Решение по дело №1165/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 15
Дата: 8 януари 2020 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20197150701165
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

          15 / 8.1.2020г.

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИКХІ състав в открито заседание на единадесети декември през две хиляди и деветнадесета година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ : ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

ЧЛЕНОВЕ :           ГЕОРГИ ПЕТРОВ  

                                  ХРИСТИНА ЮРУКОВА

 

при секретаря АНТОАНЕТА МЕТАНОВА и участието на прокурора СТАНКА ДИМИТРОВА, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИ ПЕТРОВ к.н.а. дело № 1165 по описа на съда за 2019год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

І. За характера на производството, жалбите и становищата на страните :

 

1.Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс във връзка с чл.63, ал.1, пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания.

 

2. Образувано е по касационна жалба на „Лазур Паркет 97“, ЕИК **********, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, бул. „България“ № 73, чрез управителя С.С., с посочен съдебен адрес ***, оф. 10 , адв. П. Машева, срещу Решение №531 от 10.09.2019г., постановено по а.н.дело №1045 по описа на Районен съд Пазарджик за 2019 г., с което е потвърдено Наказателно постановление  № 400949-F418610 от 24.01.2019г.  на Началник Отдел „Оперативни дейности“, Пловдив към Централно управление на Национална агенция за приходите, с което на „Лазур паркет 97“ ЕООД,  за нарушение по чл. 3, ал. 1, от  Наредба № Н-18 за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управление им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, издадена от министъра на финансите (обн. ДВ, бр. 106 от 2006 г.), във връзка с чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, на основание чл. 185, ал. 1, от ЗДДС е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 500,00лв. 

Счита се, че атакуваният съдебен акт е постановен при неправилно прилагане на материалния закон, т.е. касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1  от НПК, във вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

Поддържа се, че в конкретния случай не е имало фактически осъществена сделка по смисъла на ЗДДС. Според жалбоподателя, заплащането на аванса е имало само обезпечителна и евентуално обезщетителна функция по смисъла на чл. 93 от ЗЗД. Счита се, че плащанията на суми по доставки на стоки или услуги, независимо дали същите ще се третират като капаро (задатък) или като авансови вноски по продажната цена, не следва да се регистрират и отчитат, чрез издаване на фискални касови бележки от фискално устройство, тъй като с тях не е осъществена доставка на стока или услуга – няма прехвърляне на право на собственост или друго вещно право върху стока или услуга, т.е. няма доставка по смисъла на чл. 6 от ЗДДС.

Твърди се че в случая, на практика за едно и също нарушение са издадени 22 наказателни постановления.

Иска се оспореното решение да бъде отменено.

 

3. Ответника Национална агенция за приходите, Отдел „Оперативни дейности“, Пловдив към Централно управление на агенцията, чрез процесуалния представител юркТ.е на становище, че касационната жалба е неоснователна.

Поддържа се, че в хода на административно наказателното производство не са допуснати нарушение на процесуалните правила, като материалния закон е приложен точно.

 Сочи се, че задължението за документиране на заплатената авансово сума е възведено в чл. 3, ал. 1 и чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г.

 

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура Пазарджик дава заключение, че жалбата е основателна, доколкото в хода на първоинстанционното производство е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила. Вместо Отдел „Оперативни дейности“, Пловдив към Централно управление на НАП, съдът неправилно е конституирал Териториална дирекция на НАП.

 

ІІ. За допустимостта :

 

5. Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

 

 

ІІІ. За фактите :

 

6. Първоинстанционният съд е бил сезиран с жалба, заявена от „Лазур паркет 97“ ЕООД,  представлявано от управителя С.С. С.срещу НП № 400949-F418610 от 24.01.2019г.  на Началник Отдел „ОД“, Пловдив към ЦУ на НАП, с което на дружеството  за нарушение по чл. 3, ал. 1, от  Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г., във връзка с чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, на основание чл. 185, ал. 1, от ЗДДС е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 500,00лв.  Същото е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение № F418610 от 05.10.2018г., съставен от В.С.М., на длъжност инспектор по приходите в ЦУ на НАП. Описаните в акта констатации се свеждат до следното :

На 05.07.2018г., е била извършена проверка в обект - магазин за паркет входни и интериорни врати, намиращ се в гр. Пазарджик, бул. „България“ №73, търговска дейност в който извършва „Лазур паркет 97“ ЕООД.

Контролния орган е констатирал, че на 26.06.2018 г., „Лазур паркет 97“ ЕООД е получило от клиент, авансова сума в размер на 400,00 лв. Относно въпросната сума не е бил издаден фискален бон от ФУ, нито касова бележка от прономерован и прошнурован кочан, съобразно изискванията на Наредба №Н-18 от 13.12.2006г. на МФ. На клиента е била издадена квитанция №********** от 26.06.2018 г. със салдо 400.00 лв., платена сума 400.00 лв.

В търговския обект на „Лазур паркет 97“ ЕООД, намиращ се в гр. Пазарджик, бул.„България“ №73 е въведено в експлоатация фискално устройство „Дейзи Микро“ с индивидуален № DY259342 и фискална памет № 36550456. Съобразно отпечатан КЛЕН на фискална памет за периода  01.06.2018г. - 30.06.2018г., за 26.06.2018 г. на фискалното устройство е отразена сумата от 992,00лв. При това положение, в акта за установяване на административно нарушение и констатирано, че „….Фискален бон за сумата от 400,00лв. на дата 26.06.2018г. за платен аванс не е издаден. Нарушението е извършено от търговския обект на 26.06.2018г. стопанисван от „Лазур паркет 97“ ЕООД …. Нарушението е констатирано на 05.07.2018г. при извършена оперативна проверка…..“

Деянието е квалифицирано, като нарушение на правилото на чл. 3, ал. 1, от  Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г., във връзка с чл. 118, ал. 1 от ЗДДС.

Акта е връчен на неговия адресат на 12.10.2018г., който е вписал „… не съм съгласен…“

 

7. Тези фактическите констатации и правна квалификация са възприети буквално възпроизведени от административно наказващия орган в процесното наказателно постановление, като административното наказание имуществена санкция в размер на 500,00лв. е наложено на основание чл. 185, ал. 1, от ЗДДС.

 

8. За да постанови оспорения в настоящото производство резултат, районния съд е приел, че нарушението е несъмнено установено въз основа на събраните в хода на съдебното следствие доказателства. Счетено е, че извършеното деяние изпълва признаците на нарушението по чл. 3, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ, във връзка с чл.118, ал.1 от ЗДДС.

Според решаващия съд, обстоятелството, че нарушението е първо по ред само по себе си не обуславя маловажност на случая, доколкото конкретното деяние не разкрива по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обичайните случаи от същия вид, като от приложените по делото доказателства става ясно, че са извършвани и други продажби от дружеството при същите условия.

Като краен резултат, Съдът е приел, че АУАН и НП са съставени снабдени със съответните правомощия органи и при спазване на административно производствените правила. Административното нарушение е конкретизирано, позволява на субекта на нарушението да разбере за какво е обвинен. Конкретно е посочена и нарушената материалноправна норма, датата и мястото на извършване и установяване на нарушението.

Намерено е, че при определяне на наказанието административно наказващият орган е съобразил разпоредбата на чл.27 от ЗАНН. Наложената санкция въз основа на правилно определената санкционна норма отговаря на минимално предвидения размер в закона и няма основания за нейното коригиране.

 

V. За правото :

 

9. Разбирането на първоинстанционни съд за това, че авансовото плащане по доставка следва да бъде отразено посредством издаване на фискален бон е правилно.  Според чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г., независимо от документирането с първичен счетоводен документ задължително се издава фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД за всяка продажба на лицата по чл. 3, ал. 1 от Наредбата - за всяко плащане с изключение на случаите, когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит, чрез наличен паричен превод или пощенски паричен превод по чл. 3, ал. 1 от Наредбата.

Указанието на нормативния текст е ясно, конкретно и небудещо съмнение относно неговото приложение. Фискална касова бележка се издава „… за всяко плащане…“, освен лимитивно посочените в нормата хипотези, между които авансовото плащане по доставката, капарото или задатъка не са посочени. Това е така, защото авансовото плащане не е самостоятелна абстрактна правна сделка или абстрактно правно действие. То е конкретно обвързано с точно определена доставка, уговорена между страните и съответно е елемент от тази същата доставка.

 

10. С оглед конкретиката на текущия казус обаче, необходимо е да се съобрази, че според чл. 61, ал. 1 от ЗАНН, при разглеждане на делото пред районния съд се призовават нарушителят, поискалите обезщетение, включително и тези по чл. 55, ал. 2, и учреждението или организацията(курсивът наш), чийто орган е издал наказателното постановление или електронния фиш, както и допуснатите от съда свидетели.

Според чл. 6, ал. 1 от Закона за националната агенция за приходите, агенцията се състои от централно управление и териториални дирекции. В случая, процесното НП е издадено от началник на Сектор „Оперативни дейности“, Пловдив (част от Дирекция „Финансов контрол") при ЦУ на НАП, докато в производството пред Районен съд Пазарджик, като ответник е конституирана взела участие в производството Териториална дирекция Пловдив на Национална агенция за приходите. Тази дирекция от структурата на Националната агенция за приходите обаче, не е издателят на оспореното пред районния съд наказателно постановление.

 

11. При това положение, настоящият състав на съда намира, че с конституирането и призоваването на Териториална дирекция Пловдив на НАП, като страна в съдебно производство пред Районен съд Пазарджик, не е бил процесуално легитимиран правилния ответник по административно правния спор. С оглед на допуснатото съществено нарушение на съдопроизводствените правила, изразяващи се в конституиране на административен орган, който не е страна в  наказателното правоотношение, оспореното съдебно решение следва да бъде отменено, а делото да бъде върнато за ново разглеждане от друг състав на Районен съд Пазарджик.

Ето защо, Съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ  Решение №531 от 10.09.2019г., постановено по а.н.дело №1045 по описа на Районен съд Пазарджик за 2019 г.

 

ВРЪЩА  делото за ново разглеждане от друг състав на Районен съд Пазарджик.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :          /П/                            

 

 

ЧЛЕНОВЕ :              1./П/

 

                                   

                                  2. /П/