АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
ОПРЕДЕЛЕНИЕ№ 166-РЗ |
|||||||||||
гр.
Видин, 13.04.2023
г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен съд – Видин, |
пети административен състав |
||||||||||
в закрито заседание
на |
Тринадесети април |
||||||||||
през две хиляди двадесет и трета година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Росица Славчева |
||||||||||
при секретаря |
|
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Росица Славчева |
|
|||||||||
адм. дело № |
94 |
по описа за |
2023 |
Година |
|||||||
и за да се произнесе, съобрази следното: Производството е по реда на чл.147,ал.3
от ДОПК вр.с чл.88,ал.3 от АПК във вр. с чл.4,ал.1 и чл.9б от Закона за местните данъци и такси ЗМДТ). Делото е образувано по жалбата на „Р.Р.А. чрез
адв.А., против решение № МД – 02 – 2774 – 2 / 19.12.2022г. на Началника на отдел
„МДТ“ при община Видин, с което жалбата му против Акт за установяване на задължения
по чл.107,ал.3 от ДОПК № АУЗ 35504000291 – 1 / 21.03.2022г., е оставена без разглеждане
поради просрочие. Жалбоподателят счита, че процесното решение е
издадено при наличието на съществени нарушения на административно - производствените
правила и при неправилно прилагане на закона. Според жалбоподателя актът не е
връчен по съответния ред и не е спазена законово предвидената процедура. След запознаване с административната преписка
съдът констатира, че подадената жалба е допустима, като подадена в 7-дневен срок
от получаване на оспорения административен акт, а по същество е неоснователна
по следните съображения: Производството пред Началника на отдел „МДТ“
при община Видин е било образувано по жалбата на А., подадена с вх. № АО – 02
– 06 - 1312/06.12.2022г. по описа на община Видин, против АУЗД № № АУЗ 35504000291
– 1 / 21.03.2022г., издаден на основание чл.107,ал.3 от ДОПК вр. с чл.4,ал.1 –
5 от ЗМДТ. С решението си по - горестоящият административен орган е приел, че
жалбата, с която е бил сезиран, е недопустима поради просрочието й, с оглед на
което я е оставил без разглеждане. Началникът на отдел „МДТ“ при община Видин
е приел, че актът е връчен на жалбоподателя на 15.09.2022г. по реда на чл.32 от ДОПК и
срокът за обжалването му е изтекъл към момента на подаване на жалбата. Приел е,
че актът е влязъл в сила, а жалбата срещу него е просрочена и поради това е процесуално
недопустима. По делото са приети като доказателства документите
от административната преписка, включително и приложените такива от жалбоподателя.
Съгласно
чл.29, ал.3 от ДОПК е предвидено, че съобщенията могат да изпращане на писмо с
обратна разписка, чрез лицензиран пощенски оператор, в която да се вписва извършеното
действие. Акт за установяване на задължение по декларация №АУ335504000291-1 от
21.03.2022г. е изпратен за връчване на Р.Р.А., с писмо с обратна разписка, чрез
пощенски оператор „Български пощи" АД, на постоянен адрес ***. На разписките
е отразено, че лицето „Отсъства“. Същото е посетено от раздавача на заявения постоянен
адрес и тъй като не е намерено е уведомено с писмена покана, да се яви в пощенския
клон за да получи пратката. Тази процедура се прави два пъти през 7 дни най -
малко. По делото са представени две разписки от които е видно, че едното писмо
е изпратено на 01.06.22 година, а второто на 08.06.22 година. На
основание чл.32, ал.4 от ДОПК на 01.09.2022г. е поставено съобщение №6-0371 на
определеното място в отдел „Местни данъци и такси“ при Община Видин, като същото
е публикувано и на интернет страницата на Община Видин. Съгласно чл. 32. ал. 5
от ДОПК, заедно с поставяне на съобщението е изпратено писмо чрез пощенски оператор
„Български пощи“ АД съдържащо екземпляр на съобщение №6-0371, на постоянен адрес
***. А. не се е явил до изтичане на 14-дневния срок от поставянето на съобщение
№ 6-0371/01.09.2022г., изпратеното такова е върнато и отбелязано като „Отсъства“
в Община Видин. За тези действия
са изготвени и протоколи, съответно с дата на поставяне и сваляне на съобщенията,
респ. публикуване и сваляне от сайта. След
спазване на описаната процедура Община Видин е приела, че Акт за установяване
на задължение №АУЗ35504000291-1/21.03.2022г. следва да се приложи към преписката
и да се смята за редовно връчен на 15.09.2022г. на основание чл. 32, ал.6 от ДОПК. Съдът като взе предвид становищата на страните
и приложените по делото писмени доказателства, съдът приема, че по същество жалбата
е неоснователна. Решението е постановено от компетентен орган,
черпещ своята компетентност непосредствено от закона – по силата на чл.4,ал.5 от ЗМДТ
началникът на отдел МДТ в общината упражнява правомощията на териториален директор
на НАП. Предмет на настоящия съдебен процес е прекратителното
решение на началника на отдел „МДТ“ при община Видин, с което жалбата на А. е
оставена без разглеждане, като просрочена. Жалбата по реда на чл.147,ал.3 във
вр. с ал. 1 от ДОПК,
не следва да се приема и за жалба против АУЗД. Редът за обжалване на АУЗД е уреден в чл.107,ал.4 от ДОПК и съгласно него актът може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването
му пред директора на териториалната дирекция, в конкретния случай пред началника
на отдел „МДТ“ при община Видин. В настоящия случай връчването на АУЗД е станало
по реда на чл.32 ДОПК, според
който връчване чрез прилагане към данъчното досие се извършва в случаите, когато
лицето, неговият представител или пълномощник, член на орган на управление или
служител, определен да получава съобщения или книжа, не е намерен на адреса за
кореспонденция, след най-малко две посещения през 7 дни; тези обстоятелства се
удостоверяват с протокол за всяко посещение на адреса за кореспонденция; съобщението
за връчването се поставя на определено за целта място в териториалната дирекция
и се публикува в интернет, а заедно с поставяне на съобщението органът по приходите
изпраща и писмо с обратна разписка, както и електронно съобщение, в случай че
лицето е посочило електронен адрес. В случай че лицето не се яви до изтичането
на 14-дневен срок от поставянето на съобщението, съответният документ или акт
се прилага към преписката и се смята за редовно връчен. Съдът намира, че в случая процедурата е стриктно
спазена, което е видно от приложените протоколи. Според правилото на чл.50,ал.1 от ДОПК същите представляват доказателства за извършените от и пред органа по
приходите действия и изявления и установените факти и обстоятелства, тъй като
са съставени по установения ред и форма от административния орган. Съобщението по чл.32,ал.4 от ДОПК е поставено на определеното място в община Видин на 01.09.2022г. и е
свалено на 15.09.2022г. В изпълнение на процедурата по чл.32 от ДОПК това
съобщение е изпратено на жалбоподателя и с обратна разписка, която се е върнала
с отбелязване, че лицето „отсъства“. По силата на чл.28,ал.1,т.1 от ДОПК адресът за кореспонденция е постоянният адрес - за физическите лица, ако
не е посочен писмено друг адрес, за регистрираните в регистър БУЛСТАТ лица - вписаният
в регистъра адрес за кореспонденция, а за едноличните търговци - адресът на управление.
Според ал.2 - Всяко лице има право да посочи пред органите по приходите електронен
адрес за получаване на съобщения. Ал.3 - В случаите на започнало производство
по този кодекс, за което лицето е редовно уведомено, то е длъжно да съобщи писмено
на водещия производството орган по приходите в тридневен срок от предприемане
на действия за промяна на адреса си за кореспонденция. В противен случай всички
актове и документи в това производство се прилагат към преписката и се смятат
за редовно връчени. А. няма посочен електронен адрес или променен адрес за кореспонденция. Всичко обсъдено дотук еднозначно води до извода,
че обжалваният АУЗ е надлежно връчен на 15.09.2022г. Жалбата срещу него е подадена
в деловодството на ответника с вх. №АО-02-06-1312 от 06.12.2022 г. Жалбата се явява подадена извън рамките на предвидения
в ДОПК 14-дневен срок за обжалване и правото на обжалване на АУЗД, като незаконосъобразен
е преклудирано. Производството, образувано по повод предявената извън процесуалния
срок жалба срещу акта като незаконосъобразен, правилно е било прекратено от по-горестоящия
административен орган. Прекратителното решение, като законосъобразно следва да
бъде оставено в сила. Така мотивиран и на основание чл.147,ал.3 от ДОПК във вр. с чл.4,ал.1 от ЗМДТ, Съдът О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ
В СИЛА Решение № МД – 02 –
2774 – 2 / 19.12.2022г. на Началника на отдел „МДТ“ при община Видин, с което
жалбата му против Акт за установяване на задължения по чл.107,ал.3 от ДОПК № АУЗ
35504000291 – 1 / 21.03.2022г., е оставена без разглеждане поради просрочие. Определението е окончателно и не подлежи на обжалване
на основание чл.88,ал.3 от АПК във вр. с § 2 от ДР на ДОПК. ПРЕПИСИ от определението да се изпратят на страните.
СЪДИЯ : |
|||||||||||
Определение по дело №94/2023 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | Не е посочен |
Дата: | 13 април 2023 г. |
Съдия: | Росица Христова Славчева |
Дело: | 20237070700094 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 31 март 2023 г. |