Решение по дело №114/2019 на Районен съд - Казанлък

Номер на акта: 182
Дата: 28 май 2019 г. (в сила от 17 юни 2019 г.)
Съдия: Невена Иванова
Дело: 20195510200114
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

                                       Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                     гр.К.,28.05.2019г.

 

                                       В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Казанлъшкият районен съд, наказателно отделение,първи наказателен състав, в публичното заседание на втори април,две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                                        Председател:Невена Иванова

                                                            Съдебни заседатели:

                                                                                Членове:

 при секретаря. .  . Ана Цанова . . . . . и в присъствието на

 прокурора  . . . . . . . . . .. . . . . . .като разгледа докладваното от

 съдията . . . . . . . . . . . . . . . . . .АНД № 114 . . . . . . . .по описа

 за . . .2019 год.. . . за да се произнесе,взе предвид:

 

           Обжалвано е Наказателно постановление № 66/17.01.2019г.на Директора на Р.и.п.о.с.и в. Загора.

                Жалбоподателят,недоволен от наложеното му наказание,моли съда да го отмени,или алтернативно-да го намали по размер до предвидения в закона минимум.

            Въззиваемата страна,чрез представителя си в с.з.взема становище,че обжалваното наказателно постановление е правилно и законосъобразно,и моли съда да го потвърди.

           От събраните по делото доказателства,преценени поотделно и в тяхната съвкупност,и след като извърши цялостна проверка на съставения акт и на обжалваното наказателно постановление,съдът приема за установено следното:

           Жалбата е процесуално допустима.Разгледана по същество се явява основателна.

            Административно-наказващият орган е приел за установено,че основна дейност на дружеството-жалбоподател „С. 2002“ ЕООД гр.К.,е производство на строителни материали /варови и бетонови разтвори/ и строителство.На територията на бетонов център,собственост на „С. 2002“ ЕООД гр.К. били разположени 3 басейна за гасена вар,с общ обем 54 куб.м.Дружеството произвеждало гасена вар /калциев дихидроксид/,която се влагала във варови разтвори /хоросан/.Към 06.11.2018г.по данни на Управителя на дружеството в басейните имало 35 тона гасена вар /калциев дихидроксид/.Тя се получавала от негасена вар /калциев оксид/,която дружеството закупувало от „К.“ АД,гр.А..При проверката били предоставени копия от 6 фактури /подробно описани с номера и дати/ за закупена негасена вар-трошена.Съгласно изискванията на чл.3 /9/ от Регламент /ЕО/ 1907/2006 на Европейския Парламент и на Съвета за регистрацията,оценката,разрешаването и ограничаването на химични вещества /REACH/,фирма “С. 2002“ ЕООД гр.К. се явявала“производител“ на гасената вар /калциев дихидроксид/.Според чл.6 /1/ от Регламент /ЕО/ 1907/2006 /REACH/ всеки производител на вещество в самостоятелен вид или в една или повече смеси в количества 1 тон или повече на година подава регистрация в Европейската агенция по химикали в Хелзинки /ECHA/.Според онлайн справка,направена в регистъра на Европейската агенция по химикали към 09.11.2018г. се установило,че дружеството-жалбоподател няма извършена регистрация на произвежданото вещество калциев дихидроксид.“С. 2002“ ЕООД гр.К. не изпълнил задължението си да извърши регистрация в Европейската агенция по химикали в Хелзинки /ECHA/ на произвеждания калциев хидроксид,с което нарушило основния принцип на член 5 на Регламент /ЕО/ 1907/2006 /REACH/,че „вещества в самостоятелен вид,в смеси или в изделия не се произвеждат в Общността или не се пускат на пазара,освен ако те са регистрирани в съответствие с разпоредбите на Дял II на Регламента“.Член 23 на Регламент /ЕО/ 1907/2006 /REACH/ определя преходни периоди за регистрация на химичните вещества,последния от които е до 31.05.2018г.

            АНО е приел,че нарушението е извършено на 01.06.2018г.

            АНО е приел,че при така очертаната фактическа обстановка,с оглед събраните доказателства и констатациите на актосъставителя,е осъществен състава на административно нарушение по чл.35,ал.1,т.33,буква“а“,предл.първо-„за регистрация на химични вещества в самостоятелен вид,съгласно чл.6 /1/ от Регламент /ЕО/ 1907/2006 /REACH/“ от Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси /ЗЗВВХВС,изм.и доп.ДВ бр.53 от 26 юни 2018г./,във връзка с чл.5 от Регламент /ЕО/ 1907/2006 /REACH/.

            Като взел предвид горното и на основание чл.36,ал.2 от Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси АНО наложил на жалбоподателя“С. 2002“ ЕООД гр.К. на основание чл.35,ал.3,т.1 от Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 12 000 /дванадесет хиляди/ лева за нарушение по чл.35,ал.1,т.33,буква“а“,предл.първо-„за регистрация на химични вещества в самостоятелен вид,съгласно чл.6 /1/ от Регламент /ЕО/ 1907/2006 /REACH/“ от Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси /ЗЗВВХВС,изм.и доп.ДВ бр.53 от 26 юни 2018г./,във връзка с чл.5 от Регламент /ЕО/ 1907/2006 /REACH/.

            Становището на жалбоподателя,че наказателното постановление следва да бъде отменено на основание,че не е спазен едномесечния срок за издаване на НП по чл.52,ал.1 от ЗАНН,съдът намира за неоснователно,тъй като този срок е инструктивен,а не преклузивен.Това се извежда от разпоредбата на чл.34,ал.3 от ЗАНН,която регламентира,че административнонаказателното производство се прекратява,ако не е издадено наказателно постановление в шестмесечен срок от съставянето на акта.Следователно-преклузивният срок-този,който е основание за прекратяване на административнонаказателното производство,е шестмесечен /чл.34,ал.3 от ЗАНН/,а едномесечният срок по чл.52,ал.1 от ЗАНН е само инструктивен.АНО е длъжен да се произнесе в този едномесечен срок,но ако не го стори и се произнесе след изтичането му,но в рамките на преклузивния шестмесечен срок по чл.34,ал.3 от ЗАНН /както е в настоящия случай/,няма основание за прекратяване на административнонаказателното производство.

            Жалбоподателят не оспорва изводите на АНО,направени в наказателното постановление,че той-жалбоподателят има качеството на производител съгласно чл.3 /9/ от / Регламент /ЕО/ 1907/2006 /REACH/; както и че съгласно чл.6 /1/ от същия Регламент- 

 

 

 

 освен в случаите, в които настоящият регламент предвижда друго, всеки производител или вносител на вещество в самостоятелен вид или в една или повече смеси в количества от 1 тон или повече на година подава регистрация в Агенцията.С това жалбоподателят се определя като адресат на нормата на чл.6 /1/ от Регламент /ЕО/ 1907/2006 /REACH/,както е приел и административнонаказващият орган.

            Дотук описаните правни норми характеризират качеството на жалбоподателя като правен субект и най-общо дължимото от него поведение.По отношение на това обаче какво във времето и пространството е следвало да бъде конкретното поведение на жалбоподателя; какви точно противоправни действия той е извършил,за да осъществи състава на конкретно нарушение-в наказателното постановление не е посочено в необходимата яснота и пълнота.Така наказателното постановление не отговаря на изискванията на императивната норма на чл.57,ал.1,т.5 от ЗАНН и по този начин съществено са били нарушени процесуалните права на жалбоподателя и най-вече правото му да научи в какво точно е обвинен,и да организира защитата си.

            Съдът намира за основателно становището на жалбоподателя,че в наказателното постановление не е посочено мястото на извършване на нарушението.

            Съдът намира за основателно становището на жалбоподателя,че в наказателното постановление не е точно посочено и времето на извършване на нарушението,както и конкретните законови изисквания,които жалбоподателят е следвало да изпълни.АНО посочва,че жалбоподателят няма извършена регистрация на произвежданото вещество калциев дихидроксид като чл.23 на Регламент /ЕО/ 1907/2006 /REACH/ определя преходни периоди за регистрация на химичните вещества.Последният от тези преходни периоди е до 31.05.2018г.и поради това АНО е определил,че нарушението е извършено на 01.06.2018г.Описанието на фактическия състав на нарушението като неизвършване на изискуемо се действие,а именно-регистрация сочи,че нарушението е извършено чрез бездействие.Посочването на определен краен срок,в който е следвало да се извърши изискуемото се действие /в случая-регистрация в Европейската агенция по химикали в Хелзинки/ навежда на извода,че нарушението е от категорията на продължените нарушения,извършени чрез бездействие,тъй като изискуемото се действие е следвало да се извърши в определен срок-период от време.Именно периодът от време,през който е продължило бездействието на адресата на правната норма,според съда,е времето на извършване на това нарушение,а не датата,следваща края на периода-в случая-01.06.2018г.,както е посочил АНО.АНО не е посочил кога е възникнало задължението на жалбоподателя да извърши посочената регистрация и по този начин от съдържанието на наказателното постановление не може да се определи кой е периодът,в който жалбоподателят е извършил това нарушение чрез бездействие от категорията на продължените нарушения.Т.е.от съдържанието на наказателното постановление не може да се определи кое е точното време на извършване на нарушението,а това е довело до съществено нарушаване на процесуални права на жалбоподателя в административнонаказателния процес,и най-вече на правото му на защита.

            Сочейки за нарушен чл.35,ал.1,т.33,буква“а“,предл.първо от  Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси,АНО се е позовал на това,че жалбоподателят не е изпълнил задълженията си по чл.6 /1/ от Регламент /ЕО/ 1907/2006 /REACH/. Този член от регламента /както и чл.5,на който също се позовава АНО/ урежда най-общо задължението на жалбоподателя като производител п.смисъла на чл.3 /9/ от Регламента да извърши съответната регистрация в Агенцията.В чл.23 от регламента се определят специфичните изисквания за прилагането на чл.5 и чл.6 от регламента.В обжалваното наказателно постановление АНО само с едно изречение е посочил,че член 23 на Регламент /ЕО/ 1907/2006 /REACH/ определя преходни периоди за регистрация на химичните вещества,последния от които е до 31.05.2018г.Член 23 на регламента обаче има 5 точки,първата от които има 3 подточки.Кое точно от тези специфични изисквания касае дейността на жалбоподателя-не е посочено в наказателното постановление,с което според съда  в НП не е очертан точния предмет на нарушението и поради това жалбоподателят е поставен в невъзможност да научи в какво точно е обвинен и да организира защитата си.Поради липсата на точно очертан конкретен предмет на нарушението в обжалваното наказателно постановление,и за съда е обективно невъзможно да извърши преценка извършил ли е жалбоподателят нарушение и какво точно; законосъобразни ли са били действията му /тъй като жалбоподателят в с.з.представи доказателства за извършена регистрация през 2011г./.

            Предвид изложеното съдът намира,че обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно-издадено при съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

              Водим от горните мотиви съдът

 

 

                                      Р   Е   Ш   И   :

 

 

            ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 66/17.01.2019г.на Директора на Р.и.по о.с.и в. Загора,с което на „С. 2002“ ЕООД гр.К.,със седалище ***,ЕИК : *********,представлявано от Д.Т.К.-управител,е наложено административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 12 000 /дванадесет хиляди/ лева.

            Решението подлежи на обжалване пред Административен съд гр.Стара Загора  в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                              Районен съдия: