Решение по дело №368/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 април 2022 г.
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20217220700368
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 73

 

гр. Сливен, 15. 04. 2022  г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на тридесет и първи март, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

             

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Галя Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 368 по описа на съда за           2021 година, за да се произнесе, съобрази следното:

           

Производството е по реда на чл. 215 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс / АПК/.

            Образувано е по жалба, уточнена със становище от 07.12.2021 г, подадена от К.Й.Д. с ЕГН: **********,***, против Заповед № РД 15-1446 от 10.08.2021 г., издадена от Кмета на Община Сливен, с която на основание чл. 129, ал. 2 от ЗУТ във връзка с чл. 124а, ал. 1 и чл. 124б, ал. 1 от ЗУТ, е одобрен подробен устройствен план /ПУП/ - план за застрояване /ПЗ/ за поземлени имоти с идентификатори 67338.99.39 и 67338.99.41 с НТП „друг вид нива“, м. „К. д.“, землище гр. Сливен, като се предвижда промяна предназначението на имотите от земеделски в „За фотоволтаична централа“, съгласно застрояването, показано на плана за застрояване.

В жалбата си оспорващата твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна – издадена при съществени нарушения на административно-производствените правила, противоречие с материалния закон и необоснованост. Счита, че: има неяснота в мотивите на заповедта; не е отчетено, че соларните модели могат да се окажат запалими; не е изготвен доклад за въздействие на фотоволтаичните системи върху здравето. Моли оспорената заповед да бъде отменена. Претендира присъждане на разноските по делото.

            В съдебно заседание оспорващата, редовно призована, не се явява. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. В представени писмени бележки счита, че е налице неяснота относно наличието или не на подземни комуникации през имотите.

Административният орган – Кмета на Община Сливен, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна, моли да бъде отхвърлена, претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. В представени писмени бележки излага съображения в подкрепа на твърденията си за законосъобразност на оспорената заповед.

Заинтересованото лице С.И.С., редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата и моли да бъде оставена без уважение.

Заинтересованите лица: Й.Д.Р., Й.И.К., Ж.П.П., П.А.К., Д.Х.Д., И.Х.Д., Г.С.Г., С.Р.Д., Р.И.П., И.М.П., Т.И.Т., С.М.С., И.Л.М., Р.Н.С., Л.Р.С., И.Р.С., Д.Д.Д. и Н.Д.Д., редовно призовани, не се явяват и не се представляват в съдебно заседание. Не изразяват становище по жалбата.

Заинтересованото лице М.А.Б., редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от назначен от съда особен представител, който счита жалбата за неоснователна и моли да бъде отхвърлена.

Заинтересованото лице С.А.Б., редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от назначен от съда особен представител, който счита жалбата за неоснователна. Излага съображения, че голяма част от основанията, посочени в жалбата, са неотносими към изискванията за изготвяне на ПУП.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните, събраните по делото относими към спора доказателства и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

             Оспорващата К.Й.Д. е с. на поземлен имот /ПИ/ с идентификатор № 67338.99.40 по кадастралната карта и кадастралните регистри /КККР/ на гр. Сливен /Договор за доброволна делба от 06.08.2003 г., вписан в Служба по вписванията гр. Сливен под № 258, том IV, вх. № 3946 от 07.08.2003 г./.

Заинтересованото лице С.И.С. е с. на и., п. на процесния ПУП: ПИ с идентификатор № 67338.99.39 и ПИ с идентификатор №  67338.99.41 по КККР на гр. Сливен /Договор за доброволна делба от 11.10.2019 г., вписан в Служба по вписванията гр. Сливен под № 83, том III, вх. № 6379 от 11.10.2019 г./.

ПИ на оспорващата Д. е с. на и., п. на процесния ПУП.

Заинтересованите лица: Й.Д.Р., Й.И.К., Ж.П.П., П.А.К., Д.Х.Д., И.Х.Д., Г.С.Г., С.Р.Д., Р.И.П., И.М.П., Т.И.Т., С.М.С., И.Л.М., Р.Н.С., Л.Р.С., И.Р.С., Д.Д.Д., Н.Д.Д., М.А.Б. и С.А.Б., са включени в списъка на страните в административното производство по издаване на оспорената заповед – в качеството им на с. на и., с. на и., п. на процесния ПУП.

Имотите, предмет на процесния ПУП: ПИ с № 67338.99.39 и ПИ с №  67338.99.41, в м. „К. д.“ в землището гр. Сливен, са с трайно предназначение на територията – земеделска, и с начин на трайно ползване /НТП/ – друг вид нива. Инвестиционното намерение, залегнало в основата на процесния ПУП, е промяна на предназначението на поземлените имоти от земеделска територия с НТП „друг вид нива“ в територия за неземеделски нужди – „За фотоволтаична централа“.

Административното производство е започнало по Заявление с Вх. № 9400-1569 от 26.01.2021 г. по описа на Община Сливен, за изработване проект на ПУП за ПИ 67338.99.39 и ПИ 67338.99.41, подадено от заинтересованото лице С.И.С.. Изготвено е Задание за изработване на ПУП – ПЗ за имотите, съгласно чл. 125 от ЗУТ, с в. С.И.С.. С Решение № 534 от 25.02.2021 г. на Общински съвет – Сливен, е одобрено задание за проектиране и е разрешено изработване чрез възлагане на проект за ПУП за имотите и смяна на предназначението им „За фотоволтаична централа“. Изработен е проект „ПУП - „ПЗ“ за ПИ 67338.99.39 и ПИ 67338.99.41 в части: „Архитектурна“ - фаза ОП, „В и К“ и „Електро“. В Обяснителната записка към проекта е отразено, че: за имотите няма налично захранване с ток и вода; за територията има действащ Общ устройствен план на Община Сливен, в който имотите са означени като ССР - „терени за земеделски нужди с възможност за промяна на предназначението“; чрез изготвения ПУП ще се процедира промяна на предназначението на земеделска земя за неземеделски нужди по реда на Закона за опазване на земеделските земи /ЗОЗЗ/ и в последствие ще се пристъпи към инвестиционно проектиране и строителство; ПЗ е изготвен с граници и линии и за двата имота, като е съобразен с преминаващата въздушна линия за високо напрежение през имот № 67338.99.41; в бъдещото производство няма да работят хора и вода не е необходима за функционирането му; предвижда се общата мощност на всяко производство да е до 3 MVA, от което следва, че не е необходимо осигуряване на водоснабдяване за пожарогасене /чл. 173, ал. 4 от Наредба № Iз-1971 от 29.10.2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар/.

На 20.05.2021 г. в Община Сливен е входирано Заявление от С.И.С. за одобряване на приложения проект за ПУП за ПИ 67338.99.39 и ПИ 67338.99.41, разработен по в. на С., съгласно Скица № 15-1096244 от 23.11.2020 г. и Скица № 15-1096247 от 23.11.2020 г. на Службата по геодезия, картография и кадастър /СГКК/ – Сливен, и Решение № 534 от 25.02.2021 г. на Общински съвет – Сливен. Към заявлението са приложени: Писмо Изх. № 21396 от 13.05.2021 г. от „Електроразпределение Юг“ ЕАД за съгласуване на задание за ПУП с предоставяне на необходими данни и предписания; Здравно заключение Изх. № 11 от 07.05.2021 г. на Регионална здравна инспекция – Сливен, за съгласуване на проекта за ПУП; Решение № СЗ-14-ЕО/2021 г. от 06.04.2021 г. на Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара Загора, за преценяване необходимостта от извършване на екологична оценка на ПУП.

С Протокол - Решение № 16 от 01.06.2021 г. на Общински експертен съвет по устройство на територията /ОбЕСУТ/ при Община Сливен представеният проект е разгледан и е взето решение, с което проектът за ПУП е приет за обявяване, с изискване до одобряване да се представят: скица, съгласувана с „В и К“ ООД; становище „В и К“; и допълване на схемата „Електро“ за присъединяване и на ПИ 67338.99.41. В решението е отразено, че след одобряване следва да се промени предназначението на имотите за неземеделски нужди по реда на ЗОЗЗ. Изготвените за процесните ПИ Скица № 15-1096244 от 23.11.2020 г. и Скица № 15-1096247 от 23.11.2020 г. на СГКК – Сливен, са съгласувани от „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД на 25.06.2021 г. с отбелязване, че „В и К Сливен“ ООД не разполага с В и К съоръжения в близост до имота. Проектът в част „Електро“ е допълнен, съобразно изискванията на ОбЕСУТ. Със Съобщение Изх. № ОРД 03-467 от 04.06.2021 г. по описа на Община Сливен, приетият за обявяване проект за ПУП е съобщен на заинтересованите лица в административното производство, включително и на оспорващата К.Й.Д.. В законоустановения срок е подадено писмено възражение от Д.. Направеното възражение е разгледано от ОбЕСУТ при Община Сливен на заседание, проведено на 30.07.2021 г. и с Протокол – Решение № 22 от същата дата възражението не е уважено, и проектът за ПУП е приет за одобряване.

На 10.08.2021 г. е издадена оспорената в настоящото производство Заповед № РД 15-1446 на Кмета на Община Сливен, с която на основание чл. 129, ал. 2 от ЗУТ във връзка с чл. 124а, ал. 1 и чл. 124б, ал. 1 от ЗУТ, е одобрен ПУП - ПЗ за ПИ с идентификатори 67338.99.39 и 67338.99.41 с НТП „друг вид нива“, м. „К. д.“, землище гр. Сливен, като се предвижда промяна предназначението на имотите от земеделски в „За фотоволтаична централа“, съгласно застрояването, показано на плана за застрояване. В мотивите на заповедта е извършено позоваване на документите по изработване и обявяване на процесния ПУП, предхождащи издаването на заповедта.

Със Съобщение Изх. № ОРД 03-679 от 10.08.2021 г. по описа на Община Сливен, оспорената заповед е съобщена на заинтересованите лица в административното производство, включително и на оспорващата К.Й.Д..

Видно от съдържащите се в административната преписка документи, с процесния проект за ПУП - ПЗ е предвидено всеки от имотите да получи отреждане „За фотоволтаична централа“ като „Предимно производствена устройствена зона“ със следните устройствени показатели: плътност на застрояване - до 60%, интензивност на застрояване - до 2, озеленена площ - над 30 %. С проекта са определени ограничителни линии на застрояване на 3 м от имотните граници.

 По делото е назначена, изслушана и приета съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице И.Х.И. със с.– с. и а., заключението по която съдът възприема като компетентно, обосновано и кореспондиращо с останалия доказателствен материал по делото. Вещото лице дава заключение, че: за територията на Община Сливен е в действие Общ устройствен план на Община Сливен, одобрен с Решение № 1509 от 21.03.2019 г. на Общински съвет Сливен, в който територията, където се намират процесните ПИ, е означена със сигнатура 15/Сср- земеделски земи с право за промяна на предназначението; процесният ПУП - ПЗ е съобразен с предвижданията на действащия Общ устройствен план на Община Сливен; в ПИ № 67338.99.39 няма съществуващи елементи на въздушна линия високо напрежение; в ПИ № 67338.99.41 има съществуващ  желязно решетъчен стълб, който е елемент от въздушна линия високо напрежение, както и съществуващ стоманобетонов стълб, който е елемент от въздушна линия „ВЛ 20 KV „Ч.“; в процесния ПУП - ПЗ преминаващата през ПИ № 67338.99.41 въздушна линия за високо напрежение е нанесена на чертежа, включително съществуващия желязно решетъчен стълб, упомената е в обяснителната записка и за тази линия е определена сервитутна зона с ширина от 48 м, в която зона попада и другата „ВЛ 20 KV „Ч.“ на стоманобетонови стълбове, в съответствие с изискванията на Наредба № 16 от 09.06.2004 г. за сервитутите на енергийните обекти; предвидените с процесния ПУП-ПЗ устройствени показатели на застрояване съответстват на допустимите, съгласно нормативната база и действащия Общ устройствен план на Община Сливен; с процесния ПУП е определена линия застрояване по целия периметър за съответния имот, на 3 м от имотните граници на всеки от имотите, а самото ситуиране на елементите на фотоволтаичната централа, съоръжение и зони за обслужване ще се определят детайлно при разработката на инвестиционния проект във фаза „технически проект“ в границите на така определената линия на застрояване; през процесиите ПИ не преминават мрежи и съоръжения на водопреносни, газопреносни, телефонни, със значение за националната сигурност или други дружества; процесния ПУП - ПЗ е изготвен с граници и линия на застрояване, като е съобразен с преминаващата въздушна линия за високо напрежение и въздушна линия за средно напрежение през имот № 67338.99.41. Заключението на вещото лице е изготвено, въз основа на анализ на приложените по делото документи, както и след оглед на място на процесните имоти и извършено проучване относно наличие на подземни проводи и комуникации в същите, при което проучване е установено, че съгласно Специализирана карта за устройствено планиране - кадастрална карта на подземни проводи и съоръжения, в Община Сливен, през територията на процесните ПИ не преминават подземни проводи и съоръжения, а след разговори със служители от Линейно кабелно стопанство и Министерство на отбраната относно техни подземни проводи в процесните имоти, е отговорено, че в тази земеделска територия няма такива.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

 Жалбата е допустима. Оспорената заповед е съобщена на оспорващата Д. на 24.08.2021 г., а жалбата против заповедта е входирана в деловодството на Община Сливен на 02.09.2021 г., и следователно е подадена в предвидения в чл. 215, ал. 4 от ЗУТ 14-дневен преклузивен срок. Жалбата е подадена от надлежна страна, при наличие на правен интерес, и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Съгласно чл. 131, ал. 1 от ЗУТ, заинтересовани лица в производството по одобряване на ПУП са собствениците, чиито недвижими имоти са непосредствено засегнати от предвижданията на ПУП. В чл. 131, ал. 2 от ЗУТ са изброени изчерпателно недвижимите имоти, които законът определя като непосредствено засегнати от предвижданията на ПУП. В т. 4 на ал. 2 от чл. 131 от ЗУТ като непосредствено засегнати от предвижданията на ПУП са посочени съседните имоти, когато се променя предназначението на имота- предмет на плана. В разглеждания случай с оспорената заповед е одобрен ПУП- ПЗ с предвидена промяна на предназначението на имоти, с. на заинтересованото лице С.. ПЗ е един от видовете ПУП, определени в чл. 110, ал. 1 от ЗУТ. По делото е установено, че оспорващата е с. на и., който е с. на и., п. на одобрения ПУП - ПЗ. От гореизложеното следва, че оспорващата има качеството на заинтересовано лице по смисъла на чл. 131, ал. 1 и ал. 2, т. 4 от ЗУТ.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган. С нея е одобрено изменение на ПУП – ПЗ по отношение на земеделски имоти. На основание чл. 129, ал. 2 от ЗУТ, оправомощен да одобрява със заповед ПУП за поземлени имоти извън границите на населени места и селищни образувания е Кметът на Общината. В разглеждания случай заповедта е издадена от Кмета на Община Сливен, от което следва, че актът е издаден при наличие на компетентност.

Спазена е установената форма – заповедта е писмена, с посочване на фактическите и правни основания за издаването й. Противно на твърденията на оспорващата, не е налице неяснота в мотивите на заповедта. Видно от съдържанието й, в нея са отразени в достатъчна степен фактическите основания, обосноваващи позицията на органа за съществуването на предпоставките за одобряването на ПУП-ПЗ, поради което формата на заповедта позволява ефективна съдебна проверка на нейната материална законосъобразност.

При издаването на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Твърденията на оспорващата, заявени в противоположен смисъл, са неоснователни. Оспорващата, в качеството й на заинтересовано лице в административното производство, е уведомена за изготвения проект за ПУП – ПЗ, с което й е осигурено правото на участие в административния процес. Подаденото от нея писмено възражение по проекта е обсъдено и преценено за неоснователно, за което са изложени съответните мотиви.

Оспорената заповед е издадена и в съответствие с материалния закон и целта на закона.

Спазени са изискванията на чл. 124а, ал. 1 от ЗУТ. Налице са предвидените в закона материални предпоставки за упражняване правомощието на Кмета на Общината да одобри процесният проект. Съгласно чл. 108, ал. 1 от ЗУТ, подробните устройствени планове конкретизират устройството и застрояването на землищата, в каквото землище се намират имотите – обект на процесния план. В съответствие с процедурата по чл. 128а от ЗУТ, инвестиционното намерение и проектът за ПУП са съгласувани с всички контролни органи, включително с „Електроразпределение Юг“ ЕАД, от което е съгласувано заданието за ПУП; Регионална здравна инспекция – Сливен, от която е издадено здравно заключение за съгласуване на проекта; Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара Загора, от която е издадено решение да не се извършва екологична оценка на ПУП – ПЗ, с направени изводи, че: предвиденият план отговаря на заложените в Закона за опазване на околната среда основни принципи; прилагането на плана няма да доведе до възникване на екологични проблеми; прилагането на плана е в съответствие с изпълнение на ангажиментите на България по международни конвенции и договорености; прилагането на плана няма да доведе до емитиране на вредни вещества и до отрицателни въздействия върху почвата и земните недра; при прилагането на ПУП – ПЗ не се очаква риск за човешкото здраве; „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД – Сливен.

От документите, съдържащи се в административната преписка, включително графична и текстова част на процесния ПУП, и от заключението на вещото лице е установено, че проектът за ПУП – ПЗ е съобразен с предвижданията на Общия устройствен план на Община Сливен, съгласно правилото на чл. 103а, ал. 2 от ЗУТ. Устройствените показатели, предвидени като норма с проекта: плътност на застрояване, интензивност на застрояване и озеленена площ, са съобразени, както с действащия Общ устройствен план на Община Сливен, така и с нормативните изисквания /по арг. от чл. 25, ал. 3 от Наредба № 7 от 22.12.2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони/. Проектът за ПУП е съобразен и с преминаващата въздушна линия за високо напрежение и въздушна линия за средно напрежение през имот № 67338.99.41.

Твърденията на оспорващата относно вреди от изпълнението на проекта върху здравето и върху земята не могат да бъдат обсъждани в настоящото производство, тъй като са относими към оспорване на решението на Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара Загора, според което предвидените с процесния ПУП дейности отговарят на нормативните изисквания на законодателството в областта на околната среда.

В чл. 24, ал. 2 от ЗОЗЗ е предвидено, че след влизане в сила на ПУП собственикът на земеделската земя предлага промяна на предназначението й за неземеделски нужди. Едва с решението на комисията по чл. 17, ал. 1 от ЗОЗЗ за промяна на предназначението на земеделската земя и заплащането на дължимата такса - чл. 24, ал. 4 от ЗОЗЗ, фактическият състав на промяната на предназначението на земеделската земя е завършен и тя юридически престава да има качеството на земеделска по смисъла на чл. 2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи /ЗСПЗЗ/. Следователно, довършен фактически състав на промяна на предназначението на земеделската земя ще е налице със завършване на процедурата по ЗОЗЗ, която имплицитно предполага влизане в сила на ПУП – ПЗ. Влизането в сила на одобрен ПУП относно предназначението на процесните имоти е само предпоставка за провеждане на процедурите по Глава пета „Промяна на предназначението на земеделските земи за неземеделски нужди“ от ЗОЗЗ, като решението на комисията по чл. 17 от ЗОЗЗ за промяна на предназначението на земеделската земя е отделен административен акт, подлежащ самостоятелно на съдебен контрол.

Разпоредбата на чл. 131, ал. 2, т. 4 от ЗУТ определя като непосредствено засегнати от предвижданията на ПУП недвижимите имоти, които са съседни на имотите, предмет на плана, когато се променя предназначението на тези имоти. Очертаването на кръга на непосредствено засегнати имоти е във връзка с определянето на заинтересованите лица по чл. 131, ал. 1 от ЗУТ и правото им на участие в производството по одобряване на ПУП. Но посочената разпоредба не  презумира действително фактическо засягане на съседните имоти в случаите на промяна на предназначението на процесния за ПУП имот, а гарантира възможността на собствениците на тези съседни имоти да защитят правата си, ако проектът за ПУП ги засяга в действителност. В разглеждания случай липсват данни промяната на предназначението на процесните имоти да засяга по какъвто и да е начин п. от оспорващата и..

По изложените съображения, оспорената заповед е законосъобразна, а подадената срещу нея жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващата за присъждане на направените по делото разноски е неоснователна.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, претенцията на административния орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателна, поради което оспорващата следва да бъде осъдена да заплати на административния орган, защитаван в процеса от юрисконсулт, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на К.Й.Д. с ЕГН: **********,***, подадена против Заповед № РД 15-1446 от 10.08.2021 г., издадена от Кмета на Община Сливен, с която на основание чл. 129, ал. 2 от ЗУТ във връзка с чл. 124а, ал. 1 и чл. 124б, ал. 1 от ЗУТ, е одобрен подробен устройствен план- план за застрояване за поземлени имоти с идентификатори 67338.99.39 и 67338.99.41 с НТП „друг вид нива“, м. „К. д.“, землище гр. Сливен, като се предвижда промяна предназначението на имотите от земеделски в „За фотоволтаична централа“, съгласно застрояването, показано на плана за застрояване.

ОСЪЖДА К.Й.Д. с ЕГН: **********,***, да заплати на Община Сливен сумата от 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                     АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: