Решение по дело №48/2022 на Районен съд - Елин Пелин

Номер на акта: 98
Дата: 15 юли 2022 г. (в сила от 9 август 2022 г.)
Съдия: Петко Русев Георгиев
Дело: 20221820200048
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 февруари 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 98
гр. Елин Пелин, 15.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЕЛИН ПЕЛИН, IV СЪСТАВ НАКАЗАТЕЛНИ
ДЕЛА, в публично заседание на петнадесети юни през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Петко Р. Георгиев
при участието на секретаря Цветанка Анг. Николова
като разгледа докладваното от Петко Р. Георгиев Административно
наказателно дело № 20221820200048 по описа за 2022 година
Производството е по чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на ДЪРЖАВНО ПРЕДПРИЯТИЕ „УПРАВЛЕНИЕ И
СТОПАНИСВАНЕ НА ЯЗОВИРИ“ /ДПУСЯ/, ЕИК......, със седалище и адрес на управление:
гр. София, район Средец, ул. „Княз Александър I“ № 12 и адрес за кореспонденция: гр.
София, ул. „Лъчезар Станчев“ № 9, представлявано от инж. Цако М. Бънчев - изпълнителен
директор, против наказателно постановление № НЯСС-277/ 08.12.2021 г. на председателя на
Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), с което му е наложена
имуществена санкция в размер на 1000 лева на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за
водите (ЗВ) за извършено нарушение на чл. 190а, ал. 2 вр. чл. 190а, ал. 1, т. 3 ЗВ.
В жалбата се сочи незаконосъобразност на наказателното постановление, като се иска
изцяло отмяната му. Твърди се, че от описанието на нарушението не ставало ясно дали на
дата 31.12.2020 г. контролният орган е направил проверка на място, при която да е
установил неизпълнението на даденото предписание. Твърди се, че имало смесване на
процесуални качества, защото при извършване на проверката представителят на ДАМТН
И.С. констатира нарушението, а при съставянето на АУАН го е подписал като свидетел при
установяване на нарушението. Твърди се, че на 14.06.2021 г. срокът за съставяне на АУАН
по чл. 34, ал. 1 ЗАНН вече е бил изтекъл. Твърди се, че наказателното постановление не е
издадено на датата, посочена в същото, тъй като НП е с дата 08.12.2021 г., но е изпратено на
ДПУСЯ на 30.12.2021 г. т. е. извън шестмесечния срок по чл. 34, ал. 3 ЗАНН. Сочи се, че ако
има нарушение, то представлява маловажен случай на административно нарушение по
1
смисъла на чл. 28 ЗАНН.
В съдебното заседание жалбоподателят не се представлява.
В съдебното заседание въззиваемата страна също не изпраща представител. В писмено
становище се претендират разноски за юрисконсултско възнаграждение.
РП Елин Пелин не изразява становище по жалбата.
Съдът след като служебно провери атакуваното наказателно постановление, доводите на
страните и събраните доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за
установено следното от фактическа страна:
Видно е от констативен протокол с № 02-02-82/29.10.2020г. от проверка и контрол на
язовирна стена и съоръженията към нея и на документацията от експлоатация, изготвен от
представители на ГД „Надзор за язовирните стени и съоръженията към тях“ и с участието на
представител на собственика инж. Х. Т., в т. 2.7 е било дадено предписание - да се
отремонтира осветлението в инжекционна галерия, със срок за изпълнение 30.12.2020 г.
Посочено е, че на основание чл. 190а, ал. 2 ЗВ за изпълнение на всички предписания е
отговорен собственика на язовирната стена и съоръженията към нея.
На 15.04.2021 г. свидетелите С. Вл. М. и Ив. М. С., служители в на ГД „Надзор за
язовирните стени и съоръженията към тях“ към ДАМТН, извършили проверка в обект – на
язовир „Огняново“, находящ се в землището на с. Огняново и с. Голема Раковица, общ.
Елин Пелин. Според констативен протокол № 02-02-25/15.04.2021 г. от проверка и контрол
на язовирна стена и съоръженията към нея и на документацията от експлоатация, изготвен
от представители на ГД „Надзор за язовирните стени и съоръженията към тях“ и с участието
на представител на собственика инж. Х. Т. т. 2.7 е посочено, че било установено, че не е
изпълнено даденото предписание в КП № 02-02-82/29.10.2020 г., а именно: „Да се
отремонтира осветлението в инжекционна галерия“ с указан срок за изпълнение до
30.12.2020 г.
Срещу жалбоподателя е бил съставен акт за установяване на административно нарушение
(АУАН) № 02-013/14.06.2021 г., от С. Вл. М., старши инспектор в РО „НЯСС“ към ГД
„Надзор за язовирните стени и съоръженията към тях“ на ДАМТН, за това, че в КП № 02-02-
82/29.10.2020 г., контролните органи по чл. 190, ал. 4 от Закона за водите са дали
предписание по осъществяване на безопасна техническа експлоатация на собственика на
язовир „Огняново“, а именно: „Да се отремонтира осветлението в инжекционна галерия“,
със срок за изпълнение 30.12.2020 г. На 15.04.2021 г., на основание чл. 190, ал. 4, т. 2 от
Закона за водите, при извършена проверка на язовир „Огняново“, находят се в поземлени
имоти с идентификатори 53343.112.11, 53343.102.41, 15432.470.486, 53343.108.158,
53343.180.4, 43343.101.189, 53343.73.331, 53343.73.82, 43343.19.330, 53343.108.161,
53343.108.170, 53343.108.160, 53343.106.130, 53343.103.1, 53343.106.131, 53343.108.159 и
53343.108.162, в землищата на с. Огняново и с. Голема Раковица, община Елин Пелин,
област Софийска, с предоставени права за управление на Държавно предприятие
„Управление и стопанисване на язовири" (ДП УСЯ), на основание Решение № 721 от 12
2
октомври 2020 г. на Министерски съвет, е съставен Констативен протокол (КП) № 02-02-
25/15.04.2021 г., където е документирано, че предписанието „Да се отремонтира
осветлението в инжекционна галерия“, не е изпълнено, което беше установено по време на
проверката. Основните технически характеристики на яз. Огняново са височина на стената
44,0 м и завирен обем 35 400 000 куб.м. Същият е собственост на държавно предприятие
„Управление и стопанисване на язовири“ (ДП УСЯ), притежаващо актове за публична
държавна собственост: № 5796/29.04.2020 г. № 5797/29.04.2020 г.; № 5798/29.04.2020 г.; №
5799/29.04.2020 г.; № 5800/29.04.2020 г.; № 5801/29.04.2020 г.; № 5802/29.04.2020 г.; №
5803/29.04.2020 г.; № 5804/29.04.2020 г.; № 5805/29.04.2020 г.; № 5806/29.04.2020 г.; №
5807/29.04.2020 г.; № 5808/29.04.2020 г.; № 5809/29.04.2020 г. № 5810/29.04.2020 г.; №
5811/29.04.2020 г.; № 5812/29.04.2020 г.; акт № 5891/02.10.2020 г. за поправка на АДС №
5800/29.04.2020 г. Язовирът е определен в съответствие с чл. 141а като голям и е
класифициран от комисията по чл. 138а, ал. 3 и съгласно чл. 141б от Закона за водите като
язовир от „първа висока степен на потенциална опасност“. Изправността на осветлението в
инжекционната галерия е пряко свързана с периодичното наблюдение на състоянието на
язовирната стена и определяне на техническото и състояние, както и с изискванията по
охрана на труда на дежурните служители. На 31.12.2020 г. държавно предприятие
„Управление и стопанисване на язовири“ (ДП УСЯ), с ЕИК: ********* не е изпълнило
даденото с КП № 02-02-82/29.10.2020 г. предписание по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за
водите, а именно: „Да се отремонтира осветлението в инжекционна галерия“ със срок за
изпълнение 30.12.2020 г., с което е извършила нарушение на чл. 190а. ал. 2 от Закона за
водите. Актът е бил подписан от актосъставителя С. Вл. М., свидетеля при установяване на
нарушението Ив. М. С., както и упълномощено от жалбоподателя лице В. Х. с пълномощно
от 27.08.2020 г., като според приложената разписка на 14.06.2021 г. последният получил
препис от АУАН и не е посочил възражения в акта.
В срока по чл. 44, ал. 1 ЗАНН са направени възражения, в които се твърди, че: контролният
орган не установил твърдяното нарушение към 31.12.2021 г., както е посочено в АУАН; в
предписанието на длъжностното лице не се сочи конкретно нормативно задължение;
извършено било само едно нарушение с неизпълнение на предписанията в констативния
протокол.
Въз основа на АУАН срещу жалбоподателя за гореописаното нарушение е съставено
наказателно постановление № НЯСС-277/ 08.12.2021 г. на председателя на Държавната
агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), с което му е наложена
имуществена санкция в размер на 1000 лева на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за
водите (ЗВ) за извършено нарушение на чл. 190а, ал. 2 вр. чл. 190а, ал. 1, т. 3 ЗВ за това, че
на 15.04.2021 г. на основание чл. 190, ал. 4, т. 2 от Закона за водите е извършена проверка на
язовир „Огняново“, находящ се в поземлени имоти с идентификатори 53343.112.11,
53343.102.41, 15432.470.486. 53343.108.158. № 53343.180.4, 43343.101.189, 53343.73.331,
53343.73.82, 53343.19.330, 53343.108.161, 43343.108.170, 53343.108.160, 53343.106.130,
53343.103.1, 53343.106.131, 53343.108.159 и 53343.108.162 в землищата на с. Огняново и с.
3
Голема Раковица, община Елин Пелин, област Софийска. Язовир „Огняново" е публична
държавна собственост с предоставени права за управление на ДПУСЯ, съгласно актове за
публична държавна собственост (АПДС) № 5796/ 29.04.2020 г,, № 5797/29.04.2020 г., №
5798/29.04.2020 г., № 5799/29.04.2020 г., № 5800/29.04.2020 г. и акт № 5891/02.10.2020 г. за
поправка на АПДС Хе 5800/29.04.2020 г., № 5801/29.04.2020 г., № 5802/29.04.2020 г., №
5803/29.04.2020 г., № 5804/29.04.2020 г., № 5805/29.04.2020 г., № 5806/29.04.2020 г., №
5807/29.04.2020 г., № 5808/29.04.2020 г., № 5809/ 29.04.2020 г., № 5810/29.04.2020 г., №
5811/29.04.2020 г. и № 5812/29.04.2020 г. За извършената проверка е съставен констативен
протокол (КП) № 02-02-25/15.04.2021 г„ връчен на ДПУСЯ с писмо с Изх. № 85-01-
653/29.04.2021 .„ получен на 05.05.2021 г. съгласно известие за доставяне № 1100013028710.
В хода на проверката на документацията от експлоатацията на язовирната стена и визуалния
оглед на място е констатирано, че осветлението в инжекционната галерия е частично
неизправно, т.е. установено е, че собственика на язовира не е изпълнил задължителното
предписание, дадено в констативен протокол № 02-02-82/29.10.2020 г. (връчен на ДПУСЯ с
писмо с Изх. № 85-01-1247/10.11.2020 г., получен на 13.11.2020 г. съгласно известие за
доставяне № 0100014138010), а именно: „Да се отремонтира осветлението в инжекционна
галерия“ със срок за изпълнение до 30.12.2020 г. В срока по чл. 44, ал.1 Закона за
административните нарушения и наказания (ЗАНН) е постъпило писмено възражение от
ДПУСЯ с рег. № 85-02-248(7)/18.06.2021 г., което разгледано по същество е неоснователно,
поради следните съображения - излагат се аргументи, че тъй като в нормативната уредба
липсва разписано конкретно задължение да бъде отремонтирано осветлението в
инжекционната галерия, ДПУСЯ няма задължение да поправя изграденото осветление. Това
твърдение игнорира общото задължение на собствениците на язовири да осигурят
поддържането им в техническа изправност, което без съмнение включва и работещо
осветление в инжекционната галерия, даващо възможност за коректно отчитане на
стойностите на намиращите се там контролни уреди. Въз основа на описаното по - горе е
прието, че с така описаното в акта деяние на 31.12.2020 г. ДПУСЯ е осъществила
фактическия състав на нарушение по чл.190а, ал.2 от Закона за водите, която задължава
собствениците на язовирни стени и съоръженията към тях да изпълняват предписанията по
чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите. В наказателното постановление се сочи, че
извършеното нарушение не представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 ЗАНН - да
се приеме, че случая е маловажен, означава да се игнорира необходимостта язовирните
стени да се поддържат в изправно техническо състояние от техните собственици,
произтичаща от увеличаване на опасността от преливане в случай на неизпълнение на това
задължение. Със Закона за водите се уреждат обществените отношения, свързани с
техническото състояние и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията
към тях. Преките и непосредствени последици от неизправно техническо състояние на
язовирните стени и съоръженията към тях, са свързани със заплаха за човешкия живот и
здраве, околната среда, културното наследство и стопанска дейност, която заплаха не може
да бъде приета за маловажна.
Представени са актове за публична държавна собтвеност -№ 5796/29.04.2020 г. №
4
5797/29.04.2020 г.; № 5798/29.04.2020 г.; № 5799/29.04.2020 г.; № 5800/29.04.2020 г.; №
5801/29.04.2020 г.; № 5802/29.04.2020 г.; № 5803/29.04.2020 г.; № 5804/29.04.2020 г.; №
5805/29.04.2020 г.; № 5806/29.04.2020 г.; № 5807/29.04.2020 г.; № 5808/29.04.2020 г.; №
5809/29.04.2020 г. № 5810/29.04.2020 г.; № 5811/29.04.2020 г.; № 5812/29.04.2020 г.; Акт №
5891/02.10.2020 г. за поправка на АПДС № 5800/29.04.2020 г.
Със заповед №А-276/18.05.2021 г. на председателя на ДАМТН са определени длъжностите
лица, които да извършват проверки и да съставят АУАН по ЗВ, вкл. актосъставителя С. Вл.
М.,.
Фактическа обстановка се установява от горепосочените писмени доказателства, както и
събраните гласни доказателства в съдебно заседание чрез разпита на свидетелите С. Вл. М.
и Ив. М. С., чиито показания съдът кредитира като логични, последователни и
кореспондиращи с писмените доказателства.
Въз основа на така възприетата фактическа обстановка, съдът прави следните правни
изводи:
По допустимостта на жалбата, съдът намира, че същата е допустима, тъй като е подадена в
срока по чл. 59 и сл. от ЗАНН срещу наказателно постановление, което подлежи на
обжалване. Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на 11.01.2022 г. и е
обжалвано на 25.01.2022 г.
Съдът намира, че в хода на административно-наказателната процедура не са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила. Административно-наказателното
производство е започнало, протекло е и е приключило съобразно процесуалните изисквания
на ЗАНН. В акта не са допуснати процесуални нарушения, водещи до неотстраними пороци
на обжалваното постановление или ограничаващи правото на защита на административно-
наказания. Според чл. 201. ал. 11 ЗВ актове за нарушенията по чл. 200, ал. 1, т. 38 – 41 се
съставят от длъжностни лица, оправомощени от органа по чл. 190, ал. 4 ЗВ. Според
последната посочена разпоредба Председателят на Държавната агенция за метрологичен и
технически надзор или оправомощени от него длъжностни лица контролират изпълнението
на: 1. предписанията на комисиите по чл. 138а, ал. 3; 2. мерките за осигуряване на изправно
техническо състояние на язовирните стени и съоръженията към тях и за безопасната им
експлоатация; 3. дейности по извеждане от експлоатация и/или ликвидация на язовирни
стени и съоръжения към тях; 4. дейности по чл. 145, ал. 2. Актът е съставен от компетентен
актосъставител, спазени са изискванията на чл. 42 ЗАНН, подписан е и е надлежно връчен,
охранено е правото на жалбоподателя по чл. 44 ЗАНН.
Според чл. 201, ал. 12 ЗВ наказателните постановления се издават от председателя на
Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или от оправомощени от него
длъжностни лица. Атакуваното наказателно постановление е издадено от компетентен
орган. Спазени са изискванията на чл. 57 и 58 от ЗАНН, правната квалификация на деянието
е правилно определена, налице е съответствие между обстоятелствената част на акта за
установяване на административно нарушение с обстоятелствената част на наказателното
5
постановление.
Съгласно разпоредбата на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите председателят на
Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него
длъжностни лица по чл. 190, ал. 4 имат право: да дават задължителни предписания на
собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията
си по този закон, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на
техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, както и
да определят срок за тяхното изпълнение. Според разпоредбата на чл. 190, ал. 2 ЗВ
собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях са длъжни да изпълняват
предписанията по ал. 1, т. 3 и по чл. 138а, ал. 3, т. 5. В разпоредбата на чл. 200, ал. 1, т. 39
ЗВ е предвидена глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко
наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 138а,
ал. 3, т. 2 и чл. 190а, ал. 1, т. 3 – от 1000 до 20000 лв.
От събраните по делото доказателства се установява, че е осъществен състава на
нарушението, за което на жалбоподателя е наложена имуществената санкция. В
съответствие с правомощията по чл. 190а, ал. 1, т. 3 ЗВ са били дадени задължителни
предписания с констативен протокол, надлежно връчен на представител на собственика.
Впоследствие на 15.04.2021 г. е извършена проверка от длъжностни лица на ДАМТН, при
която е установено, че процесното предписание не е изпълнено. Следователно е установено
неизпълнение от страна на жалбоподателя на дадено задължително предписание.
Неоснователни са доводите на жалбоподателя, че има смесване на процесуални качества -
при извършване на проверката представителят на ДАМТН И.С. констатирал нарушението, а
при съставянето на АУАН го подписал като свидетел при установяване на нарушението.
Подписването на АУАН от свидетел, който е присъствал на проверката и при установяване
на нарушението, е особено желателно. При липса на свидетели, присъствували при
извършването или установяването на нарушението, или при невъзможност да се състави акт
в тяхно присъствие, той се съставя в присъствието на двама други свидетели, като това
изрично се отбелязва в него (чл. 40, ал. 3 ЗАНН).
Неоснователни са възраженията на жалбоподателя за нарушение на чл. 34, ал. 1 ЗАНН.
Тримесечният срок по чл. 34, ал. 1 ЗАНН тече от откриване на нарушителя, в случая от
датата на проверката 15.04.2021 г., а АУАН е съставен на 14.06.2021 г.
Неоснователни са възраженията на жалбоподателя за нарушение на чл. 34, ал. 3 ЗАНН.
Наказателно постановление е издадено в шестмесечен срок от съставянето на акта – АУАН
е съставен на 14.06.2021 г., а наказателно постановление на 08.12.2021 г. Без правно
значение е датата на изпращане на наказателно постановление.
В конкретния случай, доколкото е санкционирано юридическо лице, правилно е определен
вида на административното наказание - имуществена санкция в съответствие с разпоредбата
на чл. 83 ЗАНН. Размерът на имуществената санкция е законосъобразно определен на
основание чл. 200, ал. 1, т. 39 ЗВ в минимален размер от 1000 лева, като именно този размер
6
се явява съответен на степента на обществена опасност на нарушението и би изпълнил
целите на наказанието по чл. 12 от ЗАНН.
Неоснователни са доводите, изложени в жалбата за приложение на чл. 28 ЗАНН. За
маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може да не наложи
наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване
на нарушение ще му бъде наложено административно наказание (чл. 28 ЗАНН). В ЗАНН
липсва легална дефиниция на понятието „маловажен случай“, но предвид препращащата
норма на чл. 11 ЗАНН, следва да намери приложение дефиницията, дадена в чл. 93, т. 9 НК,
а именно маловажен случай е този, при който извършеното деяние, с оглед липсата на
вредни последици или незначителността им и с оглед другите смекчаващи отговорността
обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с
обикновените случаи на деяния от съответния вид. Настоящият случай не разкрива по-ниска
степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този
вид. Нарушението е формално, а за съставомерността му не е необходимо да има настъпили
вреди, за да се приеме, че това е предпоставка за приложението на чл. 28 ЗАНН. В случая
АНО е изложил подробни мотиви в тази насока. Извършеното нарушение не представлява
маловажен случай и правилно наказващият орган е издал наказателно постановление.
С оглед изложеното обжалваното наказателно постановление е правилно и законосъобразно,
поради което следва да бъде потвърдено.
С оглед изхода на делото, както и изрично направеното искане от процесуалния
представител на наказващия орган и на основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН, следва в полза на
ДАМТН да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определени
съгласно чл. 144 АПК, във вр. чл. 78, ал. 8 ГПК, във вр. чл. 37, ал. 1 ЗПрП, във вр. чл. 27е от
Наредба за заплащането на правната помощ. Според пар. 1, т. 6 от ДР на АПК „Поемане на
разноски от административен орган“ е поемане на разноските от юридическото лице, в
структурата на което е административният орган. В полза на учреждението или
организацията, чийто орган е издал акта по чл. 58д, се присъжда и възнаграждение в размер,
определен от съда, ако те са били защитавани от юрисконсулт или друг служител с
юридическо образование.
С оглед изложеното съдът на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 ЗАНН
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № НЯСС-277/ 08.12.2021 г. на председателя
на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН).
ОСЪЖДА ДЪРЖАВНО ПРЕДПРИЯТИЕ „УПРАВЛЕНИЕ И СТОПАНИСВАНЕ НА
ЯЗОВИРИ“ /ДПУСЯ/, ЕИК ....., със седалище и адрес на управление: гр. София, район
Средец, ул. „Княз Александър I“ № да заплати на Държавната агенция за метрологичен и
технически надзор (ДАМТН), ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.
София, бул. „Г. М. Димитров“ № 52а, сумата от 100 лева за юрисконсултско
7
възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване в четиринадесетдневен срок от съобщението
за изготвянето му пред Административен съд - София област на основанията, предвидени в
НПК, и по реда на глава дванадесета от АПК.
Съдия при Районен съд – Елин Пелин: _______________________
8