Р Е Ш Е Н И Е
град
Бургас, № 2249 /
31.12.2019г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Бургас, в съдебно заседание на дванадесети
декември, през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛИЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА
ЧЛЕНОВЕ: СТАНИМИР ХРИСТОВ
ДИАНА ГАНЕВА
при секретар С. Х., изслуша докладваното от съдия Л.АЛЕКСАНДРОВА по КАНД № 2546/2019г.
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.63, ал.1 от ЗАНН, във вр. с чл.208 и сл. от АПК.
Касаторът Д.Х.Ч.в качеството му на ЕТ „Чапара
– Д.Ч.“, със седалище и адрес на управление в гр.Свети Влас, ул.“Цар Симеон“ №
11 и със съдебен адрес ***, чрез адвокат В.В., е оспорил
решение № 208/15.08.2019г. по АНД № 544/2019г. по описа на Районен съд Несебър,
с което е потвърдено наказателно постановление № 421653-F399798/04.02.2019г., издадено от началник отдел Оперативни
дейности – Бургас в ЦУ на НАП. С наказателното постановление за нарушение на чл.39,
ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ във връзка с чл.118, ал.4 от ЗДДС и на
основание чл.185, ал.2, изречение 2 от ЗДДС, във връзка с чл.185, ал.1 от същия
закон на касатора е наложена имуществена санкция в
размер на 500 лв.
Касаторът твърди, че обжалваното решение е неправилно. Счита, че от
събраните доказателства не се доказва, че на 01.08.2018г. търговецът е
регистрирал продажби, за да бъде задължен да отпечата дневен финансов отчет с
нулиране. Иска обжалваното решение да бъде отменено, а по съществото на спора -
да бъде отменено наказателното постановление.
В съдебно заседание касаторът, редовно
уведомен, не изпраща представител.
Ответникът по касация Дирекция „Фискален контрол“, сектор
„Оперативни дейности“ - Бургас, редовно призован, не изпраща представител.
Представителят на Окръжна прокуратура Бургас – прокурор А.Ч.,
счита, че касационната жалба е неоснователна, а обжалваното решение предлага да
бъде оставено в сила.
Съдът като прецени събраните по делото доказателства, доводите
и възраженията на страните намира следното:
Касационната жалба е подадена в срок от надлежно легитимирано
лице, поради което е допустима за разглеждане. Разгледана по същество е
основателна.
ЕТ „Чапра – Д.Ч.“ е наказан затова,
че при извършена проверка на 05.08.2018г. в 19:10 ч., в търговски обект –
ресторант „Чапара“, находящ
се в гр.Свети Влас, ул.“Цар Симеон“ № 11 стопанисван от ЕТ „Чапра
– Д.Ч.“ е установено, че не е отпечатан пълен дневен финансов отчет с нулиране
и запис във фискалната памет за 01.08.2018г. Посочено е, че в търговския обект
има монтирано и функциониращо към момента на проверката ФУ модел „DATECS MP-55 KL“ с инд. № DT405421 и фискална памет № 02405421. Административнонаказващият
орган е приел, че с деянието е нарушена нормата на чл.39, ал.1 от Наредба
Н-18/13.12.2006г. на МФ във връзка с чл.118, ал.4 от ЗДДС.
Съгласно чл.39, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ (Изм. – ДВ,
бр.76 от 2017г.) лицето по чл. 3 отпечатва пълен дневен финансов отчет с
нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден, през който в устройството
са регистрирани продажби. При продажби на стоки и услуги от автомати на
самообслужване лицето по чл. 3 няма задължение да отпечатва дневен финансов
отчет, той се генерира автоматично и се записва във фискалната памет и в КЛЕН
за всеки ден (за всеки 24 часа). Лице по чл. 3, използващо ИАСУТД, няма
задължение за отпечатване на дневен финансов отчет.
Съгласно чл.185, ал.2, изречение 2 от ЗДДС извън случаите по ал.1
на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл. 118 или на
нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица,
които не са търговци, в размер от 300 до 1 000 лв., или имуществена
санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3 000
до 10 000 лв. Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се
налагат санкциите по ал. 1.
Съгласно чл.185, ал.1 от ЗДДС на лице, което не издаде
документ по чл. 118, ал. 1, се налага глоба - за физическите лица, които не са
търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция - за юридическите
лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв.
Районният съд е приел, че при съставяне на АУАН и издаване на
наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на
процедурата, регламентирана в ЗАНН. Счел е, че нарушението е доказано по
несъмнен начин, както и че не са налице предпоставките за приложението на чл.28
от ЗАНН.
Обжалваното решение е неправилно.
Фактическият
състав на нарушената норма на чл.39, ал.1 от наредбата изисква не само да
отсъства отпечатан пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във
фискалната памет за всеки ден, но и през този ден в устройството да има
регистрирани продажби. Това означава, че през дните, в които няма регистрирани
продажби на стоки и услуги, лицето по чл.3 от наредбата не е задължено да
отпечатва такъв дневен финансов отчет. Затова наказващият орган следва да
докаже не само отсъствието на дневен финансов отчет, но и факта, че през този
ден, за който няма отчет, във фискалното устройство са регистрирани продажби.
В
процесния случай липсата на отпечатан дневен финансов отчет 01.08.2018г. в
търговския обект ресторант „Чапара” в гр.Свети Влас не е спорна по делото.
Административнонаказващият орган, обаче, не е доказал, че на 01.08.2018г. в
този обект са регистрирани продажби. Описаната контролна покупка в протокола за
извършена проверка серия АА №0265546/05.08.2018г. е от датата, през която е
извършена проверката. По време на същата проверка е констатирано, че в касовата
книга на търговския обект липсват дневни финансови отчети за няколко периода,
подробно описани в протокола, между които попада и 01.08.2018г. По време на
проверката, обаче, проверяващият екип не се е снабдил с КЛЕН с всички маркирани
продажби за инкриминираната дата, а лицето е било задължено да ги представи на
по-късна дата, въпреки, че представители на проверяващият орган са били в
обекта са могли да изискат предоставянето на място на такъв КЛЕН. Впоследствие
наказаното лице не е представило изискания от проверяващите КЛЕН с
възражението, че на 01.08.2018г. няма регистрирани операции. В хода на
съдебното производство ответният административнонаказващ орган също не е
представил доказателства, че на 01.08.2018г. в посочения в наказателното
постановление търговски обект са били регистрирани продажби. При разпита в
съдебно заседание на актосъставителя Ш., която е участвала и при извършване на
проверката е наблегнато единствено на отсъствието на дневен финансов отчет за
01.08.2018г., като нищо не е казано за евентуална констатация от проверяващия
орган във връзка с регистрирани продажби на същата дата.
По
тези съображения настоящият съдебен състав счита, че касационната жалба е
основателна. Административнонаказващият орган не е доказал един от обективните
елементи от състава на нарушението, а именно, че в деня, за който се твърди, че
няма дневен финансов отчет, има регистрирани във фискалното устройство
продажби. Отсъствието на доказателства за този елемент от състава на нарушението
води до извода, че самото нарушение не е доказано, което опорочава издаденото
наказателно постановление. Като е направил различен от този извод районният съд
е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено, а по съществото
на спора следва да бъде отменено наказателното постановление.
На
основание чл.221, ал.2 във вр. с чл.218 от АПК, във вр. с чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, Административен съд Бургас,
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ решение № 208
от 15.08.2019г. постановено по АНД № 544/2019г. на Районен съд – Несебър, вместо
него постановява:
ОТМЕНЯ наказателно
постановление № 421653-F399798 от 04.02.2019г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности“ – Бургас в ЦУ на
НАП.
Решението не
подлежи на обжалване и протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: