Решение по дело №93/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 95
Дата: 12 май 2021 г. (в сила от 9 ноември 2021 г.)
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20217280700093
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№95/12.5.2021г. 

12. 05. 2021г., гр. Ямбол

В ИМЕТО НА НАРОДА

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти  административен състав, на двадесет и трети април две хиляди двадесет и първа година, в открито съдебно заседание в следния състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАНЯ СТОЯНОВА

 

Секретар Велина Митева,  

като разгледа докладваното от съдия В. Стоянова                    Административно дело № 93 по описа за 2021 година.

 

              За да се произнесе, взе предвид следното:       

         Производството е по реда на чл. 145 от Административно-процесуалния кодекс /АПК/,  и чл. 45 ал. 3 от ЗМСМА.

          Образувано е по  жалба на  кмета на община Тополовград, област Хасково, пл. „*****“№ 1 против решение № 189 по т. 2 от дневния ред от 04.03.2021г. в частта му по т. 8 на Общински съвет, Тополовград, според която „Кметът на община Тополовград назначава комисия, която разпределя пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд/ОПФ/, от пет члена, в която влизат трима общински съветници, посочени от председателя на ОбС, Тополовград и двама резервни членове-един общински съветник, посочен от Председателя на ОбС Тополовград и един служител от ОбА Тополовград“. Решението е взето на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 37 „и“, ал. 1, ал. 3 и ал. 12, чл. 37“о“, ал. 1 и ал. 4 от ЗСПЗЗ. В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на оспорения  административен акт. Обжалваното решение касае определяне на мери, пасища и ливади за общо и индивидуално ползване на територията на Община Тополовград за стопанската 2021 г.-2022 г. Сочи се, че реда и начина на разпределяне за общо и индивидуално ползване на пасища, мери и ливади е определен в чл.37и от ЗСПЗЗ и в ал.3 от същия член се определят правомощията на Общинския съвет, а именно със свое решение да определи пасища, мери и ливади за общо и индивидуално ползване за съответната стопанска година, което е и сторено с Решение № 189 по т.2 от дневния ред на заседание от 04.03.2021 г. Разпоредбата на чл.37и, ал.6 от ЗСПЗЗ е императивна и гласи, че „Кметът на общината назначава комисия, която определя необходимата за всеки кандидат площ по реда на ал.4 и разпределя имотите за всяко землище“. В същия смисъл е и разпоредбата на чл.100 от ППЗСПЗЗ-предоставено е право на кмета на общината да назначи комисия в състав от трима до петима редовни членове, един, от които правоспособен юрист и двама резервни членове.

В жалбата се акцентува, че никъде в закона кметът не е задължен да определя членове на комисия - общински съветници определени от Председателя на ОбС. Излагат се доводи  и за немотивираност на решението по т. 8. Иска се отмяна  на решението в тази част като незаконосъобразно.

В съдебно заседание, оспорващият - кмет на община Тополовград,  редовно призован, се представлява от адв. Я.Х., редовно упълномощена. Моли да се отмени  Решение № 189 по т.2 от дневния ред на заседание на Общински съвет - Тополовград само в частта му по т.8 като неправилно и незаконосъобразно. Намира, че така както е приета ограничава изцяло правомощията на кмета, дадени му в закона. В този случай, чл.37и, ал.6 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, гласи: „Кмета на Общината назначава комисия, която определя необходимата за всеки кандидат площ“. В същия смисъл е и чл. 100 от ППЗСПЗЗ. Никъде, по никакъв начин не могат да бъдат ограничавани реда и начина за назначаване на комисия, още по-малко, да му бъдат вменени задължения в тази комисия да участват представители на Общинския съвет. Разбира се, ако той прецени, може и да включи, но това правомощие е изключително и само негово.

Адвокат Х. не оспорва реда и начина, по който е прието решението, съгласно ЗМСМА, както и мнозинството, с което е гласувано. Да, безспорно Общинският съвет има право да взема решения, но не и решение против закона. Спазена е процедурата, определени са броя членове по чл.100 от Правилника за прилагане на ЗСПЗЗ, но са ограничени правомощията на кмета. Разпоредено му е, той да назначи в комисията общински съветници, посочени от Председателя, което никъде в закона не е посочено.

Ответната страна, Общински съвет, Тополовград, представляван от Председателя намира, че оспореното Решение № 189 по т.2 от Дневния ред от 04.03.2021 г. в частта му по т.8 е правилно и законосъобразно. Процесното решение в атакуваната му част по т.8 е издадено от компетентен орган, в установената от закона форма, в съответствие с материалноправните разпоредби, както и целта на закона, така и при спазване на административнопроизводствените правила. Оспореното решение като волеизявление на Общински съвет - Тополовград е израз на оперативната му самостоятелност по повод на осъществяваната от него дейност, вписан в законите на Република България. Решението е взето в писмена форма, каквато се изисква, с поименно гласуване каквото е изискването, при необходимия кворум, спазени уредените в ЗМСМА процесуални правила. Също така, решението в атакуваната му част е съобразено с материалния закон. Решението е съобразено с разпоредбите на чл. 37 и, ал.6 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, както и с чл.100 от ППЗСПЗЗ, а именно: императивното изискване комисията да бъде в състав от 3-ма до 5-има редовни членове, както и един да е правоспособен юрист и двата резервни членове. Никъде не е посочено забрана, в която Общинският съвет да приеме това решение в този му вид. Няма норма, която да забранява да участват общински съветници. В този смисъл намира за  неоснователна депозираната жалба.

         ЯАС, като взе предвид разпоредбата на чл. 168 от АПК и  прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите и изразените становища прие за установено следното:

В настоящото съдебно производство е оспорено решение  № 189 по т. 2 от дневния ред от 04.03.2021г. в частта му по т. 8 на Общински съвет, Тополовград, според която „Кметът на община Тополовград назначава комисия, която разпределя пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд/ОПФ/, от пет члена, в която влизат трима общински съветници, посочени от председателя на ОбС, Тополовград и двама резервни членове-един общински съветник, посочен от Председателя на ОбС Тополовград и един служител от ОбА Тополовград“.

По делото е изпратена цялата адм. преписка по приемане на цитираното решение, което съдържа осем точки. С т. 1 от решението  ОбС Тополовград определя мери, пасища и ливади за индивидуално ползване през стопанската 2021г.-2022г.- по  землища на територията на община Тополовград, съгласно приложение 1, неразделна част от  решение№ 189 по т. 2 от дневния ред от 04.03.2021г. Решението е прието на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 37и, ал. 1, ал. 3 и ал. 12, чл. 37о, ал. 1 и ал. 4 от ЗСПЗЗ.  

В обжалваната част на т. 8 решението е прието с   необходимия кворум от участвали 13 съветници, от които 9-за, 4 против и 0.

          При така изяснена фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:   

         Жалбата е подадена до АС –Ямбол, чрез административния орган  в рамките на 14-дневния преклузивен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК. Съдът е сезиран от надлежна страна - участник в административното производство срещу акт, с който се засягат негови законни права и интереси и следователно е подлежащ на оспорване. Във връзка с изложеното, съдът счита, че жалбата е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна, по следните съображения:    

Според чл.142 АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Съгласно  чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА  Общинския съвет приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определя конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства.

Съгласно чл. 37 и, (1) от ЗСПЗЗ Пасищата, мерите и ливадите от държавния и общинския поземлен фонд се отдават под наем или аренда по реда на чл. 24а, ал. 2 на собственици или ползватели на животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ, съобразно броя и вида на регистрираните животни, по цена, определена по пазарен механизъм. Пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд се предоставят под наем или аренда на лица, които нямат данъчни задължения, както и задължения към Държавен фонд "Земеделие", държавния поземлен фонд, общинския поземлен фонд и за земи по чл. 37в, ал. 3, т. 2.

 А според чл. 37 и, ал. 3 Общинският съвет определя с решение пасищата, мерите и ливадите за общо и индивидуално ползване. Списък на имотите за индивидуално ползване с категории се обявява в общините и кметствата и се публикува на интернет страницата на общината в срок до 1 март.

Разпоредбата на чл. 37 и, ал. 6 регламентира правомощията на кмета  на общината във връзка с горната процедура, а именно  назначава комисия, която определя необходимата за всеки кандидат площ по реда на ал. 4 и разпределя имотите за всяко землище. При разпределението предимство имат кандидати, които до датата на разпределението са ползвали съответните имоти по договори с изтекъл срок. Останалите неразпределени имоти се разпределят по възходящ ред, като се започва от лицата, които притежават най-малко животински единици. Комисията съставя протокол за окончателното разпределение на имотите при наличие на необходимите площи в срок до 1 май.

От горецитираните правни норми става ясно, че процедурата по чл. 37и от ЗСПЗЗ доразвита в разпоредбите на чл. 98-100 от ППЗСПЗЗ е специална.

Според чл. 100 от ППЗСПЗЗ (1) Разпределението на пасищата, мерите и ливадите от общинския поземлен фонд се извършва от комисия, назначена от кмета на общината, в състав от трима до петима редовни членове, един от които – правоспособен юрист, и двама резервни членове. Член на комисията не може да бъде лице, което е свързано лице по смисъла на Търговския закон с участник в процедурата или с членове на неговите управителни или контролни органи, за което се представя декларация на председателя на комисията. Решенията на комисията се вземат с мнозинство от броя на членовете й.

(2) Комисията по ал. 1 определя необходимата за всеки кандидат площ съобразно реда и условията на чл. 37и, ал. 4 ЗСПЗЗ.

Нормите на ЗМСМА и ЗОбС – "приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определя конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства; Придобиването, управлението и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, се извършват под общото ръководство и контрол на общинския съвет. " са общи – израз на правомощия на ОбС. Фактическият състав на управлението по отношение земеделска земя е предмет на уредба в ЗСПЗЗ и той е специален закон, предвиждащ "друго" по смисъла на чл. 1 ЗОбС относно условията и реда за управлението на имоти – общинска собственост. В тази връзка са специалните правни основания, въз основа на които е правомощието на кмета по чл. 37 и, ал. 4 от ЗСПЗЗ.

     Анализирайки нормативната уредба става ясно, че ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ са специални закони по отношение на ЗОбС и ЗМСМА. Самия законодател в разпоредбата на чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ и чл. 100 от ППЗСПЗЗ е определил правомощията на кмета при назначаване на комисия, като е определил състава, както и е въвел ограничения за участие в нея. Следователно кмета следва да се съобрази с разпоредбата при назначаване на комисията, като няма пречка в нея да участват и общински съветници. Но при положение, че нормативни разпоредби определят правомощията на кмета при определяне на комисията няма как с решение на общински съвет да се въвеждат допълнителни изисквания за членовете на комисията. Мотиви за това съдът изложи по-горе.  За прецизност съдът намира за необходимо да отбележи, че още от 2009г. може да се проследи идеята на законодателя, а именно чл. 100. (Нов - ДВ, бр. 62 от 2009 г.)   (1) от ППЗСПЗЗ - Министърът на земеделието и храните или упълномощено от него длъжностно лице в срок до 30 септември издава заповед за определяне на мерите и пасищата от държавния поземлен фонд, които се предоставят за управление на общината. 

     (2) Заповедта по ал. 1 се обявява на видно място в общината и в

кметствата и се публикува на интернет страницата на Министерството на

земеделието и храните.

С оглед на изложените съображения, съдът намира, че жалбата е основателна, а решение № 189 по т. 2 от дневния ред от 04.03.2021г. в частта му по т. 8 на Общински съвет, Тополовград следва да бъде отменено като незаконосъобразно, несъответстващо на материалния закон и на целта на закона.

 

Воден от горното ЯАС, четвърти административен състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ решение № 189 по т. 2 от дневния ред от 04.03.2021г. в частта му по т. 8 на Общински съвет, Тополовград.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му чрез ЯАС пред Върховния административен съд.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от него по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

 

                                               СЪДИЯ:/п/не се чете