Определение по дело №44/2021 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 март 2021 г. (в сила от 26 март 2021 г.)
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20217090700044
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № 209

гр.Габрово, 16.03.2021 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ГАБРОВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ............... колегия в закрито съдебно заседание на шестнадесети март  ................. през две хиляди двадесет и първа година  в състав :                            ПРЕДСЕДАТЕЛ : ГАЛИН КОСЕВ        

при секретаря  …..…ЕЛКА СТАНЧЕВА............... и в присъствието на прокурора ....... като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ Адм.Д№ 44 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното :

            Жалбоподателят Д.П.К. *** е обжалвал Акт за установяване на задължение №*/17.10.2016г. на Ст. експерт в Дирекция “Местни данъци и такси” при Община Габрово.

В жалбата си Д.П.К. твърди, че оспорения Акт бил неправилен. Следвало размера на дължимия данък да бъде редуциран. Излага подробни мотиви като описва тежкото си финансово състояние и влошено здраве на съпруга си, за когото трябвало да полага грижи..

Претендира се отмяна на обжалвания административен акт като незаконосъобразен и неправилен.

Административният съд като извърши цялостна служебна проверка на обжалвания административен акт и прецени изложените в съдебно заседание пред настоящата инстанция доводи, както и тези в жалбата, намира същата за недопустима.

С оспорения акт Акт за установяване на задължение №*/17.10.2016г. на Ст. експерт в Дирекция “Местни данъци и такси” при Община Габрово са установени публични задължения на жалбоподателя към датата на издаването му с произход- годишен патентен данък за 2015г., деклариран с данъчна декларация №*26.01.2015г. от Д.П.К..

Изискана е информация от дирекция „Местни данъци и такси“  при Община Габрово в резултат на което с писмо №*/12.03.2021г. е отговорено, че АУЗ№*/17.10.2016г. на Ст. експерт при Община Габрово Д МДТ не е оспорен по реда на чл. 107, ал. 4 от ДОПК.

Съгласно разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на ДОПК. Обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. Според чл. 4, ал. 3 и 4 от този нормативен акт в производствата по ал. 1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите. Тези служители се определят със Заповед на Кмета на общината. Съгласно ал. 5 на чл. 4 от ЗМДТ Кмета на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл.152, ал.2 от ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община- на териториален директор на Националната агенция за приходите.

В процесния АУЗ правилно като орган, пред който може да се обжалва същият по административен ред, е посочен директора на териториалната дирекция. Съгласно разпоредбата на посочения чл. 107, ал. 4 от ДОПК когато органът по приходите установява размера на дължимия данък или осигурителната вноска въз основа на подадена от задълженото лице декларация, задължението подлежи на внасяне в срока, предвиден в съответния закон. Актът може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред директора на териториалната дирекция. В тези случаи чл. 154 не се прилага.

Съгласно чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ тази функция се изпълнява от ръководителя на звеното по приходите. В случая актът подлежи на задължителен административен контрол, като за случаите, при които задължението е установено с декларация по чл. 107, ал. 1 ДОПК компетентният горестоящ орган е ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община. На обжалване пред съда подлежи първоначалният административен акт в частта, в която е обжалван по административен ред и е потвърден.

При задължения, установени по декларация, каквото е процесното, решаващ орган е “ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община”. Издаденият акт подлежи на обжалване пред ръководителя на териториалната дирекция, с оглед на изричната разпоредба на чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ. Едва след като този ред бъде изчерпан и компетентният горестоящ административен орган се произнесе, а жалбоподателят не е удовлетворен от неговото решение, за него ще е налице правна възможност да оспори акта по съдебен ред- чл.107, ал.4 от ДОПК.

В конкретния случай жалбата на Д.П.К. срещу АУЗ не е разгледана от компетентен по закон орган, по указания от закона задължителен административен ред. По изложените по- горе съображения съдът следва да прекрати производството и да изпрати делото на компетентния административен орган /ръководителя на звеното за местни приходи в Община Габрово/ за произнасяне по Жалбата на жалбоподателя Д.К. против АУЗ № * от 17.10.2016 г. на Ст. експерт в Дирекция “ПМДТ” при община Габрово .

В случая изискуемият от закона ред за административен контрол по отношение на процесния акт не е спазен. Нарушаването му е абсолютна процесуална пречка за разглеждане на делото от съда.

С оглед гореизложеното настоящата съдебна инстанция намира, че жалбата против процесния АУЗ да се остави без разглеждане и производството пред ГАС да бъде прекратено като недопустимо, а преписката да се изпрати на Директор Дирекция “Местни данъци и такси” на Община Габрово за произнасяне по подадената от Д.П.К. жалба срещу АУЗ № * от 17.10.2016 г. на Ст. експерт в Дирекция “МДТ” при община Габрово, поради което Административен съд Габрово.

РЕШИ:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на Д.П.К. *** против Акт изх. №* от 17.10.2016г. на Ст. експерт в Дирекция “МДТ” при Община Габрово.

ПРЕКРАТЯВА производството по Адм.д. № 44 от 2021г. по описа на АС Габрово..

ИЗПРАЩА преписката на Директор Дирекция “Местни данъци и такси” на Община Габрово за произнасяне по подадената от Д.П.К. жалба.

Определението подлежи на обжалване в 7- дневен срок от съобщаването му до строните чрез Административен съд Габрово пред Върховен административен съд.

                        

     

 ПРЕДСЕДАТЕЛ :