Решение по дело №4857/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260644
Дата: 3 декември 2020 г. (в сила от 30 декември 2020 г.)
Съдия: Николай Диянов Голчев
Дело: 20205330204857
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 260644

гр. Пловдив, 03.12.2020 г.

     В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

       

  ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на пети ноември, две хиляди и двадесета година в състав:

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ ГОЛЧЕВ

       при участието на секретаря Сийка Радева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 4857/ 2020 г. по описа на РС- Пловдив, IV- ти наказателен състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

         Обжалван е Електронен фиш серия „Г“, № 0016539, издаден от ОД на МВР- гр. Пловдив, с който на Б.И.В., ЕГН **********, в качеството му на собственик на МПС с рег. ****, на основание чл. 638, ал. 4, вр. ал. 1, т. 1, вр. чл. 461, т. 1 КЗ, е наложена „глоба“ в размер на 250 лева, за това, че на 09.05.2020г. в 12:15ч., в гр. Пловдив, ул. „Васил Левски“ до № 96, като лице, което притежава МПС, регистрирано в Р. България и не е спряно от движение, не е сключило задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите - нарушение по смисъла на чл. 483, ал. 1, т. 1 КЗ.

         По съображения, изложени в жалбата, се оспорва законосъобразността на атакувания електронен фиш. Сочи се, че при издаването му са допуснати съществени нарушения на процедурните правила, ограничаващи правото на защита на жалбоподателя. Поддържа се, че в процесния ел. фиш неправилно е ангажирана отговорността на жалбоподателя на основание чл. 638, ал. 4 КЗ, вместо на основание чл. 638, ал. 1, т. 1 КЗ. Изтъква се, че това води до съществено накърняване правото на защита на нарушителя, доколкото той е поставен в невъзможност да организира защитата си. Сочи се, че при установяване на твърдяното нарушение, не е следвало да се издаде ел. фиш, а да бъде съставен АУАН, а впоследствие да се издаде наказателно постановление, ако са налице предпоставките за това. Моли се, атакуваният ел. фиш да бъде отменен в своята цялост. Претендират се разноски.

         В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, не се явява лично, изпраща упълномощени процесуални представители в лицето на адв. И. и адв. К.. Поддържа се подадената жалба. Излага се становище по същество на спора.

         В съдебно заседание, въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща процесуален представител.

         Съдът като съобрази доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното:

         Жалбата е подадена в законоустановения срок, произтича от процесуално легитимирана страна, насочена е срещу подлежащ на самостоятелно обжалване пред съд акт, поради което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество.   

         Разгледана по същество жалбата е основателна, по следните съображения:

         Обжалваният електронен фиш е издаден в съответствие с изискванията на чл. 647, ал. 3, вр. чл. 189 ал. 4 от ЗДвП, доколкото в същия са посочени: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението /ОД на МВР- гр. Пловдив/, мястото / гр. Пловдив, ул. „Васил Левски“ до № 96/, датата /09.05.2020г./, точният час на извършване на нарушението /12:15ч./, регистрационният номер на МПС /****/, собственикът на МПС /Б.И.В., ЕГН ********** /, описание на нарушението /в качеството си на собственик на МПС рег. ****, Б.В. не е сключил задължителна застраховка „ГО” на автомобилистите /, нарушената разпоредба /чл. 483, ал.1, т. 1 от ЗДвП/, размерът на глобата /250 лв./, срокът, сметката и мястото на доброволното й заплащане /14 - дневен срок в „ОББ” АД по указаната сметка /.

         Техническо средство пътна радарна система „m*SpeeDet 2D” е одобрен тип средство за измерване, като в тази насока са изискани и представени Удостоверение за оборен тип средство за измерване № 18.02.5133 и приложения към него / л. 42- 49/. Процесното техническо средство с № SD2D0011 обаче, към 09.05.2020г. / датата на процесното нарушение/ не е преминало последваща метрологична проверка - в тази връзка, по делото е прието нарочно писмо от БАН / л. 57/. Предвид това, то не може да се приеме, че нарушението е установено посредством надлежно калибровано и пригодно техническо средство.

         Отделно от гореизложеното, атакуваният ел. фиш следва да бъде отменен и по следните съображения:

          На първо място, изискванията, разписани в Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата ( наричана за краткост Наредбата), действаща към датата на установяване на нарушението не са изпълнени в своята цялост. Така, от приетото по делото като писмено доказателство- Удостоверение за одобрен тип средство за измерване и инструкция към него се изяснява, че АТСС “m*SpeeDet 2D” представлява преносима система за контрол на скоростта на моторни превозни средства ( същата е поставя в патрулен автомобил ) . Предвид това и съобразно изричната разпоредба на чл. 10, ал. 1 от Наредбата, то за всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол съгласно приложението към Наредбата. Посоченият протокол представлява официален свидетелстващ документ, който се съставя по смисъла на чл. 10 от Наредба № 8121з- 532 и съдържа строго определени реквизити. Неговото изготвяне и наличие е императивно, и представлява основна гаранция за законосъобразност и прозрачност на процедурата по установяване на нарушение с АТСС. В конкретния случай, съдът е изискал протоколът с разпореждане от 12.08.2020г. / л. 21/. По делото са приети писмени отговори от ОД на МВР- Пловдив, с-р „Пътна полиция” / л. 31 и л. 35 от съд. пр./, с които се уведомява съдът, че Протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредбата не е изготвен за използването на АТСС на процесната дата, тъй като същото било прикрепено към служебното МПС, функционирало автономно и не можело да се определи начало и край на контролирания участък. Според настоящия съдебен състав, неизготвянето на протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредбата е съществено нарушение на установените правила за работа с АТСС, като посочените от ОД на МВР- Пловдив съображения не следва да бъдат споделени. Чл. 10, ал. 1 от Наредбата изисква задължително съставяне на протокол, при всеки един случай, в който се оперира с мобилно АТСС. Дали същото е прикрепено към служебен автомобил или е поставено на прилежащ терен, по никакъв начин не променя характеристиката му на преносимо АТСС. Нещо повече- чл. 10, ал. 2 от Наредбата изрично повелява, че протокол следва да се попълва при всяка смяна на мястото/участъка за контрол, като при контрол във време на движение с мобилно АТСС се отбелязва началото и краят на контролирания участък. Тоест, след като се твърди, че мобилното АТСС е било прикрепено към движещ се служебен автомобил на с-р „Пътна полиция”, то е следвало да се попълни протокол, в който да се посочи началото и краят на контролирания участък. Всъщност, наличието на протокол по чл. 10 от Наредбата е от ключово значение, тъй като именно въз основа на него съдът ще прецени дали в съответния ден, мобилното АТСС е било временно разположено на участък от пътя или е било прикрепено към служебен автомобил и в коя пътна отсечка точно е осъществен контрол.

         На следващо място, дори и да бъде възприето твърдението на ОД на МВР- Пловдив, изложено в изпратеното до съда писмо, то тогава контролните органи изобщо не е следвало да издават електронен фиш. В тази насока, разпоредбата на чл. 11, ал. 2, изр. „второ“ от Наредбата е категорична, че за нарушения, установени с мобилни АТСС във време на движение, електронни фишове не се издават. Тоест, ако се приеме, че на процесната дата АТСС е било прикрепено към служебен автомобил в режим на движение, то контролните органи е следвало да спрат водача и да съставят АУАН и впоследствие да се издаде наказателно постановление по общия ред. Разбира се, ако е бил съставен АУАН, към него е можело да бъде приложена снимка от мобилното АТСС, но само при положение, че за ползването на същото е бил съставен и Протокол по чл. 10, ал. 2, вр. ал. 1 от Наредбата.

         Предвид гореизложеното, така констатираните пороци са твърде съществени, като тяхното наличие опорочава издадения електронен фиш и води до необходимост от пълната му отмяна.

         По разноските:

         Съобразно изхода на делото, то се следват разноски на въззивника. Такива са поискани своевременно, като е представен и документ, удостоверяващ тяхното договаряне и реално заплащане / л. 69 от съд. пр. – Договор от 17.09.2020г./. По посочения договор е заплатена сума в размер на 300 лв., като съдът счита, че претенцията за разноски по този договор се явява основателна именно до този размер.

          

         Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

  Р  Е  Ш  И  :

 ОТМЕНЯ Електронен фиш серия „Г“, № 0016539, издаден от ОД на МВР- гр. Пловдив, с който на Б.И.В., ЕГН **********, в качеството му на собственик на МПС с рег. ****, на основание чл. 638, ал. 4, вр. ал. 1, т. 1, вр. чл. 461, т. 1 КЗ, е наложена „глоба“ в размер на 250 лева, за това, че на 09.05.2020г. в 12:15ч., в гр. Пловдив, ул. „Васил Левски“ до № 96, като лице, което притежава МПС, регистрирано в Р. България и не е спряно от движение, не е сключило задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите - нарушение по смисъла на чл. 483, ал. 1, т. 1 КЗ.

 

ОСЪЖДА ОД на МВР- Пловдив, да заплати на Б.И.В., ЕГН ********** сума в размер от 300 / триста/ лв., представляваща сторени разноски за процесуално представителство в рамките на настоящото производство.

 

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд- Пловдив, в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му, по реда на гл. XII от АПК и на касационните основания, разписани в НПК.                                        

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/

         Вярно с оригинала.

         А. Д.