Решение по дело №231/2022 на Районен съд - Харманли

Номер на акта: 112
Дата: 23 септември 2022 г.
Съдия: Минка Иванова Китова
Дело: 20225630200231
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 април 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 112
гр. Харманли, 23.09.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАРМАНЛИ, ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на двадесет и втори август през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Минка Ив. Китова
при участието на секретаря Т.Г.Ч.
като разгледа докладваното от Минка Ив. Китова Административно
наказателно дело № 20225630200231 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59-63 от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по жалба на „ЗЪРНЕНИ ХРАНИ Харманли“ ООД, ЕИК
***, със седалище и адрес на управление: тр. Харманли, ул. ****,
прдставлявано от управителя Д.Р.Х. против Електронен фиш за налагане на
имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за
събиране на пътни такси по чл.10. ал.1 от Закона за пътищата № **********
от 05.11.2021г., с който на жалбоподателя на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3, вр.
с ал. 3, вр. с чл. 179, ал. 3б от Закона за движението по пътищата, е наложено
административно наказание "имуществена санкция» в размер на 2500.00 лв.
за нарушение на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП.
Срещу издадения електронен фиш в законоустановения срок е
постъпила жалба от „ЗЪРНЕНИ ХРАНИ Харманли“ ООД, ЕИК ***, със
седалище и адрес на управление: тр. Харманли, с която моли съда да отмени
обжалвания електронен фиш като незаконосъобразен, необоснован и
постановен при съществени процесуални нарушения. При констатиране на
нарушението и съставян на фиша били допуснати съществени нарушения,
които водят до незаконосъобразност и необоснованост. Претендира разноски
по делото за адвокатско възнаграждение.
В съдебно заседание, в което е даден ход на делото по същество,
1
жалбоподателят „ЗЪРНЕНИ ХРАНИ Харманли“ ООД редовно призован, не
се явява. Представлява се от адв. М.П. от АК – Хасково.
В срока за постановяване на съдебно решение жалбоподателят е
представил писмена защита.
Въззиваемата страна Агенция пътна инфраструктура, редовно
призовани, се представляват от юрисконсулт Т. Д.. В хода на съдебните
прения се пледира за потвърждаване на оспорения електронен фиш. Счита, че
същият е издаден при спазване на материалния и процесуалния закон.
Уточнява, че не е спорно обстоятелството, че към процесната дата не е била
заплатена в цялост дължимата такса. Представени са подробни писмени
бележки. Претендира юрисконсултско възнаграждение в размер на 120 лева.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, доводите и
възраженията на страните, намира за установено следното от фактическа и
правна страна:
По допустимостта на жалбата:
Съдът намира жалбата за процесуално допустима, тъй като е
подадена в законоустановения 14-дневен срок от връчването на електронния
фиш. Жалбата е подадена на 15.04.2022 г./пощенско клеймо/, а видно от
представеният заверен препис на електронен фиш, същият е бил връчен на
05.04.2022 г.
Подадена е срещу акт, подлежащ на обжалване съгласно чл. 189ж,
ал.5 от ЗДвП, от надлежно процесуално легитимирана страна – наказаното
лице. Жалбата съдържа всички законоизискуеми реквизити.
По основателността на жалбата:
При разглеждане на дела по оспорени актове по чл. 58д от
ЗАНН районният съд е винаги инстанция по същество съгласно чл. 63 от
ЗАНН. Това означава, че съдът следва да провери законността, тоест дали
правилно са приложени процесуалния и материалния закон. В изпълнение на
това си правомощие, съдът служебно следва да провери дали електронният
фиш е издаден от компетентен орган в предвидените от закона форма.
Разгледана по същество, същата е неоснователна.
Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1
от Закона за пътищата № ********** от 05.11.2021г е издаден срещу
„ЗЪРНЕНИ ХРАНИ Харманли“ ООД, ЕИК ***,за това, че на 05.11.2021г., в
10:14 часа, е установено нарушение №
D009D1623E004955E053041F160A48EF, с ППС влекач Волво ФХ, с
регистрационен номер *****, с технически допустима максимална маса
20500, брой оси 2, екологична категория евро ****, в състав с ремарке с общ
брой оси 5, с обща технически допустима максимална маса на състава 44000,
в община Харманли, за движение по път А-4 км 62+476, с посока намаляващ
километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото
2
ППС частично не е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10. ал, 1. т, 2 от
Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС има тол декларация за
преминаването, но платената категория е по-малка от измерената.
Нарушението е установено с устройство № 10162, представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал. 1 от
Закона за пътищата, намиращо се на път А-4 км 62+476.
За така установеното нарушение на чл. 102, ал. 2 от
ЗДвП жалбоподателят като ползвател на процесното МПС бил санкциониран
с имуществена санкция в размер на 2500 лв. на основание чл. 187а, ал. 2, т.
3 вр. ал. 3, вр. чл. 179, ал. 3б от ЗДвП.
Съдът намира, че нарушението е установено по несъмнен начин, като
е доказано, че на 05.11.2021 г. в 10:14 ч, с устройство № 10162,
представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси
по чл. 10, ал. 1 от ЗП, намиращо се на път А-4 км 62+476 община Харманли ,
е установено движение на същия път с посока намаляващ километър на ППС
влекач ВОЛВО ФХ, с регистрационен номер ****, с технически допустима
максимална маса 20500, брой оси 2, екологична категория евро 6 С, в състав с
ремарке с общ брой оси 5, с обща технически допустима максимална маса на
състава 44000.
Пътят е включен в обхвата на платената пътна мрежа и за движение
по него се дължат такси по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, които
зависят от категорията на ППС и изминатото разстояние. Видно от
представената справка за данни за процесното ППС с peг. *** същото е с
обща технически допустима максимална маса над 12 т, поради което на
основание чл. 10, aл. 1, т. 2 от Закона за пътищата за движението му по
платената пътна мрежа се дължи тол такса в размер на 0.06 лв/км. Когато
горепосоченото ППС се движи в състав от ППС, с теглено ремарке и общата
технически допустима максимална маса е 44000, т. е по-голяма от 12 тона. В
този случай и при налични общо 5 броя оси, дължимата тол такса ще е в
размер на 0.11 лв/км, съгласно таблицата по чл. 27 от Тарифата за таксите,
които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна
мрежа, приета с Постановление № 370 на МС от 2019 г., изменена с
Постановление № 24 от 20.02.2020 г. на МС /по на долу в текста, наричана на
кратко – Тарифата/. В тази насока са и Решение № 25 от 24.01.2022 г. на
АдмС - Монтана по к. а. н. д. № 546/2021 г., Решение № 276 от 10.12.2021
г. на АдмС - Хасково по к. а. н. д. № 804/2021 г. и др.
Тол таксата е такса за изминато разстояние, като заплащането й дава
право на едно ППС да измине разстояние между две точки от съответния път
или пътен участък. Всеки път и пътен участък от платената пътна мрежа е
разделен на тол сегменти, за навлизането и движението през всеки от който се
дължи тол такса в определения размер. Тол таксите се определят в
зависимост от техническите характеристики на пътя или пътния участък, от
изминатото разстояние, от категорията на пътното превозно средство, броя на
3
осите и екологичните му характеристики и се определят за всеки отделен път
или пътен участък. В процесния случай размерът на дължимата за плащане
тол такса е определен въз основа на реално получени декларирани тол данни
и подаването на валидна тол декларация в Агенция "Пътна инфраструктура"
чрез Електронната система за събиране на тол такси.
От писмените доказателства по делото, в частност от становище от
отдел "Управление на информационна система и инфраструктурата" към
Агенция "Пътна инфраструктура", от заверена таблица с данни за движението
на ППС се установява, че дружеството е декларирано движение на ППС-то с
техническа допустима максимална маса над 12 тона с 2 оси, а заснетото в
действителност ППС е с допустима максимална маса на състав от превозни
средства с над 12 тона с 5 оси. В случая декларираната категория е по-малка
от заснетата. Самата система проверява на база свидетелствата за
регистрация, декларираните тол данни и реалните обстоятелства, снети от
снимката, като следва да се има предвид, че последната отчита
регистрационния номер на влекача. Във връзка с последното ясно е налице
разминаване между декларираните данни и снимковия материал.
Така безспорно в случая е допуснато нарушение по чл. 102, ал. 2 от
ЗДвП, който задължава собственика да не допуска движението на пътно
превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, ако
за пътното превозно средство не са изпълнени задълженията във връзка с
установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от
Закона за пътищата според категорията на пътното превозно средство.
Нарушението е санкционирано на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3, вр. ал. 3, вр.
с чл. 179, ал. 3б от ЗДвП.
Нарушението е заснето с устройство № 10162, представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1
от ЗП и се намира на процесния път. Съгласно чл. 167а, ал. 3 от
ЗДвП електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от
ЗП създава доклади за всяко установено нарушение по чл. 179, ал. 3-3в от
ЗДП, към които автоматично се прилагат статични изображения във вид на
снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, каквито са
приложени по административната преписка. Докладите, заедно с
приложените към тях статични изображения във вид на снимков материал
и/или динамични изображения - видеозаписи, представляват доказателства на
основание чл. 167а, ал. 3, изр. 2 от ЗДвП за отразените в тях обстоятелства
относно пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер,
датата, часа и мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, и местонахождението на техническото средство - част
от системата. Електронната система функционира чрез визуално разпознаване
на дигитални образи, цифри и букви и не извършва измерване, поради което
не подлежи на техническо измерване по Закона за измерванията. Предвид
приложения по делото доклад от електронната система за събиране на пътни
такси и статично изображение на процесния автомобил, съдът приема за
4
безспорно установено, че на посочените в ЕФ дата и час същият се е движел в
Община Харманли по път А-4 км 62+476, с посока намаляващ километър.
В производството по установяване и санкциониране на нарушението
са спазени изискванията на ЗДвП и специфичните условия на ЗП, като
нарушението е установено от снимки от електронната система за събиране на
пътни такси.Съгласно разпоредбата на чл. 189е, ал. 8 от ЗДвП, отразените в
системата данни се считат за доказателства за мястото, датата, точния час на
извършване на нарушението, регистрационния номер на пътното превозно
средство, както и данни, свързани с движението по участък от път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, данни за липса или наличие на
декларирани тол данни и наличие или липса на заплащане на дължимите
такси. Следователно на основание чл. 189е, ал. 8 от ЗДвП, отразените в
справката от електронната система данни се считат за доказателства за липса
или наличие на декларирани тол данни и наличие или липса на заплащане на
дължимите такси, като на основание чл. 189е, ал. 9 от ЗДвП справката има
доказателствена сила за отразените в нея обстоятелства, доколкото не бъде
доказано противното. В случая жалбоподателят не твърди да е заплатил тол
такса за правилната категория, нито е представил доказателства за
правилното заплащане, оборващи констатациите от справката от
електронната система, поради което и от фактическа страна съдът прие за
установено посоченото от системата.
Електронният фиш е издаден въз основа на чл. 189ж от ЗДвП, който
предвижда възможност при нарушение по чл. 179, ал. 3 от ЗДвП, установено
и заснето от електронната система по чл. 167а, ал. 3 ЗДвП да се издаде
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за
налагане на глоба или имуществена санкция в размер, определен за
съответното нарушение. Определените в закона изисквания към електронния
фиш е да съдържа данни за мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на пътното превозно средство,
собственика или вписания ползвател, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, възможността за заплащане на таксата по чл. 10, ал. 2 от ЗП,
размера на глобата, срока и начините за доброволното й заплащане. Съдът
приема, че атакувания електронен фиш отговаря на тези изисквания и е
издаден по образец, утвърден от управителния съвет на Агенция "Пътна
инфраструктура". Образецът на ЕФ е одобрен по надлежния ред, за което в
преписката са представени Протокол № 28765/21 от заседание на
Управителния съвет на АПИ от 09.09.2021 г., както и Заповед № РД-11-
983/13.09.2021 г. на Председателя на УС на АПИ.
Електронен фиш № ********** е издаден от компетентен орган,
съобразно разпоредбата на чл. 10, ал. 10 ЗП, установяваща, че Агенция
"Пътна инфраструктура" осъществява правомощията на държавата във връзка
със събирането на пътните такси, както и дейността по практическото
прилагане, въвеждането, функционирането и контрола на системата за
събиране на пътните такси.
5
Електронният фиш представлява своеобразен властнически акт с
установителни и санкционни функции (който по своето правно действие
съчетава в себе си функциите, както на АУАН, така и на НП- така ТР 1/2014
на ВАС), поради което за него не намират приложение сроковете по чл. 34
ЗАНН за издаване на АУАН, нито тези за издаване на НП.
Предвид всичко гореизложено, съдът намира, че напълно
основателно е ангажирана административнонаказателната отговорност на
дружеството жалбоподател за така установеното нарушение и му е наложено
наказание. При извършената служебна проверка съдът не констатира
допуснати в хода на административнонаказателното производство
съществени нарушения на процесуалните правила, които да налагат отмяна на
ЕФ. С оглед изложените съображения, Електронният фиш следва да бъде
потвърден като правилен и законосъобразен.
Правилно за така извършеното нарушение е наложена имуществена
санкция на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3, вр. ал. 3, вр. чл. 179, ал. 3б от ЗДвП.
Разпоредбата на чл. 187а, ал. 2, т. 3 от ЗДвП предвижда налагане на
имуществена санкция в размер на 2500 лв. за юридическото лице и ЕТ,
собственик на МПС, допуснал движението на ППС, без да изпълни
изискванията на чл. 10, ал. 1 от ЗП в хипотезата на чл. 179, ал. 3б от ЗДвП.
Правилно е осъществена правната връзка с последно разпоредбата на чл. 179,
ал. 3б от ЗДвП, тъй като в случая не е заплатена дължимата такса по чл. 10,
ал. 1, т. 2 от ЗП частично. Доколкото „ЗЪРНЕНИ ХРАНИ Харманли“ ООД,
ЕИК *** е вписано като ползвател на процесното ППС, със собственик „Уни
Кредит Лизинг” ЕАД – клон Хасково, то правилно дружеството е
санкционирано, като му е наложена имуществена санкция в размер на 2500
лв., който размер е фиксиран в закона и не подлежи на ревизиране от страна
на съда.
Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че неправилно е
ангажирана административнонаказателната отговорност на „ЗЪРНЕНИ
ХРАНИ Харманли“ ООД, ЕИК *** на основание чл.187а, ал.2,т.3,вр. ал.3 от
ЗДвП,собственик. Представен е договор за наем на ППС с peг. № Х6008КТ за
ползване от 20.07.2021 г. сключен между „ЗЪРНЕНИ ХРАНИ Харманли“
ООД, ЕИК *** и «Димида“ ЕООД, представлявана от Г.Д. Х., за срок от 5
години,който не може да дерогира административнонаказателната
отговорност на „ЗЪРНЕНИ ХРАНИ Харманли“ ООД, ЕИК ***. Това е така
тъй като съгласно чл. 187а, ал. 1 от ЗДвП при установяване на нарушения
на чл. 179, ал. 3-3б от ЗДвП в отсъствие на нарушителя се счита, че
собственика на пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от
Закона за пътищата, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата
такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, включително в резултат на
невярно декларирани данни, посочени в чл. 10б, ал. 1 от Закона за пътищата,
се наказва с глоба в размер 2500 лв. Глобата се налага на вписания ползвател
на пътното превозното средство, ако има такъв. Ако собственикът или
вписаният ползвател е юридическо лице, се налага имуществена санкция в
6
размер 2500 лв.
В настоящият казус именно „ЗЪРНЕНИ ХРАНИ Харманли“ ООД,
ЕИК *** е вписаният ползвател по силата на договор за лизинг с „Уни Кредит
Лизинг” ЕАД – клон Хасково,като последният се явява собственик на ППС с
peг. № **** Това се установява от справка за собственост на ППС с peг.
№*** от Електронната системама събиране на пътни такси.
Договорът за лизинг е съглашение по силата на което едната страна
/лизингодател/ се задължава да предостави на другата страна
/лизингополучател/ за ползване вещ срещу възнаграждение, като в случая
жалбоподателя е лизингополучател, на когото е предаставено ППС с peг. №
Х6008КТ за ползване, срещу възнаграждение,лизингови вноски, платимо на
„Уни Кредит Лизинг” ЕАД – клон Хасково,лизингополучател.От друга страна
от «Димида“ ЕООД, представлявана от Г.Д. Х., в срока по чл. 187а, ал. 4 от
ЗДвП не е инициирало производство по оспорване на тази презумпция чрез
подаване на декларация от него, доколкото в тази насока не са представени
писмени доказателства. Ето защо следва да се приеме, че „ЗЪРНЕНИ ХРАНИ
Харманли“ ООД, ЕИК *** е вписаният ползвател, поради което правилно е
приложена разпоредбата на чл.187а, ал.2,т.3,вр. ал.3 от ЗДвП.
Съгласно разпоредбата на чл. 63д от ЗАНН в производствата пред
районния и административния съд, както и в касационното производство
страните имат право на присъждане на разноски по реда на АПК. Предвид
изхода от спора и изрично направеното искане, на основание чл. 63д, ал. 4 от
ЗАНН вр. чл. 37, ал. 1 от ЗПП вр. чл. 27е от Наредбата за заплащането на
правната помощ, в полза на Агенция "Пътна инфраструктура" следва да бъде
присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева. Размерът е
съобразен с вида и количеството на извършената дейност, на основание чл. 37
от Закона за правната помощ.
Мотивиран от горното и на основание чл.63, ал.2,т.5 съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на имуществена
санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на
пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № ********** от
05.11.2021г., на Агенция "Пътна инфраструктура", с който на „ЗЪРНЕНИ
ХРАНИ Харманли“ ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: тр.
Харманли, ул. ****, прдставлявано от управителя Д.Р.Х. е наложено
административно наказание „ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ“ на основание чл.
187а, ал. 2, т. 3 вр. ал. 3, вр. чл. 179, ал. 3б от ЗДвП в размер на 2500 лева за
нарушение на чл. 102, ал. 2 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/.

ОСЪЖДА „ЗЪРНЕНИ ХРАНИ Харманли“ ООД, ЕИК ***, със
7
седалище и адрес на управление: тр. Харманли, ул. ****, прдставлявано от
управителя Д.Р.Х. на основание чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН вр. чл. 143, ал. 1 от
АПК да заплати в полза на Агенция "Пътна инфраструктура" сумата в размер
на 80 /осемдесет/ лева, представляваща съдебни разноски за осъществена
юрисконсултска защита.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните пред Административния съд на гр. Хасково по
реда на глава ХІІ от АПК.
Съдия при Районен съд – Харманли: _______________________
8