РАЗПОРЕЖДАНЕ
№906
гр. Враца, 30.09.2020г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, в закрито заседание на 30.09.2020г., през две
хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА
като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА
ч. адм. дело
№ 422 по описа на АдмС – Враца за 2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е по реда на чл. 306, вр. с чл. 304, ал. 2 от АПК.
Образувано е по молба на „К.-.“ ЕООД ***,
с искане за налагане на административно наказание на Зам. Изпълнителния директор на ДФ “Земеделие“ за неизпълнение на влязло в сила съдебно решение, постановено по
адм. дело № 263/2019 г. по описа на АдмС-Враца.
Твърди се, че Зам. Изпълнителния
директор на ДФ “Земеделие“ до момента не е изпълнил задълженията
си, произтичащи от влязло в сила на 08.07.2020 г. съдебно решение по адм. дело
№ 263/2019 г. по описа на АдмС-Враца, в указания срок, а и към момента на
подаване на настоящето искане, при което и предпоставките за налагане на глоба
в случая са налице.
На основание чл. 306, ал. 3 от АПК препис от молбата по чл. 304 от АПК, е изпратен на Зам. Изпълнителния директор на ДФ “Земеделие“,
като на същия е указана възможността да даде писмени обяснения и да посочи
доказателства.
В законоустановения 14-дневен
срок, с вх. № 2116/30.09.2020 г. от
Зам. Изпълнителния директор на ДФ “Земеделие“ са постъпили
писмени обяснения. В обясненията се сочи, че повторното уведомително
писмо е изготвено, като към момента същото е в режим на задължително
съгласуване от компетентните дирекции и отдели на администрацията. Твърди се,
че епидемичната обстановка в страната е наложила забавяне процеса на работа,
тъй като административният орган е предприел необходимите мерки за намаляването
присъствието на служителите, на ротационен принцип. Именно, наложеният
ротационен принцип, придружен със задължителният съгласувателен режим, както
многобройните съдебни решения, подлежащи на изпълнение в кратък период от време
са възпрепятствали своевременната обработка и издаването на Уведомителното
писмо от страна на ДФ „Земеделие“.
Съдът като взе предвид съображенията,
изложени от страните, както и събраните по делото доказателства, намира
искането за основателно.
Производството по адм. дело № 263/2019 г. по описа на АдмС-Враца е
образувано по жалба на „К.-.“ ЕООД ***, против УВЕДОМИТЕЛНО ПИСМО за извършена оторизация и изплатено финансово
подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на
селските райони 2014-2020г. за кампания 2017г.,
изх.№02-060-2600/952 от 15.02.2019г.
на Зам. Изпълнителния
директор на ДФ “Земеделие“, с което
дружеството-жалбоподател е уведомено, че
му е предоставена субсидия в размер на 8919,70лв., като е отказана
субсидия в размер на 18 908,36лв.
С решение № 432/21.10.2019 г.,
постановено по адм. дело № 263/2019 г. по описа на АдмС-Враца, е отменено по жалба
на „К.-.“ ЕООД Уведомително писмо за извършена
оторизация и изплатено финансово подпомагане
по мярка 11 „Биологично
земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. за кампания
2017г. с изх.№02-060-2600/952 от 15.02.2019г.
на Зам.-Изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“ в частта, в която е
отказано изплащане на сумата от 18908.36 / осемнадесет хиляди деветстотин
и осем лв. 0.36лв./ на „К.-.“ ЕООД *** и преписката е изпратена на
административния орган за ново произнасяне при спазване на дадените указания.
С решение № 9153/08.07.2020 г.,
постановено по адм. Дело №14044/2019г. по описа на ВАС е оставено в сила решение
№ 432/21.10.2019 г., постановено по адм. дело № 263/2019 г. по описа на АдмС-Враца.
Заверен препис от влязлото в сила
съдебно решение е връчено на Зам. Изпълнителния директор на ДФ “Земеделие“, чрез процесуалния му
представител юрк. Д.П. на 16.07.2020 г.
Разпоредбата на чл. 304, ал. 1 от АПК урежда
две кумулативни предпоставки за налагането на наказание: а) наличието на влязъл
в сила съдебен акт и б) неизпълнението на задължение, произтичащо от него. Спор
в случая съществува единствено по отношение на преценката дали е осъществена
втората предпоставка.
Решението на съда
задължава компетентния орган да образува,
придвижи и приключи производството за издаване на административен акт от
неговата компетентност, при наличие на фактически обстоятелства, които законът
изисква за това, като след обсъждане на доказателствата, прецени наличието на изискуемите
предпоставки и изложи мотиви в подкрепа на направения извод.
В заключение към днешна дата ответната
страна не се е произнесла, съгласно мотивите и диспозитива на съдебното
решение.
При така установеното от
фактическа страна съдът намира следното:
Лицето, изпълняващо
функциите на зам. изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, е длъжностното лице
- адресат на съдебното решение. В конкретния случай същият е обвързан от
субективните предели на силата на пресъдено нещо на решение № 432/21.10.2019 г.,
постановено по адм. дело № 263/2019 г. по описа на АдмС-Враца, като е задължен да го изпълни.
Задължението е установено
с окончателен съдебен акт, влязъл в сила на 08.07.2020 г. В съдебното решение
не е указан изрично срок за новото произнасяне, но този срок по смисъла на
чл. 57, ал. 1
от АПК е
14 – дневен. Срокът за ответника започва да тече от получаване на заверен
препис от съдебното решение, което следва да изпълни или от 16.07.2020 г. и е изтекъл
в първия работен ден на 30.07.2020 г. С оглед на това от 31.07.2020 г.
ответникът вече е в забава.
Не са представени
доказателства, нито уведомление за необходимост от събиране на такива, което да
пречи и забавя произнасянето му.
Не са представени и
доказателства, установяващи твърденията в дадените обяснения, че повторно
Уведомително писмо е изготвено и същото е
в режим на задължително съгласуване от компетентните дирекции и отдели
Зам. изпълнителният
директор на ДФ „Земеделие“ съгласно основния принцип по чл. 11 от АПК дължи произнасяне освен в
законов, но и в разумен срок независимо от тромавата вътрешна организация по
разглеждане на преписките и съпътстващите процеса трудности.
Твърденията, че епидемичната обстановка в страната е
наложила забавяне процеса на работа, тъй като административният орган е
предприел необходимите мерки за намаляването присъствието на служителите са
абсурдни. Действително извънредната епидемична обстановка е
въведена с цел защита на здравето на населението, но законодателят е съобразил
правните възможности да се гарантират и другите основни права на гражданите.
След като е налице влязъл в сила
съдебен акт, потвърден от касационна инстанция – Върховния административен съд,
указващ определено задължение за административния орган, то същият е длъжен да
се съобрази и да го изпълни. В този смисъл разпоредбата на чл. 223 от АПК е категорична. Изложените в писмените
обяснения от процесуалния представител на ответника разсъждения, че епидемичната
обстановка в страната е наложила забавяне процеса на работа, тъй като
административният орган е предприел необходимите мерки за намаляването
присъствието на служителите, на ротационен принцип, при наличието на възможност
работа чрез отдалечен достъп/дистанционно, представляват едно напълно погрешно
тълкуване на правната уредба и обстановката в страната, граничеща със
злоупотреба с властнически правомощия.
По изложените съображения
настоящият съд приема, че са налице всички предпоставки за ангажиране
отговорността на зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ на
основание чл. 304, ал. 1 от АПК, като от субективна
страна деянието е осъществено при условията на небрежност. Предвид дългия срок,
в който липсва произнасяне, случаят не може да се определи като маловажен.
С оглед на това на зам. изпълнителния
директор на Държавен фонд „Земеделие“ – П.Д.С., следва да бъде наложено
наказание „глоба“. Размерът на наказанието следва да бъде определен в минимално
предвидения от закона размер от 200 лева, като съдът намира, че с посочения
размер ще се постигнат целите на наказанието. Съдът намира за необходимо да
укаже, че при повторно нарушение глобата е в размер от по 500 лева за всяка
седмица на неизпълнението, съгласно чл. 304, ал. 2 от АПК.
Водим от
горното и на основание чл. 304, ал. 1, във вр. с чл. 306, ал. 2
от АПК,
РАЗПОРЕДИХ:
НАЛАГАМ на П.Д.С. -
зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“
глоба в размер на 200,00 лева неизпълнение на влязло в сила съдебно
решение, постановено по адм. дело № 263/2019 г. по описа на АдмС-Враца.
Разпореждането подлежи на
обжалване пред тричленен състав на Административен съд - Враца с частна жалба в
7-дневен срок от получаване на съобщението съгласно чл. 306, ал. 5 от АПК.
Препис от разпореждането
да се връчи на зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ на
основание чл. 306, ал. 4 от АПК.
Препис от разпореждането
да се връчи на „К.-.“
ЕООД ***, на основание чл. 138 от АПК.
Препис от разпореждането, след
влизането му в сила да се приложи и по адм. дело № 263/2019 г. по описа на
Административен съд-Враца.
След влизане в законна
сила на съдебния акт да се издаде изпълнителен лист.
Препис от разпореждането да се връчи
на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: