Решение по дело №28/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 55
Дата: 15 март 2019 г. (в сила от 29 април 2020 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20197280700028
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 януари 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  № 55/15.3.2019г.

гр. Ямбол, 15.03.2019 г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, шести състав, в публично заседание на двадесет и седми февруари две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

СЪДИЯ: Ст. Вълчев

 

при секретаря Ст.Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 28 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на П.И.М. ***, чрез адв. С.В. против Заповед № РД/02-00781 от 18.12.2018 г. на Кмета на Община Ямбол, с която е отказано одобряване на Задание за изработване на проект за изменение на действащия Подробен устройствен план /ПУП/ - План за регулация и застрояване /ПРЗ/ на УПИ V-5547 и УПИ VI, кв. 136 по плана на гр. Ямбол - кв. „К." и Подробен устройствен план /ПУП/ - План за улична регулация /ПУР/ за улица „С." от О.Т. 376 до О.Т. 377, както и е отказано разрешаване изработване на проект за изменение на действащия Подробен устройствен план /ПУП/ - План за регулация и застрояване /ПРЗ/ на УПИ V-5547 и УПИ VI, кв. 136 по плана на гр. Ямбол - кв. „К." и Подробен устройствен план /ПУП/ - План за улична регулация /ПУР/ за улица „С." от О.Т. 376 до О.Т. 377.

В жалбата се твърди, че заповедта е постановена в нарушение на материалноправните разпоредби, поради което се иска да бъде отменена като незаконосъобразна и да се присъдят направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и с упълномощения си процесуален представител, който подържа жалбата на изложените в същата основания, като претендира за отмяна на атакуваната заповед и за присъждане на направените по делото разноски.

За ответната страна–Кмета на Община Ямбол се явява гл.юрисконсулт К., която оспорва жалбата като неоснователна с искане за отхвърлянето й и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение по подробните съображения посочени в депозирания писмен отговор.

Заинтересованите страни редовно и своевременно призовани не се явяват, не се представляват и не вземат становище по жалбата.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

 Със Заявление рег.№ОСИД-00222/05.02.2018 г. П.И.М. *** издаване на удостоверение за извършване на обстоятелствена проверка за признаване право на собственост на недвижим имот.

По повод заявлението Дирекция „Общинска собственост и икономически дейности“ при община Ямбол издава Удостоверение № 2801-02979/15.02.2018 г., в което е посочено, че 96/605 идеални части от ПИ с идентификатор №87374.553.340 по КК на гр.Ямбол, целия с площ от 605 кв.м. и 110/674 идеални части от  ПИ с идентификатор №87374.553.338 по КК на гр.Ямбол, целия с площ от 674 кв.м. са съсобствени между община Ямбол и П.И.М..

Със Заявление рег.№УТС-00979/28.05.2018 г. П.И.М., в качеството си на собственик на ПИ с идентификатор №87374.553.340 и ПИ с идентификатор №87374.553.338 по КК на гр.Ямбол, съгласно н.а. №106, том.І, д.№216, вх.per.№239/1972 г. ЯРС и н.а. №164, т.ІІІ, д.№1771/1992 г. ЯРС, е поискал да се разреши изменение на действащия Подробен устройствен план /ПУП/ - План за регулация и застрояване /ПРЗ/ на УПИ V-5547 и УПИ VI в кв.36 по плана на гр.Ямбол - кв.“К. и Подробен устройствен план /ПУП/ - План на улична регулация /ПУР/ за улица „С.“ от О.Т. 376 до О.Т. 377.

По постъпилото заявление главния архитект на община Ямбол е изразил Становище № СГА-016/05.06.2018 г., че при наличие на съгласие от Общински съвет-Ямбол в качеството му на заинтересовано лице по смисъла на чл.131, ал.2, т.1 ЗУТ, да бъде разрешена процедурата по исканото изменение на основание чл.135, ал.3 и ал.4 ЗУТ във връзка с чл.134, ал.2, т.1 и т.2 ЗУТ.

На тридесет и четвърто заседание проведено на 28.06.2018 г. по точка девета Общински съвет-Ямбол е взел решение, с което дава съгласието си за изработване на проект за изменение на действащия Подробен устройствен план /ПУП/-План за регулация и застрояване /ПРЗ/ на УПИ V-5547 и УПИ VI, в кв.136 по плана на гр.Ямбол-кв."К." и Подробен устройствен план /ПУП/-План за улична регулация /ПУР/ за улица "С." от О.Т. 376 до О.Т.377.

Със Заповед №ТУ/02-00031/10.07.2018 г. на кмета на община Ямбол е одобрено задание за изработване на проект за изменение на действащия Подробен устройствен план /ПУП/-План за регулация и застрояване /ПРЗ/ на УПИ V-5547 и УПИ VI, в кв.136 по плана на гр.Ямбол-кв."К." и Подробен устройствен план /ПУП/-План за улична регулация /ПУР/ за улица "С." от О.Т. 376 до О.Т.377 и е разрешено изработване на проект за изменение на действащия Подробен устройствен план /ПУП/-План за регулация и застрояване /ПРЗ/ на УПИ V-5547 и УПИ VI, в кв.136 по плана на гр.Ямбол-кв."К." и Подробен устройствен план /ПУП/-План за улична регулация /ПУР/ за улица "С." от О.Т. 376 до О.Т. 377.

Със Заявление рег. № УТС-1557/21.08.2018 г. П.И.М. е поискал разглеждане на ОЕСУТ и одобряване на ПУП касаещо изменение на действащия ПУП-ПРЗ на УПИ V-5547 и УПИ VI, в кв.136 по плана на гр.Ямбол-кв."К." и ПУП-ПУР за улица "С." от О.Т. 376 до О.Т.377.

С Писмо № 2801-18508/26.10.2018 г. на община Ямбол, получено на 31.10.2018 г., П.И.М. е информиран, че внесения от него с вх. № УТС-1557/21.08.2018 г. проект за изменение на действащия Подробен устройствен план /ПУП/-План за регулация и застрояване /ПРЗ/ на УПИ V-5547 и УПИ VI, в кв.136 по плана на гр.Ямбол-кв."К." и Подробен устройствен план /ПУП/-План за улична регулация /ПУР/ за улица "С." от О.Т. 376 до О.Т.377, е бил включен за разглеждане от ОЕСУТ като т.2 в дневния ред на заседание № 12 на консултативния орган проведено на 04.10.2018 г., като по време на заседанието са били представени документи, удостоверяващи че община Ямбол е собственик на идеални части от засегнатите с изменението имоти, поради което до изясняване на обстоятелството налице ли е спор за материално право, проекта е оттеглен от разглеждане.

С Писмо № 2801-20036/19.11.2018 г. на община Ямбол, получено на същата дата, П.И.М. е уведомен, че производството по Заявление рег.№УТС-00979/28.05.2018 г. се възобновява и следва искането да се внесе от името на всички съсобственици в ПИ №87374.553.338 и ПИ №87374.553.340.

Във връзка с това оспорващия депозира писмо вх. № №2801-20498/26.11.2018 г., че на база посочените по-горе нотариални актове е единствен собственик на поземлените имоти.

Със Заповед № РД/02-00781 от 18.12.2018 г. Кмета на Община Ямбол е отказал одобряване на Задание за изработване на проект за изменение на действащия Подробен устройствен план /ПУП/ - План за регулация и застрояване /ПРЗ/ на УПИ V-5547 и УПИ VI, кв. 136 по плана на гр. Ямбол - кв. „К." и Подробен устройствен план /ПУП/ - План за улична регулация /ПУР/ за улица „С." от О.Т. 376 до О.Т. 377, както и е отказал разрешаване изработване на проект за изменение на действащия Подробен устройствен план /ПУП/ - План за регулация и застрояване /ПРЗ/ на УПИ V-5547 и УПИ VI, кв. 136 по плана на гр. Ямбол - кв. „К." и Подробен устройствен план /ПУП/ - План за улична регулация /ПУР/ за улица „С." от О.Т. 376 до О.Т. 377.

Заповедта е изпратена на адресата с писмо изх. № 21890/19.12.2018 г. и получена на 02.01.2019 г. с известие за доставяне.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Заповед № РД/02-00781 от 18.12.2018 г. на Кмета на Община Ямбол, с която е отказано одобряване на Задание за изработване на проект за изменение на действащия Подробен устройствен план /ПУП/ - План за регулация и застрояване /ПРЗ/ на УПИ V-5547 и УПИ VI, кв. 136 по плана на гр. Ямбол - кв. „К." и Подробен устройствен план /ПУП/ - План за улична регулация /ПУР/ за улица „С." от О.Т. 376 до О.Т. 377, както и е отказано разрешаване изработване на проект за изменение на действащия Подробен устройствен план /ПУП/ - План за регулация и застрояване /ПРЗ/ на УПИ V-5547 и УПИ VI, кв. 136 по плана на гр. Ямбол - кв. „К." и Подробен устройствен план /ПУП/ - План за улична регулация /ПУР/ за улица „С." от О.Т. 376 до О.Т. 377.

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай оспорената заповед е издадена от Кмета на Община Ямбол в рамките на неговите правомощия и с мотивиран акт в изискуемата писмена форма, но в нарушение на процедурата визирана в закона и в противоречие с материалноправните норми.

Административният орган постановява акта си на основание чл.103, ал.2 АПК във връзка с чл.91, ал.2 АПК, като посочва, че на 04.10.2018 г. в Дирекция „УТС" е представено удостоверение с изх.№2801- 02979/15.02.2018 г. издадено от Дирекция „Общинска собственост и икономически дейности" при Община Ямбол, от което е видно, че имоти с идентификатори 87374.553.338 и 87374.553.340 по ККарта на гр.Ямбол са съсобствени между Община Ямбол и П.И.М. и с оглед установеното обстоятелство и на основание чл.103, ал.1 АПК във връзка с чл.99, т.2 АПК производството по заявление № УТС-00979/28.05.2018 г. е възобновено.

Съгласно чл.99, ал.1, т.2 АПК влязъл в сила индивидуален или общ административен акт, който не е бил оспорен пред съда, може да бъде отменен или изменен от непосредствено по-горестоящия административен орган, а ако актът не е подлежал на оспорване по административен ред - от органа, който го е издал, когато се открият нови обстоятелства или нови писмени доказателства от съществено значение за издаването на акта, които при решаването на въпроса от административния орган не са могли да бъдат известни на страната в административното производство.

В случая е посочено, че е възобновено производството по заявление № УТС-00979/28.05.2018 г., което е приключило с влязла в сила Заповед №ТУ/02-00031/10.07.2018 г. на кмета на община Ямбол и единствено същата може да бъде предмет на разглеждане и произнасяне в развилата се процедура по чл.99 и сл. АПК.

Нормата на чл.99, ал.1 АПК дава право на административния орган да отмени или измени влязлия в сила индивидуален административен акт, а именно Заповед №ТУ/02-00031/10.07.2018 г. на кмета на община Ямбол.

Административният орган, в зависимост от отмяната или изменението на влязлия в сила индивидуален административен акт, съобразно основанието за възобновяване и след извършване при необходимост на нови процесуални действия в т.ч. и събиране на доказателства, както и при спазване на процедурата на съответното производство, следва да се произнесе по заявлението, с което е инициирано издаването на въпросната заповед, което не е направено понастоящем.

На второ място в разглежданата хипотеза на чл.99, ал.1, т.2 АПК  иницативата за възобновяване е предоставена с чл.100 АПК на страната в производството, но не и на административния орган, съответния прокурор или омбудсмана.

Ето защо и след като липсва такова искане, то органа се е произнесъл без надлежно сезиране, което е задължителна предпоставка, за да се породи това му право.

На трето място чл.99, ал.1, т.2 АПК изисква да са открити нови обстоятелства или нови писмени доказателства от съществено значение за издаването на акта, които при решаването на въпроса от административния орган не са могли да бъдат известни на страната в административното производство.

Посочените предпоставки в тяхната съвкупност не са налице, за да се възобнови производството и постанови нов административен акт в това производство и на посоченото основание.

От една страна не се касае за нови обстоятелства или нови писмени доказателства, т.к. Удостоверение № 2801-02979 е издадено от Дирекция „Общинска собственост и икономически дейности“ при община Ямбол на 15.02.2018 г., т.е. то не е ново обстоятелство или ново писмено доказателство.

Не може да се поставя и въпроса за откриването му, т.к е издадено от дирекция към община Ямбол, кмета на която община е издал Заповед №ТУ/02-00031/10.07.2018 г., постановена при първоначалното финализиране на възобновеното производство започнало със Заявление рег.№УТС-00979/28.05.2018 г.

В оспорената заповед се твърди, че в Дирекция „УТС“ при общена Ямбол на 04.10.2018 г. е постъпило издаденото от Дирекция „Общинска собственост и икономически дейности“ при община Ямбол Удостоверение № 2801-02979/15.02.2018 г., което е дало основание за възобновяване на производството.

Доколкото въпросното удостоверение е издадено и предоставено от и на дирекции към една и съща община, въз основа на данни находящи се в тази община, то не може да се приеме, че при издаване на административния акт автора му не е могъл да се снабди с въпросната информация.

Нещо повече, издаденото удостоверение има само констативен характер, то не създава и въз основа на него не възникват нови права, а само се твърди наличието на такива.

Освен това новите обстоятелства или новите писмени доказателства трябва да не са могли да бъдат известни на страната в административното производство, а не на издателя на акта, каквато е мотивировката в обжалваната заповед.

В тази връзка задължение на издателя на Заповед №ТУ/02-00031/10.07.2018 г. е било да изясни напълно и всеобхватно фактическата обстановка и събере относимите доказателства в т.ч. и по отношение съсобствеността върху засегнатите имоти, които данни са били налице в същата администрация.

Неизпълнението на нормативно вменените с чл.35, чл.36 и чл.37 АПК задължения не дава възможност на административния орган да отстранява собствените си порочни процесуални действия по реда и на основанията визирани в производството по чл.99, ал.1, т.2 АПК.

От друга страна въпросното удостоверение не е обстоятелство или писмено доказателство от съществено значение за издаването на акта, т.к. не не създава, а констатира наличието на права, които са оспорени от заявителя в производството.

Ето защо, при несъгласие по отношение на факти от съществено значение за издаването на акта, а в случая представляващо спор за материално право на собственост върху недвижими имот, е следвало да се разреши същия. Последното не би могло да стане нито в административното производство по издаване на акта, нито в това по съдебния му контрол, поради което и не може да се обсъждат доказателствата и съображенията на страните и да се посочват мотиви в тази насока.

На следващо място позоваването на чл.91, ал.2 АПК като основание за издаване на атакуваната заповед е неприложимо, т.к. се отнася до възможността административният орган, в даден срок от получаване на жалбата или протеста, да преразгледа въпроса и да оттегли сам оспорения акт, да го отмени или измени, или да издаде съответния акт, ако е отказал издаването му, каквато не е разглежданата хипотеза с влезлия в сила административен акт.

Предвид посоченото съдът приема, че оспорената заповед на Кмета на Община Ямбол е издадена при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалния закон, поради което като незаконосъобразна следва да бъде отменена.

При този изход на делото и с оглед направеното искане ответната страна на основание чл.143, ал.1 АПК следва да заплати на жалбоподателя направените по делото разноски в размер на 610 (шестстотин и десет) лева.

Водим от горното, Я А С, шести административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Заповед № РД/02-00781 от 18.12.2018 г. на Кмета на Община Ямбол, с която е отказано одобряване на Задание за изработване на проект за изменение на действащия Подробен устройствен план /ПУП/ - План за регулация и застрояване /ПРЗ/ на УПИ V-5547 и УПИ VI, кв. 136 по плана на гр. Ямбол - кв. „К." и Подробен устройствен план /ПУП/ - План за улична регулация /ПУР/ за улица „С." от О.Т. 376 до О.Т. 377, както и е отказано разрешаване изработване на проект за изменение на действащия Подробен устройствен план /ПУП/ - План за регулация и застрояване /ПРЗ/ на УПИ V-5547 и УПИ VI, кв. 136 по плана на гр. Ямбол - кв. „К." и Подробен устройствен план /ПУП/ - План за улична регулация /ПУР/ за улица „С." от О.Т. 376 до О.Т. 377

 ОСЪЖДА Община гр. Ямбол да заплати на П.И.М. ***, чрез адв.С.В.. Съдебен адрес:***, кант.501, адв.С.В. направените по делото разноски в размер на 610 (шестстотин и десет) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14–дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

СЪДИЯ: /п/ не се чете