РЕШЕНИЕ
№ 518
гр. Плевен, 08.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд –
Плевен, шести състав, в публично съдебно заседание на двадесети октомври две
хиляди двадесет и втора година в състав:
Председател: Снежина Иванова
при секретар Бранимира
Монова изслуша докладваното от съдията Снежина Иванова по адм. дело № 703 по
описа за 2022 година на Административен съд – Плевен.
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от
Административно -процесуалния кодекс (АПК) .
Административното дело е образувано по жалба на М.Ц.П.,***,
чрез адв П.Д. от АК-Враца, съдебен адрес: *** срещу заповед за прилагане на
принудителна административна мярка № 22-0305-000023/21.07.2022 г. на мл.
автоконтрольор при РУ Никопол, с която е
отнето СУМПС за 18 месеца.
В жалбата се посочва, че заповедта противоречи на
материалния закони описаните факти не отговарят на обективната действителност,
като не са изследвани всички относими към случая обстоятелства. Моли за отмяна
на заповедта .
В съдебно заседание оспорващият - М.Ц.П.,***, не се явява, не се представлява.
В съдебно заседание ответникът
– мл. автоконтрольор към ОД на МВР Плевен, РУ Никопол, се явява лично,
като посочва, че жалбата е неоснователна, тъй като е компетентен да издава
заповеди за налагане на ПАМ.
Административният съд - Плевен, шести състав, като
обсъди доказателствата по делото и доводите и възраженията на страните, и като извърши цялостна проверка
на оспорената заповед във връзка с правомощията си по чл.168 от АПК, намира за
установено следното от фактическа
страна:
На 30.06.2022 година е съставен акт за установяване на
административно нарушение, серия АД № 119726
(лист 16) по делото, тъй като при проверка на същата дата в с. Искър, ул. „страцин“ № 34П. управлява
лек автомобил Ауди А4 с рег. № ******, негова собственост като не спира на
подаден сигнал със стоп палка и отказва да бъде изпробван за употреба на
алкохол, за което м у е издаден талон за медицинско изследване.
По делото е приложена
и заповед № 316з-27/03.01.2018 г. на
директора на ОД на МВР Плевен (лист 14)
за компетентност на длъжностни лица от ОД на МВР – Плевен, да прилагат
принудителни административни мерки по чл. 171, т.1, т.2, т.2а, т. 4, т.5 от ЗДвП, като в т. 1.8 такава компетентност имат и служители на
длъжност „младши автоконтрольор“ в РУ при ОД на МВР Плевен, като с оглед
удостоверение № 32663/23.09.2022 г. на началник сектор КАПОЧР ОДМВР –Плевен, Ю.А.У.
заема длъжността „ младши автоконтрольор
I
степен“ в участък –Гулянци към РУ Никопол.
Приложена е докладна записка от мл. експерт Кр.В. , в
която се описва, че е получен сигнал -анонимен, че лице в нетрезво състояние
управлява МПС и се описват обстоятелствата
по извършване на проверка и установената
концентрация на алкохол в кръвта.
Със заповед за прилагане на принудителна
административна мярка № 22-0305-000023/21.07.2022 г. на мл. автоконтрольор към
ОД на МВР Плевен, РУ Никопол, спрямо М.Ц.П. е наложена ПАМ - временно отнемане
на свидетелство за управление на МПС до решаване на въпроса с отговорността, но
не повече от 18 месеца поради отказда бъде изпробван за употреба на алкохол.
Приложен е талон за медицинско изследване № 0064886 от
30.06.2022 г., в който е отразено, че отказва да даде проба, както и
справка за нарушител водач.
При така установената фактическа обстановка, съдът
намира от правна страна следното:
Жалбата е допустима
като подадена в срок и от надлежна страна.
Разгледана
по същество е неоснователна.
Оспорената заповед е издадена от компетентен орган и
неоснователно е възражението на оспорващия, че актът е издаден от некомпетентен
орган. Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по
чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4 и т. 5, буква
"а" и т. 6 от ЗДвП се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите
на службите за контрол съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от
тях длъжностни лица. По делото е приложена
заповед № 316з-27/03.01.2018 г. на
директора на ОД на МВР Плевен (лист 14)
за компетентност на длъжностни лица от ОД на МВР – Плевен, да прилагат
принудителни административни мерки по чл. 171, т.1, т.2, т.2а, т. 4, т.5 от ЗДвП, като в т. 1.8 такава компетентност имат и служители на
длъжност „младши автоконтрольор“ в РУ при ОД на МВР Плевен, а У. заема длъжност
„младши автоконтрольор първа степен“ в група „Охранителна полиция“ при РУ Никопол.
Съдът намира, че заповедта е издадена в установената форма и при спазване на административно-производствените правила и при правилно прилагане на закона.
Съгласно чл. 171, т.
1, б. „б“ от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по
пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага ПАМ
"временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно
средство", включително на водач, който откаже да бъде проверен с
техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да
даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично
лабораторно изследване – до решаване на въпроса за отговорността му, но за не
повече от 18 месеца. В случая по делото е безспорно установено, че П. управлява
МПС като отказва да му бъде извършена проба за употреба на алкохол.
Обстоятелството, че оспорващият е управлявал моторното
превозно средство, се установява от съставения АУАН , който като официален
свидетелстващ документ се ползва с обвързваща съда материална доказателствена сила
относно неговата вярност до доказване на противното по аргумент от чл. 189, ал.
2 ЗДвП, като не са ангажирани доказателства, които да опровергават констатациите в АУАН, нито
такива, че лицето е извършило химическо изследване по издадения му талон,
,връчен в 23.55 ч. на 30.06.2022 година
Настоящият състав намира, че наложената принудителна
административна мярка съответства и с целта на закона и с принципите за съразмерност
по чл. 6 от АПК.
Процесната принудителна административна мярка не цели
да санкционира/накаже нарушителя и/или трети лица, а чрез неблагоприятни
последици за адресата да се постигане правно определен резултат – подобряване
на пътната обстановка в страната, ограничаване и намаляване броя на
пътнотранспортните произшествия, на загиналите и ранените при пътни инциденти
участници в движението. Временното отнемане на свидетелството за управление на
МПС препятства възможността за водача да управлява МПС по пътищата, респ.
възможността да бъде извършено ново и/или повторно нарушение. Предвидената
мярка е израз на държавната политика за ограничаване и преустановяване
управлението на МПС след употреба на алкохол, което е и обществено значима цел
с оглед значителния брой жертви и пострадали. Предвид установените факти по
делото съдът намира, че отмяната на процесната ПАМ би се явила в противоречие с
целта на закона.
С оглед изложеното съдът счита, че оспорената заповед
е постановена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липса
на съществени процесуални нарушения, в съответствие с материалния закон и целта
на закона и следва оспорването да бъде
отхвърлено.
Воден от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 ,
предл. последно от АПК, Административен съд-Плевен, шести състав
РЕШИ:
Отхвърля жалба на
М.Ц.П.,***, чрез адв П.Д. от АК-Враца, съдебен адрес: *** срещу заповед за
прилагане на принудителна административна мярка № 22-0305-000023/21.07.2022 г.
на мл. автоконтрольор при РУ Никопол, с
която временно е отнето СУМПС до решаване на въпроса с отговорността, но не за
повече от 18 месеца.
Преписи от решението да се изпратят на страните.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
/п//