Решение по дело №9683/2018 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 3966
Дата: 30 септември 2019 г. (в сила от 29 октомври 2019 г.)
Съдия: Камелия Диянова Василева
Дело: 20183110109683
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 22 юни 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Варна, 30.09.2019г.

В  ИМЕТО НА НАРОДА

ВАРНЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Гражданско отделение, XXVс.  в  публично съдебно заседание на  осемнадесети септември  две хиляди и деветнадесета   година в състав:

РАЙОНЕН СЪДИЯ: КАМЕЛИЯ ВАСИЛЕВА

при участието на секретаря Елица Трифонова след като разгледа докладваното от съдията  гр. дело №9683 по описа за 2018 година,   за да се произнесе, взе предвид следното:

Предявен е иск с правно основание чл. 422 ГПК, вр. с чл. 327, ал. 1 ТЗ и чл. 86, ал. 1 ЗЗД  от „О.Е.С." АД, ЕИК: **, със седалище и адрес на управление *** срещу „Л.Д." ЕООД, ЕИК **, със седалище и адрес на управление ***, за приемане за установено, че ответникът дължи на ищеца сумата от 5889.60 лв., представляваща неплатена цена на доставени стоки, описани в следните фактури № 652574/ 29.11.2017год. , № 652519/ 05.12.2017 год., № 653996/ 06.12.2017 год., № 653997/ 06.12.2017 год., № 653998/ 06.12.2017 год., № 654658/ 11.12.2017 год., № 655065/ 13.12.2017 год., № 655636/ 15.12.2017 год., № 655637/ 15.12.2017 год., № 655639/ 15.12.2017 год., № 655640/ 15.12.2017 год., № 655641/ 15.12.2017 год., № 655642/ 15.12.2017 год., № 655644/ 15.12.2017 год., № 655646/ 15.12.2017 год., № 655648/ 15.12.2017 год., № 655663/ 15.12.2017 год., № 655827/ 16.12.2017 год., № 656261/ 19.12.2017 год., № 656262/ 19.12.2017 год., № 656816/ 21.12.2017 год., № 657481/ 28.12.2017 год., № 657482/ 28.12.2017 год, № 657532/ 29.12.2017 год., № 657597/ 29.12.2017 год., ведно със законната лихва върху тази главница, считано от датата на подаване на заявлението - 11.04. 2018 г. до окончателното й изплащане, за което вземане по ч. гр. д. № 5258 по описа на ВРС за 2018 год. е издадена Заповед № 2540/ 12.04.2018 год. за изпълнение на парично задължение по чл. 410 ГПК. Претендира се и присъждане на разноските, извършени в заповедното и настоящото производство.

В исковата молба се излага, че страните са в облигационни отношения, в изпълнение на които, в периода м. ноември - м. декември 2018 год., ищецът доставя на ответника офис столове и метални шкафове. Доставката е извършена въз основа на предварителни заявки от купувача. От страна на ответника е поето задължение за заплащане на дължимата цена в 30- дневен срок. По част от фактурите, издадени в периода 29.11.2017 год. - 29.12.2017 год., е извършено плащане от ответното дружество, като размерът на непогасения остатък е 11779.24 лв.

Ответникът - „Л.д." ЕООД, депозира писмен отговор, в срока по чл. 131 ГПК, с който излага съображения за неоснователност на иска. Оспорва наличието на договорна обвързаност между страните, като оспорва и факта на доставката на стоките, описани във фактурите Отправя искане за отхвърляне на иска и за присъждане на разноски.

         Съдът след като съобрази  събраните по делото доказателства по реда на чл.235,ал.2 вр. чл. 12 ГПК, намира  следното :

Представени са общо 25 броя фактури с доставчик „О.е.с.“ АД и клиент „**“ЕООД, както следва : №652574/29.11.2017г. за доставка на 2бр директорски столове и начислена такса за монтаж на стойност 536.75 лева с падеж 29.12.2017г.; №652519/05.12.2017г. за доставка  и монтаж на 3 броя  метални шкафове на стойност 612 лева с падеж 04.01.2018г.; №653993/06.12.2017г. за доставка и монтаж на 23 броя директорски столове  и  30 броя посетителски столове на стойност 2 407.32 лева с падеж 05.01.2018г.; №653997/06.12.2017г. за доставка и монтаж на 20 броя директорски столове, 56 броя  посетителски столове и метален шкаф на стойност 3 089.57 лева с падеж 05.01.2018г.; №653998/06.12.2017г. за доставка на 20 броя посетителски столове на стойност 522.96 лева  с падеж  05.01.2018г.; №654658/11.12.2017г. за доставка на 4 броя директорски столове на стойност 268.80 лева с падеж 10.01.2018г.; №655065/13.12.2017г. за доставка и монтаж на 2 броя метални шкафове на стойност 403.20 лева с падеж 12.01.2018г.; №655636/15.12.2017г. за доставка и монтаж на 4 броя директорски столове и метален шкаф на стойност 529.20 лева с падеж 14.01.2018г.; №655637/15.12.2017г. за доставка и монтаж  на директорски стол на стойност 81.90 лева с падеж 14.01.2018г.; №655639/15.12.2017г. за доставка и монтаж на 2 броя директорски столове на стойност 163.80 лева с падеж  14.01.2018г. №655640/15.12.2017г. за доставка и монтаж на 2 броя директорски столове на стойност 163.80 лева с падеж 14.01.2018г.; №655641/15.12.2017г. за доставка и монтаж на 3 броя директорски столове на стойност 245.70 лева с падеж 14.01.2018г.;  №655642/15.12.2017г. за доставка и монтаж на директорски стол на стойност 81.90 лева с падеж 14.01.2018г. ; №655644/15.12.2017г. за доставка и монтаж на 4 броя директорски столове на стойност 327.60 лева с падеж 14.01.2018г.; №655646/15.12.2017г. за доставка и монтаж на 2 броя директорски столове на стойност 263.80 лева  с падеж 14.01.2018г.; №655648/15.12.2017г. за доставка и монтаж на директорски стол на стойност 81.90 лева с падеж 14.01.2018г.; №655663/15.12.2017г. за доставка и монтаж на 3 броя директорски столове на стойност 355.27 лева с падеж 14.01.2018г.; №655827/16.12.2017г. за  доставка и монтажна 3 броя директорски столове и 15 броя посетителски столове на стойност 637.92 лева с падеж 15.01.2018г.; №656261/19.12.2017г.  за доставка и монтаж на работен стол на стойност 68.04 лева с падеж 18.01.2018г.; №656262/19.12.2017г. за доставка и монтаж на работен стол на стойност 68.04 лева с падеж 18.01.2018г.; №656816/21.12.2017г. за доставка и монтаж на 18 броя посетителски столове и 18 броя директорски столове на стойност 1 935.14 лева с падеж 20.01.2018г.; №657481/28.12.2017г. за доставка и монтаж на 7 броя директорски столове на стойност 573.30 лева с падеж 27.01.2018г.; №657482/28.12.2017г. за доставка и монтаж на 7 броя директорски столове на стойност 573.30 лева с падеж 27.01.2018г. ; №657532/29.12.2017г. за доставка и монтаж на метален шкаф на стойност 204 лева с падеж 28.01.2018г.; №67597/29.12.2017г. за доставка и монтаж на работен стол на стойност 68.04 лева с падеж 28.01.2018г.

 С платежно нареждане от 16.10.2018г. „Л.д.“ЕООД е извършило плащане на сумата от 3 537.11 лева по банковата сметка на „О.Е.С.“  АД с посочено основание – плащане по фактури.

Съгласно заключението на изготвената по         делото СчЕ всички процесни фактури са осчетоводени от двете дружества и за тях са подадени справки-декларации за ДДС. По процесните фактури ответното дружество е ползвало данъчен кредит. За периода 11.01.2018г. до 03.01.2019г. по процесните фактури са извършени плащания в размер на 8273.65 лева. Неплатените задължения възлизат на 5889.60 лева.  

От така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи :

Договорът за покупко-продажба е консесуална сделка, по силата на която продавачът се задължава да прехвърли собствеността върху определена вещ на купувача, който от своя страна поема задължението да заплати цената на тази стока.

В тежест на ищеца е да установи наличието на валидно облигационно правоотношение – договор за доставка на сочените стоки, както и изпълнение на поетите задължения от негова страна – извършване на доставката в твърдяното количество.

В хода на процеса страните са представили и подписано извънсъдебно споразумение, с което ответната страна е признала съществуване на задълженията по процесните фактури в общ размер на 11 779.24 лева и е поела задължението да заплати тази сума разсрочено. 

От представените фактури, заключението на вещото лице и самото признание на ответника, обективирано в наличното по делото споразумение се установява, че между страните е съществувало валидно облигационно правоотношение по сключен през 2017г. договор за доставка и монтаж на офис оборудване – столове и шкафове. Всички доказателства сочат изпълнението на този договор от страна на ищеца, поради което съдът намира,че претенцията на ищеца за вземането му за стойността, начислена в процесните фактури  следва да бъде уважена в цялост.

                  По разноските :

С оглед изхода на делото, съдът намира, че искането от страна на ищеца за присъждане на сторените от него разноски следва да се уважи. В полза на същия следва да се присъдят:  сумата от 1 435.59  лева, представляваща разноски по заповедното производство, които са дължими в цялост с оглед на извършеното частично  плащане от ответника  в хода на процеса, както се следват и всички разноски в установителноото производство , предвид че цената на иска е намалена с оглед на извършеното частично  плащане : 235.58 лева за платена д.т. и 250 лева за заплатен депозит за вещо лице, на основание чл.78,ал.1 ГПК.  

 

Воден от горното съдът :

 

Р Е Ш И :

 

ПРИЕМА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на „О.Е.С." АД, ЕИК: **, със седалище и адрес на управление ***,  че „Л.Д." ЕООД, ЕИК: **, със седалище и адрес на управление ***, дължи заплащането на сумата от 5889.60/пет хиляди осемстотин осемдесет и десет лева и шестдесет ст./ лв., представляваща неплатена цена на доставени стоки, описани в следните фактури № 652574/ 29.11.2017год. , № 652519/ 05.12.2017 год., № 653996/ 06.12.2017 год., № 653997/ 06.12.2017 год., № 653998/ 06.12.2017 год., № 654658/ 11.12.2017 год., № 655065/ 13.12.2017 год., № 655636/ 15.12.2017 год., № 655637/ 15.12.2017 год., № 655639/ 15.12.2017 год., № 655640/ 15.12.2017 год., № 655641/ 15.12.2017 год., № 655642/ 15.12.2017 год., № 655644/ 15.12.2017 год., № 655646/ 15.12.2017 год., № 655648/ 15.12.2017 год., № 655663/ 15.12.2017 год., № 655827/ 16.12.2017 год., № 656261/ 19.12.2017 год., № 656262/ 19.12.2017 год., № 656816/ 21.12.2017 год., № 657481/ 28.12.2017 год., № 657482/ 28.12.2017 год., № 657532/ 29.12.2017 год., № 657597/ 29.12.2017 год., ведно със законната лихва върху тази главница, считано от датата на подаване на заявлението - 11.04. 2018 г. до окончателното й изплащане, за което вземане по ч. гр. д. № 5258 по описа на ВРС за 2018 год. е издадена Заповед № 2540/ 12.04.2018 год. за изпълнение на парично задължение по чл. 410 ГПК, на основание чл.422 ГПК.

ОСЪЖДА „Л.Д." ЕООД, ЕИК: **, със седалище и адрес на управление ***  да заплати на „О.Е.С." АД, ЕИК: **, със седалище и адрес на управление ***   сумата от     сумата от  1921.17 /хиляда деветстотин и двадесет и един лева и седемнадесет ст./ лева, представляващи направените в заповедното производство и установителното производство  разноски, на основание чл.78,ал.1 ГПК. 

 

Решението подлежи на обжалване в двуседмичен срок от връчването му на страните пред Варненския окръжен съд.

                                              

РАЙОНЕН СЪДИЯ :