Разпореждане по дело №180/2023 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 500
Дата: 27 юни 2023 г.
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20237280700180
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 юни 2023 г.

Съдържание на акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

500

Ямбол, 27.06.2023 г.

Административният съд - Ямбол - V състав, в закрито заседание в състав:

Съдия:

СТОЯН ВЪЛЧЕВ

сложи на разглеждане административно дело20237280700180 по описа за 2023 година

Производството е образувано на основание чл.73, ал.4 от Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ) по жалба на Община Ямбол, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Ямбол, бул.,,Г.С. Раковски" №7, представлявана от В.Р. - кмет на Община Ямбол, чрез М.К. - началник отдел „Правни дейности" в Община Ямбол, гр. Ямбол, ул. *, тел. 046/681 439 против Решение № РД-02-36-619/01.06.2023 г. на заместник - министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган (УО) на Оперативна програма „Региони в растеж“ (ОПРР) 2014-2020 г., с което Ръководителят на Управляващия орган на ОПРР на основание чл. 73, ал. 1 във връзка с чл. 69, ал. 1 от Закона за управление на средствата от европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ) (загл. изм. - ДВ, бр. 51 от 2022 г., в сила от 01.07.2022 г.), чл. 70, ал. 1, т. 9 от ЗУСЕФСУ и чл. 142, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс, както и чл. 143, параграф 2, и чл. 2, параграф 36 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 във връзка със заповед № РД-02-14-447 от 04.04.2023 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството и като е разгледал сигнал за нередност с регистрационен номер № 2190, регистриран в Регистъра на сигнали и нередности и постъпило възражение от бенефициента – Община Ямбол, е решил:

Приключвам сигнал № 2190, регистриран в Регистъра на сигнали и нередности в Главна дирекция „Стратегическо планиране и програми за регионално развитие“, Министерство на регионалното развитие и благоустройството на Република България, във връзка с установени нарушения при процедура за възлагане на обществена поръчка чрез Публично състезание с предмет: „Строително-монтажни работи за „Основен ремонт - реконструкция на Художествена галерия „Жорж Папазов“ – гр. Ямбол“.

В резултат на процедурата е сключен договор № BG16RFOP001-1.017-0005-C01-S-01 от 18.10.2021 г. с изпълнител „Контракст Билдинг“ ЕООД на стойност 3 010 580,32 лв. без ДДС, предмет на договора „Строително-монтажни работи за „Основен ремонт - реконструкция на Художествена галерия „Жорж Папазов“ – гр. Ямбол”.

Сигналът със съмнение за нередност е във връзка с изпълнението на административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG16RFOP001-1.017-0005-C01 „Ремонт и модернизация на Художествена галерия „Жорж Папазов“ – град Ямбол“.

Сигналът със съмнение за нередност се приключва с:

1. Установяване на нередност на бенефициента – Община Ямбол, представлявана от г-н В.Р. - кмет, с адрес: гр. Ямбол, ул. *. Установеното нарушение представлява нередност по:

- по т. 11 „Използване на: критерии за подбор, критерии за възлагане, или условия за изпълнение на поръчката, които не са дискриминационни по смисъла на т. 10 от настоящото приложение, но ограничават достъпа на кандидатите или участниците, б. а) нередността се отнася до критерии или условия, които не са дискриминационни по национален/регионален/местен признак, но водят до ограничаване на достъпа на кандидатите или на участниците до конкретната процедура за възлагане на обществена поръчка“ от Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ, приета с ПМС № 57 от 28 март 2017 г. (в сила от 31.03.2017 г.), във връзка с всички установени нарушения от Раздел I. Фактическа обстановка, т. 1. Описание на нарушенията от настоящото решение.

2. Установяване на извършени нарушения, допуснати от бенефициента – Община Ямбол, представлявана от г-н В.Р. - кмет, с адрес: гр. Ямбол, ул. *, както следва:

- чл. 63, ал. 1 във вр. с чл. 59, ал. 2 и чл. 2, ал. 1, т. 2 и ал. 2 от ЗОП, във връзка с нарушението по т. 1.1. от Раздел I. Фактическа обстановка, т. 1. Описание на нарушенията от настоящото решение;

- чл. 70, ал. 7, т. 2 и т. 3, буква б) от ЗОП и на чл. 33, ал. 1, изречение 2 от ППЗОП, във връзка с нарушението по т. 1.2. от Раздел I. Фактическа обстановка, т. 1. Описание на нарушенията от настоящото решение.

3. Определяне на финансова корекция на бенефициента – Община Ямбол, представлявана от г-н В.Р. - кмет, с адрес: гр. Ямбол, ул. *, както следва:

- 10% финансова корекция върху допустимите разходите по договор BG16RFOP001-1.017-0005-C01-S-01 от 18.10.2021 г. с изпълнител „Контракст Билдинг“ ЕООД на стойност 3 010 580,32 лв. без ДДС, предмет на договора „Строително-монтажни работи за „Основен ремонт - реконструкция на Художествена галерия „Жорж Папазов“ – гр. Ямбол“, във връзка с нарушението по т. 1.1. от Раздел I. Фактическа обстановка, т. 1. Описание на нарушенията от настоящото решение;

- 10% финансова корекция върху допустимите разходите по договор BG16RFOP001-1.017-0005-C01-S-01 от 18.10.2021 г. с изпълнител „Контракст Билдинг“ ЕООД на стойност 3 010 580,32 лв. без ДДС, предмет на договора „Строително-монтажни работи за „Основен ремонт - реконструкция на Художествена галерия „Жорж Папазов“ – гр. Ямбол“, във връзка с нарушението по т. 1.2. от Раздел I. Фактическа обстановка, т. 1. Описание на нарушенията от настоящото решение.

При спазване на принципа за некумулиране на финансови корекции съгласно разпоредбата на чл. 7 от Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове при констатирани нередности, посочени в приложение № 1, засягащи едни и същи разходи (какъвто е настоящия случай), процентът на финансови корекции не се натрупва. В този случай се индивидуализира финансова корекция за всяко нарушение, засягащо едни и същи разходи, след което следва да се определи обща корекция за всички нарушения, засягащи едни и същи разходи, чийто размер е равен в случая на 10 % от допустимите разходи по сключения договор.

Финансова корекция

1.) Финансовата корекция e в размер на 359 146,47 лв. с ДДС, представляваща 10 % от безвъзмездната финансова помощ по договор № 44/BG16RFOP001-1.017-0005-C01-S-01 от 18.10.2021 г. с изпълнител „Контраст Билдинг“ ЕООД, гр. Ямбол и следва да не се верифицира при процедиране на последващи искания за плащане.

2.) Неправомерният разход е изчислен върху стойността на всички допустими разходи по договора с изпълнител в размер на 3 591 464,68 лв. с ДДС и следва да бъде преизчислен върху реално отчетени и допустими за верифициране разходи по договора с изпълнител, финансиран със средства от ЕСИФ. С Анекс № РД-02-37-3 (3)/14.03.2023 г. в бюджета на проекта по посочения договор с изпълнител са договорени допълнителни разходи за строително - монтажни работи, които не са взети предвид при изчисление на прогнозния размер на финансовата корекция.

Размерът на финансовата корекция е определен чрез прилагане на пропорционален метод и по реда на чл. 3, ал. 2 от Наредбата за посочване на нередности, приета с Постановление № 57 на Министерски съвет от 28 март 2017 г., тъй като с оглед естеството на нарушенията не е възможно да се направи точно количествено определяне на финансовото отражение на нарушенията върху изразходваната безвъзмездна финансова помощ по договора.

Специалната разпоредба на чл.27, ал.6 ЗУСЕФСУ предвижда, че при оспорването на индивидуалните административни актове по този закон държавните такси, които се събират за съдебните производства, са пропорционални и са в размер 0,8 на сто от материалния интерес, но не повече от 1700 лева.

Поради това подадената жалба се явява нередовна с оглед изискванията на чл.151, ал.1, т.3 АПК във връзка с чл.27, ал.6 ЗУСЕФСУ, тъй като не е приложен документ за платена държавна такса.

На посоченото основание трябва да се укаже на жалбоподателя да внесе държавна такса в размер на 0,8 % от материалния интерес от оспорването-359146,47 лв. с ДДС, представляващ размера на определената финансова корекция, но не повече от 1700 лева.

Ето защо жалбата следва да се остави без движение и се даде срок за отстраняване на посочената нередовност, като при неотстраняването й да се остави без разглеждане.

Водим от горното и на основание чл.158, ал.1 АПК съдът

РАЗПОРЕДИ:

ОСТАВЯ ЖАЛБАТА БЕЗ ДВИЖЕНИЕ.

Да се изпрати съобщение на жалбоподателя, че в 7 (седем) дневен срок от получаването следва да внесе държавна такса в размер на 0,8% от материалния интерес от оспорването-359146,47 лв. с ДДС, представляващ размера на определената финансова корекция, но не повече от 1700 лева и в същия срок да представи в съда документа за платената държавна такса.

В съобщението да се впише, че при неотстраняване в срок на посочените нередовности жалбата ще бъде оставена без разглеждане и производството по адм. дело № 180/2023 г. по описа на Административен съд-гр.Ямбол ще бъде прекратено.

Съдия:

П /НЕ СЕ ЧЕТЕ/