Решение по дело №419/2024 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 2038
Дата: 11 ноември 2024 г. (в сила от 11 ноември 2024 г.)
Съдия:
Дело: 20247220700419
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 август 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 2038

Сливен, 11.11.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Сливен - IV състав, в съдебно заседание на пети ноември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ИГЛИКА ЖЕКОВА
   

При секретар НИКОЛИНКА ЙОРДАНОВА като разгледа докладваното от съдия ИГЛИКА ЖЕКОВА административно дело № 20247220700419 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 172 ал. 5 от ЗДвП във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба от Д. И. С., [ЕГН], с адрес [населено място], ул. „О.“ № ... срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 24-0804-000266/18.07.2024 год., издадена от Началник група в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Сливен, с която на основание чл. 171 т. 4 от ЗДвП е постановено изземване на свидетелството за управление на водач на МПС, на който са отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157 ал. 4 от ЗДвП.

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, с фактически твърдения, че някои от визираните в акта наказателни постановления не са били връчени на адресата С.. Заявява се още липса на компетентност у органа – издател на акта. Заявена е молба за отмяна на заповедта, с претенция за разноски.

В открито съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не се представлява. В писмено становище моли за даване ход на делото по същество, поддържа жалбата и моли съда да я уважи. Претендира разноски в производството.

В открито съдебно заседание административният орган, редовно призован, не се явява. Представлява се от надлежно упълномощен гл. юрк К. Б., която оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли. Представя писмено становище, в което излага подробни съображения в насока законосъобразност на атакувания акт.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, доводите на явилата се страна и след служебна проверка по чл. 168 от АПК на законосъобразността на административния акт намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, срещу акт, който подлежи на съдебно обжалване, поради което се преценява като процесуално допустима.

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

Според данните в представена по делото и част от административната преписка Справка за нарушител – водач (л. 17), за нарушения на разпоредби от ЗДвП срещу Д. И. С. са съставени 15 (петнадесет) АУАН и издадени 15 (петнадесет) наказателни постановления, всички – влезли в законна сила. Наложените административни наказания по шест от посочените НП са заплатени от нарушителя.

На 18.07.2024 г. Началник група в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен издал Заповед за прилагане на принудителна административна мярка по чл. 171 т. 4 от ЗДвП с № 24-0804-000266, в която мярката е обективирана като: „Изземване на СУМПС на водач на МПС, на който са отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157 ал. 4 от ЗДвП“. Видно от съдържанието на акта, в периода 2021 г. – 2024 г. с издадени на водача С. наказателни постановления са отнети общо 40 контролни точки, както следва: 1. с НП № 21-0769-005419/20.12.2021 г. са отнети 6 контролни точки, като НП е връчено на 19.01.2022 г., не е обжалвано и е влязло в законна сила; 2. с НП № 22-0804-001836/08.06.2022 г. са отнети 6 контролни точки, връчено на 22.11.2022 г., не е обжалвано и е влязло в законна сила; 3. с НП № 22-0327-000278/15.06.2022 г. са отнети 6 контролни точки, връчено на 22.11.2022 г., не е обжалвано и е влязло в законна сила; 4. с НП № 23-0306-001164/02.11.2023 г. са отнети 12 контролни точки, връчено на 16.04.2024 г., не е обжалвано и е влязло в законна сила; 5. с НП № 24-0455-000031/25.01.2024 г. са отнети 10 контролни точки, връчено на 16.04.2024 г., не е обжалвано и е влязло в законна сила. Цитираните наказателни постановления са приложени по преписката и приобщени по доказателствата по делото. Видно от цитираната по-горе справка, наложените административни наказания „глоба“ по първите четири от тях са заплатени от санкционирания водач Д. С.. НП № 24-0455-000031/25.01.2024 г. е връчено на С. на 16.04.2024 г., видно от данните в писмо рег. № 455р-6790/23.05.2024 г. на Началник РУ – Твърдица при ОД на МВР – Сливен.

По доказателствата е приобщена Заповед № 343з-1516/05.06.2023 г. на Директора на ОД на МВР – Сливен, с която на длъжностни лица от дирекцията са предоставени правомощия за издаване на административни актове от кръга на нормативно уредената компетентност на органите на МВР. Съгласно т. 1.5. от заповедта, началниците на групи в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен са оправомощени да прилагат с мотивирана заповед принудителни административни мерки по чл. 171 т. т. 1, 2, 2а, 4, 5 б. „а“ и т. 6 от ЗДвП.

Видно от представения в хода на съдебното дирене екземпляр от оспорената заповед, жалбоподателят в настоящото производство Д. С. е предал лично СУМПС на 27.09.2024 г.

Въз основа на събраните доказателства и разгледана по същество, съдът намира жалбата за неоснователна, при следните съображения:

Оспорената заповед е надлежно мотивирана, издадена от компетентен, надлежно оправомощен административен орган по смисъла на чл. 172 ал. 1 от ЗДвП, в изискуемата от закона писмена и предметна форма, което, противно на изложеното в жалбата, обуславя извода за нейната валидност. При преценка на приобщената по доказателствата административна преписка съдът намира, че при постановяване на атакувания акт не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и отклонения от разписаните правила в относимите и приложими материалноправни норми.

Видно от представените от ответния орган писмени доказателства, за нарушения на ЗДвП срещу Д. С. са съставени 15 АУАН и съответно – издадени 15 НП. По силата на пет от влезлите в законна сила санкционните актове (НП № 21-0769-005419/20.12.2021 г., НП № 22-0804-001836/08.06.2022 г., НП № 22-0327-000278/15.06.2022 г., НП № 23-0306-001164/02.11.2023 г. и НП № 24-0455-000031/25.01.2024 г.) са наложени административни наказания „глоба“ и постановено отнемане на контролни точки, чийто общ брой възлиза на 40. С влизането в законна сила на посочените наказателни постановления, респ. на разпоредените в тях наказания, за санкционирания водач е възникнало задължението по чл. 157 ал. 4 от ЗДвП. Съгласно тази норма, водач, на когото са отнети всички контролни точки, губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на Министерството на вътрешните работи. Към датата на постановяване на оспорената в настоящото съдебно производство заповед – 18.07.2024 г. Д. С. не е изпълнил това си законово задължение, с което бездействие е осъществен фактическия и юридически състав, нормиран в разпоредбата на чл. 171 т. 4 от ЗДвП. Според разписаното в този законов текст, посочен като правно основание за издаване на административния акт, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: изземване на свидетелството за управление на лице, което не е изпълнило задължението си по чл. 157 ал. 4. В процесния случай с посочените в ЗППАМ и представени по делото пет наказателни постановления е разпоредено отнемане на общо 40 контролни точки, с отбелязване в същите, че са влезли в законна сила. В жалбата се твърди, че не всички от тях са връчени на адресата, поради което и не са влезли в сила, в която насока е заявено, че в хода на съдебното дирене ще се направи уточнение кои точно са тези НП и ще се ангажира съдебно – почеркова експертиза. Въпреки така заявеното, такова уточнение и съответно – искане не е извършено от оспорващата страна в съдебно заседание, поради което съдът няма основание да се съмнява в истинността на представените от административния орган писмени доказателства. Нещо повече, видно от представената справка за нарушител – водач, която е официален документ, наложените с НП № 21-0769-005419/20.12.2021 г., НП № 22-0804-001836/08.06.2022 г., НП № 22-0327-000278/15.06.2022 г. и НП № 23-0306-001164/02.11.2023 г. административни наказания „глоба“ са заплатени от Д. С., което напълно опровергава твърдението за невръчване. Последното от посочените в ЗППАМ като влязло в законна сила НП № 24-0455-000031/25.01.2024 г. е връчено на адресата С. на 16.04.2024 г., което се установява от писмо рег. № 455р-6790/23.05.2024 г. на Началник РУ – Твърдица при ОД на МВР – Сливен. Данните в последното не са опровергани в хода на настоящото съдебно производство, чрез ангажиране от оспорващата страна на годни доказателствени средства, предвид което съдът приема, че и този санкционен акт е надлежно връчен и влязъл в законна сила.

Максималният размер на контролните точки, както и условията и редът за тяхното отнемане и възстановяване са нормирани в Наредба № Із-2539/17.12.2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение. Съгласно чл. 2 ал. 1 от Наредба № Із-2539/17.12.2012 г., максималният размер на контролните точки за отчет на извършваните нарушения на Закона за движението по пътищата (ЗДвП) е 39. Според разпореденото в чл. 3 ал. 1, контролни точки се отнемат въз основа на влязло в сила наказателно постановление. В настоящия случай с визираните по – горе наказателни постановления, както следва: НП № 21-0769-005419/20.12.2021 г., НП № 22-0804-001836/08.06.2022 г., НП № 22-0327-000278/15.06.2022 г., НП № 23-0306-001164/02.11.2023 г. и НП № 24-0455-000031/25.01.2024 г. на водача Д. С. са отнети общо 40 контролни точки. Както се отбеляза по – горе, тези актове са влезли в законна сила и са произвели своето правно действие. С влизане в сила на последното от посочените НП – това с № 24-0455-000031/25.01.2024 г. на дата 01.05.2024 г. за санкционирания водач С. е възникнало задължението по чл. 157 ал. 4 от ЗДвП, което той към датата на постановяване на ПАМ (18.07.2024 г.) не е изпълнил.

Следователно, в процесния случай са налице всички, посочени в разпоредбата на чл. 171 т. 4 от ЗДвП материалноправни предпоставки за прилагане на мярката: оспорващият е водач на МПС, всички нормативно установени контролни точки са отнети по силата на влезли в законна сила наказателни постановления, но водачът не е изпълнил задължението си по чл. 157 ал. 4 от ЗДвП да върне СУМПС при компетентния орган.

Гореизложеното мотивира настоящия съдебен състав да приеме, че оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 24-0804-000266/18.07.2024 год., издадена от Началник група в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Сливен, с която на основание чл. 171 т. 4 от ЗДвП е постановено изземване на свидетелството за управление на МПС на водач Д. И. С., на който са отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157 ал. 4 от ЗДвП е материално и процесуално законосъобразна и издадена в съответствие с целта на закона. Депозираната срещу същата жалба, като неоснователна, следва да бъде отхвърлена.

 

Водим от горното и на основание чл. 172 ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на Д. И. С. срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 24-0804-000266/18.07.2024 год., издадена от Началник група в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Сливен, с която на основание чл. 171 т. 4 от ЗДвП по отношение на жалбоподателя е постановено изземване на свидетелството за управление на МПС на водач, на който са отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157 ал. 4 от ЗДвП.

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от същото.

 

 

 

Съдия: