Решение по дело №54/2024 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 февруари 2024 г. (в сила от 26 февруари 2024 г.)
Съдия: Мария Николаевна Ницова
Дело: 20247140700054
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 януари 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

297

Монтана, 26.02.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Монтана - , в съдебно заседание на двадесет и трети февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Председател:

СОНЯ КАМАРАШКА

Членове:

БИСЕРКА БОЙЧЕВА-СОФРОНИЕВА
МАРИЯ НИЦОВА

При секретар ДИМИТРАНА ДИМИТРОВА и с участието на прокурора ГАЛЯ АЛЕКСАНДРОВА КИРИЛОВА като разгледа докладваното от съдия МАРИЯ НИЦОВА кнахд № 20247140600054 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е по реда на чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Обжалва се решение № 309/14.11.2023 г., постановено по АНД №П 793 по описа на РС Монтана за 2023 г., с което въззивният съд е изменил наказателно постановление /НП/ № 14/20.06.2023 г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите/РИОСВ/ Монтана, с което на З*** С*** Ж*** , в качеството на кмет на община Монтана, за нарушение на чл. 19, ал. 3, т. 15 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/на основание чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО, е наложено административно наказание глоба в размер на 10 000 лева, като намалил размера на наложената глоба на 3000 лева.

Недоволен от така постановеното решение касаторът, чрез адв. В.Д., обжалва същото, като поддържа, че решението е неправилно, поради нарушение на материалния закон и необосновано, в частта, с която НП не е отменено изцяло. В съдебно заседание, редовно призован, касаторът не се явява и не се представлява. Искането е съдът да го отмени, като уважи жалбата против измененото с него наказателно постановление, за което излага подробни мотиви. Претендират се разноски за две инстанции.

Ответникът, директор на РИОСВ Монтана, в писмен отговор по касационната жалба моли съда да остави без уважение същата. Счита решението на въззивния съд за правилно, законосъобразно и обосновано, а твърденията изложени в касационната жалба за неоснователни, като излага конкретни съображения. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение. В съдебно заседание, пълномощникът юрк. Хумбаджиев, излага доводи в подкрепа на решението на РС Монтана и иска съдът да постанови решение, с което да остави в сила решението на РС Монтана, като правилно, законосъобразно и обосновано. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на ОП Монтана дава мотивирано заключение, че жалбата е неоснователна и атакуваното решение правилно и законосъобразно, като предлага същото да бъде потвърдено от съда.

Настоящият съдебен състав, като взе предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211 от АПК от надлежна страна, имаща правен интерес от обжалването, поради което е допустима. Разгледана по същество е неосноветелна.

Ввъззивният съд е приел за безспорно установено, че административнонаказаното лице, в качеството си на кмет на община Монтана не е изпълнило задължението си по чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО, съгласно което последният отговаря за предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им. В същото време въззивният съд в решението обосновано е посочил, защо намира, че така наложеното наказание се явява завишено с оглед на факта, че санкционираното нарушение се явява първо такова за административнонаказаното лице, което е смекчаващо отговорността обстоятелство. Както и фактът, че не е установено да са настъпили вредни последици от същото, поради което наложената глоба е намалена от съда на минимума от 3 000 лева, в какъвто смисъл е изменено обжалваното наказателно постановление. Изложени са и мотиви за точното приложение на разпоредбите на чл. 27 и чл. 28 от ЗАНН.

Настоящата съдебна инстанция счита въззивното решение за правилно при следните доводи:

Неоснователно в жалбата се поддържа, че решението е неправилно. Съгласно разпоредбата на чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО, кметът на общината отговаря за предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им. В настоящия случай от събраните по делото доказателства по безспорен начин се установява, че това законово задължение не е изпълнено от административнонаказаното лице, което е наказано в качеството на кмет на община Монтана, тоест попада в кръга на лицата по чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО. От събраните в хода на производството доказателства и от извършените проверки, е установено по безспорен и категоричен начин „замърсяване на неразрешено за това място - терен, ситуиран в непосредствена близост до Регионално депо за неопасни отпадъци /РДНО/ Монтана и компостираща инсталация на община Монтана в м. „Неделите“, землище на с. Крапчене. общ. Монтана. Замърсеният терен е с форма на пресечен конус, с обща площ на повърхността от около 15 дка /горна площадка, на която има следи от прибутване на стари нерегламентирано изхвърлени отпадъци с площ около 6-7 дка и площ на склона около 7-8 дка: откосът е с височина около 20 м - 25 м..“ Което задължение по чл. 19, ал. 3, т.15 от ЗУО, която разпоредба му възлага задължение да предотврати изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места, не е изпълнено от кмета на община Монтана.

Настоящият съдебен състав установи, че както в АУАН, така и в наказателното постановление, не са допуснати съществени нарушения, които да опорочават воденото административнонаказателното производство, като от тях по безспорен начин се установява фактическата обстановка, съпътствала извършването и установяването на извършеното административно нарушение. Както съставения АУАН, така и издаденото НП, съдържат необходимите реквизити предвидени съответно в разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН и чл. 57 от ЗАНН, като в тях точно, ясно и конкретно е описано извършеното нарушение, вината на нарушителя и фактическата обстановка по извършване и установяване на административното нарушение.

Въззивния съд в мотивите си е извел обосновани и убедителни доводи, които изцяло се споделят от настоящият съдебен състав, като на основание чл. 221, ал. 2 от АПК възприема изцяло мотивите на въззивното решение и препраща към тях за да мотивира настоящето съдебно решение. За настоящият съдебен състав е безспорно, че касаторът не е изпълнил вменените от закона задължения по чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО, като законосъобразно по отношение на установеното нарушение му е наложено административно наказание на основание чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО, изменено от въззивната инстанция на минимума, предвиден за това нарушение.

По разбиране на настоящият съдебен състав, в случая не може да се приеме, че е налице маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, респективно да се отмени изцяло наложеното административно наказание. По отношение на този род административни нарушение не са налице условията на чл. 28 от ЗАНН, които обуславят маловажност, тъй като обществени отношения, които се защитават с контрола по управление на отпадъците не може да се приемат за маловажни доколкото този контрол обуславя защита на съществени обществени нарушения.

С оглед очерталия се изход на делото, в полза на РИОСВ Монтана следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 100 лева, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ, респективно по реда на чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Настоящият съдебен състав установява в рамките на служебна проверка по чл. 218 от АПК, че атакуваното съдебно решение е валидно, допустимо и в съответствие с приложимия материален закон. На основание изложеното, касационната инстанция намери жалбата за неоснователна. Обжалваното решение е законосъобразно и обосновано и следва да остане в сила.

Предвид изложеното и на основание чл. 221 от АПК във вр. чл.63в от ЗАНН, съдът

Р Е Ш И :

ОСТАВЯ в сила решение № 309/14.11.2023 г., постановено по АНД № 20231630200793/2023 г. по описа на Районен съд Монтана.

ОСЪЖДА З*** С*** Ж*** , в качеството на кмет на община Монтана, да заплати на Регионална инспекция по околната среда и водите Монтана, сумата от 100/сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение пред касационната инстанция.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

Председател:

Членове: