречие между нормата, която е приета за нарушена и тази, указваща
санкционни последици при нарушението.
В законовия срок ответната страна не взема становище по жалбата.
След като се запозна с депозираната жалба съдът установи, че същата е подадена
от активно легитимирано лице и в законоустановения срок по чл. 59, ал.2 от ЗАНН,
поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество същата е
НЕОСНОВАТЕЛНА.
Въз основа на събраните по делото доказателства съдът приема са установена
следната фактическа обстановка:
На 09.07.2020 г. около 14:30 ч. в гр.****, ул.“****“, №139, свидетелите Ю.Ф. и
1
К.К. /инспектори в Регионална дирекция „Автомобилна администрация” ****/
извършили комплексна проверка в офиса на фирмата „****“ СД, извършваща превоз
на товари, притежаваща лиценз на Общността №6331 за периода от 09.07.2019 г. до
09.07.2020 г. При проверката констатирали, че превозвачът не е съхранявал най-малко
една година след тяхното приключване тахографските листа на товарен автомобил
****, кат. N3, с рег.№****, оборудван с аналогов тахограф марка Siemens VDO №****,
съгласно пътни листа №247550 от 21.02.2020 г. и №247686 от 09.06.2020 г. и два броя
CMR №********** и CMR **********.
Описаното нарушение било обективирано в съставения от Ю.Ф. АУАН
№277092 от 09.07.2020г.
Впоследствие било издадено и обжалваното в настоящото производство
наказателно постановление с идентична фактическа обстановка, с което на
дружеството-жалбоподател за нарушение на чл.91в, т.1 ЗАвПр на осн. чл.104, ал.7,
предл.1 от ЗАвПр му е наложено административно наказание „имуществена санкция“
в размер на 2000.00лв.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена с оглед
събраните по делото доказателства: АУАН №277092 от 09.07.2020г., Наказателно
постановление №26-0000345 от 24.07.2020 г., Заповед РД-08-30/24.02.2020 г. на
Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Заповед РД-
08-249/15.05.2015 г. на Министъра на транспорта, информационните технологии и
съобщенията, пътен лист №247550, международна товарителница №**********, пътен
лист №247686, международна товарителница №**********, дневник за регистриране
на отчет на извършените предпътни технически превози, протокол за контролна
проверка №BG48/0006744/30.04.2020 г. на автомобил **** фх4х2т с рег.№****,
свидетелските показания на Ю.Ф. и К.К., които са непротиворечиви и последователни,
и като такива съдът ги кредитира изцяло.
Тълкувайки събраните по делото доказателства съдът приема следното:
Съставеният акт за установяване на административно нарушение формално
отговаря на изискванията на чл. 42 от ЗАНН.
Постановлението е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН, като съдържа
всички минимално изискуеми реквизити, нарушенията са описани точно и ясно, ведно
с обстоятелствата, при които е извършено.
В съставения АУАН, а и в издаденото въз основа на същия НП няма
допусната неточност между текстовото изписване на констатираното нарушение и
текста на нормата, под който е подведено същото. В АУАН, а впоследствие и в НП, от
фактическа страна са посочени достатъчно от обективните белези на вмененото
нарушение, за да стане ясно на извършителя в какво е обвинен, а приложената от
2
административно-наказващия орган санкционна норма съответства на установеното
нарушение, поради което не се е стигнало до неразбиране от страна на наказаното
дружество за какво го санкционират, съответно не е нарушено по никакъв начин
правото му да организира и осъществи защитата си в пълен обем.
Вмененото във вина на жалбоподателя нарушение е индивидуализирано в
степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен, и срещу какво да се защитава.
Наказателното постановление и обосновано.
Съдът счита, че в хода на съдебното производство въз основа на събраните
гласни и писмени доказателства безспорно е установена фактическата обстановка,
посочена в АУАН и НП.
Както АУАН, така НП съдържат датата, мястото и обстоятелствата, при които
е извършено нарушението. Ясно и конкретно е посочено, че 09.07.2020 г. около 14:30
ч. в офиса на фирмата „****“ СД, след извършена комплексна проверка на фирмата за
превоз на товари притежаваща лиценз на Общността №6331 за периода от 09.07.2019 г.
до 09.07.2020 г. е констатирано, че превозвачът не е съхранявал най-малко една година
след тяхното приключване на тахографските листа на товарен автомобил **** кат. N3
с рег.№****, оборудван с аналогов тахограф марка Siemens VDO №**** съгласно
пътни листа №247550 от 21.02.2020 г. и №247686 от 09.06.2020 г. и два броя CMR
№********** и CMR **********. Съставът на чл. 91в, т. 1 и т. 2 ЗАвП предвижда
задължение на превозвача да съхранява за срок от една година /365 дни/ тахографските
листове от аналогови тахографи и информацията, извлечена от паметта на дигиталния
тахограф и от картата на водача, считано от тяхното приключване. Това означава, че за
да се направи преценка дали към датата на проверката за дружеството-жалбоподател е
съществувало задължение за съхранение на съответните листи и информация, трябва в
АУАН и НП изрично да е посочено, кога са приключили съответните листове – т. е.
кога са били осъществени съответните превози с цитираните МПС. В конкретния
случай в двата документа изрично е посочено, че превозвачът не е съхранявал най-
малко една година след тяхното приключване на тахографските листа на товарен
автомобил **** кат. N3 с рег.№****, оборудван с аналогов тахограф марка Siemens
VDO №**** съгласно пътни листа №247550 от 21.02.2020 г. и №247686 от 09.06.2020
г. и два броя CMR №********** и CMR **********. Тази информация се съдържа,
както в АУАН, така и в НП, поради което възраженията на жалбоподателя са
неоснователни.
По категоричен и несъмнен начин се установи, че жалбоподателят е осъществил
от обективна и субективна страна състава на вмененото му нарушение.
Правилно е квалифицирано деянието с оглед текстовото му описание.
Съгласно посочената за нарушена норма на чл.91в, т.1 от ЗАвтП, превозвачите (по
смисъла на §1, т.5 от ДР на ЗАвтП, каквото качество без съмнение притежава и
3
настоящото дружество-жалбоподател са измежду задължените субекти, които следва
да съхраняват най-малко една година след тяхното приключване и да предоставят за
проверка от контролните органи тахографските листове от аналогови тахографи. На
дружеството-превозвач е вменено непредставяне на тахографски листи от аналоговия
тахограф, монтиран в процесното МПС – за периода на проверката от 09.07.2019 г. до
09.07.2020 г.
Съгласно чл.33, §.2 от Регламент /ЕС/ №165/2014г. /цит/ : „Транспортните
предприятия съхраняват тахографските листове и разпечатките, когато разпечатките са
направени с цел спазване на член 35, в хронологичен ред и в четлива форма най-малко
една година след тяхното използване и издават копия на съответните водачи при
искане от тяхна страна. Транспортните предприятия също така издават копия на
данните, извлечени от картите на водача, на съответните водачи при искане от тяхна
страна, както и разпечатки на хартиен носител на тези копия. Тахографските
листове, разпечатките и извлечените данни се представят или предават при поискване
от страна на оправомощен служител на контролен орган.”. Съгласно чл.104, ал.7 от
ЗАвП /цит/ : „На превозвач или на лице по чл. 12б, ал. 1, извършващо превози за
собствена сметка, които не съхраняват тахографските листа, разпечатките и
извлечените данни от дигиталния тахограф или картата на водача за период 365
дни или отказват да ги предоставят за проверка от контролните органи, се налага
имуществена санкция от 2000 лева”.
В случая, както към момента на проверката, така и след това не са представени
тахографските листа на товарен автомобил **** кат. N3 с рег.№****, оборудван с
аналогов тахограф марка Siemens VDO №**** за периода на проверката от 09.07.2019
г. до 09.07.2020 г.
Освен това липсата на съхранение на документи и данни е отрицателен факт,
който за да бъде опроверган, следва да се ангажират доказателства за обратното чрез
представянето им. Като всеки отрицателен факт, несъхраняването на необходимата
информация, извлечена от паметта на аналогов тахограф марка Siemens VDO №****
на товарен автомобил **** кат. N3 с рег.№**** за периода на проверката би могъл да
бъде опроверган чрез положителния факт на тяхното представяне.
При тези съображения, атакуваното наказателно постановление следва да бъде
потвърдено като законосъобразно.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1, предл. трето от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №26-0000345 от 24.07.2020 г. на
Директор на Регионална дирекция „Автомобилна администрация” - ****, с което на
4
„****”, със седалище и адрес на управление с.****, ул.“****“, №139, представлявано
от ЦВ. Т. Ц. за нарушение на чл. 91в, т.1 от Закона за автомобилните превози, на осн.
чл.104, ал.7, предл.1 от ЗАвПр му е наложено административно наказание
„имуществена санкция“ в размер на 2000.00лв.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Административен съд-гр.**** в 14
дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – ****: _______________________
5