Решение по дело №750/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 17
Дата: 11 януари 2021 г. (в сила от 30 януари 2021 г.)
Съдия: Светомир Витков Бабаков
Дело: 20207150700750
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 юли 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

РЕШЕНИЕ

 

№ 17/11.1.2021г.

 

гр. Пазарджик,  ……………. год.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, 8 състав, в открито заседание на дeсети декември през две хиляди и двадесета година,  в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТОМИР БАБАКОВ                                                            

                  

при секретаря ЯНКА ВУКЕВА, като разгледа   докладваното от Председателя адм.  дело № 750  по описа за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 Производството е по реда на чл.145 от АПК.

Образувано е по жалба от „МАРИНА МК 2010“ ЕООД против Заповед № 918/08.06.2020 г. на Кмета на Община Велинград, с която е одобрен на основание чл. 129 ал.2 от ЗУТ, съгласно чл. 134 ал.1 т.1 и ал.2 т.6 от ЗУТ е одобрено частично изменение на плана за регулация и застрояване на УПИ IV-8790, УПИ- V-9791 и УПИ VI- 8792 в кв. 20171 по плана на Велинград.

В съдебно заседание, жалбоподателя се представлява от адв. И. Д., който поддържа жалбата. Допълнителни аргументи излага в писмени бележки.

Ответникът- Кмета на Община Велинград се представлява от ст. експерт с юридическо образование А. К., която оспорва жалбата.

Заинтересованата страна Община Велинград в писмени бележки оспорва жалбата.

Заинтересовнаните страни В.И.Б. и М.И.Д., чрез адв. П. оспорват жалбата.

След преценка на изложеното в жалбата, като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, съдът направи следните фактически и правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в преклузивния срок за издаване на оспорената заповед от надлежна страна. Административният акт е връчен на жалбоподателя на 15.06.2020 г., а жалбата е подадена на 29.02.2020 г./видно от представената в с.з. разписка/. Жалбоподателят се явява заинтересована страна по смисъла на чл. 131 ал.2 т.4 от ЗУТ тъй като с оспорената заповед се променя предназначението на имота, предмет на заповедта, който е съседен на притежавани от жалбоподателя имоти. Разгледана по същество жалбата е основателна.

Със заявление вх. № 94-00/1979/07.02.2020 г. на В.И.Б. и м.И.Д., собственици на  УПИ IV-8790, УПИ- V-9791 и УПИ VI- 8792 в кв. 20171 по регулационен план на Велинград е било поискано одобрение на проект за частично изменение на плана за регулация и застрояване на тези УПИ. Към заявлението е представен предварителен договор № 472/03.02.2020 г. по чл. 15 ал.3 от ЗУТо

С проекта за частично изменение на плана за застрояване уличната регулация не се променя, като за сметка на УПИ IV-8790, УПИ- V-9791 и УПИ VI- 8792 в кв. 20171 по плана на Велинград се образува един нов УПИ, който е с отреждане и площ съответно УПИ IV-3514-„За къща за гости- апартаментен тип, търговия и услуги с площ 1084 кв.м.

С проекта за частично изменение на плана за застрояване се предвижда ново строително петно в УПИ IVдо четири етажа, свободно застрояване със следните параметри: плътност на застрояване- 70%, Кинт до 1,5 минимално озеленяване 30 %. Устройствената зона, в която попада новия УПИ е за „жилищно строителство с малка плътност и височина на застрояването. Проектът е приет с Решение № III взето с протокол № 2/30.04.2020 г. на ЕСУТ при Община Велинград. Представено е удостоверение за съгласуване на проекта от СГКК- Пазарджик с № 25-70280-11.03.2020 г.

При тези фактически данни е издадена оспорената в настоящото производство Заповед № 918/08.06.2020 г. на Кмета на Община Велинград.

По делото е изготвена съдебно- техническа експертиза, съгласно чието заключение се установява следното:

Приетите градоустройствени параметри за новообразувания, с обжалваната заповед, УПИ IV-3514, За къща за гости апартаментен тип, търговия и услуги (максимална плътност на застрояване - 70 %; максимална интензивност на застрояване - 1.5 и минимално озеленяване - 30 %; четири етажа - с височина до 12 м) не съответстват на установената устройствена зона „Жм” (максимална плътност на застрояване - 60 %; максимална интензивност на застрояване - 1.2 и минимално озеленяване - 40 %; три етажа - с височина до 10 м. чл.19, ал.1 от Наредба №7/2003 г). Съответстват на приетите Правила и нормативи за прилагане на одобрения през 2019 г ОУП на гр.Велинград, които допускат параметри за средно жилищно застрояване в отделни урегулирани поземлени имоти за къщи за гости в устройствени зони за ниско жилищно застрояване.

Зададените показатели с процесната заповед за изменение на ПУП - ПРЗ отговарят на устройствена зона за средно жилищно застрояване (с височина до 15 м) според класификацията по чл.19, ал.1 от Наредба №7/2003 г на МРРБ: максимална плътност на застрояване - 70 %; максимална интензивност на застрояване - 2, минимално озеленяване - 30 % за четири етажа при височина до 12 м. Такива показатели са допустими съгласно т.4 на чл.З от Правилата и нормативите за прилагането на ОУП на гр.Велинград в урегулирани поземлени имоти в зона за ниско жилищно застрояване Жм, отредени за хотели или къщи за гости.

Характерът на предвидената в заповед №918/08.06.2020 г височина на застрояване до четири етажа (Н<12) в новообразувания УПИ IV- 3514, „ за къща за гости апартаментен тип, търговия и услуги е за устройствена жилищна зона с преобладаващо застрояване със средна височина (до 15 м) чл. 16, ал.1, т.2 от Наредба №7/2003 г за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони.

Проектът е оформен съгласно Наредба №8/2001 г за обема и съдържанието на устройствените планове.

Предвиждането на мероприятие: „къща за гости – апартаментен тип, търговия и услуги” е допустимо в устройствени зони за ниско жилищно застрояване отговаря на разпоредбите на Наредба №7/2003 г - чл.17, ал. 1, т.2 и ал.2, т.2 които допускат в жилищни територии отделни УПИ да се предвиждат за хотелски сгради, магазини и заведения за хранене, т.е. - за търговия и услуги.

Допуснатите отстояния на застрояването в новия УПИ от 4 м от страничните регулационни линии отговарят на разпоредбите на чл.31, ал.2, т.1 от ЗУТ за отстояния на застрояването от вътрешните граници на имота.

Предвижданията на проекта за височина на застрояване (четири етажа до 12 м височина), плътност (0.70 %>) и интензивност на застрояване (1.5) и минимално озеленяване (30 %) отговарят на разпоредбите на чл.19, ал.1 от Наредба №7/2003 г за устройствена зона за средно жилищно застрояване (височина до 15м./ Отговарят и на разпоредбите на т.4 на чл.З от Правилата и нормативите за прилагането на ОУП на гр. Велинград в урегулирани поземлени имоти в зона за ниско жилищно застрояване Жм, отредени за хотели или къщи за гости, в които се допускат показатели за средно жилищно застрояване.

Съдът кредитира заключението на изготвената техническа експертиза като компетентно дадено от лице, притежаващо съответните специални знания в областта, в която са му възложени задачите и отговорило пълно и изчерпателно на поставените му въпроси. В частта, в която вещото лице твърди, че проекта съответства на  разпоредбите на т. 4 на чл.З от Правилата и нормативите за прилагането на ОУП на гр. Велинград с нормативи за средно жилищно застрояване, съдът не кредитира заключението, като съображения за това ще бъдат изложени по- долу.

Изложената фактическа обстановка обуславя следните правни изводи:

В чл. 8 ЗУТ се определя конкретното предназначение на имотите в различните видове територии. Съобразно разпоредбата на чл. 8, ал. 1, т. 1 ЗУТ конкретното предназначение на поземлените имоти се определя с подробния устройствен план, като в урбанизирани територии, в каквато попада процесния УПИ, или в отделни поземлени имоти извън тях може да бъде - за жилищни, общественообслужващи, производствени, складови, курортни, вилни, спортни и развлекателни функции, за озеленени площи и озеленени връзки между тях и териториите за природозащита, за декоративни водни системи (каскади, плавателни канали и други), за движение и транспорт, включително за велосипедни алеи и за движение на хора с увреждания, за техническа инфраструктура, за специални обекти и други. В чл. 4, ал. 7 от Наредба № 7/2003 г. се съдържа изброяване на видовете предназначение на териториите и поземлените имоти по ал. 5 и 6. В случая с оспорената заповед е одобрен ПУП – частично изменение  на плана за регулация и застрояване като за сметка на УПИ IV-8790, УПИ- V-9791 и УПИ VI- 8792 в кв. 2071 по плана на Велинград се образува един нов УПИ, който е с отреждане и площ съответно УПИ IV-3514-„За къща за гости- апартаментен тип, търговия и услуги с площ 1084 кв.м. Новият УПИ попада в устройствена зона  „За жилищно строителство с малка плътност и височина на застрояването“.

Преди издаване на оспорената заповед е спазена предвидената в чл. 135 ЗУТ процедура. Издадена е заповед по чл. 135, ал. 3 ЗУТ, с която по искането на заявителя е разрешено да се изработи проект за изменение на плана за регулация и застрояване в УПИ IV-8790, УПИ- V-9791 и УПИ VI- 8792 в кв. 20171 по плана на Велинград. Изискано е становище по реда на чл. 135 ал.4 от ЗУТ на главния архитект на гр. Велинград. Проектът е одобрен с Решение № III взето с протокол № 2/30.04.2020 г. на ЕСУТ при Община Велинград.

Основният спорен въпрос се концентрира около обстоятелството съобразен ли е проектът с разпоредбите на чл. 17 ал.1 т.2 и ал.2 т.2 от Наредба № 7/2003 на МРРБ  и разпоредбите на т.4 на чл.З от Правилата и нормативите за прилагането на ОУП на гр. Велинград и по- специално допустимо ли е  предвиждането в проекта на показатели за застрояване, характерни за устройствена зона със средно жилищно застрояване.

Съгласно разпоредбата на чл.17 ал.2 т.2 от Наредба № 7/2003 на МРРБ е се допускат в територии за жилищно застрояване, да се урегулират за устройствени нежилищни нужди   обекти- в случая хотелски сгради. В случая идейният проект е изготвен за обект, който се намира в устройствена зона за жилищно строителство и малка височина на застрояването. В чл. 19 ал.1 от Наредба № 7/2003 г. на МРРБ са посочени показателите за разновидностите на жилищните устройствени зони, като в ЖМ  с малка височина са предвидени плътност на застрояване  от 20-60%, интензивност на застрояване от 05-1,2 и необходима озеленена площ  от 40 до 60 %. Посочени са и показателите за ЖС  със средна височина, като  плътността на застрояване  от 25-70%, интензивност на застрояване от 1,0-2,0 и необходима озеленена площ  от 30 до 50 %. От заключението на вещото лице се установява, че показателите за застрояване, разрешени в процесната заповед   отговарят на устройствена зона със средно жилищно застрояване.

Съгласно разпоредбата на т.4 на чл.З от Правилата и нормативите за прилагането на ОУП на гр. Велинград, в устройствена зона ЖМ само в упита за хотели или къщи за гости могат да се допускат сгради с максимална кота корниз 12 м/4 ет./. Безспорно процесното изменение на плана касае УПИ, отредено за къща за гости и е допустимо същото да бъде с максимална кота корниз 12 м. Никъде във въпросните Правила или друг законов или подзаконов нормативен акт не се споменава за възможност тези УПИ-та да бъдат застроени с нормативи, характерни за средно жилищно застрояване, при положение, че се намират в устройствена зона ЖМ- с малка височина. Ако такава възможност се предвиждаше, тя следваше да бъде отбелязана изрично в Правилата и нормативите за прилагането на ОУП на гр. Велинград.  Ето защо, като се изключи височината на сградата, за която е предвидена в т.4 на чл. 3 от Правилата изрична възможност да бъде до 12 м., следва да бъдат спазени показателите за застрояване на територията, в която имотът попада- в случая за жилищно застрояване с малка височина, плътност на застрояване  до 60%, интензивност на застрояване до 1,2 и необходима озеленена площ  от 40 до 60 %.  Или е следвало да бъде изменен ОУП, като се предвиди възможност в устройствената зона за средно жилищно застрояване. Допълнителен аргумент в тази насока е и разпоредбата на чл. 39, ал. 2, т. 1 от Наредба 7/2003 на МРРБ, според която с устройствените планове обектите за обществено обслужване се предвиждат в изброените територии, вкл. жилищните като отделни обекти в урегулирани имоти с обслужващо значение за съответната територия. Т.е. обектите за нежилищни нужди имат обслужващо значение за съответната територия и нормативите за застрояване следва да бъдат съобразени с нея./ В този смисъл е решение №  5525/12.05.2020 г. на ВАС по адм. д. 9392/2019 г./

Като краен се налага изводът, че неправилно в оспорената заповед е разрешено за новообразувания УПИ IV-3514-„За къща за гости- апартаментен тип, търговия и услуги с площ 1084 кв.м. свободно застрояване със следните параметри: плътност на застрояване- 70%, Кинт до 1,5 минимално озеленяване 30 %, които са характерни за устройствени зони със средно жилищно застрояване. В този смисъл, заповедта противоречи на материалния закон и като такава следва да бъде отменена.

На дружеството- жалбоподател, предвид своевременно заявената претенция се дължат разноски, съобразно представен списък- в общ размер на  500 лв, от които 450 лв.  заплатен депозит за вещо лице  и 50 лв. държавна такса за водене на делото. Претенцията за заплащане на адвокатско възнаграждение в размер на 1200 лв. не следва да бъде уважавана, тъй като по делото не е представен нито договор за правна защита и съдействие, нито доказателства за реално плащане на сумата.

 

Ето защо, Съдът

 

Р    Е    Ш    И    :

                                                                                                                              

ОТМЕНЯ по жалба на „МАРИНА МК 2010“ ЕООД Заповед № 918/08.06.2020 г. на Кмета на Община Велинград, с която е одобрен на основание чл. 129 ал.2 от ЗУТ, съгласно чл. 134 ал.1 т.1 и ал.2 т.6 от ЗУТ е одобрено частично изменение на плана за регулация и застрояване на УПИ IV-8790, УПИ- V-9791 и УПИ VI- 8792 в кв. 20171 по плана на Велинград.

          ОСЪЖДА Община Велинград да заплати на „МАРИНА МК 2010“ ЕООД сумата от 500 лв. сторени по производството разноски.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

                                                         

                                                      

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/