РЕШЕНИЕ
№ 458
гр. Благоевград, 26.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, IV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на четвърти октомври през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Георги Б. Янев
при участието на секретаря Христина Хр. Манева Янкова
като разгледа докладваното от Георги Б. Янев Административно наказателно
дело № 20221210200601 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на И. И. И., с ЕГН **********, с адрес гр. Б., ул. М. №
, ет. , ап. , против Наказателно постановление № 25/29.03.2022г., издадено от
директора на РЗИ Благоевград, с което на жалбоподателя на основание
чл.209а, ал.4, от Закона за здравето е наложено административно наказание
"глоба" в размер на 300 лева за нарушение на чл.209а, ал.1 от същия закон.
В жалбата се релевират доводи за незаконосъобразност на атакуваното
наказателно постановление, както и че същото е издадено при допуснати
нарушения на процесуалните правила. Иска се от съда да отмени атакуваното
НП, като незаконосъобразно.
В съдебно заседание, жалбоподателя, редовно призован, явява се лично.
Поддържа депозираната жалба. Дава обяснения по случая, като твърди, че
излизали от заведението когато на място пристигнали проверяващи от РЗИ.
Сочи, че сметката са платили към 22.00 часа и няколко минути са се
забавили, тъй като ходили до тоалетна. Иска се от съда да отмени атакуваното
НП.
Администратвино-наказващият орган, редовна призован, чрез юрисконсулт
М. оспорва депозираната жалба и моли НП да бъде потвърдено, като
1
правилно и законосъобразно, като прави искане за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, след като служебно провери обжалваното наказателно постановление,
доводите на страните и събраните по делото доказателства приема за
установено от фактическа страна следното:
Съгласно т.15 на Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на
здравеопазването на територията на Република България, считано от
07.09.2021г. до 31.10.2021г. посещенията в заведенията за хранене и
развлечения по смисъла на чл.124 от Закона за туризма, игралните зали и
казина се допускат само в часовия интервал от 7,00 ч. до 23,00 ч. при
спазване на отстояние от 1.5 м. между облегалките на столовете на съседните
маси, допускане на не повече от 6 души на една маса и носене на защитни
маски за лице от персонала.
На 11.09.2021г. свидетелите Н. Щ., служители на РЗИ и Г. И. – служител на
ОДМВР били включени в провеждана специализирана полицейска операция
във връзка със спазването на въведените противоепидемични мерки на
територията на Република България.
Около 23.17 ч. на същата дата Щ. и Г. И. извършили проверка в закрит
обществен обект Снек-бар „Би Фрии“ Благоевград, находящ се в гр.
Благоевград, жк Струмско до РУМ, стопанисван от фирма „Три“ ЕООД.
Проверката била относно спназване на въведените противоепидемични
мерки, въведени със Заповед № РД-01-743 от 31.08.2021 година и Заповед №
РД -01-748 от 02.09.2021 година на Министъра на Здравеопазването.
Проверяващите установили, че в заведението–обект на проверката
посетители. При извършени проверка на документите за самоличност на
намиращите се в заведението лица, проверяващите установили, че един от
посетителите на заведението е и жалбоподателя И..
Проверяващите приели, че жалбоподателя И., като клиент- посетител на
заведение Снек-бар „Би Фрии“ Благоевград е нарушил т. 15 от Заповед № РД-
01-748/02.09.2021г. на министъра на здравеопазването, като по този начин е
извършила нарушение на чл.209а, ал.1 ЗЗдр, като на мястото на проверката е
съставен констативен протокол. В същия е указано на И., че на 15.09.2021
година следва да се яви в РЗИ за съставяне на АУАН. Тъй като И. не се явила
на посочената в констативния протокол дата е отправена покана изх. № 94-
9529-2/24.11.2021 година за съставяне на АУАН на 08.12.2021 година. На тази
2
дата актосъставителя Н. Щ., в присъствието на свидетелите В. Д. и Н. Г.
съставили на И. АУАН № 227/08.12.2021 година за констатираното в
констативния протокол нарушение. АУАН е връчен на жалбоподателя, като
същата е отразила, че ще депозира писмени възражения, каквито на
09.12.2021 година са постъпили в РЗИ Благоевград.
На 29.03.2022г., Директорът на РЗИ Благоевград издал обжалваното
наказателно постановление, с което на жалбоподателя на основание чл.209а,
ал.4 от Закона за здравето е наложил административно наказание "глоба" в
размер на 300 лева за нарушение на чл.209а, ал.1 от същия закон. НП е
връчено на жалбоподателя ката на 11.04.2022 г.
Посочените фактически обстоятелства се установяват въз основа на
събраните по делото доказателствени материали: гласните доказателства,
съдържащи се в показанията на свидетелите Щ., Д., Радева, обясненията на
жалбоподателя, както и приобщените по надлежния процесуален ред на чл.
283 НПК писмени доказателства.
В основата на фактическите си изводи съдът постави показанията на
свидетелите Щ., Д., Р., тъй като по делото няма данни за заинтересованост на
тези свидетели от изхода на делото и не се представени доказателства, които
да опровергават техните показания. Високата доказателствена стойност на
показанията на тези свидетели се основава на непротиворечивото,
последователно и пълно възпроизвеждане на непосредствено възприети от
тях обстоятелства, релевантни към предмета на делото.
Писмените документи, като относими към предмета на делото и изясняващи
същото, съдебният състав кредитира изцяло и основа фактическите си изводи
и въз основа на тях, като същите са приобщени по надлежния процесуален
ред.
От показанията на свидетеля Щ. и съставения АУАН съдът установи детайли
около извършената проверка, направените при нея констатации, както и
процедурата по съставяне и връчване на АУАН на жалбоподателя.
От Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на здравеопазването,
съдът установи вида и срока на действие на въведените с тази заповед
противоепидемични мерки.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна
следното:
Жалбата е подадена от легитимирано лице при спазване на предвидения в
3
ЗАНН преклузивен срок (НП е връчено на 11.04.2022г., а жалбата е от
21.04.2022г.), и е насочена срещу подлежащ на съдебен контрол
административно-наказателен акт, поради което се явява процесуално
допустима.
Разгледана по същество същата е основателна, по следните съображенията:
При разглеждане на дела по оспорени наказателни постановления районният
съд е инстанция по същество, с оглед на което дължи извършването на
цялостна проверка относно правилното приложение на материалния и
процесуалния закон, независимо от посочените от жалбоподателя основания.
В изпълнение на това свое правомощие съдът констатира, че АУАН и НП са
издадени от компетентни органи. В този смисъл актосъставителят и
наказващият орган са материално и териториално компетентни да установят
нарушението и да наложат за него административно наказание.
Административно-наказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана
за това, че в нарушение на т.15 от Заповед № РД-01-748/ 02.09.2021 г. на
Министъра на здравеопазването, във вр. чл.209а, ал. 1 от ЗЗ, във вр. чл. 63,
ал.4 от с.з., на 11.09.2021 г., около 23.17 часа, се е намирал в снек-бар „Би
Фрии“.
С разпоредбата на чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ, в приложимата към процесния период
редакция, е предвидено административно наказание "глоба" от 300 до 1000
лева за нарушаване или неизпълнение на въведени от министъра на
здравеопазването или от директор на регионална здравна инспекция
противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 4 или 7 и чл. 63а, ал. 1 или 2, от ЗЗдр,
освен ако деянието не съставлява престъпление. С нормата на чл. 63, ал. 4 от
ЗЗдр, също в приложимата към процесния период редакция (ДВ бр. 44 от
2020 год., в сила от 14.05.2020 год.), в правомощие на Министъра на
здравеопазването е вменено: При обявена извънредна епидемична обстановка
със заповед да въведе временни противоепидемични мерки по предложение
на главния държавен здравен инспектор за територията на страната или за
отделна област.
В конкретния случай със Заповед № РД-01-748/02.09.2021 на Министъра на
здравеопазването е въведена противоепидемична мярка, съгласно която
„посещенията в заведенията за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124
от Закона за туризма, игралните зали и казина се допускат само в часовия
интервал от 7,00 ч. до 23,00 ч, при спазване на отстояние от 1,5 метра между
4
облегалките на столовете на съседните маси, допускане на не повече от шест
души на една маса и носене на защитни маски за лице от персонала.“. В
заповедта е посочено, че същата е в сила от 07.09.2021 год. до 31.10.2021 год.
включително.
Няма спор по делото, че проверяваният обект представлява заведение за
развлечение по смисъла на чл. 124, ал. 7, т. 6 от ЗТ. Не е спорно и че в
нарушение на т. 15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021 на Министъра на
здравеопазването, в 23.17 часа на 11.09.2021 г., в цитираното заведение са се
намирали клиенти. Поради това, съдът намира за безспорно установено в
случая, че визираната в т.15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021 на
Министъра на здравеопазването противоепидемична мярка не е била спазена.
При ангажиране отговорността на нарушителя, обаче, неправилно е
определен субектът на нарушението, доколкото адресат на задължението по т.
15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021 г. на Министъра на здравеопазването е
търговецът, стопанисващ съответното заведение, но не и физическите лица,
които са се намирали в това заведение като клиенти. За да бъде
законосъобразно ангажирана административно-наказателната отговорност на
конкретен правен субект следва същият да не е изпълнил свое законово
задължение, което е скрепено със съответната санкция, предвидена в
конкретен нормативен акт. Отговорност за извършеното нарушение носи
адресатът на задължението да не нарушава и да изпълнява въведените от
Директора на съответната Регионална здравна инспекция противоепидемични
мерки.
В настоящия случай, отговорност за неизпълнението на въведените
противоепидемични мерки е следвало да бъде ангажирана на търговеца,
стопанисващ снек-бар „Би Фрии“,“ тъй като за него е въведено задължение да
допуска само в часовия интервал от 07.00 часа до 23:00 часа, при спазване на
разстояние от 1.5 метра между облегалките на столовете на съседни маси,
допускането на не повече от 6 души на една маса и носене на защитни маски
от персонала.
Отделна на гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че в случая
са допуснати съществени процесуални нарушения и при така направеното от
АНО описание на нарушението. В АУАН и НП не е конкретизирано
обвинението – не е описано точно и конкретно вмененото на жалбоподателя
административно нарушение, а е цитирана разпоредбата на т. 15 от Заповед
5
№ РД-01-748/02.09.2021г. на Министъра на здравеопазването. Видно от
сочената като нарушена разпоредба на т. 15 от Заповед № РД-01-
748/02.09.2021г. на Министъра на здравеопазването е, че същата съдържа три
отделни хипотези, а именно - спазване на отстояние от 1,5 метра между
облегалките на столовете на съседните маси, допускане на не повече от шест
души на една маса и носене на защитни маски за лице от персонала. От
фактическата част на процесното наказателно постановление се установява,
че в същата липсва конкретизиране на така извършеното нарушение, тоест
липсва изрично посочване на коя от цитираните хипотези в случая не е
изпълнена.
С оглед на изложеното, съдът намира, че така даденото описание е непълно и
неточно, в нарушение на изискванията на чл. 42, т. 4 от ЗАНН, респ. чл. 57,
ал. 1, т. 5 от ЗАНН, поради което издаденото наказателно постановление като
незаконосъобразно следва да бъде отменено.
/В тази насока са Решение постановено по КНАХ № 178/2022 година по описа
на Административен съд Благоевград и Решение постановено по КНАХ №
179/2022 година по описа на Административен съд Благоевград/
За абсолютно същото нарушение на процесната дата и място са Решения
постановени по НАХД № 333/2022 година и НАХД № 1758/2021 година по
описа на БлРС, които касаят други клиенти присъствали в същото заведение
заедно с жалбоподателката/.
Предвид изхода на делото искането за присъждане на разноски се явява
неоснователно.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 25/29.03.2022г., издадено от
директора на РЗИ Благоевград, с което на жалбоподателя И. И. И., с ЕГН
**********, с адрес гр. Б., ул. М. № , ет. , ап. , на основание чл.209а, ал.4, от
Закона за здравето е наложено административно наказание "глоба" в размер
на 300 лева за нарушение на чл.209а, ал.1 от същия закон.
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искане за присъждане на разноски за
юрисконсултско възнаграждение, като неоснователно.
6
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд -
Благоевград, в 14-дневен срок от получаване на съобщението от страните.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
7