Определение по дело №173/2023 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 септември 2023 г.
Съдия: Стоян Димитров Колев
Дело: 20237250700173
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 септември 2023 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

 

№ ……………

 

гр. Търговище, 26.09.2023г.

 

Административен съд ТърговищеIII-ти състав, в закрито заседание на двадесет и шести септември през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                  Административен съдия: СТОЯН КОЛЕВ

                                                      

 

като разгледа докладваното адм.д. № 173 по описа за 2023 год. за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 135, ал. 1 и ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба с вх. № 1665/11.09.2023 г. на „ПРОЛИНЕ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Търговище, ул. „Стефан Караджа“ № 4, представлявано от управителя М. Т., чрез а.. С.А. ***, против Решение № 391 от 18.08.2023 г. на Заместник-министъра на труда и социалната политика, с което е отказана регистрацията на дружеството за извършване на посредническа дейност по наемане на работа.

Съгласно  чл. 132, ал. 2, т. 2 АПК, на Върховния административен съд са подсъдни: оспорванията срещу актовете на Министерския съвет, министър-председателя, заместник министър-председателите и министрите, издадени при упражняване на конституционните си правомощия по ръководство и осъществяване на държавното управление; в случаите, предвидени в закон, както и когато тези органи са делегирали правомощията си на съответните длъжностни лица, издадените от тях административни актове се оспорват пред съответния административен съд.

Двете части на нормата на  чл. 132, ал. 2, т. 2 от АПК са отделени една от друга с точка и запетая, което ясно сочи на волята на законодателя да уреди случаите, при които административните актове, издадени от същите тези органи, се оспорват пред административните съдилища. Налице са две хипотези: 1. в случаите, предвидени в закон; и 2. в случаите, когато централните органи на изпълнителната власт са делегирали правомощията си на съответните длъжностни лица. Законодателят е следвал логиката в една норма да съчетае две родови подсъдности: на ВАС и на административните съдилища, като последните са компетентни да разглеждат като първа инстанция оспорвания на актове на Министерски съвет, на министър-председателя и на министрите в посочените две хипотези. С израза "в случаите, предвидени в закон" критерият за изключване от компетентността на ВАС на тази категория оспорени актове е функцията, която изпълнява органът - само когато актът е издаден от него извън случаите на упражняване на конституционните му правомощия по ръководство и осъществяване на държавното управление.

В кръга на актовете по чл. 125, ал. 2, предложение първо от Конституцията се включват тези актове, които притежават белезите на административни актове и които са издадени от Министерския съвет и от министрите в изпълнение на функциите и правомощията им по ръководството и осъществяването на управлението на държавната власт.

Това са актовете, издавани при упражняване на публична власт в изпълнение на конституционно установените им правомощия по ръководството на държавното управление, които актове могат да засягат както публичния интерес, така също и права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации.

Оспореното решение представлява заповед по смисъла на чл. 115 от Конституцията на Република България. С това свое решение Заместник-министъра на труда и социалната политика е упражнил делегираното му от  министъра на труда и социалната политика правомощие по упражняване на конституционно възложени функции по ръководство и държавно управление, регламентирано в чл. 12, ал. 1 от Наредба за условията и реда за извършване на посредническа дейност по наемане на работа, а именно – да откаже регистрация за извършване на посредническа дейност по наемане на работа, когато не са спазени определени изисквания на Закона за насърчаване на заетостта и на самата наредба.

С оглед установеното и на основание  чл. 132, ал. 2, т. 2 АПК, компетентен да разгледа жалбата е Върховен административен съд.

Производството следва да бъде прекратено и делото изпратено по подсъдност на Върховен административен съд.

По изложените съображения и на основание чл. 135, ал. 2 АПК Административен съд гр. Търговище, трети състав

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 173/2023 г. по описа на Административен съд гр. Търговище.

ИЗПРАЩА делото по подсъдност на Върховен административен съд.

ПРЕПИС от определението да се изпрати на страните за сведение на основание чл. 138, ал. 3 АПК.

Определението не подлежи на обжалване.

 

        

 

                                                                  СЪДИЯ: