Р Е
Ш Е Н
И Е
№
..........., град Шумен, 24.01.2022 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Шуменският
административен съд в публичното заседание на седемнадесети януари през две
хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:
Росица Цветкова
Членове: 1.Снежина Чолакова
2.Бистра Бойн
при секретаря В. Русева
и с участие на прокурор Р. Рачев от ШОП
като разгледа докладваното от административен съдия Р.
Цветкова КАНД №285 по описа за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производство
по реда на чл.63 ал.1 изр.второ от Закона за административните нарушения и
наказания (ЗАНН) и чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК), образувано
въз основа на касационна жалба на РИОСВ
гр.Шумен, представлявана от Директора, чрез пълномощник гл. юрисконсулт Е. Г.,
срещу Решение №184/14.10.2021 г. на Районен съд град Шумен, постановено по АНД
№1140/2021 г. по описа на същия съд.
Касаторът навежда доводи за незаконосъобразност на атакуваното решение
поради постановяването му в противоречие с материалния закон. Счита, че санкционираното
дружеството е било длъжно да уведоми РИОСВ по електронна поща, не по-късно от
деня на натоварване на отпадъка, който е 04.02.2021 г. чрез изпращане на копие
на попълнен формуляр по Приложение VII на Регламент ЕО 1013/2006 г. Нарушението
било безспорно установено и липсвало основание за отмяна на Наказателното постановлението.
Въз основа на това касаторът отправя искане за отмяна на атакуваното съдебното
решение и за постановяване на нов акт по същество, с който да бъде потвърдено Наказателно
постановление №75/21.06.2021 г. на Директора на РИОСВ град Шумен, както и да
бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение и за двете инстанции.
Ответната страна „Ф.П.“ ЕООД ***, редовно
призовано, за него се явява лично управителя Й.М., който оспорва жалбата и моли
да бъде оставено в сила решението на Районен съд град Шумен.
Представителят на Шуменска окръжна
прокуратура намира касационната жалба за допустима и основателна, и моли за
решение в този смисъл.
Настоящата съдебна инстанция, след като
прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в
нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и
извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл.218 и
чл.220 от АПК, намира за установено следното:
Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл.211 ал.1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт,
съгласно разпоредбата на чл.210 ал.1 от АПК и при спазване на изискванията на
чл.212 от АПК. Разгледана по същество, касационната жалба се явява неоснователна по следните съображения:
На 04.02.2021 г. ответното дружество е
извършило внос на 24.580 тона отпадък с код 15 01 02 с местоназначение площадка
на дружеството в гр.Търговище от изпращач A.D.I. VALOR SAS – Франция. За
извършваният превоз на отпадъци лицето организиращо превоза от Франция - A.D.I.
VALOR SAS – Франция, попълнило формуляр Приложение VII на Регламент /ЕО/ №1013/2006
г., подписано в поле 12, което било изпратено на електронната поща на ответното
дружество получател на следващия ден – 05.02.2021 г. На 05.02.2021 г. в 17.22
часа ответното дружество уведомило РИОСВ град Шумен на създадената за целта електронна
поща на РИОСВ гр. Шумен – annex7@riosv-shumen.еu, с писмо, към което било
приложено и Приложение VII, подписано в поле 12.
Във връзка с постъпили в РИОСВ град Шумен
писма от Национален координационен център към Министерство на околната среда и
водите, относно извършен по Регламент /ЕО/ №1013/2006 г. трансграничен превоз
на отпадъци, на 09.02.2021 г. служители на РИОСВ гр.Шумен извършили проверка на
площадката за дейност с отпадъци на ответното дружество в гр.Търговище и по
документи, за която бил изготвен Констативен протокол №ДЙ–02/09.02.2021 г. При
проверката било констатирано, че на 04.02.2021 г. „Ф.П.“ ЕООД извършило внос на
24.580 тона отпадък с код 15 01 02 от A.D.I. VALOR SAS – Франция. Тъй като
дружеството не било изпратило в РИОСВ град Шумен по електронната поща, не по –
късно от деня на натоварването - 04.02.2021 г., копие на попълнен формуляр Приложение
VII на Регламент /ЕО/ №1013/2006 г., по отношение на него бил съставен АУАН за нарушение
по чл.135 ал.1 т.1 предл. трето от ЗУО във вр. с чл.22 ал.4 от Наредба №1/2014
г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по
отпадъците, както и реда
за водене на публични регистри – в редакция действаща към момента на
установяване на нарушението, а именно административно нарушение, изразяващо се
в непредставяне на документи и информация за управление на дейностите по
отпадъците, като дружеството в качеството си на получател на отпадъци по
Регламент 1013/2006, в случаите, за които не се изисква нотификация, не е
изпратило до РИОСВ по местоназначение на отпадъците /РИОСВ гр. Шумен/ по
електронна поща, не по– късно от деня на натоварване, копия на попълнен
формуляр по Приложение VII на Регламент(ЕО) 1013/2006, който да е подписан в
поле 12, съгласно изискванията на чл.22 ал.4 от Наредба №1/2014 г., като нарушението
е извършено на 04.02.2021 г. Въз основа на така съставения акт било издадено процесното
Наказателно постановление №75/21.06.2021 г. на Директора на РИОСВ град Шумен, с
което на ответното дружество била наложена имуществена санкция в размер на
2 000.00 лв. на основание чл.135 ал.1 т.1 от ЗУО.
При така установената фактическа обстановка
районният съд достигнал до извод, че в хода на административно наказателното
производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, но Наказателното
постановление следва да бъде отменено, защото е било обективно невъзможно ответното
дружество да изпрати на РИОСВ град Шумен документ, с който не е разполагало, а
именно Приложение VII подписано в поле 12 на 04.02.2021 г., тъй като е получило
същото по – късно, а именно на 05.02.2021 г. Съдебният състав съобразил и настъпилата
нормативна промяна в разпоредбата на чл.22 ал.4 от Наредба №1/2014 г., явяваща
се „по-благоприятен закон“ по смисъла на чл.3 ал.2 от ЗАНН.
Настоящата касационна инстанция приема, че
при правилно установена фактическа обстановка, съдът е достигнал до правилни и
законосъобразни мотиви, водещи до отмяна на процесното НП, като наличието на
основание по смисъла на чл.3 ал.2 от ЗАНН е достатъчно за отмяна на атакуваното
НП.
Отговорността на юридическото лице е
ангажирана в качеството му на получател на отпадъци по Регламент №1013/2006,
като съобразно правилото на чл.22 ал.4 от Наредба №1/2014 г. – в редакция към
момента на съставяне на АУАН и издаване на НП, лицата, уреждащи превози, внос и
получателите на отпадъците, в случаите, когато не се изисква нотификация, са
били длъжни да изпратят до РИОСВ по местоназначението на отпадъците по
електронна поща не по-късно от деня на натоварването, копие от попълнен
формуляр по Приложение VII на Регламент (EO) №1013/2006 г., подписан в поле 12.
С настъпилото изменение с ДВ бр.86 от 01.10.2021 г., в сила от 01.10.2021 г.,
текстът на разпоредбата на чл.22 ал.4 от подзаконовия нормативен акт е
редактиран, като е предвидено в случаите, за които не се изисква нотификация за
превози на отпадъци или внос по Регламент (ЕО) №1013/2006 от страна на
получателите на отпадъците, в каквото качество е ангажирана отговорността на
дружеството, по електронна поща до РИОСВ по местоназначение на отпадъците не
по-късно от един ден от деня на натоварването да бъде изпратено копие на
попълнен формуляр по образец, съгласно Приложение №52. При това положение се
налага изводът, че с редакцията на чл.22 ал.4 от наредбата в актуалната й
понастоящем редакция, е отпаднало задължението за получателя на отпадъците да
подаде копие от попълнен формуляр по Приложение VII на Регламент (EO)
№1013/2006 г., подписан в поле 12 в деня на натоварване, съответно е отпаднала
и наказуемостта за неизпращане до РИОСВ по електронна поща на копие от същия. В новата редакция на
нормативната разпоредба се съдържа друго по вид задължение за получателя на
отпадъците, но то се въвежда за първи път, считано от 01.10.2021 г. и към
датата на осъществяване на нарушението, такова обективно не е съществувало. При
положение, че съгласно сега действащата нормативна рамка отпада наказуемостта
за допуснатото от страна на жалбоподателя неизпълнение, приложение следва да
намери принципът на „по-благоприятния закон“, в резултат на което обжалваното
наказателно постановление следва да бъде отменено.
По гореизложените съображения, настоящата касационна
инстанция намира, че решението на Районен съд град Шумен е постановено в съответствие
с материалния закон и при съблюдаване на съдопроизводствените правила, поради
което не са налице сочените в касационната жалба основания за отмяната му. При
това положение касационната жалба се явява неоснователна, а обжалваното съдебно
решение като законосъобразно и правилно следва да бъде оставено в сила.
Ответната страна не претендира разноски,
поради което такива не следва да бъдат присъдени.
Водим от
горното, Шуменският административен съд
Р Е
Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение №184/14.10.2021 г. на Районен съд град Шумен,
постановено по АНД №1140/2021 г. по описа на същия съд.
Решението
е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................
ЧЛЕНОВЕ: 1..........................
2..........................
ЗАБЕЛЕЖКА:
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на
24.01.2022г.